Gå til innhold

Teknikkhjelp/sjekk, nybegynner.


Bondejenta

Anbefalte innlegg

Så får vi sjå om eg fikk til dette med film. (Kjempeskummelt!:eek:)

Korleis er teknikken? Heilt på trynet eller ok? Kva bør endrast?

Knebøyen: Veit at festet på stativet var litt høgt, men gadd ikkje flytte på det sidan det kun var utprøving av teknikk.

Markløft: var vanskeleg å få filma frå ein god vinkel, så er ein del "sensur" pga vektskiva. Sei frå om det er umuleg å sjå teknikken.

Benkpress: måtte justere liggestillinga i starten, då eg var for langt bak. Også vanskeleg å finne god vinkel å filme frå.

...og JA, eg høyrde på radio under treninga:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knebøy: En vinkel litt mer skrått/bakfra så hadde vi også sett knær og ben-bredde. Og helst uten benken som skjuler bunnposisjon ;) Er vel kanskje bare en vane-sak, men er det ikke litt kinkig å gå baklengs for å legge fra seg stangen på rack?

Markløft: Litt mye sensur ja. Kan godt hende du gjør dette allerede, men et tips kan være å presse skulderbladene "ned og bak", om du skjønner.

Benk: Ser ut som du bare legger det tilfeldig ned på benken og satser på at det går bra? Vanskelig å se fra vinkelen, men kan ikke se at du presser skuldrene ned i benken, buer ryggen og planter føttene godt i gulvet for et skikkelig spenn i hele kroppen.

En annen generell ting, er at man ofte ikke ser svakheter i teknikk før man kløfter tung nok.

Off-topic: Hjemme-gym? (prøver å skjule min misunnelse... :p )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knebøy: En vinkel litt mer skrått/bakfra så hadde vi også sett knær og ben-bredde. Og helst uten benken som skjuler bunnposisjon ;) Er vel kanskje bare en vane-sak, men er det ikke litt kinkig å gå baklengs for å legge fra seg stangen på rack?

Markløft: Litt mye sensur ja. Kan godt hende du gjør dette allerede, men et tips kan være å presse skulderbladene "ned og bak", om du skjønner.

Benk: Ser ut som du bare legger det tilfeldig ned på benken og satser på at det går bra? Vanskelig å se fra vinkelen, men kan ikke se at du presser skuldrene ned i benken, buer ryggen og planter føttene godt i gulvet for et skikkelig spenn i hele kroppen.

En annen generell ting, er at man ofte ikke ser svakheter i teknikk før man kløfter tung nok.

Off-topic: Hjemme-gym? (prøver å skjule min misunnelse... :p )

Takk for tilbakemelding! :)

Å gå baklengs er i grunn ingen problem, i allefall ikkje når festet på stativet er lavare sån at eg slipp stå på tå for å få stanga på plass:p Muleg eg kan stå andre vegen, men eg likar å ha utsyn over resten av rommet;)

Markløften får eg prøve å filme frå ein anna vinkel, er ein skillevegg som gjer rommet litt smalt.

Benk: Haha! Tja, muleg det er det eg gjer:LOL: Har aldri prøvd benkpress før, spørst om eg ikkje må få med meg noken til å prøve det ut. Skummelt, då må eg faktisk trene styrketrening i lag med andre (les: mannfolk):eek: Vanskeleg å få til rett stilling synest eg, sikkert lurt med litt starthjelp.

Eg får hive på litt meir vekter, finne betre vinklar og teste ut litt meir.

Hehe, nei, er ikkje heimegym, sjølv om det kanskje ser litt sånn ut. Er det lokale treningssenteret/idrettshuset, bygd hovudsakeleg på dugnad. Kjem frå ein veldig liten plass, så synest det er topp at her er treningsmulegheiter! (og at eg har eigen nøkkel, sånn at eg kan trene når det passar meg;)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett endel på youtube for å få et bedre bilde av hvordan riktig teknikk "skal være". Ikke så lett å sette ut i praksis, men det kommer seg sakte men sikkert. Søk på "so you think you can bench/squat/deadlift" av Dave Tate, så finner du nok masse gode tips! Har noen timer med film der ;)

