Gå til innhold

Farris!


Velvet

Anbefalte innlegg

Hvor bra eller ubra er egentlig farris å drikke? Bedre enn brus? Verre? Det samme?

Jeg som aldri i mitt liv har likt farris har fått sansen for det nå, og det ville jo vært typisk om det ikke var spesielt bra! Den inneholder jo både magnesium, natrium og kalium, men også kullsyre og aroma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil nok tro at Farris er bedre enn brus, men et høyt inntak av kullsyre kan visstnok gi økt risiko for benskjørhet (fant ingen skriftlige kilder på dette, men dette var et tema i en episode av Supersize vs Superskinny).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nok tro at Farris er bedre enn brus, men et høyt inntak av kullsyre kan visstnok gi økt risiko for benskjørhet (fant ingen skriftlige kilder på dette, men dette var et tema i en episode av Supersize vs Superskinny).

Jeg har sett dette diskutert, blant annet på treningsforum der en bruker skrev følgende:

Et "surt" kosthold (med mye proteiner og andre syreholdige næringsemner som f. eks. brus) vil imidlertid kunne bruke opp litt av disse bufferne og skape en lavgradig kompensert metabolsk acidose ("lett surt blod"), som på sikt kan endre kroppens metabolske balanse og øke risikoen for f. eks. beinskjørhet. Man kan balansere dette sure kostholdet med inntak av flere "basiske" matvarer, hovedsakelig ulike typer grønnsaker og til dels frukt.

Jeg ville ikke bekymret meg voldsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil nok tro at Farris er bedre enn brus, men et høyt inntak av kullsyre kan visstnok gi økt risiko for benskjørhet (fant ingen skriftlige kilder på dette, men dette var et tema i en episode av Supersize vs Superskinny).

Dersom man kompanserer med et godt kosthold og litt ekstra kalsium og d-vitamin, burde det nok ikke være noe stort problem :D Jeg er for mer farris! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tråd! Selv er jeg farris avhengig, kan i samme slengen stille spørsmålet om soda stream "farris" er det samme som vann eller ikke? :)

Samme som vann, hvordan da? Sodastream-vann er jo bare vann og karbondioksid.

Fortenk, jeg har farris i springen og lager boblevann (i sodastream) av det. Nærmere ordentlig farris på flaske kan man vel ikke komme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...