Gå til innhold

Hvordan bli behandla av sjefen?


Pinglekringla

Anbefalte innlegg

Egentlig hører ikke dette hjemme her, ikke noen plasser, men tryggere her enn facebook.. Og jeg er oppriktig forvirra når det kommer til dette:unsure:

Så hvordan behandler din sjef deg? Eller om du er sjef, hvordan behandler du dine ansatte?

Hva slags nærkontakt er greit, jeg mener, klem, kiling, stryking..Gå så nærme at man nærmest gnir seg inntil (selv om det er stor plass..)

Sånn innerst inne tror jeg at jeg vet det er feil? Problemet er at grensene mine ble hvisket ut for lenge siden, jeg aner ikke hva som faktisk bare er meg som er "hårsår", eller om det faktisk er feil!? Dette er den 4. sjefen som kommer med tilnærmelser både via kommentarer og fysisk.. Men kanskje jeg bare tolker det feil?

Er det egentlig vanlig at sjefer holder på sånn??

(Kommer nok ikke til å gjøre noe med situasjonen da det er privat bedrift, prøvetiden er fortsatt løpende, og jeg har ikke råd til å miste jobben, men jeg hadde blitt takknemlig om noen allikevel gadd å bringe litt lys over hvordan en sjef EGENTLIG skal være, eller om jeg rett og slett er hårsår og må få meg noen ekstra nøtter...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, da hadde jeg blitt forbanna. Har hatt en eneste sjef som har berørt meg fysisk (klapp på skulderen, klem, uskyldige ting) og han har jeg kjent siden jeg gikk i bleier. Du er ikke hårsår hvis du synes dette er ekkelt. Jeg ville ikke gått på julebord med jobben om dette er hverdagsbehandliga...

Jeg har litt motsatt problem: sjefen er en kjeftete, nedlatende person som og høy på sin egen fortreffelighet og ikke skjønner at vi som jobber her er voksne folk og innstilt på å få jobben gjort. Men tror det er bedre enn en pellesjef...*urk* men hold ut, jeg tror du har mer igjen for å jobbe med problemene der du er enn å slutte. Korte arbeidsforhold er stygt på cven...:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine 2 forrige jobber så har sjefen min vært Liverpool supporter, som Manchester United supporter blir jeg dermed lett trakasert til tider. Men jeg er en stor og stygg mann, så jeg tåler det, pluss ingen vil smeike meg. Eneste jeg har reagert på er politisk press i forhold til hva vi bør stemme før valg, det som liksom skal være det beste for bedriften, de har tross alt faen ikke noe med hva jeg stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer helt an på hvordan det oppleves.

Opplever du det som ubehagelig? Da er det ikke greit! Du trenger jo ikke nødvendigvis gjøre noe stort nummer ut av det i første omgang, men prøv å bare komme med en kommentar når han gjør noe du ikke synes er OK? Forhåpentligvis vil han ta hintet og backe off.

Jeg har fått klemmer av sjefen, av typen "jeg setter pris på jobben du gjør". Har ikke opplevd det som ubehagelig i det hele tatt. Men stryking og "gniing" høres creepy ut. Igjen kommer det an på situasjonen og hvordan den tolkes. Det er jo ikke sikkert han mener noe med det, så det kan kanskje være greit å prøve å si ifra litt forsiktig (men tydelig) først, og se hvor det går derfra.

Uansett; Hvis du opplever situasjonen som upassende, så er den det. Håper det ordner seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Øh.. Om sjefen din klemmer deg (uten god grunn, trøsting er greit), kiler deg, stryker på deg så er ikke det greit. Det er en intimitetssone som ikke skal krysses.

Er ikke noen grunn, jeg prøver å opprettholde stor nok avstand til at det ikke går, men sier seg selv at det ikke alltid er like lett da jeg kun styrer meg selv..

Det du beskriver er unormalt i mine øyne. Klem, kiling og stryking.. Er du seriøs?

Jeg hadde bare sagt ifra om at du syns det er ubehagelig. Bare si det på en hyggelig måte sånn at det ikke blir flaut for den personen det gjelder.

