Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Når jeg tar knebøy(uten ekstra vekter) så kjenner jeg det i alle andre muskler enn i rumpa. Jeg kjenner det i utside og innside lår.

Hva gjør jeg feil?

Er muskelen helt dau? I så fall hvilken øvelser er anbetalt for å få liv i den igjen? Jeg har både vekter og stikk i "treningsrommet" mitt til disposisjon.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/26000-jeg-tror-rumpa-mi-er-dau-p/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enten går du ikke dypt nok eller så strekker du ikke rumpen nok bakover, og hvis det ikke stemmer så sier jeg at du må gjøre aktiveringsøvelser før bøy.

Jeg vil tro jeg går dypt nok. Går lenger enn ned til 90 grader og det burde jo være bra?

Jeg har fått høre av en personlig trener at teknikken min er på plass. Både bredden på bena, knærene peker den veien de skal og om jeg lar hver å gå helt ned så peker rumpa den veien den skal. Den tilter litt innover om jeg går absolutt så langt ned jeg klarer, men jeg har fått beskjed om å stoppe litt før.

Men jeg skulle ønske jeg kjente det litt mer i selve rumpa både underveis og etterpå.

Men aktiveringsøvelser? Fortell meg mer om det :)

Annonse

Jeg vil tro jeg går dypt nok. Går lenger enn ned til 90 grader og det burde jo være bra?

Jeg har fått høre av en personlig trener at teknikken min er på plass. Både bredden på bena, knærene peker den veien de skal og om jeg lar hver å gå helt ned så peker rumpa den veien den skal. Den tilter litt innover om jeg går absolutt så langt ned jeg klarer, men jeg har fått beskjed om å stoppe litt før.

Men jeg skulle ønske jeg kjente det litt mer i selve rumpa både underveis og etterpå.

Men aktiveringsøvelser? Fortell meg mer om det :)

Når du sier du går ned til 90 grader, hvor måler du hen da?

Ideelt sett skal toppen av hofta være på linje med toppen av kneet.

Om du vil ha rumpeboost; prøv glute bridge eller rumensk markløft?

Muligheter for å slenge ut knebøyvideo så vi får se hvordan du gjør det?

Når jeg skriver 90 grader tenker jeg som det nederste bildet..;)

Jeg får prøve det dere nevner over her og se om jeg ikke får vekka rævva litt :p

Takk til dere som tok dere tid til å svare meg. Skal se om jeg ikke får lagt ut en video av knebøyen min.

Du bør dypere enn det siste bildet der for å få aktivert glutes skikkelig, ned i en full knebøy. Det første bildet er en kvartbøy, det siste er en halvbøy. Du skal ned hit (bilde av en lavstangbøy):

p2141122714-4.jpg

Du bør dypere enn det siste bildet der for å få aktivert glutes skikkelig, ned i en full knebøy. Det første bildet er en kvartbøy, det siste er en halvbøy. Du skal ned hit (bilde av en lavstangbøy):

p2141122714-4.jpg

Dette!

Du spør om aktiveringsøvelser. Squat-to-stand har blitt en vinner hos meg. Google øvelsen og kjør f.eks 5 reps x 3 sett før du begynner på bøyen. Præss knærne ORDENTLIG ut og kjenn at du jobber med rumpa når du "sitter" nede.

Annonse

Lavstangbøy som på bildet Tronaldo skal fokusere ekstra mye på ræv, bakside lår og rygg i forhold til vanlig bøy. Det er kanskje verdt å prøve det.

Når jeg tar knebøy(uten ekstra vekter) så kjenner jeg det i alle andre muskler enn i rumpa. Jeg kjenner det i utside og innside lår.

Hva gjør jeg feil?

Det er ikke sikkert du "bør" kjenne det i rumpen heller. Jeg gjør i alle fall ikke det, men jeg får som regel ikke plass til ræven i dongeri etter 2 år med bøying.

Å "kjenne" hvor en øvelse tar, er ikke alltid en god indikator på om du får effekt av treningen med mindre du trener kun for å få pump.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...