Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Noen som har opplevd hjertebank, tung pust og svimmelhet under/etter trening?

Jeg VET det er vanlig å få dette under trening, men det jeg mener er ordentlig ubehag, hvor det føles ut som hjertet skal dunke ut av brystkassen, og at pusten hele tiden må hentes inn ved å trekke pusten godt inn eller ved å gjespe. Jeg har også opplevd å bli svimmel, og får dermed en knekk i beinet en kort periode, og det føles ut som jeg skal besvime. Andre som kan relatere til dette?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/27258-hjertebank-tung-pust-og-svimmelhet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg opplever noe lignende når jeg tar knebøy og kjører 4x4 på mølla. I følge lege og psykolog er det (i mitt tilfelle) panikkangst anfall. For meg hjelper det å trykke håndflata mot sternum, midt mellom brysta (ser merkelig ut når jeg gjør det..) og fokusere på rolig innpust/utpust. Hjelper mot hjertebanken, men som oftes sliter jeg med å spenne muskulaturen under løft etter et "anfall".

Jeg opplever noe lignende når jeg tar knebøy og kjører 4x4 på mølla. I følge lege og psykolog er det (i mitt tilfelle) panikkangst anfall. For meg hjelper det å trykke håndflata mot sternum, midt mellom brysta (ser merkelig ut når jeg gjør det..) og fokusere på rolig innpust/utpust. Hjelper mot hjertebanken, men som oftes sliter jeg med å spenne muskulaturen under løft etter et "anfall".

Har også fått høre at det kan være panikkangst, men jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor det skulle være det..

Du kan nok få flere eksempler her inne på folk som har opplevd noe lignende. Det er ikke uvanlig å kjenne hjertebank fra tid til annen, og for de aller fleste vil det være noe relativt ufarlig, men hvis du vil ha det avklart nærmere er det nok bedre å ta seg en tur til fastlegen din. :)

Vet du omtrent hva pulsen din ligger på under disse episodene?

Kan episodene komme når som helst, typ ikke bare under trening, men også i hvile? Hvis ikke, er det noen situasjoner som ser ut til å trigge episodene mer enn andre?

Annonse

Har opplevd det samme som du beskriver, og er mest sannsynlig et ufarlig blodtrykksfall. Var ganske ille i en periode, viste seg at jeg hadde betennelse i kroppen uten å vite om det(betyr ikke at du har det). Men du kan jo alltids dra innom legen å sjekke om alt er i orden :) Lykke til!

Noen som har opplevd hjertebank, tung pust og svimmelhet under/etter trening?

Jeg VET det er vanlig å få dette under trening, men det jeg mener er ordentlig ubehag, hvor det føles ut som hjertet skal dunke ut av brystkassen, og at pusten hele tiden må hentes inn ved å trekke pusten godt inn eller ved å gjespe. Jeg har også opplevd å bli svimmel, og får dermed en knekk i beinet en kort periode, og det føles ut som jeg skal besvime. Andre som kan relatere til dette?

Bruker å få det når jeg er veldig stresset og har panikkangst, helt forferdelig.

Du kan nok få flere eksempler her inne på folk som har opplevd noe lignende. Det er ikke uvanlig å kjenne hjertebank fra tid til annen, og for de aller fleste vil det være noe relativt ufarlig, men hvis du vil ha det avklart nærmere er det nok bedre å ta seg en tur til fastlegen din. :)

Vet du omtrent hva pulsen din ligger på under disse episodene?

Kan episodene komme når som helst, typ ikke bare under trening, men også i hvile? Hvis ikke, er det noen situasjoner som ser ut til å trigge episodene mer enn andre?

Når dette forekommer, så sjekker jeg pulsen hele tiden, og da er den høyere enn vanlig. Og ja, det har også forekommet i hvile, hvor plutselig pulsen hopper opp i 120, så begynner jeg å kaldsvette, og det er et ordentlig ubehag fra brystet og opp til halsen.. Vanskelig å forklare.. Skal også nevnes at disse anfallene kommer lettere om jeg har drukket energidrikk/PWO's.

Takk for mange gode svar :)

Har vært hos legen og sjekket blodtrykk, tatt EKG, tatt blodprøver og diverse andre ting for å avskrive at det er noe fysisk galt med kroppen. Men det er vanskelig å tro at noe psykisk kan kjennes så fysisk i kroppen :dry:

Har hatt angst i mange år, nesten fri nå.

Angst forsterker det psykiske så hele kroppen og det fysiske blir påvirket.

Min helseangst har brakt meg til sykehuset ett par ganger...så jo..det er ikke unormalt.

Nå etter å ha få sjekket at kroppen din fungerer hos lege, så få henvisning til psykolog.

Ordner du det psykiske, vil de fysiske ubehaget forsvinne.

Mange muligheter - godt du har tatt en test for å utelukke!

