Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg bruker å ha ovnsbakt kylling i tomatsaus med couscous. Lage det ved å først brune etpar kyllingfileter i panna uten å steke de helt igjennom. For så å skjære de opp i skiver og legge i ildfast form. Tomatsausen lager du ved å steke løk og hvitløk på panna i litt olje og smør. Tilsett så en boks knuste tomater å hiv oppi et laubærblad og la koke inn (du kan tilsette rødvin, buljong eller vann om du foretrekker en litt tynnere saus, selv liker jeg den tykk) smak sausen til med salt og pepper, ta ut laubærbladet og ha sausen over kyllingen. Stek i ovnen i tja 10-15 minutt. Server med fullkorns couscous og brokkoli! Nam :-)

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Har ikke lest alle oppskriftene her. Men jeg bruker å dele opp kyllingfileten å ha inni kremost med smak, camembert ost, eller blåmuggost ( den gir litt salt smak). så surrer jeg baconskiver i rundt, og steker i ildfast form på 180grader i ca 30 min. Da blir den kjempesaftig. Serveres med grønnsaker og soppstuing. ;) Smaker himmelsk.

Lag en sterk saltlake, f.eks en liter vann og 4-6 ss salt. Mulig du må koke det opp (og deretter kjøle ned) for å få saltet til å løse seg opp.

Når laken er kald igjen, putter du oppi litt soyasaus, Worchestershiresaus, pepper, brunt sukker (den tettpakkede typen), raspet ingefær og en eller annen form for syre (appesinjuice, eplejuice, smaksatt eddik e.l).

Ovennevnte lake er asiatiskinspirert (kinesisk?) i smak, men man kan fritt eksperimentere med andre smaksvarianter. (syre/eddik er viktig)

Legg kyllingfileten i laken (helt dekket av væske) og sett i kjøleskapet i 15-60 minutter, alt etter hvor mye salt du bruker.

Fileten kan så enten steikes i steikeovn, eller grilles på kull/gassgrill på indirekte varme. Steike/grilltid må tas litt på "gefûhlen" siden vi ikke vil ha steiketermometer eller andre ting som kan stikke hull i kjøttet her ;)

Teknikken kalles "Brining" Saltet i laken sørger for at porene i fileten lukker seg, og fileten holder på fuktigheten samtidig som den tar til seg smak. 15-60 minutter i laken er ikke lang nok tid til at den tar til seg mye salt.

Med denne teknikken er det til og med mulig å få Priors kyllingfileter til å bli saftige :p

Signerer denne! La en hel kalkun i saltlake over natta til nyttårsaften, og det er første gang jeg har smakt helstekt kalkun uten tørt bryst. Saftig tvers igjennom.

Enkleste : Brun kyllingfiletene par min på hver side i smør! tilsett hakket chili og hvitløk og fres det 1 min med filetene. Hell over en halv boks fløte, skvis en halvsitron og strø over litt maldon, skru ned varmen. Og du har selvfølgelig gjort klar risvannet så du slenger oppi en pose ris som tar 20 min å lage. Når det har gått 15 min, setter du risen til side og slenger oppi noen brokkolikvaster og lar det dampe med risen under lokk. Smak på fløtesausen som surrer med kyllingfiletene. Mer sitron? mer salt? Litt pepper? Ferdig !

Annonse

Del fileten (nesten) i to, fyll med timian (eller annen krydder), ost, gni hvitløkspulver og sitronpepper på fileten og pakk den inn i bacon (dekk den med bacon, bacon er digg, bacon bacon bacon). La den stå i ovnen i ildfast form, (usikker på tid, jeg tar oppvasken mens den lages og vips så er den ferdig)... Sleng i hvitløksfedd og cherrytomater. Jeg syns det passer både med salat og søtpotetpurè, gjerne sammen. Det er schikkelig digg

• 2 uker senere...
Lag en sterk saltlake, f.eks en liter vann og 4-6 ss salt. Mulig du må koke det opp (og deretter kjøle ned) for å få saltet til å løse seg opp.

Når laken er kald igjen, putter du oppi litt soyasaus, Worchestershiresaus, pepper, brunt sukker (den tettpakkede typen), raspet ingefær og en eller annen form for syre (appesinjuice, eplejuice, smaksatt eddik e.l).

Ovennevnte lake er asiatiskinspirert (kinesisk?) i smak, men man kan fritt eksperimentere med andre smaksvarianter. (syre/eddik er viktig)

Legg kyllingfileten i laken (helt dekket av væske) og sett i kjøleskapet i 15-60 minutter, alt etter hvor mye salt du bruker.

