Gå til innhold

Hvordan en muscle up up skal se ut.


Tor

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Siden jeg er så positiv: Jeg ble ikke inspirert i det hele tatt. Sikkert en helt syk prestasjon, men må innrømme at jeg forventet noe 10 x mer epic enn en vanlig strict muscleup med epilepsivideo. Enhåndsmuscleup feks :)

Er lov å ikke bli inspirert :)

Men jeg må få lov til å være uenig, dette er ingen vanlig strict muscle up. Den er uten absolutt alt av støttelementer som

a) kipp

B) swing

c) lean

Hvorav om jeg ser noen klarer de to første (populært kalt strength muscle up) er jeg allerede imponert. Men uten LEAN er veldig, veldig magisk. Spørsmålet er nå om han blir å klare det på stang, noen hevder det er teknisk umulig.

Blir spennende å se for oss som følger med :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er lov å ikke bli inspirert :)

Men jeg må få lov til å være uenig, dette er ingen vanlig strict muscle up. Den er uten absolutt alt av støttelementer som

a) kipp

B) swing

c) lean

Hvorav om jeg ser noen klarer de to første (populært kalt strength muscle up) er jeg allerede imponert. Men uten LEAN er veldig, veldig magisk. Spørsmålet er nå om han blir å klare det på stang, noen hevder det er teknisk umulig.

Blir spennende å se for oss som følger med :D

Hva er en lean? Tror jeg skjønne hva en kipp og en swing er, men lean??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en lean? Tror jeg skjønne hva en kipp og en swing er, men lean??

Lean er når du i overgangsfasen lener brystet fremover, som i essensen gjør det lettere å komme seg over. Avgjørende øyeblikk for en muscle up er å få albuene fra en posisjon hvor der er under (pullup) til en posisjon over (dip). Lean (akkurat som å lene seg noe frem under dips) er en teknikk som ubevist og bevist blir brukt av mange.

Generelt er det imponerende med lean også, men uten lean (altså å lene seg på godt norsk) er aldeles imponerende. Det er skjeldent det er sett, til og med blandt calisthenicsutøvere og turnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Generelt er det imponerende med lean også, men uten lean (altså å lene seg på godt norsk) er aldeles imponerende. Det er skjeldent det er sett, til og med blandt calisthenicsutøvere og turnere.

Ikke minst fordi at uten lean så er leddene aller ytterst i sine ekstreme ytterpunkter, og det å ha tung belastning på et ledd i sitt ekstreme ytterpunkt ikke er fullstendig uten risiko?

For all del, jeg er mektig imponert, men dette her er gjerne bevegelser man skal gjøre flere enn en gang, og dersom det å "jukse" ved å lene seg frem gjør sikkerhetsmarginen større så er det gjerne verdt å gi avkall på skrytepoengene etter min mening. Det sagt, så er kanskje kipping drøyt over i andre enden av skalaen igjen.

I all subjektivitet, selvsagt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har noen gode poenger Henrik, og det er på langt nær anbefalt å kjøre det uten lean. Lean er en naturlig reaksjon om du kan si det slik. På lik linje med at mange må trene seg opp til å gå i spagaten, eller kjøre ATG osv så må man trene seg opp til å kjøre uten Lean om man vil det.

Ble litt rotete skrevet over. Generelt er strength muscle ups (uten sving og/eller kipp) veldig imponerende syns jeg. Det skal veldig mye mobilitet og styrke til for å klare det, derfor blir jeg helt satt ut når noen klarer det uten å lene seg i det store å det hele. Blir spennende å se om han går for stang de neste årene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Han erstatter lean med å drive tauene ut mot siden. Ikke at jeg hadde klart det selv, men det er selvsagt i en helt annen styrkekategori enn å gjøre det på stang. Et iron cross f. eks. vil jeg si er mer krevende og en ganske vanlig øvelse blant eliteturnere.

Spot on. Selv om Iron Cross er statisk og Muscle Up er dynamisk så er jeg enig. Malteser derimot, må være topp 5 mest krevende kroppslige øvelser i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var ganske vill ja, så den er vanskeligere enn malteser? Imponerende. Muscle ups har ingenting opp mot dette. Såvidt meg bekjent er det vel ingen i Norge som klarer en full planche i ringer? Hvertfall ikke malteser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...