Gå til innhold

Teknikkhjelp/sjekk, nybegynner.


Bondejenta

Anbefalte innlegg

Ass to grass gir bedre utbytte, på samme måte som markløft på kloss (deficit deadlift) gir bedre utbytte? Jeg er ikke enig. Det er ikke slik at lengre range of motion nødvendigvis gir bedre utbytte. Range of motion trenger bare være lang NOK, ikke så lang som mulig.

Styrkeløftgodkjent dybde i knebøy er lang nok ROM spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det gjelder bedre treningseffekt av ass-to-grass så er det en sannhet med modifikasjoner. Den tar mer på rævva enn med en knebøy til parallell, ja, men når vi går ass-to-grass så må vi løfte mindre vekt sammenlignet med hvis en knebøy til parallell eller et par cm under. Best treningseffekt får vi av flytte mest mulig vekt over lengst mulig ROM (range of motion). Med ass-to-grass ofrer vi høyere vekt for lengre ROM, og det gir redusert treningseffekt sammenlignet med en knebøy til parallell.

Godt sagt (hvis du definerer parallell som styrkeløftgodkjent dybde). Lang ROM er bra, men ikke på bekostning av hvor mye vekt man løfter. Man må finne en balanse der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med parallell så mener jeg styrkeløftgodkjent dybde, ja. IPF sådan.

Uenig. Om du tenker deg hvordan du utfører MYO reps. Der bruker du relativt lett vekt sammenlignet med vekter du ville brukt ellers, men treningseffekten er etter min erfaring forbløffende. Ellers er det ikke så mye redusert vekt. Jeg måtte ta av 10 kilo fra parallell til "ass to the grass", men effekten synes større, dvs at jeg kan legge på vekter raskere nå, enn før

Myo-reps er irrelevant i denne sammenhengen, det funker på isolasjonsøvelser hvor vi kan ha konstant spenn på muskelen og ikke på en sammensatt bevegelse som knebøy. Det er en helt spesifikk stimuli som ikke kan overføres dette til knebøy.

Poenget består: Med ass-to-grass ofrer vi høyere vekt for lengre ROM, og det gir redusert treningseffekt sammenlignet med en knebøy til parallell. Jo mer vekt vi løfter, jo større blir differansen. Løfter du 200kg i knebøy til parallell må du lavere ned i vekt enn 190kg om du skal gjøre ass-to-grass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...