Gå til innhold

FITNESS: pros and cons


CelineMaria

Anbefalte innlegg

Fitness er en merkelig sport i mine øyne.

Den handler tilsynelatende om utseende, muskler, brunfarge, til dels styrke, image, gange, (osv osv), men samtidig er det en sport som krever hardt arbeid, dedikasjon og viljestyrke, på lik linje med andre sporter. Hva er positive og negative sider ved sporten fitness, og hvilken side veier tyngst?

I ´´gamle´´ dager var fitness en sport for menn som spiste 5000 kalorier daglig og hadde biceps større enn de flestes lår, idag kjører jenter på ungdomsskolen knebøy og tygger proteinpulver til den store gullmedaljen i håp om å glinse som bikinifitnessatlet. Hvor er fitness på vei? Tror dere det blir stadig mer populært eller tror dere interessen gir seg?

Dette har ingenting med meg personlig å gjøre. Men nå som fitness har gått fra å være nærmest en sekt til daglivare er det spennende å høre folks syn på saken i en egen tråd.

Edit; tenkte opprinnelig på fitness definert som sporten, ikke det å holde seg i form. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Posetivt; forhåpentligvis mindre folk som kommer til å slite med ryggproblemer (om de trener rett) når de blir eldre. Vi jenter som har syntes at styrketrening var gøy før det blei popis blir ikke sett på som freaks lengre.

Negativt; kroppsfokuset øker bare enda mer. Fokuset på mat kan bli for ekstremt. enda flere

Hvordan det blir med jenter og gutter som stiller om 5 år er egentlig sånn 50/50, kan hende at dette er den nye missekonkurransen som vil vare i 70 år framover, men det kan også være en trend som vil dabbe av etterhvert, der man tilslutt bare vil være samme antallet som stiller som det var for 5 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det negative for min del er at vektløfting er en relativt monoton opplevelse.

For all del, jeg elsker å bli sterkere, holde meg i form og til dels også det å bli større, men selve opplevelsen ved å løfte vekter har sine begrensninger. I så måte synes jeg andre idretter gir mer, både i form av utfordringer og opplevelser.

Men dette er kanskje å regne som et mer generelt svar i forhold til vektløfting og ikke nødvendigvis fitness som sport. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker jo egentlig litt det samme, er det ikke veldig pros for gutta (og noen jenter) at flere blir inspirert av fitnessmodellene og poserer til instagrambilder i nike pro-shorts og sports-bh midt i treningssalen, gjerne i en dyp knebøy? Eller er det såppass cons at teknikken deres er så horribel med innoversvingte knær at det ikke er noe digg likevel? Hva veier det liksom opp til, klarer ikke sette meg inn i situasjonen.

Er selvfølgelig satt på kanten da, hvis noen skulle være i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne danne seg en mening om hva slags pros and cons Fitness har så bør man først prøve finne ut hva ordet 'fitness' egentlig betyr. De fleste stedene jeg har lett blir fitness definert slikt: "Fitness is the state or the condition of being fit", eller "The condition of being physically healthy". Som du kan se er fitness et ord som kan lett vris og mistolkes. For kroppsbyggeren eller fitnesskonkurrenten (prøver ikke å generalisere) vil fitness ha en annen betydning enn for eksempel mannen i gata, eller Ola Nordmann om du vil kalle det. For noen vil fitness innebære å ha ekstreme lave fettprosenter, leve på kylling, brokkoli og cottage cheese og ha "go hard or go home"- mentaliteten når det gjelder trening. For Ola Nordmann vil fitness innebære å spise sunt og variert og samtidig holde seg rimelig i form (Holde pondusen unna og klare å løpe til bussen). For den 16 år gamle jenta vil ordet fitness kanskje ha en annerledes betydning. Kanskje for henne er fitness noe som kan ligne noe jeg kaller strong is the new skinny-mentaliteten, altså en ubevisst erstatning for en annen kroppsbildeforstyrrelse der man søker kanskje også en validering på det man gjør og hvordan man ser ut.

Utfra min egen erfaring og det jeg ser på forskjellige blogger og gjennom samtaler med venner som også trener en del kan jeg si fitness (hater det jævla ordet forresten) pros kan være,hvis man tar utgangspunkt i denne definisjonen ("The condition of being physically healthy):

  • Økt mestringsfølelse
  • Forebyggende arbeid (med tanke på skader, sarkopeni, eller aldersrelatert muskelsvinn om du vil kalle det).
  • Helsefremmende (Masse fordeler både fysiske og psykiske)
  • Økt selvtillit
  • Bedre sosialt liv da man skaper allianser og blir kjent med andre som deler samme interesser når det gjelder trening.

Cons (Om man vrir på begrepet):

  • Dårligere selvtillit grunnet for høye forventninger. Her skylder jeg disse kroppbyggere og fitnessutøvere (igjen ikke alle) som på liv og død mener at man kan oppnå en viss kroppstype eller fysikk kun gjennom hard work uten bruk av anabole steroider.
  • Ikke helsefremmende (Diskuter så mye du vil men det er ikke det beste for kroppen å gå ned til ekstrem lave fettprosenter hvis man gjør det på en "naturlig" måte, altså uten bruk av "spesielle tilskudd").
  • Body image dysmorphia (google det)
  • Ortoreksi
  • Et dårligere sosialt liv (Når man nesten utvikler en nevrotisk forstyrrelse rundt trening og kosthold.)

Igjen man kan alltid finne både positive og negative ting når det gjelder fitness, men dette vil variere fra person til person og vil være avhengig av hvordan man definerer ordet fitness.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...