Gå til innhold

Kort og hard, eller lengre og roligere?


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg trener styrke tre ganger i uken men i følge programmet (RYP muskelvekst) og tanke på å vedlikeholde kondisjon og øke fettforbrenning med intervall, vil jeg ha intervall og. Programmet anbefaler en økt med 4x4. Selv kjenner jeg at jeg rett og slett gruer meg til å sette meg på spinningsykkelen da jeg finner det kjedelig (sykler 1 minutt rolig, 30 sek hardt x 15 sett), selv bare den ene gangen i uken. Lurer derfor på om det vil være like effektivt å ha tabataintevall (20 sek på, 10 sek rolig, 8 sett) tre ganger i uken? Tror også jeg klarer å pushe meg bedre der da jeg tross alt ikke må "spare på kreftene" i samme grad. Men vil det gi noe ala samme effekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søk jobb på nettavisen, du hadde garantert passet inn i deres journalist team. De er spesialister på å få overskriften til å virke pervers som du! :banhappy:

Men til det du spør om: Variasjon er viktig. Tren slik du liker, og varier.

Haha, var nå langtifra en pervers overskrift jeg tenkte, men kommer vel ann på tankegangen til leseren :)

Hva mener du, i denne settingen, med "varier"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akk ja, den overskrifta din fikk nu meg til å klikke meg inn....

Men over til det du spør om. Mitt tips er nok at motivasjon er ganske viktig enn å bare fokusere på akkurat hva som forbrenner mest kcal.

Tenker ikke bare på forbrenning av kcal, men også hva som er med på å vedlikeholde kondisjonen. Er jo tross alt en grunn til at langkjøring/intervall er anbefalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker ikke bare på forbrenning av kcal, men også hva som er med på å vedlikeholde kondisjonen. Er jo tross alt en grunn til at langkjøring/intervall er anbefalt

Styrketrening pluss litt intervaller i ny og ne gir deg god nok kondis til å være frisk og rask. Vil du bli god i løping eller annen utholdenhetsidrett må du selvsagt prioritere kondisjonstrening mer. Men om ikke dette er målet i seg selv kan du greit komme unna med kun styrketrening eller styrketrening + litt intervaller om det er det du trives best med.

Både tabata og 4x4 er ganske ekstreme intervallformer i hver sin ende av skalaen. Du vil også kunne få mye utbytte av lettere tempointervaller f.eks 30 sek på og 60 sek av med opptil 90% av maks intensitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrketrening pluss litt intervaller i ny og ne gir deg god nok kondis til å være frisk og rask. Vil du bli god i løping eller annen utholdenhetsidrett må du selvsagt prioritere kondisjonstrening mer. Men om ikke dette er målet i seg selv kan du greit komme unna med kun styrketrening eller styrketrening + litt intervaller om det er det du trives best med.

Både tabata og 4x4 er ganske ekstreme intervallformer i hver sin ende av skalaen. Du vil også kunne få mye utbytte av lettere tempointervaller f.eks 30 sek på og 60 sek av med opptil 90% av maks intensitet.

Er den "lettere" tempointervallen med 30 og 60 sek jeg har gjort nå, med totalt 15 sett. Problemet er at den blir langdryg for meg at jeg rett og slett kjeder meg og gruer meg. Vil derfor tabate tre ganger i uken være bra nok til å også senke fettprosenten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på målet. Korte intense intervaller gir deg mer eksplosiv kondisjon. Langdistanse gjør deg seig. Begge deler brenner godt med fett.

Men gir tabata tre ganger i uken ca. samme resultat i fettforbrenning og vedlikehold av generell kondisjon som en lengre økt på 25 minutter ca. med 30 sek på og 60 sek av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er den "lettere" tempointervallen med 30 og 60 sek jeg har gjort nå, med totalt 15 sett. Problemet er at den blir langdryg for meg at jeg rett og slett kjeder meg og gruer meg. Vil derfor tabate tre ganger i uken være bra nok til å også senke fettprosenten?

Ja, tabata vil gi en minst like høy treningseffekt, men vil også kreve mer fra restitusjon.

Uavhengig av hvor mye intervaller du trener så vil det avgjørende for om fettprosenten går ned være at du har et fornuftig kaloriinntak i forhold til aktivitetsnivået ditt. Men både tabata og tempointervaller vil øke fettforbrenningsevnen din.

Foreslår at du starter med å bytte ut en av tempo øktene med en tabata økt om gangen og så finner du ut hvor ofte du takler å trene med så høy intensitet. Husk at tabata er absolutt maks av hva du klarer i hvert av de åtte 20 sekunds intervallene.

Hvis du synes intervaller på mølle er kjedelig så kan du jo også forsøke deg på sirkeltrening med vekt og kroppsvektsøvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den "lettere" tempointervallen med 30 og 60 sek jeg har gjort nå, med totalt 15 sett. Problemet er at den blir langdryg for meg at jeg rett og slett kjeder meg og gruer meg. Vil derfor tabate tre ganger i uken være bra nok til å også senke fettprosenten?

