Gå til innhold

Klarer ikke å gjøre sittende skulderpress uten at korsryggen glir ut fra ryggputen på benken.


Solid Snake

Anbefalte innlegg

Så jeg har ikke gjort denne øvelsen på en stund, tenkte den kunne være fin for å isolere litt på skuldrene. Vet at i benkpress er skuldrene(hva gjelder det svake ledd) alltid problemet for meg. Triceps og bryst er sjeldent noe problem, de er sterke nok. Kjører også med masse vekter i militærpress.

MEN: Har holdt på en del med skulderpress nå, for å isolere mer på min svakeste muskelgruppe. Og har sett over en god del teknikkvideoer. Men jeg klarer ikke å holde ryggen inntil puten på benken. Jeg ender alltid opp med massiv svai i ryggen(så den løfter seg vekk fra puten) når hantlene er på vei ned.

Har prøvd og prøvd, men klarer ikke å unngå dette. Så prøvde jeg med enarms skulderpress. Da gikk det utmerket på venstre arm, men helt i dass med høyre arm.

Så konklusjonen må være at mobilitet er problemet.

Har noen andre hatt dette problemet, og hvordan kan jeg evt løse det? Virker som om problemet er noe som strekker seg ned til høyre lats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Massiv svai skjer ofte også grunnet svake skuldre. Du prøver trolig bare å gjøre det mer mekanisk fordelaktig for et mer utviklet bryst. Ryggen skal være i en naturlig svai, ikke overdrevent utslag. Juster vekten ned. Ift mobilitet blir dette et innlegg i seg selv :) Om latsen er spent kan du søke opp kneeling thoracic spine mobilization to bench og legge til ekstra rulling i tillegg. Kan være veldig mange årsaker til spennet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Massiv svai skjer ofte også grunnet svake skuldre. Du prøver trolig bare å gjøre det mer mekanisk fordelaktig for et mer utviklet bryst. Ryggen skal være i en naturlig svai, ikke overdrevent utslag. Juster vekten ned. Ift mobilitet blir dette et innlegg i seg selv :) Om latsen er spent kan du søke opp kneeling thoracic spine mobilization to bench og legge til ekstra rulling i tillegg. Kan være veldig mange årsaker til spennet.

Har helt klart svake skuldre.(sammenlignet med de andre muskelgruppene).

Har justert vekten ned... Jobbet med 35kg hantler, og nå i dag jobbet jeg med 7,5kg hantler. Men klarer rett og slett ikke å gjøre bevegelsen med høyre arm(uten at ryggen sniker seg ut i full svai)... Men med venstre klarer jeg det fint... Må jo være mobilitetsproblematikk...

Skal google det nå. Videre så du sier jeg skal drive med "rulling" for å løse problemet... Hva er "rulling" ? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har helt klart svake skuldre.(sammenlignet med de andre muskelgruppene).

Har justert vekten ned... Jobbet med 35kg hantler, og nå i dag jobbet jeg med 7,5kg hantler. Men klarer rett og slett ikke å gjøre bevegelsen med høyre arm(uten at ryggen sniker seg ut i full svai)... Men med venstre klarer jeg det fint... Må jo være mobilitetsproblematikk...

Skal google det nå. Videre så du sier jeg skal drive med "rulling" for å løse problemet... Hva er "rulling" ? :p

I så fall er det greit å få det sjekket opp om du ikke vet hva du skal gjøre selv. :) Har du noensinne skadet skulderen eller noen andre deler av kroppen? Om du kompenserer på tyngre vekter eller ved en gitt øvelse hadde jeg justert, som du har gjort med en arm, for å unngå det.

Man skal ikke mate en dysfunksjon med ekstra vekter. Da er det bare vanskeligere å rette opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Massiv svai skjer ofte også grunnet svake skuldre. Du prøver trolig bare å gjøre det mer mekanisk fordelaktig for et mer utviklet bryst. Ryggen skal være i en naturlig svai, ikke overdrevent utslag. Juster vekten ned. Ift mobilitet blir dette et innlegg i seg selv :) Om latsen er spent kan du søke opp kneeling thoracic spine mobilization to bench og legge til ekstra rulling i tillegg. Kan være veldig mange årsaker til spennet.

"kneeling thoracic spine mobilization to bench"

DUDE! takk :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall er det greit å få det sjekket opp om du ikke vet hva du skal gjøre selv. :) Har du noensinne skadet skulderen eller noen andre deler av kroppen? Om du kompenserer på tyngre vekter eller ved en gitt øvelse hadde jeg justert, som du har gjort med en arm, for å unngå det.

Man skal ikke mate en dysfunksjon med ekstra vekter. Da er det bare vanskeligere å rette opp.

