Gå til innhold

Hvordan spise sunt når jeg er bosatt i en usunn hjem? HJELP


Sunniva Marie

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er en jente på 17 år som bor med mor og far. Jeg har alltid vært misfornøyd med kroppen min, og vil gjøre endringer. Vekta sier 61 kg etter en usunn sommer i syden, og jeg er rundt 163 cm høy. Hva kan jeg gjøre for å motstå alle fristelsene liggende rundt i huset når spesielt min mor gnafser og spiser godteri foran meg?

Jeg har ganske tynne armer og ben og føler all vekt og fett har lagt seg på mageområdet. Med klær på ser jeg ikke gale ut, men i undertøy hater jeg det. Dette fører til utrolig dårlig selvtillit, og jeg er klar for forandring. Planen er å gå ned i vekt, og deretter begynne med styrketrening for å brenne fett.

Hva kan jeg spise for å oppnå vektnedgang i en generelt usunn familie, og en spiserutine rundt min skolegang som tilsvarer frokost klokken 8, lunsj ca 11, middag rundt 16 og kveldsmat varierende rundt 20-22 tiden. Dessverre sliter jeg med småspising inn i mellom dette.

Tusen takk for den som tar sin tid og hjelper!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Planen er å gå ned i vekt, og deretter begynne med styrketrening for å brenne fett. - mener du bygge muskler?

Mest sannsynlig har du ikke behov for å gå ned så mye i vekt, men heller det å stramme opp kroppen gjennom å spise sunt og trene styrke.

Hva spiser du på en normal dag? Måltider

Enkleste angående småspisingen er å snakke med din mor, kanskje dere sammen kan komme til en løsning. Eventuelt at hun ikke lar dette ligge like tilgjengelig, dette gjør automatisk at du spiser mindre. Har du prøvd å ha sunnere ting å småspise på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen er å gå ned i vekt, og deretter begynne med styrketrening for å brenne fett. - mener du bygge muskler?

Mest sannsynlig har du ikke behov for å gå ned så mye i vekt, men heller det å stramme opp kroppen gjennom å spise sunt og trene styrke.

Hva spiser du på en normal dag? Måltider

Enkleste angående småspisingen er å snakke med din mor, kanskje dere sammen kan komme til en løsning. Eventuelt at hun ikke lar dette ligge like tilgjengelig, dette gjør automatisk at du spiser mindre. Har du prøvd å ha sunnere ting å småspise på?

takk for svar:) og ja, mente gå ned i vekt, og så stramme opp kroppen. Siden det er sommerferie så er jeg ikke inn i skoerutinen ennå, men jeg ville vanligvis spist to knekkebrød med eventuelt kjøttpålegg, leverpostei osv og melk. Lunsjen består av det samme bare med noe frukt, middag er det jeg får hjemme( mor elsker pasta,ris, poteter altså veldig myer karbohydrater), og kveldsmat er vell det samme som lunsj og frokost. Som sikkert forstått er det veldig kjedelige måltid, og derfor etter en dag på skolen så er søtsuget på topp og jeg spiser alt søtt liggende i huset.

Har du tips til gode måltider med mye protein? ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du veier så innmari mye i forhold til høyden din, jeg :) Du sier at du har litt ekstra på magen og at beina/armene dine er ganske tynne. Det er veldig vanskelig å punktslanke og det kan hende at beina og armene dine vil bli enda tynnere om du går ned i vekt, men at det tar lengre tid før fettet på magen forsvinner. Det jeg alikevel kan anbefale deg, som hjalp for meg, er å spise sunt (MYE, men sunt) og å trene en kombinasjon av TUNG styrketrening og kondisjonstrening.