Så veldig hjemmekoselig ut der :):p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skuldra bak og bedre spenn i mark, og nøytral nakke :) Bedre posisjon i benk, øya rett på stanga. Dytte med føtta og dra skuldra bak. Og rette opp håndleddene litt. Veldig veldig ass to grass bøy. Noe som er ypperlig hvis mann klarer og opprettholde rett rygg og at rumpa ikke vipper, men det klarer du ikke så da ville jeg ikke godt så djupt. Litt vanskelig vinkel for og se benposisjon og knær, og lettere og se feil med mere vekt på :) Men veldig godt utganspunkt for og få god teknikk på alle tre. Du tenker veldig riktig på mye så ikke så mye justering som skal til. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 4 måneder senere...
Legger til at i mark skal startposisjon for rumpa være midt mellom knær og skuldre, rumpa di går mer i linje med knær. Med høyere rumpe og bedre oppspenn blir det betydelig bedre. Og som Trønderen81 sier, la være å gå så dypt, du kan risikere skikkelig vondt i ryggen med nok vekt på.

Innser at det er en GAMMEL post, men å påstå at hun skal la være å gå dypt i knebøy fordi hun kan få "skikkelig vondt i ryggen med nok vekt på" er ikke akkurat videre opplyst..

ASS TO GRASS ! og ikke ta mine ord for det :

http://myrevolution.no/s/ass-to-grass-kneboy-er-ikke-skadelig-for-ryggen-eller-knaerne/

Om du fortsatt trenger "tips/råd" til teknikk så anbefaler jeg :

http://stronglifts.com/how-to-squat-with-proper-technique-fix-common-problems/

http://stronglifts.com/how-to-deadlift-with-proper-technique/

http://stronglifts.com/how-to-bench-press-with-proper-technique-avoid-shoulder-injuries/

Ikke for å rakke ned på noen, men jeg synes det var vel mye synsing på gutta over og lite "dokumentert" og konstruktiv feedback.

MEN, Be om å få powercagen satt forran speilet og få den montert riktig ! De krokene du legger fra deg stanga på, skal jo være montert på INNSIDEN for at du skal kunne droppe stanga noen få centimeter bak om du ikke klarer å komme deg opp ! Her har jo powercagen absolutt null effekt annet enn å være en rack.

En annen ting er : når du løfter tungt, alltid RYGG ut etter du har stanga på ! For du vil unngå å måtte gå baklengs når du er utslitt etter settet ! :dead:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innser at det er en GAMMEL post, men å påstå at hun skal la være å gå dypt i knebøy fordi hun kan få "skikkelig vondt i ryggen med nok vekt på" er ikke akkurat videre opplyst..

ASS TO GRASS ! og ikke ta mine ord for det :

http://myrevolution.no/s/ass-to-grass-kneboy-er-ikke-skadelig-for-ryggen-eller-knaerne/

Om du fortsatt trenger "tips/råd" til teknikk så anbefaler jeg :

http://stronglifts.com/how-to-squat-with-proper-technique-fix-common-problems/

http://stronglifts.com/how-to-deadlift-with-proper-technique/

http://stronglifts.com/how-to-bench-press-with-proper-technique-avoid-shoulder-injuries/

Ikke for å rakke ned på noen, men jeg synes det var vel mye synsing på gutta over og lite "dokumentert" og konstruktiv feedback.

MEN, Be om å få powercagen satt forran speilet og få den montert riktig ! De krokene du legger fra deg stanga på, skal jo være montert på INNSIDEN for at du skal kunne droppe stanga noen få centimeter bak om du ikke klarer å komme deg opp ! Her har jo powercagen absolutt null effekt annet enn å være en rack.

En annen ting er : når du løfter tungt, alltid RYGG ut etter du har stanga på ! For du vil unngå å måtte gå baklengs når du er utslitt etter settet ! :dead:

Linken din anbefaler ikke ass to the grass bokstavelig talt. Den anbefaler vanlig styrkeløftgodkjent dybde. Trådstarter bør kutte ned dybden 10-20 cm til styrkeløftgodkjent dybde slik at ryggen ikke runder seg veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken din anbefaler ikke ass to the grass bokstavelig talt. Den anbefaler vanlig styrkeløftgodkjent dybde. Trådstarter bør kutte ned dybden 10-20 cm til styrkeløftgodkjent dybde slik at ryggen ikke runder seg veldig mye.

