Gå til innhold

Smerter bak skulderblad - nå er det nok!


Trohan

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå i to-tre år slitt med sterke smerter bak skulderbladene. Det kjennes om trendt ut som når man har et kink. Jeg er ikke merkbart mindre mobil, men det verker som ville ******. Smertene kan komme på begge sider av ryggen, og av og til stråler de noe ned i armene og opp til nakken/hodet. Knutene strammes og slipper litt opp og ned, og det er ikke kronisk vondt. Det varer gjerne en uke om gangen med en måneds mellomrom, men når det først er der er det helt grusomt. Kan alltid kjenne at det er knuter/stram muskulatur, selv utenom periodene med smerte.

Jeg har vært hos et utall terapeuter/behandlere. Har prøvd Akupunktur, Massasje, Kiropraktor, Fysioterapeut (med kinesiotape), Manuellterapeut, Naprapat, Danseinstruktører, Personlig trener, egenmasasje, you name it. Som regel kan de roe smertene litt (men absolutt ikke fjerne dem selv etter gjentatte besøk), men jeg blir ikke kvitt knutene. Flere har gitt meg treningsoppleg som har blitt fulgt uten at det har hjulpet.

Nå orker jeg snart ikke mer, og vurderer jeg å dra til fastlegen. Har prøvd å google meg frem til hva leger gjør med muskelknuter og muskelsmerter, og det eneste jeg har sett er at de setter folk på en voltarenkur. Er det noen andre her som har gått til legen med lignende? Evt, hva ble gjort? Fikk det resultater? Andre tanker om ting som kan prøves?

På forhånd takk for svar :)

Hilsen Fortvilet smertemottaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Dette kan høres ut som triggerpunktssmerter fra muskulatur. Ut fra området du beskriver smerte i, kan det høres ut som smerten kommer fra en eller flere av disse musklene: scaleni, latissimus, rhomboideus, infraspinatus, supraspinatus, trapezius, serratus anterior.

Triggerpunkter kan komme av både det at muskulaturen er i en forkortet posisjon, eller at den er i en strekt posisjon/under kontant belastning. Det vil si at om du sitter med dårlig holdning, protraherte skulderblad og internroterte skuldre når du sitter, står og gjør andre ting, vil det sette seg triggerpunkter både i brystmuskulaturen (pec minor(major), alle internrotatorene (lats, teres major, pec major) fordi denne er forkortet, men det vil også medføre masse andre triggerpunkter i en hel kjede av kompensasjoner. Muskulaturen på baksiden settes nå på strekk, og må jobbe ekstra for å holde tilbake. Infraspinatus, teres minor, rhomboideus, trapezius, ALT setter det seg dritt i. Og da har du det gående. Gå til en dyktig naprapat som gjør noe med årsaken til smertene. Hjelper ikke å deaktivere triggerpunkt på baksiden om det sitter mye på fremsiden, da vil det bare komme tilbake.

Nøkkelen her tror jeg blir å finne ut hvilke muskler som er en problem mtp. triggerpunkt, styrke og lengde, deaktivere alle triggerpunktene, for så å styrke det som er svakt, og tøye det som er for kort. Typisk vil være å tøye internrotatorene samt alle muskler på framsiden, og styrke rhomboideus, midtre og nedre trapezius (egentlig alle musklene som som bidrar i protraksjon og depresjon av scapula+rotatorcuffen, som bidrar til å stabilisere overarmshodet i leddskålen). Som sagt her, ta en titt på upper cross syndrome.

En nyttig link for å finne ut hvor triggerpunkter sitter, og hvor de gir smerte: http://www.triggerpoints.net/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som så vidt begynner å gå meg på nervene (og det er mitt eget problem, jeg vet det) er at det alltid kommer fram en årsak, men ikke kjeft som kommer med en konkret plan for hvordan man kan løse det asap zulu.

Tight: Subbocipitals, Upper trapz/levator. Hvordan kan man mest effektivt/brutalt tøye de ut?

Weak: Rhomboid, Lower trapz. Hvilke øvelser er de mest effektive og gir best progresjon?

Tight: Pectorals: Igjen, brutal stretch forslag?

Weak: Cervical flexors. Forslag til øvelser?

Å finne en årsak er en fantastisk opplevelse og progresjon, det. No problem. Men det hjelper samtidig rimelig lite om du ikke vet hva du kan gjøre med det (og det effektivt, for å stoppe plagene asap).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som så vidt begynner å gå meg på nervene (og det er mitt eget problem, jeg vet det) er at det alltid kommer fram en årsak, men ikke kjeft som kommer med en konkret plan for hvordan man kan løse det asap zulu.

Tight: Subbocipitals, Upper trapz/levator. Hvordan kan man mest effektivt/brutalt tøye de ut?

Weak: Rhomboid, Lower trapz. Hvilke øvelser er de mest effektive og gir best progresjon?

Tight: Pectorals: Igjen, brutal stretch forslag?

Weak: Cervical flexors. Forslag til øvelser?

Å finne en årsak er en fantastisk opplevelse og progresjon, det. No problem. Men det hjelper samtidig rimelig lite om du ikke vet hva du kan gjøre med det (og det effektivt, for å stoppe plagene asap).

