Gå til innhold

Søvn: hvor viktig er det egentlig?


Tore

Anbefalte innlegg

Vi har alle hørt at søvn og restitusjon er viktig for fremgang ifbm med trening. Som småbarnsfar som sjelden får mer enn 6 timer på øret i løpet av døgnet lurer jeg på: HVOR viktig er søvnen for treningsfremgangen?

Like viktig som proteintilskudd?

Like viktig som å øke vektene?

Like viktig som å periodisere treningen?

Kjør debatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søvn > proteintilskudd.

Nok hvile er en forutsetning for å kunne øke vektene.

Nok hvile > fancy treningsprinsipper

Hvile er minst like viktig, om ikke viktigere, enn selve treningen (når en først trener).

Men hvor viktig er de siste 2-3 timene jeg går glipp av i forhold til 8 timer søvn som jeg burde hatt? må jeg gi jernet for å få de til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor viktig er de siste 2-3 timene jeg går glipp av i forhold til 8 timer søvn som jeg burde hatt? må jeg gi jernet for å få de til?

Jeg kan ikke gi deg noe profesjonelt svar, men jeg sover somregel 6 timer hver natt, innimellom mer i helgene, men jeg klarer meg fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synder skikkelig mot "nok-hvile-prinsippet" selv. Er et skikkelig nattmenneske med lakenskrekk og får aldri mer enn 6 timer pr. natt - dagen begynner jo på et helt annet tidspunkt enn meg :p Jeg vet jeg trenger mer, siden jeg sover lenger når jeg får sove til jeg våkner av meg selv - helst bør jeg ha minst 8 timer pr. natt. Når jeg leser rundt forbi så er det forhøyet kortisolnivå som trekkes fram som uheldig bivirkning av søvnmangel. Kortisol er "langtidsstress"-hormonet i motsetning til adrenalin som er "akutt-stress"-hormonet. Langvarige, høye kortisolnivåer er visst ikke bra, og knyttes også opp mot bl.a. overvekt. Jeg som har gått ned masse burde jo iallefall passe på stressnivået i kroppen :confused:

Det viktigste stresshormonet heter kortisol og produseres i binyrene våre. På den ene siden er hormonet livsnødvendig, men kortisol har også en rekke effekter som både påvirker fordelingen av fett i kroppen og muligheten for en effektiv vektreduksjon. Noen av effektene er litt paradoksale; kortisol fører på en ene siden til redusert insulinproduksjon og økt nedbryting av fett og proteiner (muskler), men på den andre siden får personer med høye nivåer av kortisol en opphopning av fett sentralt på kroppen og i ansiktet. Denne mekanismen er ennå ikke helt forstått, men kommer tydelig frem hos personer som har en overproduksjon av kortisol fra svulster i binyrene, såkalt Cushing Syndrom. Denne sykdommen er blant annet forbundet med bl.a. overvekt og betydelig bukfedme.

Hentet fra http://espenrostrup.com/2011/03/21/stress-og-overvekt/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener å huske at Espen Arntzen (fra AFPT) nevnte at man hadde (ihvertfall) to faser i søvnen, hvor den ene var ment til å reparere deg fysisk, og den andre psykisk. Ikke arrester meg om jeg husker litt feil, men det var noe ala dette. Jeg husker ikke helt hvilket arbeid kroppen gjorde til hvilken tid, men tror det var det psykiske som bler gjort til slutt (noe som kan være med forklare hvorfor jeg føler meg generelt jævlig og tiltaksløs når jeg sover lite?). Han sa noe om at det varierte hvor mye folk den enkelte trengte, men at 7-8 timer pleide å være det opptimale. Selv sov han 7 timer og 15 minutter (eller noe i den duren) hver eneste natt.

Det er nok ikke noe problem om du sover 6 timer til dagen, selv om det neppe er optimalt.

Når man snakker om søvn-problemer så har det lett for å bli stress-relatert. Stress kan være/er veldig skadelig for mange. Men da snakker man ikke om de som gjerne sover 6 timer til dagen, men heller de som sover 1 time den ene natta og ingenting neste. Det hele blir en veldig negativ sirkel; lite søvn, økt kortisol, redusert testostoron, mindre sexdrift, redusert metthetsfølelse og man går rundt og er konstant sliten. Dette går ofte ut over psyken, men om dette er pga lite søvn eller redusert livskvalitet kan jeg ikke uttale meg om.

Jeg tror personlig at man ikke har så mye mer fremgang med trening om man har 9 timers søvn i forhold til 7. Si at man har 6 timer som standard hver natt, så tror jeg den ekstra timen eller to man får i blant bare vil "finpusse" litt på formen. Altså ikke noe som gir store utslag. Men, om det er andre veien der i mot, at man ofte bare får 5 eller kanskje 4 timers søvn, så vil det påvirke ting i mye større grad.

