Gå til innhold

Alternativer til matolje?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Med mindre kostholdet ditt består av panerte ting, som wienerschnitzel , fiskepinner etc, er det ingen grunn til å gå inn for å kutte ned på oljen, mengden som fester seg på maten er minimal.

Og fett/olje gjør matlaging såpass mye jevnere og bedre at det i mine øyne er verdt det. Spis isteden heller mindre porsjoner, om du vil veie mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med mindre kostholdet ditt består av panerte ting, som wienerschnitzel , fiskepinner etc, er det ingen grunn til å gå inn for å kutte ned på oljen, mengden som fester seg på maten er minimal.

Og fett/olje gjør matlaging såpass mye jevnere og bedre at det i mine øyne er verdt det. Spis isteden heller mindre porsjoner, om du vil veie mindre.

Er så ofte enig med deg...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Så når en spiseskje olje går i panna er det nødvendigvis alt av det som går med i kaloriberegningene?

Stekepose er også et bra alternativ, men da må jeg steke ting i stekeovn vel? :p

Trenger ikke mer en 1 ts med olje og en god stekepanne så svir det seg ikke. Og som sagt over; det er minimalt med fett som henger igjen i maten :joyful:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Ja med stekepose må du ha stekeovn eller mikrobølgeovn.

Det du da gjør med biffen er følgende.

Ta biffen ut av kjøleskapet minst en halvtime før den skal tilberedes, skru på full varme på en stekeplate og la den bli skikkelig, da mener jeg skikkelig varm.

Så steker du den 30sek på hver side for å få en stekeskorpe og for å få låst inn all godheten.

Ja, det vil ryke en god del på kjøkkenet ditt.

Ta så biffen ut av panna og la den hvile litt, før du hiver den inn i ovnen på 175*C i en stekepose evt. aluminiumsfolie.

Kverulering fra min side; Riktig fremgangsmåte(men stekeskorper gjør _ingenting_ for å "låse inn all godheten". Det fenomenet du beskriver er kulinarisk broscience og finnes ikke.) Men stekeskorpe smaker på den andre siden knalldigg;)

Ellers ville jeg kanskje gått for litt lavere ovntemperatur og bruk av steketermometer til kjernetemp på en.. 50 grader, alt ettersom hvordan du liker biffen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med mindre kostholdet ditt består av panerte ting, som wienerschnitzel , fiskepinner etc, er det ingen grunn til å gå inn for å kutte ned på oljen, mengden som fester seg på maten er minimal.

Interessant. Har du noen kilder på dette? :)

Så når en spiseskje olje går i panna er det nødvendigvis alt av det som går med i kaloriberegningene?

Dette lurer jeg også på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...