Er seriøs ja, ellers hadde jeg nok ikke klistra det ut her, men jeg bare begynner å bli veldig forvirra på hva som faktisk ER greit og ikke :p

Hvordan sier man egentlig no sånt på en grei måte? Miste jobben er bare ikke et alternativ.

Nei, da hadde jeg blitt forbanna. Har hatt en eneste sjef som har berørt meg fysisk (klapp på skulderen, klem, uskyldige ting) og han har jeg kjent siden jeg gikk i bleier. Du er ikke hårsår hvis du synes dette er ekkelt. Jeg ville ikke gått på julebord med jobben om dette er hverdagsbehandliga...

Jeg har litt motsatt problem: sjefen er en kjeftete, nedlatende person som og høy på sin egen fortreffelighet og ikke skjønner at vi som jobber her er voksne folk og innstilt på å få jobben gjort. Men tror det er bedre enn en pellesjef...*urk* men hold ut, jeg tror du har mer igjen for å jobbe med problemene der du er enn å slutte. Korte arbeidsforhold er stygt på cven...:/

Jeg har hun andre ansatte som kjefter på meg, (vi er 2 ansatte +sjef).. Så jeg har fra begge verdener, men kjeftesmeller er i grunn ganske greit, det er nærkontakten jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre med :p Evt. bare vite at det feil og leve med det, bare jeg fortsetter å vite at det er feil :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever det som ubehagelig. Men sammenhengen da:

1. Jeg skal overnatte på jobben fordi jeg jobben sen/tidlig, "Det går bra, men du må ligge stille ellers får du ikke ligge i min seng" Han sa det så alvorlig at jeg først ikke registrerte hva han sa (jeg har en livlig fantasi så avfeide det) "men om du ligger rolig kan du få ligge inntil meg" (Whaaat?? jeg hørte rett.. forteller at jeg skal ligge der hun andre alltid ligger) " men du kan jo ligge på ### det er jo naborommet til meg" (nei ligger der hun andre pleier å ligge.....) "Jaja, det får du nå gjøre som du selv vil" også gikk han derfra litt skuffet..

2. Jeg kommer på jobb, står på ett bein for å bytte sko til arbeidssko da sjefen kommer og planter henda på hofta mi, presser seg inntil rumpa mi (n)o_O spør om jeg har det fint (jeg er litt forfjamsa så jeg bare håper jeg har mareritt) også slipper han meg og kiler meg under haka (står fortsatt på ett bein...) og prøver å snu meg bort fordi jeg virkelig ikke vil ha hans skitne hender på meg :depressed:...

De 2 hendelsene jeg ser på som mest ubehagelig, fordi jeg ikke har hatt noen escaperoute.. Men sånn utenom det er det sånne småting som at han er altfor tett innpå, aller helst skal noe av kroppen hans være nær meg... Og han er en meget stolt fyr, så jeg er redd for å fortelle han det fordi jeg har blitt trua med sparken før fordi jeg nevnte noe til han.. Og avvisning går vel i hvertfall på stolthet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du blir forvirret av hvordan en sjef egentlig skal være. Har selv vært borti litt av hvert, og jeg må si som de andre at det du opplever er IKKE greit og burde være lov å si fra om. Skjønner det kan bli vanskelig med tanke på prøvetid og at du ikke vil miste jobben, men hvis sjefen din ikke tåler at du har dine grenser og at det ikke sømmer seg, sier er mer om vedkommende som sjef enn noe annet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever det som ubehagelig. Men sammenhengen da:

1. Jeg skal overnatte på jobben fordi jeg jobben sen/tidlig, "Det går bra, men du må ligge stille ellers får du ikke ligge i min seng" Han sa det så alvorlig at jeg først ikke registrerte hva han sa (jeg har en livlig fantasi så avfeide det) "men om du ligger rolig kan du få ligge inntil meg" (Whaaat?? jeg hørte rett.. forteller at jeg skal ligge der hun andre alltid ligger) " men du kan jo ligge på ### det er jo naborommet til meg" (nei ligger der hun andre pleier å ligge.....) "Jaja, det får du nå gjøre som du selv vil" også gikk han derfra litt skuffet..

