Gå til innhold

Kan man ha spisedag hvis man skal opp i vekt?


Helowny

Anbefalte innlegg

Ja, jeg lurte vel rett og slett på om det er lurt å ha spisedag når man skal opp i vekt. For i dag er det lørdag, og da er det lett å heve seg over mye kalorier. Lurer på om dette blir en feil måte å gå opp i vekt på hvis man vil helst ha en markert kropp..

La oss si jeg spiser 1-2000 kcal mer ekstra i dag (gjerne av usunne ting, som godis osv.), og ligger i overskudd så og si hverdag. Kommer vekten til å fyke opp da eller vil det ikke bli så stor vektøkning?

Så lurer jeg på om hvis jeg går opp en kilo etter en spisedag, alt er vel ikke bare fett? Det er vel væske og mer mat i tarmene som også vises på vekten? ER veldig usikker på dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså: du skal opp i vekt. Når du skal opp i vekt må du innta fler kalorier enn du bruker. Hvor kaloriene kommer fra betyr ingening. Altså: du kan gå opp i vekt av å mumse sjokolade, og du kan gå opp i vekt av å spise epler(satt veldig på spissen)

Om du skal opp i vekt, hvorfor lure på spisedag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger på rundt 2400 kcal i ukedagene, søndager blir som regel 2000 kcal.. Jeg er veldig urolig, så er nesten aldri i ro, utenom i helgene. Da klarer jeg å slappe mer av. Ellers trener jeg 5 ganger i uken, sykler, går, jobber, bærer mye tunge ting osv.. Blir noe annet igjen når skolen starter, for da blir det sitting, da kommer jeg mest sannsynligvis til å kutte ned på kaloriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ligger på rundt 2400 kcal i ukedagene, søndager blir som regel 2000 kcal.. Jeg er veldig urolig, så er nesten aldri i ro, utenom i helgene. Da klarer jeg å slappe mer av. Ellers trener jeg 5 ganger i uken, sykler, går, jobber, bærer mye tunge ting osv.. Blir noe annet igjen når skolen starter, for da blir det sitting, da kommer jeg mest sannsynligvis til å kutte ned på kaloriene.

Du trenger ihvertfall ikke usunne matvarer for å nå det kaloriinntaket. Når startet du, og har du gått mye opp i vekt siden da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har holdt på i flere uker, men gått ned og opp (kommer an på hvor urolig jeg er). Derfor lurte jeg på om jeg kan ha en spisedag i uken hvor jeg koser meg med mer usunn mat, men da er jeg redd for at jeg må kutte ned på de andre dagene siden det blir usunt fett som legger seg enn det hadde blitt hvis jeg spiste sunn mat... La oss si at jeg spiste 1000-2000 kcal ekstra i dag, ville det ha slått ut mye på vekten. Jeg bør komme meg opp til 55kg, men føler det blir feil å gå opp 1 kg i uken. Føler det må gå litt saktere og "tryggere"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en spisedag. Jeg har jo det selv på diett. Det som er cluet er at du må begrense fettlagringen, så følg opp med en lavkaloridag etterpå for å brenne noe av fettet du lagret.

Så hvis jeg legger meg på 1800 kcal dagen etter, er det lavt nok? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en spisedag. Jeg har jo det selv på diett. Det som er cluet er at du må begrense fettlagringen, så følg opp med en lavkaloridag etterpå for å brenne noe av fettet du lagret.

På generell basis bør 18 år gamle undervektige jenter ikke gå på lavkalori/PSMF dager for å "begrense fettlagring", Tiwas. Jeg forstår at dette funker for deg, men det er ikke relevant i alle tilfeller

Jeg har holdt på i flere uker, men gått ned og opp (kommer an på hvor urolig jeg er). Derfor lurte jeg på om jeg kan ha en spisedag i uken hvor jeg koser meg med mer usunn mat, men da er jeg redd for at jeg må kutte ned på de andre dagene siden det blir usunt fett som legger seg enn det hadde blitt hvis jeg spiste sunn mat... La oss si at jeg spiste 1000-2000 kcal ekstra i dag, ville det ha slått ut mye på vekten. Jeg bør komme meg opp til 55kg, men føler det blir feil å gå opp 1 kg i uken. Føler det må gå litt saktere og "tryggere"

En vektoppgang på 0,5kg i uken er helt fint det, og det er forståelig at du ikke ønsker at vektoppgangen skal være for rask, så hodet henger med. Selvfølgelig kan du spise en del ekstra en dag, men ikke la dette hindre deg fra å spise nok de andre dagene. Å hive innpå med mat en dag, for så å "straffe seg" de andre dagene er nok ikke veien å gå for deg. Du kan derimot prøve å holde et litt moderat overskudd de andre dagene, for så å kose deg litt ekstra i helgen om du foretrekker det slik, men prøv å tenk langsiktig. På sikt kan du ikke ligge 2000kcal i overskudd hver lørdag uten at det påvirker vekten noe. Men 55kg på 172cm er fremdeles veldig lite, og du skal ikke være redd for å gå mer opp enn det. Husk også at etter en slik spisedag vil vekta gjerne øke litt ekstra uten at dette er fett, så ikke stress deg opp over dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På generell basis bør 18 år gamle undervektige jenter ikke gå på lavkalori/PSMF dager for å "begrense fettlagring", Tiwas. Jeg forstår at dette funker for deg, men det er ikke relevant i alle tilfeller

Nuff said. Jeg uttalte meg på generelt grunnlag for en som ligger i overskudd over tid og fikk ikke med meg at det var snakk om noen som var undervektig.