Kort oppsummert: Sover du nok til å fungere helt fint i hverdagen (typisk 6+ timer) så ville jeg personlig ikke brydd meg så mye om å perfeksjonere den med en time eller to ekstra. Om du der i mot sliter med søvn (sjelden lange perioder med normalt søvnmønster) i den grad det går ut over trivselen, så vil jeg si at du er en vandrende tikkende bombe som er svært mottaglig for det meste av sykdommer og lidelser (der i blant fedme) og du gjør deg selv bare en gedigen bjørnetjeneste om du ikke tar tak i problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brukernavn

For min egen del har søvn vært avgjørende på livskvaliteten dagen etterpå. Lite søvn (opp til 6 timer) fungerer dårlig for min del. Da er jeg generelt trøtt og biokjemien i hjernen er ikke optimal (lett irritabel, ikke særlig glad, dette har mye å gjøre med serotonin og dopamin blant annet.). Mye søvn (10 timer+) så er jeg utrolig avslappet neste dag, ikke slapp, men veldig rolig og behagelig, humøret er på topp, kroppen heler veldig bra, og jeg er fit to fight. Men det eneste "problemet" kan være at siden man føler seg så avslappet har man ikke "lyst" til å trene, man er ikke energisk, men det stopper meg sjeldent fra å trene. Optimal søvn for min del er rundt 9 timer. Men har jeg valget, sover jeg gjerne 12 timer med god samvittighet.

Jeg tror ikke vi burde glemme at når man trener, trenger man mye mer hvile enn de som ikke trener. Så når man leser om søvnforskning er det mange studier som har blitt gjort på mennesker som ikke trener. Dersom jeg skal sove litt ekstra godt tar jeg 5-HTP (aminosyre som blir til serotonin, gjør deg blant annet avslappet og tankefri) og melatonin ("søvnhormon"). Ingen bivirkninger heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del har søvn vært avgjørende på livskvaliteten dagen etterpå. Lite søvn (opp til 6 timer) fungerer dårlig for min del. Da er jeg generelt trøtt og biokjemien i hjernen er ikke optimal (lett irritabel, ikke særlig glad, dette har mye å gjøre med serotonin og dopamin blant annet.). Mye søvn (10 timer+) så er jeg utrolig avslappet neste dag, ikke slapp, men veldig rolig og behagelig, humøret er på topp, kroppen heler veldig bra, og jeg er fit to fight. Men det eneste "problemet" kan være at siden man føler seg så avslappet har man ikke "lyst" til å trene, man er ikke energisk, men det stopper meg sjeldent fra å trene. Optimal søvn for min del er rundt 9 timer. Men har jeg valget, sover jeg gjerne 12 timer med god samvittighet.

Jeg tror ikke vi burde glemme at når man trener, trenger man mye mer hvile enn de som ikke trener. Så når man leser om søvnforskning er det mange studier som har blitt gjort på mennesker som ikke trener. Dersom jeg skal sove litt ekstra godt tar jeg 5-HTP (aminosyre som blir til serotonin, gjør deg blant annet avslappet og tankefri) og melatonin ("søvnhormon"). Ingen bivirkninger heller!

Helt enig. Jeg kan glatt sove 12 timer hver natt. Sover jeg typ 23-07 er jeg trøtt som faen, men så er det sjeldent jeg har holdt dette sovemønsteret i en lengre periode. Når helgen kommer er jeg ofte oppe til 03-04 og dermed er døgnrytmen ødelagt. Det optimale ville vært å våkne av seg selv uten alarm, det er jo et soleklart bevis på at du har sovet godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brukernavn
Helt enig. Jeg kan glatt sove 12 timer hver natt. Sover jeg typ 23-07 er jeg trøtt som faen, men så er det sjeldent jeg har holdt dette sovemønsteret i en lengre periode. Når helgen kommer er jeg ofte oppe til 03-04 og dermed er døgnrytmen ødelagt. Det optimale ville vært å våkne av seg selv uten alarm, det er jo et soleklart bevis på at du har sovet godt.

Enig. Kvaliteten på dagen etter jeg har våknet helt av meg selv er såklart de beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vurdert melatonin selv, jobber kun natt (og får våkne av meg selv hver dag - herlich!) så jeg får ikke sove mer enn 5-6,5timer hver natt. Kjenner jeg er veldig sliten på slutten av en jobbperiode.

Jobber også natt, synes det er helt jævlig... Aldri skikkelig uthvilt, er som deg og sover max 5 timer. Gleder meg til å begynne på skole å begynne å sove om nettene igjen! Har så utrolig mye å si både for treningen, energien og for min del humørets del! Er en grinebiter uten like når jeg går på natt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber også natt, synes det er helt jævlig... Aldri skikkelig uthvilt, er som deg og sover max 5 timer. Gleder meg til å begynne på skole å begynne å sove om nettene igjen! Har så utrolig mye å si både for treningen, energien og for min del humørets del! Er en grinebiter uten like når jeg går på natt..

Samme her. De siste nettene på jobb er jeg nesten ikke tilsnakkelig :p Berg og dalbanehumør så det holder... Men men, har jo valgt det selv! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...