Gå til innhold

Sommerformen! Ønsker tips for å bli sterkere og mer markert.


Geabs

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en mann på 19år som har trent styrke i ca 1 år uten å oppnådd noen spesielle resultater. For øyeblikket er jeg i førstegangstjenesten og har muligheten til å virkelig få de resultatene jeg er ute etter! Jeg er 177 cm høy og veier 75 kg, det jeg vil er å bli sterkere og mer markert. Er det noen som har noen tips til meg? Angående fremgang med trening osv, fordi resultatene har stoppet. Trenger 4 ganger i uken! man:styrke

Tir: Kardio

Ons: Hvile

Tors: Styrke

Fre: Kardio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er ikke jeg den her med mest kunnskap om trening, men jeg kan likevel linke til noen av artiklene her på fitnessbloggen som skriver bra rundt dette temaet.

- Slik former du kroppen din

- Trening for maksimal muskelvekst

- Bli en av de som lykkes med treningen

- Treningsfysiologens 5 beste tips for muskelvekst

- Slik bygger du muskler

Jeg tar likevel sjansen på komme med mine antagelser for hvorfor du opplever stagnasjon (ingen fremgang), og håper noen kan komme med innspill, dersom noe av det jeg sier er helt på jordet ;)

Du sier du trener styrke en gang i uka, og kardio to ganger i uka. Etter din vekt å dømme ligger du innenfor normal BMI (body mass index), men BMI sier ingenting om sammensetning av muskler og fett - det er jo litt vesentlig. Men siden du faktisk er i førstegangstjeneste, så ville jeg jo anta at forholdet er ganske greit.

For å bli sterkere må man ha progresjon. Progresjon oppnår man ved å gradvis øke tyngden på vektene man løfter på, fordi kroppen tilpasser seg gradvis denne økte belastingen. Derfor er det fornuftig å ha et treningsprogram og en loggbok hvor du kan planlegge treningsøkten, og skrive ned hvor mye du løfter på de ulike øvelsene. Dermed kan du gå tilbake å se om du faktisk har noen fremgang.

Når det er sagt, så oppnår man bedre fremgang ved å trene styrke flere ganger i uken og kanskje kutte litt ned på kondisjonstreningen. Det er muskelmasse og en lavere fettprosent som gjør kroppen mer markert. Kostholdet spiller inn, men siden du ikke skriver noe om kostholdet ditt, så er det vanskelig å vite om kanskje noe av "feilen" også ligger der. Det er viktig å ha et godt inntak av proteiner, samt moderate mengder av karboydrater og sunt fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å trene en gang i uka er jo knapt nok vedlikehold. Anbefaler deg å trene tre ganger i uka, fullkroppsprogram hver gang (om du til nå har trent en gang i uka). Du vil gjerne få med deg så mye av en forhøyet proteinsyntese i tiden etter en treningsøkt som mulig, og da er tre dager i uken med en dags hvile mellom et godt utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

177cm og 75kg med litt vektrening? Da vil jeg anta at du ikke akkurat er feit, så jeg ville droppet litt cardio og trent mer styrke. Hva gjør du egentlig i helgene? Det står det ingen ting om. Er det fest og fyll med fire kebaber som næring? Hva består styrketreningen din av? Hvor lenge trener du? Kan du vise oss programmet ditt? Hvor hardt trener du? Hvor mange reps?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil bli stor, finn eit bra program og følg det, inkludert progresjon. Et meir mat. 200-500kc i overskot er greit. Det er ikkje noko poeng i å trykke i seg eit overskot på 1000 kaloriar. Kroppen har ei grense for kor mykje muskelmasse den kan bygga over tid. Det den ikkje tar nytte av går over til feitt.

Kardio er ikkje noko problem, men du må ta høgd for det ved ein eventuell kalkulering av matinntak. Utan nok energi blir det tyngre å bli større og sterkare. Kort sagt; jo meir du trenar, no meir må du ete.

Sett deg inn i kosthald og følg anbefalingar.

Kjapt kan eg føreslå at du tar inn: 2-2,5g/kg kroppsvekt protein, 1-1,5/kg feitt og resten karbohydrat.

Fin artikkel om kosthald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kostholdet mitt vil jeg si er ganske bra, spiser frokost,lunsj middag og kvelds. Til frokost er det ofte brødskiver med ost, makrell, leverpostei, melk og kaffe. Lunsj, 2 brødskiver og salat med tunfisk. Middagen er det jeg får her i militære, det er som regelt sunt. Fisk, kjøttkaker, pasta, ris, potet osv. Kveldsmat er igjen brødskiver, enten med syltetøy eller ost. Har kjøpt meg proteinpulver for en måned siden og det tar jeg kun etter styrketrening. Jeg vil ikke opp i vekt, jeg vil få bort det fettet som ligger rundt magen og spesielt becepsene. Becepsene vises ikke under fettet! I helgene er det vell litt ekstra godt, men er ikke ute på byen hver helg. En gang i mnd vil jeg anta.

