Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• For lite fett. I næringsinntaket bør man få i seg ca 30-40% fett daglig. Om kroppen ikke får dette, vil den lagre alt den kan nå! Viktig for å beskytte indre organer, "smøre systemet", for hjernekapasiteten, og for ikke å få beinskjørhet.
  • For lite protein. 1-2,5g pr kg kroppsvekt er det ideelle. For å bygge og opprettholde celler til vekst og oppretthold. Proteiner er bygd opp av aminosyrer, der noen er essensielle, som vil si at det må komme gjennom kosten. Og disse er viktige å få i seg!
  • Så mye karbohydrater er bare usunt! Kroppen får veldig mye energi til å forbrenne, og lagrer resten som fett. Med en gang hun begynner å spise som vanlig igjen, vil kroppen skrike av glede! :D Tror forbrenningen hennes kommer til å gå raskere, etter å få mer fett og proteiner igjen, da kroppen forstår den får fett, og ikke trenger å lagre det.

Dette er hva jeg mener da! Kom med andre argumenter folkens, om noen har!! ;)

Det har generelt lite å si om man man spiser fett eller karbs om overskuddet er for høyt.

Begge deler lagres som fett til slutt. Kroppen lagrer ikke fettet den får, fordi den får for lite.. Alt overskudd blir fordelt rundt som fettlagre.

Tar man utgangspunkt i 80% frukt/grønnsaker (bananer) som energikilde så vil fortsatt bare rundt 20% av dette være karbs.. Dvs rundt 4 ganger mindre energi enn dine 40% fett. Dette er lite karbs og lite energi for ei som ser ut som hun når resten er 10%

Alt i alt et magert kosthold, og hadde helt sikkert vært levlig om man ikke er gravid. Gravide burde kanskje ikke spise for 2, men evt underskudd er nok ikke å ta ansvar. Proteinene ville jeg uansett ha doblet når dette gjør kroppen godt på de fleste områder. Kan også kjører hardere underskudd visst man vil da.

Fortsetter under...

De viktigste stoffene for beinhelsa er vitamin d og kalsium, vitamin k er viktig i den forstand at det er nødvendig for opptak av vitamin d, men det viktigste er de to førstnevnte faktorene - i tillegg til fysisk aktivitet og tilstrekkelig fettprosent. Da snakker jeg altså om andelen fett på kroppen din, ikke andelen fett i maten din, for det er i stor grad underordnet, sånn med mindre du spiser særdeles lite fett.

Du kan virkelig ikke fortsatt mene at karbohydrater lagres mer effektivt som fett enn andre makronæringsstoffer?

Short storytale of the macros:

Proteiner: spaltes til peptider, senere aminosyrer, transporteres inn i tarmcellen, går ut av tarmcellen og ledes til leveren hvor aminosyrene (1) kan gjennomgå glukoneogenesen og bli monosakkaridet glukose (2) bearbeides og sendes ut i det store kretsløpet og benyttes som byggemateriale, dannelse av hormoner, enzymer, som transportproteiner, bundet til lipider, egentlig alt mulig du kan se for deg. Punkt to benyttes til behovet er dekket, så går det over til punkt uno.

Karbohydrat: monosakkarider (glukose, fruktose, galaktose), disakkarider (laktose (glukose+galaktose), sukrose (fruktose+glukose), maltose (glukose+glukose), polysakkarider (fiber og sånn dah). Tas opp i tarmen på samme måte som protein, føres også til leveren etter å ha blitt brutt ned til monosakkarider i tynntarmen. Ettersom cellene kun kan benytte seg av glukose, ender alle karbohydrater opp som dette. Glukosen kan videre (1) lagres i lever eller muskelceller som glykogen og brytes ned igjen til glukose ved behov (2) benyttes direkte som energi i cellene (3) inngå i dannelse av ikke-essensielle aminosyrer (4) gå veien gjennom lipogenese og triglyseridsyntese og lagres som fett.

Fett: spaltes til fettsyrer og glyserol, tas opp i tarmcellene, settes sammen til triglyserider igjen, sendes gjennom lymfen, og (1) spaltes tilbake til fettsyrer og glyserol som kan benyttes i celler (2) lagres i form av triglyserider og benyttes senere (3) litt sånn diverse funksjoner irrelevant to my point.

Proteiner har høyere termisk effekt enn karbohydrat, altså vil mer energi gå med til fordøyelsen av det, så det stemmer at proteiner kan øke forbrenningen noe (om enn beskjedent i det store bildet). Som du ser ovenfor, kan alle makronæringsstoffer lagres som fett dersom totalinntaket overgår behovet. Trenger ikke kroppen mer energi, da lagrer den det. Et annet poeng er at fettlagring er helt naturlig - kroppen henter energi fra fettvevet sitt hele tiden. Lavt blodsukker stimulerer kroppen til å frigi lagrede triglyserider, slik at disse gjennom diverse prosesser kan benyttes som energi for å holde blodsukkeret stabilt. Slike prosesser foregår kontinuerlig - og selv om fett riktignok er viktig for fettforbrenning, så er det ikke sånn at om man spiser fett så lagres det mindre fett.

