Gå til innhold

Klarer ikke å gjøre sittende skulderpress uten at korsryggen glir ut fra ryggputen på benken.


Solid Snake

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Stram kjernen alt du har, som om du har tidenes verste dotur. Prøv så å bøye deg fremover eller bakover, eller rør på bekkenet. Merker du at det sitter som spikret? Slik skal det være under de fleste øvelser, og spesielt viktig under øvelser som belaster kjernen og bekkenet.

Mange (de fleste) mangler mobilitet for å ha en nøytral kjerne, og mangler også kunnskap om hvordan en nøytral kjerne skal være i forskjellige stillinger.

Vedr øvelser, så er det alle pressøvelser som krever at scapula er stabilt. Spesielt push-ups er effektivt. Bare følg alle øvelsene her:

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/fem-øvelser-som-kan-bidra-til-å-avhjelpe-de-fleste-skulderplager.29071/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noko poeng i å prøve ståande press?

Trener militærpress og pushpress jevnlig.

Har 1rm på 80kg i vanlig militærpress, og vet ikke hva jeg er god for i pushpress for tiden, sikkert 10kg mer ish. Men kanskje jeg bøyer meg litt for mye bakover. Strammer alltid magen da, så jeg blir jo ganske låst fast...

Synes uansett at det er problematisk at jeg ikke kan kjøre sittende skulderpress mtp skadeforebygging. Selv om jeg ikke nødvendigvis trenger å kjøre den. Elsker jo press over hodet uansett:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du bokser flere ganger i uka så hadde du hatt en sinnsyk betennelse i skulderen om serratus ikke var fungerende. Tipper derimot at du ikke aktiverer stabiliseringen riktig under visse øvelser, noe som er ganske normalt og ofte må læres. Vanskelig å si uten å ha sett på deg, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med skapulær push-ups faktisk...

Start med og hold på en benk (slik at det blir lettere) - klem sammen rumpe og stram mage - tenk at du har en brusboks imellom skulderbladene som du skal klemme sammen. Tenk alltid skuldre ned og bak. Altså ikke la skuldrene komme mot øra dine, og ikke la skuldrene trekke seg forover, men sammen (tenk brusboks). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med og hold på en benk (slik at det blir lettere) - klem sammen rumpe og stram mage - tenk at du har en brusboks imellom skulderbladene som du skal klemme sammen. Tenk alltid skuldre ned og bak. Altså ikke la skuldrene komme mot øra dine, og ikke la skuldrene trekke seg forover, men sammen (tenk brusboks). :)

Bak og ned er faktisk grunnen til at man har inaktiv serratus anterior. Serratus sin oppgave er nettopp å føre scapula fremover.

(Det er derimot riktig at man skal gjøre dette når man ligger på benken!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bak og ned er faktisk grunnen til at man har inaktiv serratus anterior. Serratus sin oppgave er nettopp å føre scapula fremover.

(Det er derimot riktig at man skal gjøre dette når man ligger på benken!)

serratus anterior er jo også viktig mtp stabilisering(?)

når du sier "Tipper derimot at du ikke aktiverer stabiliseringen riktig under visse øvelser". Hva konkret er det du tenker på da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

serratus anterior er jo også viktig mtp stabilisering(?)

når du sier "Tipper derimot at du ikke aktiverer stabiliseringen riktig under visse øvelser". Hva konkret er det du tenker på da?

I dette tilfellet, skulderpress. Men det kan være alt mulig der scapula skal låses, men ikke gjør det pga svakhet/motorisk problem/immobilitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn "vinge" som er i den artikkelen har jeg på venstre side når jeg flexer, som illustrert i bildet jeg tok ovenfor.

Det tyder på at konklusjonen mest sannsynlig er funnet.

Så hva i alle dager er årsaken til at jeg har fått denne fuck-uppen?

Får iverksette tiltak med en gang, før dette blir et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...