Om det er snakk om spiseforstyrrelse eller tidligere spiseforstyrrelse er fokus på å spise bra og trives. Ikke regne på ting.

Til OP: rådet var ment for normalvektige som legger seg i overskudd. Vennligst se bort fra det i ditt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På generell basis bør 18 år gamle undervektige jenter ikke gå på lavkalori/PSMF dager for å "begrense fettlagring", Tiwas. Jeg forstår at dette funker for deg, men det er ikke relevant i alle tilfeller

En vektoppgang på 0,5kg i uken er helt fint det, og det er forståelig at du ikke ønsker at vektoppgangen skal være for rask, så hodet henger med. Selvfølgelig kan du spise en del ekstra en dag, men ikke la dette hindre deg fra å spise nok de andre dagene. Å hive innpå med mat en dag, for så å "straffe seg" de andre dagene er nok ikke veien å gå for deg. Du kan derimot prøve å holde et litt moderat overskudd de andre dagene, for så å kose deg litt ekstra i helgen om du foretrekker det slik, men prøv å tenk langsiktig. På sikt kan du ikke ligge 2000kcal i overskudd hver lørdag uten at det påvirker vekten noe. Men 55kg på 172cm er fremdeles veldig lite, og du skal ikke være redd for å gå mer opp enn det. Husk også at etter en slik spisedag vil vekta gjerne øke litt ekstra uten at dette er fett, så ikke stress deg opp over dette.

Takk for svar :) Jeg tenker ikke å ligge så mye i overskudd hver helg, men sånn en gang i blant. Jeg har også vært usikker på om det er bare fett som har lagt seg eller om det er mye annet, så bra du nevnte noe om det :) Jeg veit det er lite, men jeg jobber meg oppover, men jeg vil helst at det ikke skal gå for fort heller. Så prøver meg på 0,5 kg i uken. Skader ikke at det går litt over noen ganger heller. Og ja, det blir en utfordring på å ikke straffe seg selv etter man har spist mye på en dag, men jeg kan ikke gå ned mer i vekt, så jeg er innstilt på at jeg må fortsette å spise i overskudd de andre dagene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nuff said. Jeg uttalte meg på generelt grunnlag for en som ligger i overskudd over tid og fikk ikke med meg at det var snakk om noen som var undervektig.

Om det er snakk om spiseforstyrrelse eller tidligere spiseforstyrrelse er fokus på å spise bra og trives. Ikke regne på ting.

Til OP: rådet var ment for normalvektige som legger seg i overskudd. Vennligst se bort fra det i ditt tilfelle.

Å ja, okei. Så da bør jeg ikke ligge i underskudd dagen etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er akkurat det samme fettet som legger seg dersom man er i samme overskudd fra helmelk og avokado eller sjokolade. Du sier du ikke vil legge på deg usunt fett, og jeg skjønner sånn halvveis hva du mener .. Men et råd er å ikke henge seg sånn opp i typer matvarer, og heller fokusere på å få energioverskudd ( i tillegg til å få i deg det du trenger av næringsstoffer fra gode kilder). I en spiseforstyrrelse er det ofte problemet, at noe mat er ''nei''mat, og dermed er det lurt å få forandret det synes litt. Alt fett er man legger på seg er det samme, men du vil ha mer nytte fysisk av proteiner og langsomme karbs kontra raske som sukker.. Når det er sagt er det bare sunt å kose seg på lørdager, du kan jo kjøre vanlig opplegg uten å kutte noe til hverdags og fortsatt ha denne spisedagen på lørdag, så når vekta nærmer seg der du vil være kan du heller kutte litt på hverdagene. Når du er undervektig er det viktigste å komme raskt nok opp igjen slik at du kan fungere best mulig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er akkurat det samme fettet som legger seg dersom man er i samme overskudd fra helmelk og avokado eller sjokolade.

Ifølge Lyle er det forskjell på fett man har lagret som følge av å spise fet fisk og det man lagrer fra å spise biff. Hans erfaring er at fett man legger på seg når man spiser fisk er lettere å bli kvitt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Lyle er det forskjell på fett man har lagret som følge av å spise fet fisk og det man lagrer fra å spise biff. Hans erfaring er at fett man legger på seg når man spiser fisk er lettere å bli kvitt senere.

Den påstanden har jeg aldri hørt før. Du har vel ikke noe lesestoff rundt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Lyle er det forskjell på fett man har lagret som følge av å spise fet fisk og det man lagrer fra å spise biff. Hans erfaring er at fett man legger på seg når man spiser fisk er lettere å bli kvitt senere.

fett er fett, skjønner ikke helt hvordan det skal gå til at noe fett er lettere å bli kvitt da det er samme fettceller som lagrer og bruker alt fettet.. Men for all del, kan jo være andre ting i fisk som påvirker kanskje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den påstanden har jeg aldri hørt før. Du har vel ikke noe lesestoff rundt det?

Prøvde å finne den, men fant ikke noe. Om jeg ikke husker feil, og dette er mange år siden, så dreide det seg om en teori om at kroppen ikke likte å lagre oljer som harsknet lett...elns. Nå må man uansett huske at mye av det Lyle sier er teorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...