Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg slitt med lysken/fremside lår under trening på 2 øvelser: markløft og beinpress smal benstilling.

Det er lokalisert sånn ca fra hoftebeinet 5 cm innover og 10 cm nedover. Kommer best til hvis jeg drar beinet opp (ubehaget sitter på en måte undersiden) og presser inn litt over der beinet bøyes.

Ubehaget er bare tilstede ved de to nevnte øvelsen så det trigges av smal benstilling. Har ikke noe ubehage ellers.

Noen som har erfaring med dette? Jeg føler meg litt rådvill da jeg ikke vet helt hva det er.

Massasje og stretching er jeg god på så hvis noen har noen gode øvelser for nettopp dette så spytt dem ut.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/27308-vond-lyskfremside-l%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noe spesiell grunn til at du kjører benpress med smal beinstilling? Hvor smal er din beinstilling under markløft? Enten det gjelder svært overdrevet bredstilling eller smalstilling i beina vil adduktorene få gjennomgå, enten ved at de jobber i en strukket posisjon hele tiden(bred stilling) eller ved at de jobber i en mer forkortet stilling (veldig smal bredstilling). Dette kan jo være en medvirkende årsak (Kaster noen ideer ut i lufta her). Så overbelastning er ikke uvanlig her. Prøv å variere når det gjelder bredden på din beinstilling og se hvordan det går. Ellers skader ikke å jobbe med fleksibiliteten i dette området i ny og ne. Disse øvelser her er ganske greie i min mening:

http://www.sportsinjuryclinic.net/sport-injuries/hip-groin-pain/groin-strain/stretching-for-a-groin-strain

Noe spesiell grunn til at du kjører benpress med smal beinstilling? Hvor smal er din beinstilling under markløft? Enten det gjelder svært overdrevet bredstilling eller smalstilling i beina vil adduktorene få gjennomgå, enten ved at de jobber i en strukket posisjon hele tiden(bred stilling) eller ved at de jobber i en mer forkortet stilling (veldig smal bredstilling). Dette kan jo være en medvirkende årsak (Kaster noen ideer ut i lufta her). Så overbelastning er ikke uvanlig her. Prøv å variere når det gjelder bredden på din beinstilling og se hvordan det går. Ellers skader ikke å jobbe med fleksibiliteten i dette området i ny og ne. Disse øvelser her er ganske greie i min mening:

http://www.sportsinjuryclinic.net/sport-injuries/hip-groin-pain/groin-strain/stretching-for-a-groin-strain

Beinpress med smal benstilling er hovedsakelig for å ta mer på rumpe. Har kjørt bred/normal før, men har følt for å variere litt.

Men hvis området kan bli overbelastet ved å jobbe for mye smal benstilling så skal jeg heller variere mer med benstilling (ingen dum idé).

Når det gjelder markløften så er benstillingen ganske normal, type hoftebredde ca.

Mark har aldri vært et problem før, så det kan vel tenkes at det er hovedsakelig er beinpress som har trigget ubehaget og som nå gjør at når jeg kommer i startposisjon markløft kjenner til dette ubehaget der også.

Fleksibilitet kan alltids jobbes med! Og fint med nye øvelser også :)

Takk for raskt svar forøvrig :)

Annonse

heh har samme "problem" faktisk, men trodde at jeg bare var støl. Det hjelper å strekke ut hoften før og etter øvelser som trigger det "området".

Måten jeg strekker på er å gå i bulgarsk utfall posisjon med beina litt mer fra hverandre enn når jeg tar utfall, og så skyver jeg hofta fram og snur meg litt til siden med overkroppen. Strekker godt!

Er det ubehag når du gjør feks knebøy(hvis du gjør det utenom benpress?), eller kun spenner deg opp i glute bridge?

Knebøy har jeg ikke ankelmobilitet til. Men nei, gluten bridge er ikke vondt i det hele tatt. Det virker som om det er når hofta er sammenklemt at det blir et problem.

heh har samme "problem" faktisk, men trodde at jeg bare var støl. Det hjelper å strekke ut hoften før og etter øvelser som trigger det "området".

Måten jeg strekker på er å gå i bulgarsk utfall posisjon med beina litt mer fra hverandre enn når jeg tar utfall, og så skyver jeg hofta fram og snur meg litt til siden med overkroppen. Strekker godt!

Vel, i starten trodde jeg også bare var støl. Men det har vedvart en stund og i går sleit jeg med å komme ned i startposisjon i mark...

Skal prøve meg på den øvelsen der! :)

Bruker du noen aktiveringsøvelser av gluteus før du begynner? "Underaktivert" rumpe er ofte årsaken til smerter i lysk i forbindelse med fleksjon i hofta.

Masse masse aktiveringsøvelser!

Og rumpa er godt aktivert så jeg tror ikke det er det som er problemet.

Har hatt mye av samme greia (hvis det er samme greia da. Det høres sånn ut ihvertfall), spesielt i de første knebøysettene hvis jeg ikke er godt varmet opp. God oppvarming hjelper! Squat to stand, tøying av hofteleddsbøyer, og den øvelsen hvor du skyver kneet utover (se video fra ca 1:50)

En annen ting som fungerer godt er å rulle med rumble roller. For meg har det vært nødvendig å rulle både på det punktet du merker av på bildene, og også litt ovenfor, på en måte midt imellom hofteleddet og hoftekammen. Hvis du bare kjenner litt rundt merker du hvilke punkter som gjør veldig vondt, og fokuserer på dem. Hvis du ikke har tilgang på rulle kan du prøve å massere deg selv, eller få noen andre til å massere deg.

For meg var det ganske ille en god stund, men etter mye jobbing med problemet er det nesten helt borte. Lykke til! :)

Annonse

Som Nicolai nevner kunne det vært en ide å sett på hoftemobilitet og stabilitet - da det er adduktorene dine som mest sannsynlig har måtte overta for å stabilisere i hoften ettersom annen støttemuskulatur er svak/underaktivert eller stram

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...