Jeg har mye av den samme problematikken. Ikke bra enda, men her er hva som har hjulpet meg så langt:

Tight: Subbocipitals, Upper trapz/levator. Hvordan kan man mest effektivt/brutalt tøye de ut?

Har dessverre ikke funnet noen god løsning.

Det som delvis funker er egenmassasje langs øvre del av ryggraden med to tenninsballer/bandyballer som er teipet sammen

Weak: Rhomboid, Lower trapz. Hvilke øvelser er de mest effektive og gir best progresjon?

Inverted row, med hold i topp-posisjon (stang berører bryst). Til begynne med så vil de fleste ha store problemer med å holde denne posisionen på grunn av svak rhomboid. Progresjon, inverted row med bena på gulvet, bena på benk, archer med ben på benk, enarms i slynge med ben på bakken, en arms i slynge med ben på benk, en arm i slynge et ben på benk.

Tight: Pectorals: Igjen, brutal stretch forslag?

Egenmassaje med bandyball evt golfball (embrace the pain)

Tøyning: Legg deg på magen på gulvet, strekk armene over hodet og la de peke ca 45% grader ut fra skuldrene, trekk skulderbladene sammen og bak, rull mot den siden du ønsker å tøye. Dersom du ikke kjenner det i pec's så har du enten ikke klart å opprettholde skulderposisjonen eller så er fremside skulder og eller biceps for stram.

Weak: Cervical flexors. Forslag til øvelser?

Dette problemet har jeg (heldigvis) ikke hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som så vidt begynner å gå meg på nervene (og det er mitt eget problem, jeg vet det) er at det alltid kommer fram en årsak, men ikke kjeft som kommer med en konkret plan for hvordan man kan løse det asap zulu.

Tight: Subbocipitals, Upper trapz/levator. Hvordan kan man mest effektivt/brutalt tøye de ut?

Weak: Rhomboid, Lower trapz. Hvilke øvelser er de mest effektive og gir best progresjon?

Tight: Pectorals: Igjen, brutal stretch forslag?

Weak: Cervical flexors. Forslag til øvelser?

Å finne en årsak er en fantastisk opplevelse og progresjon, det. No problem. Men det hjelper samtidig rimelig lite om du ikke vet hva du kan gjøre med det (og det effektivt, for å stoppe plagene asap).

Min erfaring er at egenmassasje vil nesten kunne ta deg hele veien uten tøying, dersom du får vekk de kronisk forkortede områdene i muskulaturen. Ellers er ikke tøying verre enn å få feste og utspring lengst mulig fra hverandre. Når man har en mulig årsak, er det ikke verre enn å sette seg ned på youtube, søke, teste og prøve ut selv. Ro-øvelser med fokus på protraksjon og depresjon av scapula bør i mine øyne være det absolutt beste for rhomboideus og midtre/nedre trapezius, samtidig som man unngår øvelser som shrugs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er at egenmassasje vil nesten kunne ta deg hele veien uten tøying, dersom du får vekk de kronisk forkortede områdene i muskulaturen. Ellers er ikke tøying verre enn å få feste og utspring lengst mulig fra hverandre. Når man har en mulig årsak, er det ikke verre enn å sette seg ned på youtube, søke, teste og prøve ut selv. Ro-øvelser med fokus på protraksjon og depresjon av scapula bør i mine øyne være det absolutt beste for rhomboideus og midtre/nedre trapezius, samtidig som man unngår øvelser som shrugs.

Min erfaring er at egenmassasje/terapeuter er kun "brannslukning". Dvs at symptomer kommer tilbake, nettopp fordi årsaken er der enda. Derfor er jeg så "på" det der med å finne en faktisk løsning.

Det hjelper med f.eks. lacrossball om jeg "åpner" skulderbladet og legger meg ned på den ballen akkurat der hvor skulderbladet vanligvis dekker til. Det løser problemet for en times tid elns, så kommer det tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at egenmassasje/terapeuter er kun "brannslukning". Dvs at symptomer kommer tilbake, nettopp fordi årsaken er der enda. Derfor er jeg så "på" det der med å finne en faktisk løsning.

Det hjelper med f.eks. lacrossball om jeg "åpner" skulderbladet og legger meg ned på den ballen akkurat der hvor skulderbladet vanligvis dekker til. Det løser problemet for en times tid elns, så kommer det tilbake.

Mulig jeg var litt uklar. Trådstarter: egenmassasje 2-3 ganger HVER dag på de gjeldende musklene i noen uker kombinert med 30 sek tøying (etter massasje), da vil du etter hvert merke forskjell etter noen uker. Bruk gjerne 20-30 sekunder på hvert punkt, det kan være flere punkter i en muskel. Når du blir litt flink, vil du kjenne de områdene i musklene som er begrenset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk for alle svar! Gav nok motivasjon til å sette i gang en ny runde med testing av behandling, så håper jeg at jeg finner ut av det denne gangen :)

Skal oppdatere tråden hvis det blir noen progresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Annonse

Kan du få noen til å ta et bilde av deg bakfra i bar overkropp? og fra siden? Må se holdningen din og skulderbladene dine. Stå akkurat som du pleier å stå

Første jeg tenker er winging scapula, men greit å se på deg først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...