Gå til innhold

Er 1400 kcal for lite for meg?


deasmil

Anbefalte innlegg

Hvilket jeg innrømmet at var en spissformulering. (og som jeg i samme post sa at ville gå i begrensede perioder, noe du glatt ignorerer)

Men greit, hvis vi skal være anale her.

Hva skjer hvis du konstant ligger under BMR?

Når lever og nyrer ikke lenger får nok energi til å fungere ordentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilket jeg innrømmet at var en spissformulering. (og som jeg i samme post sa at ville gå i begrensede perioder, noe du glatt ignorerer)

Men greit, hvis vi skal være anale her.

Hva skjer hvis du konstant ligger under BMR?

Når lever og nyrer ikke lenger får nok energi til å fungere ordentlig?

Det som er avgjørde er om kroppen har en energikilde som den kan bruke for overlevelse. Ikke om man er over eller under bmr. Så lenge man har godt overskudd av fettreserver så klarer kroppen seg. Den dagen dette blir mindre så vil kroppen begynne å "spise" seg selv. Da begynner ting å bli farlig. Da ryker muskler, organer etc.

Men tråden handlet ikke om man overlever en diett for det er jo en foruttsettning hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er avgjørde er om kroppen har en energikilde som den kan bruke for overlevelse. Ikke om man er over eller under bmr. Så lenge man har godt overskudd av fettreserver så klarer kroppen seg. Den dagen dette blir mindre så vil kroppen begynne å "spise" seg selv. Da begynner ting å bli farlig. Da ryker muskler, organer etc.

Men tråden handlet ikke om man overlever en diett for det er jo en foruttsettning hehe.

Hva slags underskudd er for stort underskudd, vil du si da...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) jeg har søkt og lest mye på forumet nå men jeg finner vell egenlig ikke ut av det jeg vil vite. Så da spør jeg her!

Jeg er 19 år, 171 høy og veier 93 kilo.

De siste tre ukene har jeg spist 1200 kcal hver dag og spart 200 kcal hver dag til helgen( sånn at det skal bli 1400 hver dag).

Jeg slanker meg med noen veninner som mener at det er rett men jeg leser jo over alt at det er for lite.

Aktivitetsnivået mitt er ikke eksisterende og sett bort i fra husarbeid og matlaging beveger jeg meg ikke. Jeg har planer om og begynne med litt turer og styrketrening når jeg har slanket meg litt til og jeg vil jo helst unngå og miste for mye muskelmasse da jeg vil bygge opp muskler mens jeg trener.

Så mitt spørsmål er vell egentlig hvor mange kcal jeg bør ligge på?

Er det dumt at jeg sparer 200 kcal hver dag til helgen, har det noe og si?

Er det umulig og bygge muskler mens man slanker seg?

Orket ikke lese gjennom hele tråden, og vet ikke om noen har svart på dette, men du burde for all del begynne å trene når du ligger på så lavt inntak, for det første vil du bli mye mer sulten, noe som kan gjøre at du spiser mer (EN BRA TING!)

i tillegg mister du mye mindre muskler enn du ellers hadde gjort.

Er jo en grunn for at de som er på "The biggest looser" trener så mye, samtidig som de spiser så lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags underskudd er for stort underskudd, vil du si da...?

nesten alt av underskudd er for mye underskudd, hvis du ikke virkelig må ned i vekt eller at du er kraftig overvektig.

Kroppen kvitter seg med muskler, og nedregulerer forbrenningen når du spiser så mye mindre, det ender opp med at du må spise mindre og mindre mat for å holde vektnedgangen, og det meste av vekt du mister vil være muskler, om du ikke har stor kompetanse om hvordan du skal motvirke dette.

Se på de i the biggest looser, som jeg sa tidligere, de har profesjonelle ernæringsfysiologer, og annet helsepersonell som hjelper de med å bevare så mye muskler som mulig, samtidig som de går så mye ned i vekt som mulig.

Alt du ender opp med etter en slik ekstremdiett, er at du må spise mye mindre, for du har mistet muskler, og forbrenningen bruker tid på å stille seg opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nesten alt av underskudd er for mye underskudd, hvis du ikke virkelig må ned i vekt eller at du er kraftig overvektig.