Styrketrening(Gi meg noen tips, tror jeg mangler baseøvelser):

Mandag: Starter med 10min romaskin.

Bryst,Skuldre, Rygg,Beceps,Treceps, Mage

Torsdag: Bein, framside lår, bakside og legger. Noen ganger er det slik at jeg nesten ikke tørr å trene bein på grunn av at jeg får

så sinnsykt vondt i beina dagen etter! Men det må man vell tåle elr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om du får lite protein i kosten din, og i militæret bør du ha en glimrende mulighet til å gå ned litt i vekt. Få med baseøvelser og kjør hele kroppen to ganger i uken til å begynne med. Om et halvt år kan du begynne å spesialisere og se på andre programmer, og da er du vel enten ute av militæret eller befal - med bedre muligheter for kosttilskudd.

Prøv dette to ganger i uken: Knebøy, militærpress, chins, benkpress, foroverbøyd roing og eventuelt stivbente markløft. 3 sett av hver der du akkurat skal klare 10, men ikke mer enn 12. Det eneste unntaket er chins, der du skal ta så mange du klarer, men når du når 12 bør du legge på vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brødskiver til tre av fire måltider gjør det vanskelig å få i seg nok proteiner, med mindre det hadde vært et proteinbrød. Det er vel heller ikke så lett å bestemme maten når du er i militæret?

Jeg har naturlig nok ikke peiling på hvordan dere har det når dere lager dere mat. Tar dere mat selv, eller blir skivene ferdig påsmurt? Dersom dere tar til dere selv, har du kanskje muligheten til å snike til deg ekstra kjøttpålegg eller annet proteinrikt pålegg (f.eks. egg). Flott at du også spiser makrell i tomat, da makrell inneholder sunne omega 3-fettsyrer :thumbsup:

Og siden du allerede spiser så mye karbohydrater, kan du kanskje redusere litt på karbohydratene til middag ved å spise litt mindre pasta/ris/poteter. Da blir det plass til mer proteiner i form av kjøtt/fisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt sikkert fått mange gode svar her...

Du skriver at du har 1 styrkeøkt i uken. Skal man bli sterk må man trene styrke. 1 økt i uken blir litt lite. Tren 4-6, 6-8 og 9-12 repetisjoner. Løft så mye du klarer hver gang. Du bør bli sterkere (enten i form av flere reps eller høyere vektbelastning) på MINIMUM hver tredje økt. Mange klarer å øke hver eller annen hver økt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Hei. Jeg er en mann på 19år som har trent styrke i ca 1 år uten å oppnådd noen spesielle resultater. For øyeblikket er jeg i førstegangstjenesten og har muligheten til å virkelig få de resultatene jeg er ute etter! Jeg er 177 cm høy og veier 75 kg, det jeg vil er å bli sterkere og mer markert. Er det noen som har noen tips til meg? Angående fremgang med trening osv, fordi resultatene har stoppet. Trenger 4 ganger i uken! man:styrke

Tir: Kardio

Ons: Hvile

Tors: Styrke

Fre: Kardio

Må bare spørre: hvor holder du til?:)

Hvis du skal ha vekk fett/ned i vekt= underskudd som gjelder(mindre energi inn en hva som går ut)! Og ellers, tren HARDT! og få i deg masse proteiner for å opprette holde litt av styrken;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madla ;)

Det er akkurat det er jeg har tenkt på, går jeg på underskudd er jeg redd for å miste muskelmassen jeg har og går jeg på overskudd er jeg redd for å bli feit. Men sant det du sier, viss jeg går på underskudd og får i meg nok proteiner så skal det nok gå bra! Og trene hardt selvfølgelig! Btw, hater å trene bein, får så sykt vondt, akkurat som en strekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Madla ;)

Det er akkurat det er jeg har tenkt på, går jeg på underskudd er jeg redd for å miste muskelmassen jeg har og går jeg på overskudd er jeg redd for å bli feit. Men sant det du sier, viss jeg går på underskudd og får i meg nok proteiner så skal det nok gå bra! Og trene hardt selvfølgelig! Btw, hater å trene bein, får så sykt vondt, akkurat som en strekk!

Ahh Madla ja-_- Dårlig erfaring når det gjelder folk derifra xD slappe jævler! Hæren er tingen:) MEN anyway! Bare tren hardt, spis sunt(mye proteiner og rett fett)! Så går det nok ihvertfall sakte men sikkert ned! Du kan da ikke med 75kg fordelt på 177 være SÅ feit;)

Er selv 175 og 90kg haha, og jeg har mage. Men skal svarten meg ikke så altfor mye ned før man begynner å se at det ligger noe der;) Kan tippe hvis du klarer å gå ned 4-5kg (mye fett)! Så har du en meget bra sommerform;)

Hvilken stilling har du på Madla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...