Gå til innhold

Er 1400 kcal for lite for meg?


deasmil

Anbefalte innlegg

Hei :-) jeg har søkt og lest mye på forumet nå men jeg finner vell egenlig ikke ut av det jeg vil vite. Så da spør jeg her!

Jeg er 19 år, 171 høy og veier 93 kilo.

De siste tre ukene har jeg spist 1200 kcal hver dag og spart 200 kcal hver dag til helgen( sånn at det skal bli 1400 hver dag).

Jeg slanker meg med noen veninner som mener at det er rett men jeg leser jo over alt at det er for lite.

Aktivitetsnivået mitt er ikke eksisterende og sett bort i fra husarbeid og matlaging beveger jeg meg ikke. Jeg har planer om og begynne med litt turer og styrketrening når jeg har slanket meg litt til og jeg vil jo helst unngå og miste for mye muskelmasse da jeg vil bygge opp muskler mens jeg trener.

Så mitt spørsmål er vell egentlig hvor mange kcal jeg bør ligge på?

Er det dumt at jeg sparer 200 kcal hver dag til helgen, har det noe og si?

Er det umulig og bygge muskler mens man slanker seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er alt for lite.

Aaaaaaalt for lite.

Trolig ligger du på rundt 1750 kcal, bare på å overleve...

For en ekstremkur, så KAN det gå... men ekstremkurer er bullshit og som navnet tilsier så er det ikke noe man skal gjøre i lengden.

At venninnene dine sier at det er rett, viser jo bare at de ikke har noen autoritet på området... Og det der er bare en vei som leder til spiseforstyrrelser og liknende.

http://myrevolution.no/s/mat-og-kalorier-hvor-mye-trenger-du/

Les denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen vår er bygget for å klare "sultperioder". Problemet når du kommer ned i 1200 kcal er:

1) du vil ha vanskeligheter med å få i deg alle næringsstoffene du trenger

2) Du vil lettere sprekke, fordi kostholdet er for ekstremt til å opprettholdes over lang nok tid til å gå mye ned i vekt.

3) kroppen vil nedregulere forbrenningen (gå på sparebluss)

4) kroppen vil kvitte seg med muskler også.

Du er 91 kg og sier du vil ned litt i vekt før du begynner å trene. Jeg synes ikke vekten din er så stor at du ikke skulle kunne begynne trening med det samme. Kostholdet er det viktigste for å gå ned i vekt, mens trening er det viktigste for å forbli i ny vekt. Begynn og beveg deg! Start med noen gode gåturer hvor du kjenner pulsen kommer opp litt. Mange som går fra ingen aktivitet til moderat aktivitet opplever jo ofte en vektreduksjon og ikke minst en strammere kropp. Jeg var også ganske inaktiv da jeg var 19 (og ca 6 kg tyngre enn jeg er nå).

Jeg sier: moderat kaloriinntak, start med trening og luk ut unødvendige syndere i kostholdet ditt (juice, godteri, junk food, osv). Har du tålmodighet, vil kroppen din gradvis endre seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

når du bruker betegnelsen overleve som er ganske hardt, så kan jeg fortelle deg at mennesker generelt kan overleve ukesvis uten energi iform av mat så lenge man får i seg væske.

Ikke rart folk sliter med å gå ned, når folk sier man må ha 1750 kcal bare for å "overleve". Det er så bullshit som det går an å få det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alt for lite.

Aaaaaaalt for lite.

Trolig ligger du på rundt 1750 kcal, bare på å overleve...

For en ekstremkur, så KAN det gå... men ekstremkurer er bullshit og som navnet tilsier så er det ikke noe man skal gjøre i lengden.

At venninnene dine sier at det er rett, viser jo bare at de ikke har noen autoritet på området... Og det der er bare en vei som leder til spiseforstyrrelser og liknende.

http://myrevolution.no/s/mat-og-kalorier-hvor-mye-trenger-du/

Les denne.

Jeg leste den for keg oprettet tråden men jeg ble vell egenlig ikke noe klokere på hvor mye jeg bør spise, bare at jeg spiser for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit. Jeg ordlegger meg sterkt, jeg kan ta kritikk på det punktet.

~1700 kcal vil være det energibehovet kroppen hennes vil ha for å vedlikeholde kroppstemperator og metabolske prosesser i aktivt vev.

Ved å gå under dette nivået, over tid, så vil disse prosessene få mindre energi en de trenger for å fungere optimalt.

Du kan godt redegjøre for hvorfor det er "så bullshit som det går an å få det".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste den for keg oprettet tråden men jeg ble vell egenlig ikke noe klokere på hvor mye jeg bør spise, bare at jeg spiser for lite.

Da vet du jo egentlig en del allerede :)

Du kan gjøre som Lena sier. Legg der nærmere vedlikehold, og så ta det derifra.

Du vil trolig merke en veldig midlertidig vektoppgang, men med mindre du måler deg hver uke (som er teit) så spiller det ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit. Jeg ordlegger meg sterkt, jeg kan ta kritikk på det punktet.

~1700 kcal vil være det energibehovet kroppen hennes vil ha for å vedlikeholde kroppstemperator og metabolske prosesser i aktivt vev.

Ved å gå under dette nivået, over tid, så vil disse prosessene få mindre energi en de trenger for å fungere optimalt.

Du kan godt redegjøre for hvorfor det er "så bullshit som det går an å få det".

er man 171cm og 91kg (jente?) så har man rimelig mye energi liggende rundt på kroppen, så kroppen fint ta en god del i fra dette uten problem.

fordi det var helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er man 171cm og 91kg (jente?) så har man rimelig mye energi liggende rundt på kroppen, så kroppen fint ta en god del i fra dette uten problem.

fordi det var helt feil.

"Fordi det var helt feil" er ikke en gyldig grunn.

Kanskje spess ikke når du heller ikke har tilført noe jeg ikke allerede har sagt.

Første posten min spesifiserte tilogmed at det vil fungere over kortere perioder, men at det over tid, slik som Sondre skriver etter deg, ikke vil fungere.

Vær snill nå. Spesifiser hva det er som var "helt feil".

At kroppen har en basalmetabolisme? At å ligge på et kalorikonsum under kroppens basalmetabolisme, over lang tid, ikke er bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fordi det var helt feil" er ikke en gyldig grunn.

Kanskje spess ikke når du heller ikke har tilført noe jeg ikke allerede har sagt.

Første posten min spesifiserte tilogmed at det vil fungere over kortere perioder, men at det over tid, slik som Sondre skriver etter deg, ikke vil fungere.

Vær snill nå. Spesifiser hva det er som var "helt feil".

At kroppen har en basalmetabolisme? At å ligge på et kalorikonsum under kroppens basalmetabolisme, over lang tid, ikke er bra?

fordi man dør ikke av å ligge på 1200 kcal en stund.. Og slik jeg ser det er ikke 3 uker lenge, om man føler det går greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...