Kroppen kvitter seg med muskler, og nedregulerer forbrenningen når du spiser så mye mindre, det ender opp med at du må spise mindre og mindre mat for å holde vektnedgangen, og det meste av vekt du mister vil være muskler, om du ikke har stor kompetanse om hvordan du skal motvirke dette.

Se på de i the biggest looser, som jeg sa tidligere, de har profesjonelle ernæringsfysiologer, og annet helsepersonell som hjelper de med å bevare så mye muskler som mulig, samtidig som de går så mye ned i vekt som mulig.

Alt du ender opp med etter en slik ekstremdiett, er at du må spise mye mindre, for du har mistet muskler, og forbrenningen bruker tid på å stille seg opp igjen.

Nå stilte jeg i grunn et spørsmål til emilwoop om hvor han mener grensen for hvor stort underskudd en kan ha, og fortsatt beholde de positive effektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjør på så lenge det funker. Jeg gikk i tre mnd uten å spise veldig mye...sjelden / aldri over 2000 om dagen, bortsett fra lørdag, og jeg er frisk som en fisk (da var jeg 60 kg tyngre enn det du er nå og ti cm høyere). Snakk likevel gjerne med en lege og sørg for at du får i deg de essensielle vitaminer og mineraler for med en så drøy diett vil du ikke få i deg nok.

Det du dog bør passe på er å ikke gå for fort ned i vekt fordi du vil ende opp med masse overflødig hud som du ikke vil føle deg vel med.

Husk at du har brukt hele livet ditt på å ende opp der du er nå, 93kg, da er det ikke logisk at man endrer det over natta ;) Husk på de tre T'ene, TTT...Ting Tar Tid. Alle kan jojo-slanke seg, men skal du gjøre det riktig, så gjør det med stil og sjarm og good times. Ikke stress det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta meg ei feil, men virker som enkelte ikke forstår hva 93 kg på 171 cm på en jente er. BMI er noe av det mest unøyaktige, men i dette tilfellet vil den si fedme. Blir feil av oss å gi deg noe råd angående dette, lavere underskudd vil gjøre det vanskelig å kjøre i lengden, men til gjengjeld vil du se resultatene raskere. Kan virkelig ikke tenke meg at å være i "kraftig" underskudd er mer helsefarlig enn å ligge med en BMI på over 30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags underskudd er for stort underskudd, vil du si da...?

Jeg legger mer vekt på fett% på personen enn bmp for å si det sånn. Har man mye å ta av, da er ikke bmp veldig viktig. Eller gjøre ting mer innviklet enn hva det er. Bygge muskler eller ned i vekt er ikke rocket science, fordi om man skulle tro det på enkelte. Noen er enig, endre ikke:)

Tar altid til meg råd fra folk som er bedre enn meg selv i hva jeg gjør. Prøver det ut, funker det ikke så går jeg tilbake til det som har funket til nå. :)

Alt er relativt selvsagt. Finnes ingen fasit så det er mange veier til rom, men vi vil alle prøve å finne den mest effektive veien om man kan si det sånn. Som betyr progresjon over tid.

Selvfølelse og progresjon betyr mye mer for meg enn bmp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned ganske mye selv- mine råd er basert på egen erfaring. Jeg er ikke ernæringsfysiolog eller noe slikt:)

I min erfaring er det vanskelig å spise nok når man spiser sunt-hvertfall i starten. 1400 pr dag eller 1200 i ukedagene og noe mer i helga fungerer fint en periode. Å samle opp til helga er bra for motivasjonen. Det ødelegger ikke dietten.

Etterhvert blir du antagelig mer sulten og da lytter du til kroppen din. Det jeg gjorde var å finne meg en app som jeg logget kaloriinntaket en stund. Når du blir mer sulten og vil øke inntaket bestemmer du deg bare for et høyere mål ( feks 200 kcal mer pr dag en periode) logger en stund til du venner deg til mengdene. Så kan du øke mer om du blir slapp eller sulten-eller trekker fra litt hvis vektnedgangen blir for treg. Husk at du har god tid og kan prøve deg fram litt.

Å trene hjelper vektnedgangen. Kan på det varmeste anbefale å begynne med en gang. For godt trente er det vanskelig å bygge muskler når man slanker seg, men for nybegynnere og utrente skal det kunne gå helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...