2. Jeg kommer på jobb, står på ett bein for å bytte sko til arbeidssko da sjefen kommer og planter henda på hofta mi, presser seg inntil rumpa mi (n)o_O spør om jeg har det fint (jeg er litt forfjamsa så jeg bare håper jeg har mareritt) også slipper han meg og kiler meg under haka (står fortsatt på ett bein...) og prøver å snu meg bort fordi jeg virkelig ikke vil ha hans skitne hender på meg :depressed:...

De 2 hendelsene jeg ser på som mest ubehagelig, fordi jeg ikke har hatt noen escaperoute.. Men sånn utenom det er det sånne småting som at han er altfor tett innpå, aller helst skal noe av kroppen hans være nær meg... Og han er en meget stolt fyr, så jeg er redd for å fortelle han det fordi jeg har blitt trua med sparken før fordi jeg nevnte noe til han.. Og avvisning går vel i hvertfall på stolthet?

Så fælt å måtte jobbe et sånt sted hvor man ikke blir respektert. Til slutt tror jeg det hadde klikka for meg, så hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å si fra at du syns det ikke passer seg siden han er sjefen din. Det burde han skjønne. Åååå sånne mennesker. Merker jeg blir mektig irritert bare av å skrive det her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der høres definitivt ikke ok ut.

Spesielt ikke når han tidligere har truet deg med å gi deg sparken pga. noe du har sagt.

Han høres ut som en helt ræva sjef med særdeles mangel på sosiale antenner/moralske retningslinjer.

Edit: En sjef skal aldri true noen med at dem kan miste jobben. Uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du blir forvirret av hvordan en sjef egentlig skal være. Har selv vært borti litt av hvert, og jeg må si som de andre at det du opplever er IKKE greit og burde være lov å si fra om. Skjønner det kan bli vanskelig med tanke på prøvetid og at du ikke vil miste jobben, men hvis sjefen din ikke tåler at du har dine grenser og at det ikke sømmer seg, sier er mer om vedkommende som sjef enn noe annet ;)

Problemet er at jeg muligens ikke har råd til å finne det ut, jeg har fått trøbbel før fordi jeg har sagt i fra, og lovte meg vel selv at jeg ikke skulle gi meg selv flere sånne trøbler.. Men enten så må jeg da gjøre noe som fremkaller sånt eller så må jeg da være fryktelig uheldig.. Eller så er det helt normalt, bare jeg som er hårsår som sagt.. Og det er vel egentlig det jeg faktisk ville ha svar på..

Jeg har gått en stund uten jobb, og har akkurat så vidt klart å komme meg ovenpå igjen, så jobben må jeg nok bare ha.. Men det hjelper faktisk disse reaksjonen her, som forteller meg at det ikke er normalt, dermed er jeg ikke så hårsår som jeg begynte å tro :p

Kan vel hende jeg sier i fra, men jeg vet jo også at jeg leter etter ny jobb, og dette kun er veldig midlertidig :) Håper min neste jobb ikke blir sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg opplever det som ubehagelig. Men sammenhengen da:

1. Jeg skal overnatte på jobben fordi jeg jobben sen/tidlig, "Det går bra, men du må ligge stille ellers får du ikke ligge i min seng" Han sa det så alvorlig at jeg først ikke registrerte hva han sa (jeg har en livlig fantasi så avfeide det) "men om du ligger rolig kan du få ligge inntil meg" (Whaaat?? jeg hørte rett.. forteller at jeg skal ligge der hun andre alltid ligger) " men du kan jo ligge på ### det er jo naborommet til meg" (nei ligger der hun andre pleier å ligge.....) "Jaja, det får du nå gjøre som du selv vil" også gikk han derfra litt skuffet..

2. Jeg kommer på jobb, står på ett bein for å bytte sko til arbeidssko da sjefen kommer og planter henda på hofta mi, presser seg inntil rumpa mi (n)o_O spør om jeg har det fint (jeg er litt forfjamsa så jeg bare håper jeg har mareritt) også slipper han meg og kiler meg under haka (står fortsatt på ett bein...) og prøver å snu meg bort fordi jeg virkelig ikke vil ha hans skitne hender på meg :depressed:...

