Gå til innhold

Anbefalte innlegg

fett er fett, skjønner ikke helt hvordan det skal gå til at noe fett er lettere å bli kvitt da det er samme fettceller som lagrer og bruker alt fettet.. Men for all del, kan jo være andre ting i fisk som påvirker kanskje!

Skal ikke være bastant her - mange år siden jeg leste det, men se hva jeg svarte Sondre.

Fortsetter under...

Men det er akkurat det samme fettet som legger seg dersom man er i samme overskudd fra helmelk og avokado eller sjokolade. Du sier du ikke vil legge på deg usunt fett, og jeg skjønner sånn halvveis hva du mener .. Men et råd er å ikke henge seg sånn opp i typer matvarer, og heller fokusere på å få energioverskudd ( i tillegg til å få i deg det du trenger av næringsstoffer fra gode kilder). I en spiseforstyrrelse er det ofte problemet, at noe mat er ''nei''mat, og dermed er det lurt å få forandret det synes litt. Alt fett er man legger på seg er det samme, men du vil ha mer nytte fysisk av proteiner og langsomme karbs kontra raske som sukker.. Når det er sagt er det bare sunt å kose seg på lørdager, du kan jo kjøre vanlig opplegg uten å kutte noe til hverdags og fortsatt ha denne spisedagen på lørdag, så når vekta nærmer seg der du vil være kan du heller kutte litt på hverdagene. Når du er undervektig er det viktigste å komme raskt nok opp igjen slik at du kan fungere best mulig:)

Tusen takk for et fint svar :) Det åpnet et nytt syn for meg, for det er jo sant det du sier! Jobber med saken med å komme meg opp igjen, merker at kroppen skriker etter å komme tilbake til normalen for å si det sånn ;)

Ta en spisedag. Jeg har jo det selv på diett. Det som er cluet er at du må begrense fettlagringen, så følg opp med en lavkaloridag etterpå for å brenne noe av fettet du lagret.

Gjelder dette også om spisedagen er en oppkarbingsdag? Mye karbs, lite fett.

Nei. Du har vært inne på dette i tidligere tråder. Du skal ligge i overskudd, ikke tulle med lavkaloridager :)

Ligger ikke i kcal-underskudd noen dager faktisk :) Men trener mye og har lav fettprosent, føler derfor å karbe opp noen dager for å få litt ekstra kick og energi.

Ligger ikke i kcal-underskudd noen dager faktisk :) Men trener mye og har lav fettprosent, føler derfor å karbe opp noen dager for å få litt ekstra kick og energi.

Du trenger ingen oppkarbing når du er i kcaloverskudd. Trenger du kick og energi, noe som du egentlig ikke trenger om du har et solid kosthold og nok søvn, så kan du kjøre på med litt koffein før trening.

Annonse

Du trenger ingen oppkarbing når du er i kcaloverskudd. Trenger du kick og energi, noe som du egentlig ikke trenger om du har et solid kosthold og nok søvn, så kan du kjøre på med litt koffein før trening.

Jeg er ikke i kcaloverskudd, jeg spiser etter vedlikehold. Skal gå opp minst 2 kg fordi jeg veier litt for lite, men får ikke alltid i meg nok mat i hverdagen og etter en "dårlig" uke tar jeg det igjen i helga med mye karbs og lite fett en dag. Jeg prøver selvfølgelig å spise over vedlikehold hver dag, men f.eks forrige uke har jeg vært mye på farten og spist for lite. Bare nok til å akkurat holde vekta. Jeg har som sagt også lav fettprosent og lav vekt så i tillegg til å jobbe HARDT for å spise nok hver dag, så hender det at jeg har et oppkarbingsmåltid i uka for å få opp forbrenningen og "vekke" kroppen. Og ja, jeg har slitt med spiseforestyrrelser og ja, jeg har stilt spørsmål ang. oppkarbing før. Men jeg er kurert som frisk av psykologen min og synes egentlig at det er interessant hvordan kroppen min fungerer, det er derfor jeg lurer.

Hvis du spiser i vedlikehold vil du ikke gå opp i vekt, så du ligger vel litt over?

Jeg går ikke opp i vekt. Jeg ligger stabilt på samme tallet og har ligget der i tre uker. Men jeg ønsker å gå opp to kg i vekt for å få en mer normal og sunnere kroppsvekt. Problemet er som sagt at jeg ikke alltid får spist nok i hverdagen og at jeg da etter en slik uke føler for å "ta det igjen" ved å ha en oppkarbingsdag / et oppkarbingsmåltid. Grunnen til at jeg ikke fråtser i all mulig mat, men følger oppkarbingsprinsippene er fordi jeg vil legge på meg minst mulig fett og mest muskler.

Eneste må være for psyken, men om man ikke har noe spesielt mål om maks muskelmasse og minst mulig fett så er det ingen vits i å gjøre det til noen stor studie. Man spiser og koser seg og passer på at man får proteinet sitt i løpet av dagen. Det er så lite som legger seg uansett at det er greit for de fleste å bare slippe løs.

Jeg har lagt på meg 6-7 kilo det siste året. Gått fra under 60 til over 65. Jeg har trent tung styrke, mellom 6 og 8 timer i uka, og kuttet ut det meste av kardio, men går tur hver dag. Utenom det har jeg passet på å få i meg nok protein, fett, grønnsaker og frukt/bær, og ellers spist god mat, uten å tenke så mye på om ting er sunt eller ikke. Jeg har mye lavere fettprosent nå enn i fjor. Selv om jeg spiser sjokolade flere ganger i uka, koser meg med en is når jeg føler for det etc. Poenget mitt er at selv om noen av kcal kommer fra sukker, hvetemel, andre ting som er "usunt", så er det ikke dermed sagt at overskuddet lagres som fett! Spis og vær glad, kos deg og IKKE stress for mye med å spise "sunt" :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...