Gå til innhold

Løpe en mil?


Elli

Anbefalte innlegg

Skulle gjerne hatt noen tips for hvordan jeg bør trene for å bedre utholdenheten når det gjelder løping?

Løper noe nå, men det er mest på mølla. Vil delta på et sentrumsløp på en mil til sommeren, og trenger litt tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar :) Skal sjekke ut linkene!

Jeg løper ca to ganger i uken. Den ene gangen løper jeg ca en halv time på ca 9 km/t. Og den andre gangen varierer jeg litt mellom intervall og rolig løping i 45-60 min. Hvis det blir intervall er det ofte 10 min oppvarmin, så tre-fire min fort jogging så puse (gåing) på 2 min. Men har ikke helt noe system. I tillegg er jeg gjerne på spinning en gang i uken der jeg trener med høy intensitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei.

Da er det ikke mye som skal til for å fullføre en 10km!

Dette klarer du hvis du vil :thumbsup: Og det vil du.

Gir deg tre enkle steg:

1.Meld deg på! Enten sentrumsløpet eller en annen10km. Det er mangen av dem. Se http://db.kondis.no/ for terminlister for løp.

2. På den ene økten i uka, løper du nå du 30min i strekk, prøv og øk litt hver gang. Ikke tenk km, men tid. Rolig løping i ca 60min. Etter hvert som du forsetter med dette, vil kondisjonen bli bedre men også kroppen din blir vant til å løpe langt. Da vil det være mye enklere og løpe en 10km.

3. Nå i starten kan du holde deg til en intervalløkt i uken. Varm godt opp, 10-15min. Løp fort i 4min, jogg rolig i 2-3min og så fort igjen i fire minutt. Gjenta dette fire ganger. 4x4.

4. Eg sa tre enkle steg, men legger på ett her. Ikke forhast deg i starten. Kvalitet framfor kvantitet. Dumt og doble treningsmengden og dra på seg belastningskade.

5. Enda ett punkt? Ja det er at nå når du er i gang, så kan du lage en loggbok på forumet. Er mangen her som hjelper deg videre på veien :D

Lykke til Elli!

"Begynnelsen er den viktigste delen av arbeidet"

Platon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil også anbefalt deg å løpe/gå 10 km et par gang i måneden til å starte med. Ikke avslutt treningen etter en halvtime selvom du ikke klarer å løpe mer. Gå raskt en km eller to, og løp resten etc. Ellers ville jeg som nevnt over løpt noen 1000 metersintervaller. Hvor mange økter kunne du tenkt deg i uken? Jeg tror ikke det ville vært en problem skademessig å øke fra 2 til 4 økter i uken dersom du legger opp treningen skikkelig, og øker jevnt mtp tid og distanse per økt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du har fått mange gode tips over her, men vil legge til at du bør trene minst en økt med styrke og stabilitet i uka, for å unngå skader. Særlig knærne og leggene belastes hardt under løping - tøy godt ut etter løpeøktene dine, og tren styrke på bein (særlig hamstrings), rumpe og rygg, så er du på god vei.

Vil også gjerne legge til at hvis du ikke allerede har gjort det - dra til Löplabbet og få sjekket steget ditt. Å løpe med en overpronasjonssko om du normalpronerer eller omvendt kan gi deg stygge overbelastningsskader og betennelser, særlig når du er fersk på løping. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg mange gode tips her! Dette skal jeg klare :)

Så det holder med å løpe to- tre ganger i uka for å merke bedring? Veksle mellom intervall og langkjøring?

Vil gjerne gjøre litt andre ting som litt styrke og andre kondisjonstimer.

Er redd jeg går lei hvis ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg mange gode tips her! Dette skal jeg klare :)

Så det holder med å løpe to- tre ganger i uka for å merke bedring? Veksle mellom intervall og langkjøring?

Vil gjerne gjøre litt andre ting som litt styrke og andre kondisjonstimer.

Er redd jeg går lei hvis ikke.