Dersom det ikke viser noe på prøvene kan du ta en titt på holdningen din - foroverrotert bekken (en av sidene eller begge, som regel kun den ene siden) -> foroverrotert skulder/skuldre -> trener mye tunge baseløft der en bruker støttemuskulatur i mage/rygg -> diafragma kan bli veldig stram, spesielt på samme side som en foroverrotert skulder (dvs motsatt side av bekkentilt eller det lengste benet da de aller fleste har benlengdeforskjell, hvis en vet en har det og hvilket som er lengst løser det fort seg selv når en ser sammenhengen)

Poenget mitt - dersom diafragma er stram vil en oppleve å bli tungpustet/ikke få puste, det kan stikke i mage/rygg/bryst, og videre kan en oppleve ubehag som svimmelhet eller hodepine.

Jeg sier ikke at det sånn det er, men det KAN være noe dersom du har utelukket alt annet... ;)

Annonse

Takk for mange gode svar :)

Har vært hos legen og sjekket blodtrykk, tatt EKG, tatt blodprøver og diverse andre ting for å avskrive at det er noe fysisk galt med kroppen. Men det er vanskelig å tro at noe psykisk kan kjennes så fysisk i kroppen :dry:

heh.....jeg ringte ambulansen når jeg var på vei fra Oslo S til bussholdeplassen i fred olsensgt. Måtte faktisk sette meg ned: svimmel, hjertebank, kaldsvette ut av en annen verden, svak deluxe (klarte såvidt å stå oppreist). Jeg var 100% sikker på at det var hjerteslag på vei fordi jeg kjente prikking i kragebeinet på venstre side.

Ambulansen kom, de sjekka puls/blodtrykk/ekg = alt er OK. Jeg bare "ugh.....flaut, gutta. Men takk for hjelpen".

Snakka med fastlegen dagen derpå, og han mente det var panikkangst.

Om det hjelper noe, så har selveste Iron Man panikkangst en gang iblant. No shame in that.

Iron%2BMan%2B3%2BSuit.jpg

Mange muligheter - godt du har tatt en test for å utelukke!

Dersom det ikke viser noe på prøvene kan du ta en titt på holdningen din - foroverrotert bekken (en av sidene eller begge, som regel kun den ene siden) -> foroverrotert skulder/skuldre -> trener mye tunge baseløft der en bruker støttemuskulatur i mage/rygg -> diafragma kan bli veldig stram, spesielt på samme side som en foroverrotert skulder (dvs motsatt side av bekkentilt eller det lengste benet da de aller fleste har benlengdeforskjell, hvis en vet en har det og hvilket som er lengst løser det fort seg selv når en ser sammenhengen)

Poenget mitt - dersom diafragma er stram vil en oppleve å bli tungpustet/ikke få puste, det kan stikke i mage/rygg/bryst, og videre kan en oppleve ubehag som svimmelhet eller hodepine.

Jeg sier ikke at det sånn det er, men det KAN være noe dersom du har utelukket alt annet... ;)

Dette er også et godt poeng. Var hos osteopat for en liten stund siden, og han mente også at det kunne være holdningen som var problemet. Han mente at øvre rygg sto i spenn, og at skuldrene mine lente litt for mye fremover. Han foreslo derfor at jeg skulle trene mer rygg i form av sittende roing/stående roing for å få skuldrene til å lene seg litt lengre bak. Does this make sense? :p

Hvordan er inntaket av PWO og andre stimulanter? Det første jeg hadde gjort om jeg hadde slike symptomer på trening var å droppe alt slikt.

Jeg har droppet både energidrikker og PWO's en stund nå, da jeg har følt at dette bidrar til disse symptomene. Men tidligere har det gått helt fint å drikke energidrikker og PWO uten at det har påvirket kroppen.. Det er først det siste halvåret jeg har følt at disse stimulantene bidrar til hjertebank, tung pust og svimmelhet ;)

heh.....jeg ringte ambulansen når jeg var på vei fra Oslo S til bussholdeplassen i fred olsensgt. Måtte faktisk sette meg ned: svimmel, hjertebank, kaldsvette ut av en annen verden, svak deluxe (klarte såvidt å stå oppreist). Jeg var 100% sikker på at det var hjerteslag på vei fordi jeg kjente prikking i kragebeinet på venstre side.

Ambulansen kom, de sjekka puls/blodtrykk/ekg = alt er OK. Jeg bare "ugh.....flaut, gutta. Men takk for hjelpen".

Snakka med fastlegen dagen derpå, og han mente det var panikkangst.

Om det hjelper noe, så har selveste Iron Man panikkangst en gang iblant. No shame in that.

Iron%2BMan%2B3%2BSuit.jpg

Huff da, hørtes ordentlig ubehagelig ut. Men det er jo ikke rart man blir skremt når disse anfallene forekommer! Fælt å si det, men nesten "godt" at det er flere som har opplevd dette :whistle:

Dette er også et godt poeng. Var hos osteopat for en liten stund siden, og han mente også at det kunne være holdningen som var problemet. Han mente at øvre rygg sto i spenn, og at skuldrene mine lente litt for mye fremover. Han foreslo derfor at jeg skulle trene mer rygg i form av sittende roing/stående roing for å få skuldrene til å lene seg litt lengre bak. Does this make sense? :p

Sure it does :thumbsup:

Får det selv innimellom - massasje av diafragma funka fjell etter en knekk av bekkenet og retraksjon/depresjon av scapula (skulderbladene ned og bak)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...