Edit inb4 insulin stimulerer til fettlagring - det er en helt annen diskusjon.

Herregud, jeg er så dritlei at folk skal bry seg så inni langt inni helvete om alle andre. "Jeg henger på fitnessbloggen og spiser masse proteiner og trener hveeeer dag. At resten av verden ikke gjør det samme er helt utrolig. At kvinner i Afrika får barn til tross for at de er kraftig underernærte og lever på jalla er egentlig bare én stor konspirasjon." Fosteret tar stort sett det det trenger. Kostholdet påvirker den gravide kvinnen i større grad enn fosteret (til en viss grad selvsagt). Samme folk som vræler over at Fotballfrue har så liten mage. Kan jo umulig være sunt!!!11!1 Samme folk som diagnostiserer alle som ikke har fitnessbloggenkosthold med spiseforstyrrelser. Herregud, hun har mellomrom mellom lårene. KRISE!!11!

Herregud, jeg er så dritlei at folk skal bry seg så inni langt inni helvete om alle andre. "Jeg henger på fitnessbloggen og spiser masse proteiner og trener hveeeer dag. At resten av verden ikke gjør det samme er helt utrolig. At kvinner i Afrika får barn til tross for at de er kraftig underernærte og lever på jalla er egentlig bare én stor konspirasjon." Fosteret tar stort sett det det trenger. Kostholdet påvirker den gravide kvinnen i større grad enn fosteret (til en viss grad selvsagt). Samme folk som vræler over at Fotballfrue har så liten mage. Kan jo umulig være sunt!!!11!1 Samme folk som diagnostiserer alle som ikke har fitnessbloggenkosthold med spiseforstyrrelser. Herregud, hun har mellomrom mellom lårene. KRISE!!11!

Kan så godt hende du har rett i dette, MEN her må man være påpasselig med hva man skriver og prøve dra fram på hvilke måter dette er usunt for kroppen istedet for å gå gode for at dette kan være bra for fosteret og kroppen. Selv om kvinnene i afrika lever på nada og får friske barn betyr det ikke at småjentene som er her inne å kikker bør tenke at dette er greit.

Om jeg hadde lest denne artikkelen for et år siden, og kommentarene hadde vært at dette er helt greit - og at mellomrom mellom lårene er noe helt naturlig ville jeg og levd på bananer og grønnsaksdrikker i vill tro om at dette var greit for kroppen.

Vi vil jo ha kroppsfokuset bort, og at jenter skal tenke mindre på hva som er greit og ikke greit å spise - og da hjelper det lite å se ei med perfekt kropp spise kun frukt. Da vil man jo selv følge oppskriften.

"Hun stiller seg også uforstående til at så mange medier har skrevet om henne.

– Noen ganger får jeg helt latterlig mange spørsmål. Jeg bare: «Hvorfor er folk så interessert i meg?». Jeg sitter bare her og spiser bananer. Jeg er ikke spesiell, sier hun til New York Post. "

:p Hehe.

Annonse

At man kan få barn underernært er klart, men ser man på føtal programmering og epigenitikk er det absolutt ikke optimalt for et foster. Det er jo derfor man ser for seg en potensiell overvektsproblematikk i u-land som blir mer og mer urbanisert og industrialisert

..............Sammenlignet du oss nettopp med gorillaer? Hadde håpet vi var kommet litt lengre i utviklingen enn det:(

I wish :)

Neida, De har et mye mer effektivt fordøyelsesystem enn oss:) Næringen de får i seg ligger lenger i systemet og de får tatt ut mye mer proteiner og næringsstoffer enn hva vi klarer med samme kost. hoho :)

Ang utvikling så er jo de overlegne iforhold til oss da. Vi har hodet, de har alt annet. Men det skulle man ikke trodd, fordi vi blir helt hjelpesløse når mobilen er tom for strøm :p

Jeg blir i hvert fall veldig "løs" i magen om jeg spiser for mye frukt. Er dette noe som magen tilpasser seg til om man går på denne type diett?

Vil ikke anbefale deg å finne det ut :)

- noe konkret svar overlater jeg til noen andre som vet

Annonse

• 2 uker senere...

Ah. Dette. Verd å dra frem igjen før neste artikkel om fotballfrue postes på forsiden.

:joyful:

Jeg er overbevist om at det er en direkte korrelasjon mellom hvor mye en person hater på et tema, og hvor mye dårlig samvittighet eller misunnelse samme person har om det samme tema.

Det er lettere å bygge en "hate wall" en å se seg selv i speilet og innrømme egen mangel på evne, motivasjon eller hva det måtte være. Om det er sixpack, lønn eller karakterer...

Lettere å rakke ned på andre, en å innse sine egne short-commigns. Samt at å hate på andre er easy, da det ikke innebærer å ta tak i seg selv å faktisk yte noe. Internett hate er tilsvarende som å kjøre forbi noen fotgjengere og rope stygge ting ut av vinduet, anonymt, raskt og enkelt. Måtte du stoppet å sagt det in person derimot hadde de fleste tenkt seg om to ganger da de nå må ta stilling til de konsekvenser det måtte medføre, og gjerne ubehagelige situasjoner.

h8225CF45

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...