Gå til innhold

15 år gammel gutt


Benjamin J

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en gutt på 15 år. jeg er 184 høy og veier ca 73 kilo.

Jeg har gått på generell lavkarbo i ca 2 og en halv uke nå og gått ned ca 4 kilo. Jeg trener 5 ganger i uken fotball og 3 ganger i uken styrke med vekter. Jeg tar også 3 proteinshaker om dagen med ca 30 g protein i hver shake. Jeg har også tenkt til å starte på elixia en gang i oktober med en venn.

Jeg har lært at hvis man vil se større og raskere resultater må man ha en god blanding av karbohydrater og proteiner. Kommer jeg til å se resultat av treningen med vekter hvis jeg fortsetter med lav-karbo og proteinshaker tre ganger daglig? Er det farlig? Kommer jeg til å miste muskelmasse?

På forhånd, takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Hvor mye spiser du iløpet av dagen? vet du hvor mange kalorier? Hvis nei, hvordan spiste du igår?

2. For å bli større og få raskere resultater, så må du spise nok.

3. Hvorfor så mange proteinshakes?

4. Nei, det er ikke farlig.

Har ikke styr på hvor mange kalorier jeg spiser, nei. I går spiste jeg salat til frokost og luch og suppe med svinekjøtt og grønnsaker til middag.

Jeg følger anbefalt bruk på baksiden av boksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke styr på hvor mange kalorier jeg spiser, nei. I går spiste jeg salat til frokost og luch og suppe med svinekjøtt og grønnsaker til middag.

Jeg følger anbefalt bruk på baksiden av boksen.

Hvordan er treningsprogrammet ditt?

Siden du vil øke i muskelmasse, så synes jeg et kaloriinntak på 2500 vil være ok å begynne på, mtp at du har så mange fotballtreninger i uken. Ser med en gang at du spiser for lite, www.diett.no kan være lurt å bruke om du er usikker på hvor mange kcal du får i deg. :)

Du burde heller fokusere på nok mat enn proteinshakes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er treningsprogrammet ditt?

Siden du vil øke i muskelmasse, så synes jeg et kaloriinntak på 2500 vil være ok å begynne på, mtp at du har så mange fotballtreninger i uken. Ser med en gang at du spiser for lite, www.diett.no kan være lurt å bruke om du er usikker på hvor mange kcal du får i deg. :)

Du burde heller fokusere på nok mat enn proteinshakes.

Treningsprogrammet mitt er 30 dips x 2, bicepcurls 10 kg 25 ganger x 3, 2 min 90 grader til vegg x 2, går opp fra hælen til tærne (vet ikke hva det heter :p) 110 ganger per fot, planke 2 min x 2, 30 situps x 2 så slutter jeg med 10 pushups.

Skal jeg spise selv om jeg ikke er sulten? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningsprogrammet mitt er 30 dips x 2, bicepcurls 10 kg 25 ganger x 3, 2 min 90 grader til vegg x 2, går opp fra hælen til tærne (vet ikke hva det heter :p) 110 ganger per fot, planke 2 min x 2, 30 situps x 2 så slutter jeg med 10 pushups.

Skal jeg spise selv om jeg ikke er sulten? :p

For å si det på godt norsk, det der treningsprogrammet suger.

Søk opp ett program som heter Starting Strength, så begynner du med det. du vil få mye mer ut av det enn det du kjører nå. Ja, du burde spise når du ikke er sulten om du ikke har nådd kaloriinntaket ditt synes da jeg. Men du skal ikke måtte tvinge i deg mat for å nå 2500 kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm, jeg kan prøve det programet i 2 måneder, men jeg har ikke en benk, så jeg kan ikke ta benkpress. :(

Men hva var det som var dårlig med det programmet?

ok, takk

Trener du hjemme? Kunne vært lurt å komme seg på et treningsstudio.

Du hadde veldig lite øvelser for underkropp, for mange repetisjoner og det var lite strukturert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener du hjemme? Kunne vært lurt å komme seg på et treningsstudio.

Du hadde veldig lite øvelser for underkropp, for mange repetisjoner og det var lite strukturert.

Jeg trener hjemme, ja, men har tenkt til å¨starte på elixia med en venn i oktober. Hva er dårlig med mange repetisjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil bli stor å sterk bør du tenke på færre rep med mer tyngde. Når du starter på elixia, sett opp et ondentlig treningsprogram med baseøvelser i fokus. Bicepscurl, situps og alle de jalla øvelsene kan du droppe like greit.

Tommelfingerregelen min:

Muskelvekst: 4-8 rep

Utholdenhet: 8-12rep.

Denne er nok ikke 100% riktig, og mye er individuelt, men dette er ihvertfall hva jeg pleier å følge:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Å telle kalorier kan være hjelpsomt for mange, men så lenge en passer på at kroppsvektøkningen står i stil med styrkeøkningene, så trenger man ikke hvor mange kalorier man spiser. Jeg synes folk som bør opp i vekt, bør rådes til å spise nok til å bli sterkere, hverken mer eller mindre. Om det er 2000, 3000 eller 4000 kcal om dagen er ikke så farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller egentlig ingen rolle, plenty av folk opp igjennom historien har blitt store og sterke på kokt havregrøt, og nok av folk har blitt store og sterke på havregryn med melk og sukker. Felles for de begge var at de spiste masse og trente masse. Du trenger nok ikke å bekymre deg for smådetaljer som kokt eller rå havregrøt eller hvit ris vs offwhite-ris, dagen du bestemmer deg for å konkurrere i fitness, DA kan du begynne å tenke sånn. Frem til da, spis, tren, sov, og ordne deg loggbok her på forumet så vi kan følge med;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...