De 2 hendelsene jeg ser på som mest ubehagelig, fordi jeg ikke har hatt noen escaperoute.. Men sånn utenom det er det sånne småting som at han er altfor tett innpå, aller helst skal noe av kroppen hans være nær meg... Og han er en meget stolt fyr, så jeg er redd for å fortelle han det fordi jeg har blitt trua med sparken før fordi jeg nevnte noe til han.. Og avvisning går vel i hvertfall på stolthet?

Dette er langt, langt, langt over streken!

Både de to hendelsene du forteller om og det faktum at du er trua med sparken om du sier noe. Dette er brudd på AML (og sikker et del andre lover).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal veldig mye til for og miste jobben idag...

har man ikke rett på "gratis time" hos advokat elns? evt ringe en og spørre hva det vil bli uttav noe sånt?

trakasering er IKKE greit og om du har problemer med sjefen som da kanskje begynner og kjefte og smelle bare sykemeld deg og vips du har ett år på deg til og finne ny jobb, siden man kan holde seg sykemeldt 1år uten og miste jobben.(smertelig erfart da vi har en sånn IDIOT på jobben som utnytta dette og satt alle andre i stikken) men for din situasjon vil det jo være en løsning om du ikke trives der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at jeg muligens ikke har råd til å finne det ut, jeg har fått trøbbel før fordi jeg har sagt i fra, og lovte meg vel selv at jeg ikke skulle gi meg selv flere sånne trøbler.. Men enten så må jeg da gjøre noe som fremkaller sånt eller så må jeg da være fryktelig uheldig.. Eller så er det helt normalt, bare jeg som er hårsår som sagt.. Og det er vel egentlig det jeg faktisk ville ha svar på..

Jeg har gått en stund uten jobb, og har akkurat så vidt klart å komme meg ovenpå igjen, så jobben må jeg nok bare ha.. Men det hjelper faktisk disse reaksjonen her, som forteller meg at det ikke er normalt, dermed er jeg ikke så hårsår som jeg begynte å tro :p

Kan vel hende jeg sier i fra, men jeg vet jo også at jeg leter etter ny jobb, og dette kun er veldig midlertidig :) Håper min neste jobb ikke blir sånn..

Huff, skjønner det er en kinkig situasjon. Men hva skal du gjøre da? Du er ikke hårsår, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde min sjef gjort det der mot meg hadde han fått en rett venstre og vel så det. Jeg hadde følt meg skitten og besudlet etter en dag på jobb, og det er en følelse man ikke kan vaske av seg. Det kan bli sittende lenge igjen og faktisk gi psykiske plager i etterkant. Er du organisert? Hvis ikke, organiser deg. Hvis du allerede er organisert, ta kontakt med fagforbundet ditt, dette er seksuell trakassering og skal ikke godtas. Eventuelt vær jævlig og sett opp et kamera en plass, film han når han er ekkel (for det er han), ta lydopptak whatever, ta videoen med til arbeidstilsynet/advokat elsn hvis han sparker deg når du sier ifra om at DETTE ER FAEN IKKE GREIT!

Og forresten; sånne svin burde aldri fått muligheten til å være leder. De skulle jobbet alene i en gruve langt vekk fra andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal veldig mye til for og miste jobben idag...

har man ikke rett på "gratis time" hos advokat elns? evt ringe en og spørre hva det vil bli uttav noe sånt?

trakasering er IKKE greit og om du har problemer med sjefen som da kanskje begynner og kjefte og smelle bare sykemeld deg og vips du har ett år på deg til og finne ny jobb, siden man kan holde seg sykemeldt 1år uten og miste jobben.(smertelig erfart da vi har en sånn IDIOT på jobben som utnytta dette og satt alle andre i stikken) men for din situasjon vil det jo være en løsning om du ikke trives der...

