Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har hatt markløft med i programmet mitt i ca. 2 mnd. tid nå, og merker at jeg blir SINNSYKT sliten i korsryggen av øvelsen. Trener markløft 2 x i uken, kjører Fjeldberg sitt x-size program. En av gangene kommer den etter tung knebøy, så da er det kanskje ikke så rart at korsryggen får kjørt seg (Fjeldberg sa det var greit å ta mark etter bøy, så sant jeg tålte det). Men kjenner det også meget godt etter å ha tatt markløft som øvelse nr. 1 for dagen. Kjenner det også litt i beina, men ingenting i forhold til korsryggen.

Blir så sliten at har nesten problemer med å fullføre resten av treningsøkteno_O

Har hatt god progresjon, men jeg begynte rolig for å terpe teknikk. Gått fra å trene med 70 kg, til 95 kg nå. Ikke trent mye korsrygg tidligere, kan det være en forklaring? Jeg har fått tilbakemelding fra PT der jeg trener om at teknikken ser grei ut i mark, men kan dårlig teknikk være grunn til at jeg blir så sliten i korsryggen?

Har ingen video av markløften min å legge ut foreløpig.

Det jeg lurer på er om det er normalt å bli dødssliten i korsrygg etter markløft? Forhåpentligvis vil det bedre seg når jeg får økt styrke i korsryggen?:)

Fortsetter under...

Hm, det er jeg faktisk litt usikker på. Skal fokusere på det neste gang jeg kjører mark, og se om jeg merker forskjell:D

Har også blitt anbefalt å løfte uten sko, eventuelt bruke sko uten mye demping...tror du det kan hjelpe? Er ganske heftig demping i skoene jeg bruker nå (løpesko fra løplabbet)

Hm, det er jeg faktisk litt usikker på. Skal fokusere på det neste gang jeg kjører mark, og se om jeg merker forskjell:D

Har også blitt anbefalt å løfte uten sko, eventuelt bruke sko uten mye demping...tror du det kan hjelpe? Er ganske heftig demping i skoene jeg bruker nå (løpesko fra løplabbet)

Å ta av skoene med demping hjelper på det meste som har med markløften din å gjøre ;)

Er du flink til å bruke beina i starten av løftet, eller løfter du med ryggen fra første sekund? Husk at du skal spenne fra med beina helt til stanga passerer knærne, før du deretter skyter hofta frem.

Jeg lurer på hvordan dette skal se ut i praksis.

Dårlig teknikk kan vare grunnen at du blir sliten i korsryggen men jeg tror at det er flere ting som kan vare årsak hos deg.

Svak mage og korsrygg for vekten du tar - gå ned i kg på vektene til markløft eller prøv amerikansk løft en liten periode med de 95 kg du trener med nå og så gå tilbake til markløft når du mener at du har fått mer styrke i korsryggen.

Annonse

I begynnelsen trodde jeg at jeg hadde knust korsryggen etter hver markløft. Var nok bare mangel på aktivitet og muskler, gitt. Nå blir jeg ikke sliten av hverken tunge økter eller maksløft lengre. Ryggen er BEINHARD! :D Haha, neida, men kan anbefale litt rygghev og å bare... overleve den jævlige fasen.

He he, da håper jeg at det samme gjelder meg. At det går seg til etterhvert som jeg blir vant til belastningen. Slik det er nå, så klarer jeg såvidt å bevege meg etter tung mark:)

Så jeg fortsetter som nå...kjører på med markløft, med fokus på riktig teknikk og uten sko med mye demping.

Takker og bukker for svar folkens:D

Annonse

Trodde jeg hadde markløft-teknikken ganske bra inne, har studert mye teknikk-stoff på nett. Men blir jo litt annerledes i real-life, og har jo kun kjørt øvelsen noen måneders tid:)

Jeg skal se om jeg kan få tatt en video og lagt ut her, da blir det lettere for dere å komme med konkrete tips.

Ellers kan jeg melde om at ryggen var betraktelig bedre på siste markløft-økt (kom etter tung knebøy). Kan være tilfeldig, eller at kroppen begynner å venne seg til kjøret på korsyggen:cool:

Uansett...video kommer:D

Etter tre sett mark er det eneste jeg makter legcurls. Må legge meg ned i 10 minutter før jeg kan fortsette.

What. På en god dag har jeg ti sett og etterpå pumpes det løs på liggende lårcurl til den store gullmedaljen.

Først av alt, hvis du skal gjøre markløft skal man starte med stanga død på bakken. Hiv på 40kg til og lag en ny video :)

Skjønner ikke helt denne tilbakemeldingen, det var teknikken i utførelsen Lagset spurte om tilbakemelding på, ikke om han hadde nok vekt på stanga...hvis det var det du mente?:confused: Det er vel anbefalt å bruke lette vekter ved teknikktrening?

Enig i å starte med stanga død på bakken, lettere å plassere bein og grep i korrekt posisjon, også er det vel også død på gulvet stanga skal avslutte øvelsen... (y)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...