Jeg bor også i et hjem der det er rom for mye kos. Lillesøster spiser sjokolade i ukedagene og middagene er ikke alltid "fitness-sunne". Frokost, lunsj og kvelds kan jeg bestemme selv. Da spiser jeg mye grovt brød/grovt knekkebrød med pålegg som makrell-i-tomat, kokt skinke, kyllingpålegg og egg. Noen ganger lager jeg salater. Til kveldsmat koker jeg havregrøt og blander med cottage cheese/skyr + at jeg legger til noen eplebiter, rosiner og nøtter. Jeg synes det er mye lettere å holde seg unna småspising så lenge man spiser seg mett på næringsrik mat til de faste måltidene :)

Til middag synes jeg du skal spise det du får servert. Jeg synes ikke man skal unngå å spise pasta, pølser eller annen "vanlig" mat. Da får man fort et veldig vanskelig forhold til mat. Men du kan jo f.eks spise litt mer av det som er sunt og litt mindre av det som er usunt. Også kan du kanskje prate litt med mor om at du ønsker å spise litt sunnere og spørre om dere kan kjøpe inn litt ting du liker av sunn mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To knekkebrød med kjøttpålegg er et VELDIG lite måltid. Det er ikke rart du har behov for å småspise :) Jeg synes du bør spise større hovedmåltider og heller prøve å kutte ned på småspisingen. Du kan spise f.eks to knekkebrød, et med egg og et med kjøttpålegg + en liten yoghurt/frukt. Det er ikke særlig mye det heller, du kan gjerne spise mer. Da tror jeg det vil bli lettere for deg å slutte med småspisingen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan jeg spise for å oppnå vektnedgang i en generelt usunn familie, og en spiserutine rundt min skolegang som tilsvarer frokost klokken 8, lunsj ca 11, middag rundt 16 og kveldsmat varierende rundt 20-22 tiden. !

Spis mindre porsjoner. Velg mer kjøtt og grønnsaker og mindre saus.

Dessverre sliter jeg med småspising inn i mellom dette.

!

Det er ikke familien din sin feil. Du gjør et bevisst valg på å gå å se i skapene etter noe å spise. Her må du rett og slett vise større viljestyrke og tenke deg om før du spiser noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spis mindre porsjoner. Velg mer kjøtt og grønnsaker og mindre saus.

Det er ikke familien din sin feil. Du gjør et bevisst valg på å gå å se i skapene etter noe å spise. Her må du rett og slett vise større viljestyrke og tenke deg om før du spiser noe.

Takk for motivasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To knekkebrød med kjøttpålegg er et VELDIG lite måltid. Det er ikke rart du har behov for å småspise :) Jeg synes du bør spise større hovedmåltider og heller prøve å kutte ned på småspisingen. Du kan spise f.eks to knekkebrød, et med egg og et med kjøttpålegg + en liten yoghurt/frukt. Det er ikke særlig mye det heller, du kan gjerne spise mer. Da tror jeg det vil bli lettere for deg å slutte med småspisingen :D

Takk for tips:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skjønne at det er vanskelig å slutte småspising hvis det er andre i huset som driver med dette. Spesielt hvis det alltid ligger godteri/usunn mat i skapene hjemme. Jeg hadde en venninne som hadde typ samme problemet, og hun spiste mye godteri og drakk cola til hun plutselig fikk perioder med shitdårlig selvtillit hvor hun næmrest sultet seg selv. Ikke bra. Jeg tror det er viktig å ta en prat med familien om at du veldig gjerne vil prøve og slutte med usunn mat i ukedagene, og at det hadde hjulpet mye hvis de prøvde det samme. Viljestyrke er en ting, men av og til trenger man strenge rammer når man har lett for å falle utfor (tror jeg). Dårlige vaner kan være ekstremt vanskelige å komme ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Slofs her. Noe av det mest effektive er jo å bo alene, man kan ta avgjørelsene i butikken og bare unngå å kjøpe inn snop eller velge de små posene framfor de store osv. Når det ikke er du som handler inn kan det være verdt å ta det opp med foreldrene dine, be om å få være med på handletur eller be om at snop/chips/brus/is kun kjøpes inn i helga og da i mindre kvanta. Ser ikke for meg at foreldrene dine stusser på det, du tar jo ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon som deg, men har lært meg hva jeg skal gjøre. For det første sa jeg ifra til familien at jeg trengte å endre på kostholdet. Det betyr ikke at de gjør det, men de har strengt talt ikke vondt av det de heller. Til middag er hovedkomponenten så og si alltid noe sunt, altså magert kjøtt eller fisk. Jeg koker bare noen ekstra grønnsaker, mens resten spiser mest poteter. Hvis de har noe form for saus bruker jeg som regel mager kesam eller lager tzatsiki.