Har ikke mulighet til dette da jeg brukte opp sykemeldingsperioden min på forrige jobb, og så vidt jeg vet må jeg jobbe fulltid minimum 6mnd. Dessuten er det helt forferdelig å ikke ha noe å gjøre om dagen, så håpet mitt er at jeg snart får meg en ny jobb annen plass.. Uflaksen min må da snart ha blitt brukt opp, om det da ikke er noe jeg gjør får å bli behandla sånn da.. :unsure:

Og man kan få sparken sånn uten videre, evt. jeg kan få det :p Så derfor er jeg også litt skeptisk til å starte noe jeg kanskje ikke har midler til å faktisk se hele veien gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke mulighet til dette da jeg brukte opp sykemeldingsperioden min på forrige jobb, og så vidt jeg vet må jeg jobbe fulltid minimum 6mnd. Dessuten er det helt forferdelig å ikke ha noe å gjøre om dagen, så håpet mitt er at jeg snart får meg en ny jobb annen plass.. Uflaksen min må da snart ha blitt brukt opp, om det da ikke er noe jeg gjør får å bli behandla sånn da.. :unsure:

Og man kan få sparken sånn uten videre, evt. jeg kan få det :p Så derfor er jeg også litt skeptisk til å starte noe jeg kanskje ikke har midler til å faktisk se hele veien gjennom.

I norge kan amn ikke få sparken sånn uten videre, selv ikke i prøvetid.

Dette er seksuell trakassering, det er ulovlig, og det er totalt og komplett uakseptabelt.

Det er denne lederen som bør få sparken, og det er det meget god grunn til.

Har han et ledernivå over seg? Er det en personalansvarlig? Hva med verneombudet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde min sjef gjort det der mot meg hadde han fått en rett venstre og vel så det. Jeg hadde følt meg skitten og besudlet etter en dag på jobb, og det er en følelse man ikke kan vaske av seg. Det kan bli sittende lenge igjen og faktisk gi psykiske plager i etterkant. Er du organisert? Hvis ikke, organiser deg. Hvis du allerede er organisert, ta kontakt med fagforbundet ditt, dette er seksuell trakassering og skal ikke godtas. Eventuelt vær jævlig og sett opp et kamera en plass, film han når han er ekkel (for det er han), ta lydopptak whatever, ta videoen med til arbeidstilsynet/advokat elsn hvis han sparker deg når du sier ifra om at DETTE ER FAEN IKKE GREIT!

Og forresten; sånne svin burde aldri fått muligheten til å være leder. De skulle jobbet alene i en gruve langt vekk fra andre mennesker.

Er ikke organisert og kommer nok ikke til å bli det.. Og ja er helt enig at sånne sjefer ikke burde vært sjef under noen omstendigheter..

Sånn psykisk skal jeg nok klare meg, jeg måtte bare rett og slett få bekrefta hva som er normalt og ikke siden grensene som sagt har begynt å bli flytende.. Det er lettere å takle når jeg først vet det er feil og at følelsene mine er "rett" om du forstår.. Forhåpentligvis har jeg ny jobb til sommeren!

I norge kan amn ikke få sparken sånn uten videre, selv ikke i prøvetid.

Dette er seksuell trakassering, det er ulovlig, og det er totalt og komplett uakseptabelt.

Det er denne lederen som bør få sparken, og det er det meget god grunn til.

Har han et ledernivå over seg? Er det en personalansvarlig? Hva med verneombudet?

Han er sjef og eier, ingen over og kun 2 ansatte.. Mye mulig man ikke kan få sparken sånn uten videre, men jeg har nå opplevd det en gang før, og da var jeg nå både organisert og i lærlingforbundet.. Så jeg har ikke akkurat størst tillitt til systemet sånn sett.

Jeg har også sagt i fra om sextrakassering før (en annen plass) og da var det ganske mange som ble sure, og sa at såpass måtte jeg da tåle, også fikk jeg mer trøbbel enn hva jeg i utgangspunktet hadde.

Huff, skjønner det er en kinkig situasjon. Men hva skal du gjøre da? Du er ikke hårsår, bare så det er sagt.

Vel.. For meg så hjelper det å vite at det ikke er jeg som er ødelagt og hårsår, da gjør det enklere å leve med inntil videre, har vært gjennom verre før.. Men måtte bare sjekke nå og finne ut at fornuften min hadde rett og ikke forvirringa mi over at det kanskje var normalt :p Høres kanskje rart ut, men for meg er det enklere å bearbeide ting etter hvert enn å lage et lite helvete å risikere at ingen andre her vil ansette meg.. Jeg bor på en liten plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...