Skal love deg at dersom du utfører Tabata riktig (noe de færreste gjør, virker det som), så vil du grue deg langt mer til det. På Tabata skal sprint-intervallene ikke være rask jogging/sykling. De skal ikke være løping eller sykling i oppoverbakke.

De skal være 110% BALLS OUT effort. Hva enn du gjør skal du gjøre det som om fanden selv var i helene på deg, og du bare hadde de 20 sekundene igjen å leve.

Tabata selv gjorde forsøk med det Japanske olympiske speedskating-laget, folk som antagelig er godt vant til hardt arbeid i (relativt) korte intervaller, og de lå på bakken og både kastet opp og klaget etterpå. 110% er tross alt like hardt uansett hvilken form du er i.

Gitt at du klarer å gi på så hardt vil 4 minutter med Tabata være minst like effektivt som 30 minutter med mer langdryg, tradisjonell kondisjonstrening, i tillegg til at det kan medføre noe muskelvekst grunnet den høye intensiteten.

http://fitnessbloggen.no/4-minutter-tabata-30-minutter-loping/

  • 7 kvinner løp 30 minutter på tredemølla (85 % av makspuls).
  • 7 kvinner trente 4 minutter med tabata-intervall.
  • 8 kvinner fungerte som kontrollgruppe og trente ikke.

Begge gruppene økte oksygenopptaket (vo2peak) med omtrent det samme (hhv. 7 % for de som løp 30 minutter og 8 % for tabatagruppen). Den store forskjellen lå i effekten på muskulær utholdenhet.

Gruppen som trente utholdenhet økte sin muskulære utholdenhet i nedtrekk med 17 %. Mens tabata-gruppen ikke økte utholdenheten i nedtrekk, økte med 40-207 % i øvelser som utspark, brystpress og rygghev.

...

4 minutter med tabata ser dermed ut til å kunne gi like god effekt på oksygenopptaket, men bedre effekt på den muskulære utholdenheten, sammenlignet med tradisjonell utholdenhetstrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal love deg at dersom du utfører Tabata riktig (noe de færreste gjør, virker det som), så vil du grue deg langt mer til det. På Tabata skal sprint-intervallene ikke være rask jogging/sykling. De skal ikke være løping eller sykling i oppoverbakke.

De skal være 110% BALLS OUT effort. Hva enn du gjør skal du gjøre det som om fanden selv var i helene på deg, og du bare hadde de 20 sekundene igjen å leve.

Tabata selv gjorde forsøk med det Japanske olympiske speedskating-laget, folk som antagelig er godt vant til hardt arbeid i (relativt) korte intervaller, og de lå på bakken og både kastet opp og klaget etterpå. 110% er tross alt like hardt uansett hvilken form du er i.

Gitt at du klarer å gi på så hardt vil 4 minutter med Tabata være minst like effektivt som 30 minutter med mer langdryg, tradisjonell kondisjonstrening, i tillegg til at det kan medføre noe muskelvekst grunnet den høye intensiteten.

http://fitnessbloggen.no/4-minutter-tabata-30-minutter-loping/

THIS!!! Et spørsmål til PlastBox, hvor mange drag er det i tabata? 8? I så fall, kan man velge å kjøre fler, eller er det ikke nødvendig? Eller rettere sagt; umulig? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

THIS!!! Et spørsmål til PlastBox, hvor mange drag er det i tabata? 8? I så fall, kan man velge å kjøre fler, eller er det ikke nødvendig? Eller rettere sagt; umulig? :p

Det er 4 minutters rolig oppvarming, så 8 drag med 20 sekunder sprint og 10 roligere sekunder, etterfulgt av 4 minutter rolig aktivitet igjen.

..og nei, du klarer ikke mer enn 8. Samme pokker hvor god form du er i, så er 110% innsats på sprintene faktisk over det formen din tillater (du vet.. 110 av 100), så.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 4 minutters rolig oppvarming, så 8 drag med 20 sekunder sprint og 10 roligere sekunder, etterfulgt av 4 minutter rolig aktivitet igjen.

..og nei, du klarer ikke mer enn 8. Samme pokker hvor god form du er i, så er 110% innsats på sprintene faktisk over det formen din tillater (du vet.. 110 av 100), så.. ;)

Gleder meg på en gyselig måte til trening. :D Fin å gjøre på mølle, eller helst på bane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg på en gyselig måte til trening. :D Fin å gjøre på mølle, eller helst på bane?

Tror man helst gjør det på bane eller lignende, blir liksom litt vanskelig å jogge i de 10-sekunders pausene på mølle. Vi bor nå engang i Norge så tipper det blir endel mølleløping, og da bare hopper du opp på sidene av mølla når det er pausetid. Du kan selvsagt også kjøre Guerilla Cardio (Tabata) på sykkel og slikt, men jeg mener å ha lest at løping er (marginalt) mer effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...