Skuldrene mine har vært uproblematiske de 7 årene jeg har trent styrke. Aldri hatt noen problemer med de.

Men, jeg hadde prolaps for en stund tilbake siden.

Driver og utfører den stretchen daglig nå, kjenner den godt i bakside skuldre... Men ikke spesielt noen andre steder.

Prøvde meg på skulderpress på ny på gymmen. Klarer å kjøre riktig teknikk på begge sider med 5kg hantler, men ikke mer. Da kom ryggen ut.

I benkpress er stort sett alltid skuldrene det svakeste, sammenlignet med triceps og bryst. Så kanskje mobilitet ikke er problemet, kanskje skuldrene bare er ekstremt svake fra denne vinkelen? Kan aldri huske å ha kjørt sittende skulderpress med 90 grader på ryggputen på benken før.

.

Kanskje jeg bare har ekstremt underutviklede skuldre? Tar vel rundt 135-140kg i benkpress, og i pushpress får jeg fint 80kg opp rundt 3 repetisjoner...( men dette er jo med moment og fart, + at blir mer type 80 grader siden man broer seg litt i militærpress og pushpress) Men allikevel, i skulderpress, med ryggen inntil. Maks 5kgs hantler, ellers sklir ryggen ut, og jeg blir liggende i en slags bro, som når jeg kjører benkpress.

Fatter ikke hva dette er for noe, men har vært fall funnet en veldig svak side ved fysikken min:) Så det å løse dette problemet kan jo ha en stor skjult gevinst for flere andre øvelser og helsen generelt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

I går prøvde jeg meg for første gang på den klassiske øvelsen Barbell Pullover, mens jeg trente bryst. Da jeg gikk tilbake i startsposisjon var dette meget vanskelig å få til, nesten umulig å komme helt bak med stangen, før jeg skulle dra den opp over brystet igjen.

Etter treningen kjente jeg en lettere strekk følelse i venstre øvre del av rygg når jeg dreide hodet mot venstre... Denne litt ubehagelige følelsen hadde jeg hele gårsdagen og i dag.

Da gikk det opp for meg. Grunnen til at jeg ikke klarer å ha korsryggen inntil i sittende skulderpress er manglende mobilitet. Den samme mangelen på mobilitet kom da jeg gjorde pullovers, men da var korsryggen allerede "tvunget" ned i benken, og derfor ga det heller utslag i mindre bevegelsesbane og følelse av strekk etter treningen.

Det store spørsmålet er derfor: Hvordan kan jeg tøye, få mer mobilitet når armene beveges strakt ut bak hodet. Som f.eks i startposisjon av pullovers, eller sluttposisjon i sittende skulderpress (når ryggen er inntil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svak kjerne pga stabilitet som blir nevnt av Therese. Bruk et belte og stram magen alt du har mens du presser.

Åpenbart må det jobbes med kjernearbeid...

Jeg tenkte egentlig primært på støttemuskulatur i skulderen her

Det store spørsmålet er derfor: Hvordan kan jeg tøye, få mer mobilitet når armene beveges strakt ut bak hodet. Som f.eks i startposisjon av pullovers, eller sluttposisjon i sittende skulderpress (når ryggen er inntil).

Men oppspenn generelt sett går på kjernen ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er nok enten mobilitetsproblematikk for skuldrene, eventuelt stabilitet.

Så kommer da follow-uppen... Hvordan bedre stabilitet i skuldre, og mobilitet? Kjører dynamisk oppvarming på skuldrene, men skal nok en del tøyning til i tillegg er jeg redd?:)

Kjernestyrken tviler jeg meget sterkt på at det er:P

Skal sjekke ut kombinasjonen av å stramme mage og presse mot med beina, Joakimz!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjernestyrken din er nok god om du er kampsportutøver, men aktiveringen er ofte feilaktig hos mange.

Skuldermobilitet, spesifikk mobilitet i brystryggen og adekvat styrke i serratus anterior er key for å holde scapula stabilt under overhead pressøvelser.

Les tråden min om skulderhelse og følg tipsene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjernestyrken din er nok god om du er kampsportutøver, men aktiveringen er ofte feilaktig hos mange.

Skuldermobilitet, spesifikk mobilitet i brystryggen og adekvat styrke i serratus anterior er key for å holde scapula stabilt under overhead pressøvelser.

Les tråden min om skulderhelse og følg tipsene der.

Føler kombinasjonen av MMA og baseløft har gitt veldig ålreit kjerne ja, men dette med feilaktig aktivering. Utdyp:)

Skal ta en titt på tråden, takk!

Skal også looke opp serratus anterior etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...