Fileten kan så enten steikes i steikeovn, eller grilles på kull/gassgrill på indirekte varme. Steike/grilltid må tas litt på "gefûhlen" siden vi ikke vil ha steiketermometer eller andre ting som kan stikke hull i kjøttet her ;)

Teknikken kalles "Brining" Saltet i laken sørger for at porene i fileten lukker seg, og fileten holder på fuktigheten samtidig som den tar til seg smak. 15-60 minutter i laken er ikke lang nok tid til at den tar til seg mye salt.

Med denne teknikken er det til og med mulig å få Priors kyllingfileter til å bli saftige :p

Du skal ha props for å promotere brining, soya og worchestershiresaus, men du farer og med en smule kulinarisk broscience, ref saltets funksjon og "lukke porene" ;)

Hei.

Jeg har et tips. Det er sikkert ikke det du er ute etter, men det kan kanskje være nyttig for de som synes det er vanskelig å få i seg nok mat. Som f. eks kylling og ris.

Bland hele smørja kylling, ris, vann og evt ekstra krydder i en blender til den får en riktig konsistens. Voila du har et, om ikke smakelig måltid, i hvert fall noe som er relativt "enkelt" å få ned.

post-23374-14440968619457_thumb.jpeg

Du skal ha props for å promotere brining, soya og worchestershiresaus, men du farer og med en smule kulinarisk broscience, ref saltets funksjon og "lukke porene" ;)

Hva skjer egentlig når man briner? Og hvordan sier man det på norsk?

Hva skjer egentlig når man briner? Og hvordan sier man det på norsk?

Å brine et kjøttstykker er vel i indirekte forstand litt som å ta kreatin.

Saltet vil diffundere inn i kjøttfibrene ,grunnet lavere konsentrasjon av salter der, og (slik jeg forstår det) føre til at enkelte proteiner i muskelfibrene slapper av(hovedsaklig myosin,tror jeg det var) og blir i stand til å holde på mer vann.

Samme prinsipp som når man luter en torsk, bare at man tar hele prosessen vesentlig lengre med lutefisken.

Nettoeffekten blir jo at mengden vann i musklene øker, og da vil kyllingen ha mindre relativt væsketap etter varmebehandling. == Moar juicy tender chicken<3

(Og selvfølgelig får man mer SMAK inn i kyllingen og,spesiellt om man koker opp litt krydder og urter og diggenheter i laken og)

Det nærmeste jeg kommer et norsk oversettelsesord blir vel lakesalting,selv om dette vanligvis er en prosess man bruker under produksjon av spekemat.

Annonse

Andreas Viestad har en grei artikkel om brining her:

http://www.dagbladet.no/magasinet/2008/12/23/558548.html

Jeg har prøvd å brine div ting i 20-30 timer uten at det blir for salt, ville ikke vært sjenert for å la kyllingfileene ligge over natten i en snill lake.

Muligens ikke særlig fitness, men jeg laget pizza i dag, med rømme + fersk timian + fersk hvitløk på grov pizzabunn med strimlet kyllingkjøtt og gorgonzola på toppen. Nå er jeg mett og ganske lykkelig. Kombinasjonen timian + hvitløk var... fantastisk.

Min nye favoritt!

Polenta panert kyllingfilet. Perfekt som strimlet i salat, wraps, eller middag.

post-20834-14440969057785_thumb.jpg

Gni fileten inn med paprika, salt og pepper. Drys over en spiseskje fin polenta på hver side.

Brett et bakepapir i to og legg filteten inn i det. Bank og rull fileten forsiktig flat med en kjevle ol. +/- 1,5 cm ca. Trykk og kna polentaen fast. Stekes i panne med litt olje i 3-4 minutter på hver side.

La hvile noen minutter før den strimles til passe biter.

Yummy:X3:

Min nye favoritt!

Polenta panert kyllingfilet. Perfekt som strimlet i salat, wraps, eller middag.

[ATTACH=full]131376[/ATTACH]

Gni fileten inn med paprika, salt og pepper. Drys over en spiseskje fin polenta på hver side.

Brett et bakepapir i to og legg filteten inn i det. Bank og rull fileten forsiktig flat med en kjevle ol. +/- 1,5 cm ca. Trykk og kna polentaen fast. Stekes i panne med litt olje i 3-4 minutter på hver side.

La hvile noen minutter før den strimles til passe biter.

Yummy:X3:

Polentamarinering.....det var lurt, og nytt for meg. :) Har en pakke med polenta som har blitt liggende i skapet. Nå skal den jammen fiskes frem igjen. Takk for tips! :)(y)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...