Gå til innhold

Tips til flytende mat


daek

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

buljong? følger ikke det med salt der da? salt er jo noe en burde unngå ... ?

Med litt grønnsaksbuljong i rødbetsuppa slipper man å tilsette noe annet krydder. Og det er ikke mye buljong man trenger for å gi smak i suppa.

om man bør unngå salt eller ikke er jo alt etter hvor mye salt man får i seg resten av dagenhar man ett kosthold med lite salt, så trenger man ikke være supernazi på alle områder, bruker man mye salt bør man derimot redusere saltet i hele kostholdet uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med litt grønnsaksbuljong i rødbetsuppa slipper man å tilsette noe annet krydder. Og det er ikke mye buljong man trenger for å gi smak i suppa.

om man bør unngå salt eller ikke er jo alt etter hvor mye salt man får i seg resten av dagenhar man ett kosthold med lite salt, så trenger man ikke være supernazi på alle områder, bruker man mye salt bør man derimot redusere saltet i hele kostholdet uansett :)

riktig det, men er det så lett å unngå salt i dagens samfunn? tross alt er mye mat "mettet" med saltløsninger for å få frem smaken som er tatt bort av prosessen. men å erstatte grønnsakskraft og andre krydder? oregano, chilli, løk, paprika etc. med buljong? da kan en jo like så godt bare kjøpe prosess-mat da? eller mener du jeg er helt på bærtur? :roflmao:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kok, juster, smak til:) Enkleste/beste suppeoppskriften i verden:)

Potet og purreløksuppe:

Kok potet og purreløk (50-50) til det er overmørt, kjør på blender, juster opp med blåskjellkraft og rømme. Smakes til med salt, sukker , sitron og cayennepepper. Garneres med blåskjell, brent agurk og olivenolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

riktig det, men er det så lett å unngå salt i dagens samfunn? tross alt er mye mat "mettet" med saltløsninger for å få frem smaken som er tatt bort av prosessen. men å erstatte grønnsakskraft og andre krydder? oregano, chilli, løk, paprika etc. med buljong? da kan en jo like så godt bare kjøpe prosess-mat da? eller mener du jeg er helt på bærtur? :roflmao:

Vel, jeg lager så og si all mat jeg spiser fra bunnen av. Kjøttdeig/karbonadedeig kjøper jeg hos slakterforettninger(nykværnet, usaltet og uten tilsettning av vann), så jeg er ikke så nøye med saltinnholdet i mat, fordi all salt jeg får i meg på daglig basis er det jeg tilsetter selv, noe som ikke er så veldig mye.

Man kan selvfølgelig lage grønnsakskraft selv, men de aller fleste er for late til det, meg selv inkludert. Noen slakterforettninger har også kraft fryst som man kan kjøpe, men det er hovedsaklig kjøttkraft, noe jeg mener ikke skal være i grønnsakssupper. Og de glassene med kraft synes jeg smaker død og djævelskap. Jeg bruker grønnsaksbuljong i pulverisert form, som da gjør det mye enklere å beregne rett mengde. Og når jeg lager rødbetsuppe på jobb bruker jeg ca 1,5 ss på 15 porsjoner. Noe jeg vil påstå er relativt lite, det smaker ikke noe annet enn rødbet av suppa, men smaken blir litt fremhevet av å tilsette buljong, og på en helt annen måte enn med å bare bruke salt og pepper, for da smaker det salt og pepper :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banan-is :) Frys en banan i biter, la den tine bitte litt, ha i ønsket mengde proteinpulver (helst sjokolade og gjerne casein), litt lettmelk og mos alt med stavmisker :) Blir som softis!

Laget det til samboeren når han hadde operert i november ;) Ellers er byggrynsgrøt godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banan-is :) Frys en banan i biter, la den tine bitte litt, ha i ønsket mengde proteinpulver (helst sjokolade og gjerne casein), litt lettmelk og mos alt med stavmisker :) Blir som softis!

Laget det til samboeren når han hadde operert i november ;) Ellers er byggrynsgrøt godt :)

Mmm! Hørtes digg ut! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...