Kommer vel an på hva målet ditt er. Er målet å bare fullføre, overlever du med to-tre økter i uken. Er der i mot målet å vinne løpet, stiller det seg jo noe annerledes. 10 km er ikke så vanvittig langt, at de aller aller fleste klarer å gjennomføre. Hva løper du 10 km på nå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg mange gode tips her! Dette skal jeg klare :)

Så det holder med å løpe to- tre ganger i uka for å merke bedring? Veksle mellom intervall og langkjøring?

Vil gjerne gjøre litt andre ting som litt styrke og andre kondisjonstimer.

Er redd jeg går lei hvis ikke.

Hvis du allerede er redd du går lei må du jobbe med psyken din!

Det blir tungt, kjedelig og det kommer dager hvor du vil gjøre alt annet enn å trene..

Sier ikke dette for å være negativ, men ville bare si det!

Og når de dagene kommer, må du være streng med deg sjøl!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei.

Da er det ikke mye som skal til for å fullføre en 10km!

Dette klarer du hvis du vil :thumbsup: Og det vil du.

Gir deg tre enkle steg:

1.Meld deg på! Enten sentrumsløpet eller en annen10km. Det er mangen av dem. Se http://db.kondis.no/ for terminlister for løp.

2. På den ene økten i uka, løper du nå du 30min i strekk, prøv og øk litt hver gang. Ikke tenk km, men tid. Rolig løping i ca 60min. Etter hvert som du forsetter med dette, vil kondisjonen bli bedre men også kroppen din blir vant til å løpe langt. Da vil det være mye enklere og løpe en 10km.

3. Nå i starten kan du holde deg til en intervalløkt i uken. Varm godt opp, 10-15min. Løp fort i 4min, jogg rolig i 2-3min og så fort igjen i fire minutt. Gjenta dette fire ganger. 4x4.

4. Eg sa tre enkle steg, men legger på ett her. Ikke forhast deg i starten. Kvalitet framfor kvantitet. Dumt og doble treningsmengden og dra på seg belastningskade.

5. Enda ett punkt? Ja det er at nå når du er i gang, så kan du lage en loggbok på forumet. Er mangen her som hjelper deg videre på veien :D

Lykke til Elli!

"Begynnelsen er den viktigste delen av arbeidet"

Platon

Mange gode tips her! Nå ble jeg motivert til å løpe mer! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg mange gode tips her! Dette skal jeg klare :)

Så det holder med å løpe to- tre ganger i uka for å merke bedring? Veksle mellom intervall og langkjøring?

Vil gjerne gjøre litt andre ting som litt styrke og andre kondisjonstimer.

Er redd jeg går lei hvis ikke.

Hvis du løper mest på mølla, vil jeg anbefale å ta turer ute! Jeg løp kun på mølla i tidlig høst fordi jeg ikke har vært noe fan av uteløping. Ble etter hvert lei, og startet å løpe ute. Personlig synes jeg det er mye mer spennende, og man ser hvor langt man løper. Med pulsklokke eller Endumondo-applikasjonen kan man tracke hvor fort man løper og mange fler spennende ting! Blir motivert av bare det :) Er også hærlig med frisk luft i lungene, og jeg vil tro de fleste føler seg frisk etter en joggetur ute ;) Her kan man jo også veksle mellom intervall og langkjøring. Men jeg vil også nevne at personlig blir jeg aldri lei av intervall på mølla. Morsomt å løpe fort!

Ser du har fått mange gode tips. Lykke til, dette klarer du lett! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bli god på å løpe en mil, så må du øve på løpe en mil. Så enkelt og så vanskelig er det:D ! Har troa på deg jeg:D!

(Og til alle kverulanter, man må såklart trene andre ting også, men største mengden bør ligge på det du faktisk skal gjøre :D:p)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bli god på å løpe en mil, så må du øve på løpe en mil. Så enkelt og så vanskelig er det:D ! Har troa på deg jeg:D!

(Og til alle kverulanter, man må såklart trene andre ting også, men største mengden bør ligge på det du faktisk skal gjøre :D:p)

Man blir ikke så god om man skal løpe ei mil i konkurransefart jevnlig....tren heller litt lengre intervaller og mange rolige langturer, så kliner man til å konkurransen :)

Men ett testløp er uansett greit å ha unnagjort for å føle på tempoet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...