Akkurat DET er jeg enig i, men sånn som folk har fart frem med kommentarer og det jeg velger å, i bestefall, kalle synsing, så høres det ut som det ropes om at dype knebøy er noe skummelt som ikke bør gjøres AT ALL..

Hun trenger bare å tøye hamstringsa godt for å unngå "buttwinken" så kan hun kjøre så dypt hun bare vil !

Evnt. sålenge hoftebeinet er parallelt med kneet er all good (helst bittelitt dypere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innser at det er en GAMMEL post, men å påstå at hun skal la være å gå dypt i knebøy fordi hun kan få "skikkelig vondt i ryggen med nok vekt på" er ikke akkurat videre opplyst..

ASS TO GRASS ! og ikke ta mine ord for det :

http://myrevolution.no/s/ass-to-grass-kneboy-er-ikke-skadelig-for-ryggen-eller-knaerne/

Om du fortsatt trenger "tips/råd" til teknikk så anbefaler jeg :

http://stronglifts.com/how-to-squat-with-proper-technique-fix-common-problems/

http://stronglifts.com/how-to-deadlift-with-proper-technique/

http://stronglifts.com/how-to-bench-press-with-proper-technique-avoid-shoulder-injuries/

Ikke for å rakke ned på noen, men jeg synes det var vel mye synsing på gutta over og lite "dokumentert" og konstruktiv feedback.

MEN, Be om å få powercagen satt forran speilet og få den montert riktig ! De krokene du legger fra deg stanga på, skal jo være montert på INNSIDEN for at du skal kunne droppe stanga noen få centimeter bak om du ikke klarer å komme deg opp ! Her har jo powercagen absolutt null effekt annet enn å være en rack.

En annen ting er : når du løfter tungt, alltid RYGG ut etter du har stanga på ! For du vil unngå å måtte gå baklengs når du er utslitt etter settet ! :dead:

Det er ikke akkurat synsing. Ass to the grass er ikke for alle. Du går ikke ned på bunn uten å ha god beveglighet i hofter, hamstring og gluteus. Går du all the way uten god beveglighet er du nødt til å krumme ryggen, noen til dels mye i bunnen, og det er å be om vondt i ryggen. Det er ikke å være uopplyst. Er du fortsatt uenig

, får du ta det opp med lærerne mine på Idrettshøgskolen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke akkurat synsing. Ass to the grass er ikke for alle. Du går ikke ned på bunn uten å ha god beveglighet i hofter, hamstring og gluteus. Går du all the way uten god beveglighet er du nødt til å krumme ryggen, noen til dels mye i bunnen, og det er å be om vondt i ryggen. Det er ikke å være uopplyst. Er du fortsatt uenig

, får du ta det opp med lærerne mine på Idrettshøgskolen :)

Det ER for alle! Sålenge dem tøyer nok! Men ass to grass er jo ikke "ass to grass" det er bare veldig dype knebøy! Ikke alle kan nå "gresset" pga fysikken sin.

Men ja, det er jo såklart de som ikke bør gjøre det pga teknikk/stivhet.. Men det kan rettes på, så i utgangspunktet kan alle fint gjøre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER for alle! Sålenge dem tøyer nok! Men ass to grass er jo ikke "ass to grass" det er bare veldig dype knebøy! Ikke alle kan nå "gresset" pga fysikken sin.

Men ja, det er jo såklart de som ikke bør gjøre det pga teknikk/stivhet.. Men det kan rettes på, så i utgangspunktet kan alle fint gjøre det!