Når det handler om fristelser tror jeg viljestyrken er viktigst. Jeg har en familie som er aaltfor glad i søtsaker, så jeg måtte bare lære meg å ikke spise selv om de gjorde det. Jeg fant også noen sunnere alternativer som jeg koser meg med mens de spiser sitt. Jeg spiser myye bær, fun lightgelee, vaniljekesam osv.. Det er søtt, og så mye bedre å spise enn godteri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke lese alt som er skrevet før.

Men, har du tatt det opp med foreldrene dine? Matvaner, hva du trenger, hva du vil ha og spise osv..

Her hjemme så har vi begynt å prøve nye ting. Før så gikk det som oftest i grandiosa til middag osv. Nå har vi ikke hatt den samme middagen på nesten to uker, og det er så godt å kunne prøve nye ting!

Bli med på butikken, finn retter på internettet og skriv en handleliste over tingene du trenger. Hvorfor tar ikke du å lager middag en dag? :)

Angående det med godteri, prøv å få moren din til å slutte å spise så mye, og heller kanskje finne noe sunnere hun/dere kan knaske på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann!

Jeg er en jente på 17 år som bor med mor og far. Jeg har alltid vært misfornøyd med kroppen min, og vil gjøre endringer. Vekta sier 61 kg etter en usunn sommer i syden, og jeg er rundt 163 cm høy. Hva kan jeg gjøre for å motstå alle fristelsene liggende rundt i huset når spesielt min mor gnafser og spiser godteri foran meg?

Jeg har ganske tynne armer og ben og føler all vekt og fett har lagt seg på mageområdet. Med klær på ser jeg ikke gale ut, men i undertøy hater jeg det. Dette fører til utrolig dårlig selvtillit, og jeg er klar for forandring. Planen er å gå ned i vekt, og deretter begynne med styrketrening for å brenne fett.

Hva kan jeg spise for å oppnå vektnedgang i en generelt usunn familie, og en spiserutine rundt min skolegang som tilsvarer frokost klokken 8, lunsj ca 11, middag rundt 16 og kveldsmat varierende rundt 20-22 tiden. Dessverre sliter jeg med småspising inn i mellom dette.

Tusen takk for den som tar sin tid og hjelper!!

Hold deg til de rene råvarene dere har i huset.

Havregrøt er raskt og enkelt å lage på morgenen. Ta 1 minutt i microen og er digg med oppskjært eple og kanel på.

Lunsj så er det godt med kyllingsalat med avokado med et par rugknekkebrød til

Mellom

Frukt

Middag så velger du mer kjøtt og grønnsaker og ikke mer enn en knytteneve størrelse med potet/pasta/ris

Kveldsmat så er omelett med skinke godt og enkelt

Drikk kun vann og te som tørstedrikk

I tillegg er kardio en effektiv måte å komme i form på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther

Jeg har slitt med litt av det samme - vi er kanskje ikke usunne her i huset, men det var potetgull hver fredag og godteri på lørdag. Mye karbohydrater til middag, som ris, pasta, brød osv.

Jeg snakket med mamma og pappa om det - sa først at jeg skulle prøve å kutte ut alt av godteri, men at de gjerne måtte fortsette med å spise det, så lenge de hadde forståelse for at jeg ikke ville. Det som skjedde her var rett og slett at de sluttet å kjøpe det inn, og spiser det svært skjeldent selv. Noen ganger ligger det i kjøleskapet, men selvkontroll er nøkkelordet her - bare ikke ta. Kjøp inn frukt du kan ha liggende om du trenger noe søtt.

Ang middager, så tok jeg det litt roligere. Mamma og pappa skjønte heldigvis at jeg ikke er så veldig glad i pasta, ris osv - så om det er noe med middagen jeg ikke vil ha, får jeg lage middag selv/de steker noe annet kjøtt/tilbehør/fisk til meg. Tror mye av dette handler om kommunikasjon og at du må være åpen med foreldrene dine om hvorfor du vil gjøre det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...