Jeg mente også det før, når jeg var yngre. Nå, etter å hatt rundt 150 kunder, så har jeg begynt å forstå at noen vil få bedre utbytte av knebøy til paralell, enn å tøye en stiv og ofte skadet muskulatur, rupturer i leddbånd osv osv. Det virker som om mannen i gata har mer skader enn han aner når han først begynner å trene. I utgangspunktet, ja, når alt er i orden, men har mann nådd de 40 eller 50 og aldri har trent før, så kan man være så stiv at å tøye dithen man skulle ønske, dreper mer motivasjon enn ønskelig. Noen mennesker er ufattlig stive. Alt kan ikke rettes på. Desverre. Selv har jeg jobbet hardt med min egen ekstremt stive muskulatur, og har først den siste mnd klart å kjøre ass to the grass, og det gir selvfølgelig mer utbytte pr økt, men ikke alle har den indre driven og ønsket om å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente også det før, når jeg var yngre. Nå, etter å hatt rundt 150 kunder, så har jeg begynt å forstå at noen vil få bedre utbytte av knebøy til paralell, enn å tøye en stiv og ofte skadet muskulatur, rupturer i leddbånd osv osv. Det virker som om mannen i gata har mer skader enn han aner når han først begynner å trene. I utgangspunktet, ja, når alt er i orden, men har mann nådd de 40 eller 50 og aldri har trent før, så kan man være så stiv at å tøye dithen man skulle ønske, dreper mer motivasjon enn ønskelig. Noen mennesker er ufattlig stive. Alt kan ikke rettes på. Desverre. Selv har jeg jobbet hardt med min egen ekstremt stive muskulatur, og har først den siste mnd klart å kjøre ass to the grass, og det gir selvfølgelig mer utbytte pr økt, men ikke alle har den indre driven og ønsket om å gjøre det.

Som sagt, i utgangspunktet! Ingen regel uten unntak!

Sier ikke at alle må! Sier bare at det ikke er skadelig for noen, sålenge de ikke har underliggende problemer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg er helt enig i det der. Jeg vil heller si at de færreste kan i utgangspunktet gjøre ass-to-grass uten at korsryggen kommer i fleksjon i bunnen av bøyen. Det er ikke bra for ryggen. Økt mobilitet kan riktignok som du sier gjøre at man etter hvert klarer komme seg så lavt uten buttwink. De som går dypt i knebøy og sliter med buttwink kan med fordel kutte dybden til parallell eller et par cm under slik at ryggraden holdes rett gjennom hele bevegelsen.

Når det gjelder bedre treningseffekt av ass-to-grass så er det en sannhet med modifikasjoner. Den tar mer på rævva enn med en knebøy til parallell, ja, men når vi går ass-to-grass så må vi løfte mindre vekt sammenlignet med hvis en knebøy til parallell eller et par cm under. Best treningseffekt får vi av flytte mest mulig vekt over lengst mulig ROM (range of motion). Med ass-to-grass ofrer vi høyere vekt for lengre ROM, og det gir redusert treningseffekt sammenlignet med en knebøy til parallell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg er helt enig i det der. Jeg vil heller si at de færreste kan i utgangspunktet gjøre ass-to-grass uten at korsryggen kommer i fleksjon i bunnen av bøyen. Det er ikke bra for ryggen. Økt mobilitet kan riktignok som du sier gjøre at man etter hvert klarer komme seg så lavt uten buttwink. De som går dypt i knebøy og sliter med buttwink kan med fordel kutte dybden til parallell eller et par cm under slik at ryggraden holdes rett gjennom hele bevegelsen.

Når det gjelder bedre treningseffekt av ass-to-grass så er det en sannhet med modifikasjoner. Den tar mer på rævva enn med en knebøy til parallell, ja, men når vi går ass-to-grass så må vi løfte mindre vekt sammenlignet med hvis en knebøy til parallell eller et par cm under. Best treningseffekt får vi av flytte mest mulig vekt over lengst mulig ROM (range of motion). Med ass-to-grass ofrer vi høyere vekt for lengre ROM, og det gir redusert treningseffekt sammenlignet med en knebøy til parallell.

Uenig. Om du tenker deg hvordan du utfører MYO reps. Der bruker du relativt lett vekt sammenlignet med vekter du ville brukt ellers, men treningseffekten er etter min erfaring forbløffende. Ellers er det ikke så mye redusert vekt. Jeg måtte ta av 10 kilo fra parallell til "ass to the grass", men effekten synes større, dvs at jeg kan legge på vekter raskere nå, enn før. Skjønt, ass to the grass vil jeg aldri klare, ikke uten vekter en gang, jeg har såpass lang legg at det vil være umulig. Men ass to the grass for meg er altså helt i bunnen, så langt som jeg kan også uten vekt på skuldrene. Skal altså være en stund siden jeg klippet gresset om det skal kile godt på nøttene :woot:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...