Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har for tiden, den siste uken pluss pluss, hatt ekstremt dårlig matlyst. Jeg vet at grunnen er at det er "den tiden av måneden" og jeg føler meg litt uggen, samt smerter i ben og rygg har gjort at jeg ikke orker å trene så mye. Drar meg til studioet så ofte jeg kan, men har blitt ganske halvhjerta, korte økter... Som også henger sammen med et ekstremt lavt energinivå takket være mine elendige matvaner...

På en "normal" dag spiser jeg kanskje en banan, litt gresk yoghurt og en kvart porsjon middag. I går spiste jeg en banan, og to vafler til kvelds (det eneste jeg hadde lyst på!). Tåler dårlig brød, vafler, pannekaker og sånne ting - men hadde lyst på og følte jeg MÅTTE få i meg noe. Vafler i går gjenspeiler seg i vondt i magen og enda mindre energi i dag. Jeg sliter også med blodsukkeret, som gjør at jeg noen ganger blir så lav at jeg må sitte og spise syltetøy med skje for å få opp blodsukkeret igjen - fortsatt ikke sulten. Jeg kjenner jeg blir sulten, har bare ikke lyst på noen ting!

Må kanskje nevne at jeg er vegetarianer, spiser altså ikke brød/pasta (hender jeg lager f.eks pizza på tacolomper og det går fint), men spiser lettost, melk og egg. Altså ikke VEGAN, men vegetar. Lurer på om noen har noen GODE og raske, enkle måltider å tipse meg om? Føler musklene mine og alt går rett vest, og føler meg rett og slett ELENDIG. Kanskje jentene der ute har tips til å føle seg bedre mens man har "den tiden av måneden"? Jeg er desperat!

Har ikke lyst på potetgull en gang. SÅ ILLE ER DET! :eek:

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23250-null-matlyst-trenger-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når matlysten er så lav er det bare om å gjøre å få i seg noe som helst. Men nøtter sklir jo greit ned og inneholder en del energi. Selv er jeg veldig svak for mat som smaker søtt i slike perioder, så personlig ville jeg mekket en stor oppskrift proteinpannekaker med (mange) egg, cottage cheese, banan, helmelk og havregryn, så topper du dem med honning/syltetøy/bacon whatever :) Bland kardemomme, vaniljesukker og kanel i røra. La dem drukne i Natreen eller Sukrin.

Tusen takk for tips! En veninne av meg tipset om suppe på vei hjem igår, og jeg fikk lyst på det! Så tenkte å dra på butikken for å kjøpe det i dag. Noen tips om hvilken suppe som er "sunnest"? Mener da disse ferdig-suppene altså. Spiser som sagt ikke kjøtt!

I går fikk jeg i meg en grei mengde mat, så begynner kanskje å hjelpe på litt nå! Tror kanskje matlysten kan ha noe med at jeg ikke lenger spiser brød og pasta osv, har hørt at dette gjør en sulten? Eller er det helt feil?

Annonse

Når du ikke har matlyst hadde jeg ikke tenkt så stort over hva som er sunt eller ikke, bare få i deg noe :)

Jeg syns at karbo generelt i større mengder gjør meg mer sulten, men om det er sånn for alle vet jeg ikke.

Selvfølgelig, men vil jo ikke dytte i kroppen min dritt likevel. :) Og har jo planer om å spise som jeg pleier når jeg ikke lenger er så uggen, så derfor lurte jeg på om noen har tips på om noen av de ferdigsuppene er greie. :)

Gjest Slettet

Litt off topic: Jeg har løsning, slutt å vær vegetar :) Spis mat! nomnom(bare tuller, ditt valg selvfølgelig, just had to)!

Aaand here it goes:

Du sier ALLTID her:

Jeg har sjeldent "søtsug" - men lyst på potetgull har jeg ALLTID. Kunne sikkert slukt 10 poser på en dag. Jeg prøver å spise sunt og holder meg unna slike ting, men så lurer jeg - er popcorn så usunt? Greit med sånn pose man kjøper i butikken som man popper i microen ikke er så sunt, men hva med det man popper i kjele? MÅ man bruke smør/olje? Hvor mye kalorier per 100g er det i popcorn man popper i kjele? Evt hvor mye er det i micropopp?

Vil gjerne ha noe å kose meg med på lørdagskveldene som ikke er så ALT for usunt!

Og ja jeg vet... Dette er fortid men ettersom du allerede får profesjonell hjelp ang ditt anstrengte forhold til mat. Kanskje det er her du bør oppsøke hjelp for "denne tiden" av mnd? hvis det er det som er grunnen da, at det bare ikke er ditt anstrengte forhold som tar overhånd :)

Quote fra den stengte tråden din:

Jeg får profesjonell hjelp til mitt forhold til mat - derfor jeg skrev at dette ikke var en post for å få hjelp til det.
:)

Jeg vil uansett spise sunn og god mat, det om jeg veier 100 eller 40 kg. Jeg har en sunn vekt nå, er klar over det, men jeg vil ned i fettprosent for å føle meg bedre. Dette handler ikke om å sulte meg, så forstår ikke helt problemet. Jeg vil rett og slett spise sunt og NOK, isteden for å hoppe over maten fordi jeg ikke vet hva jeg skal spise. Forstår poenget ditt godt likevel, takk for omtanken. Jeg jobber med saken.

PS: Det er på ingen måte meningen å "ripe" opp i fortiden, men må nesten ta hensyn til dette også :)

Ta kontakt med "hjelpen" din og hør hva den personen sier. Den personen har nok mer forståelse/kompetanse enn de fleste forum deltakerene har(inkludert meg) :)

Mitt hete tips er egentlig: Spis det du vil, når du vil det. Spesielt i denne "tiden" av mnd :) Og tren og slapp av :) Misunner dere kvinner ikke :) all ære til dere ;)

Uansett, vær positiv, alt fikser seg :)

Litt off topic: Jeg har løsning, slutt å vær vegetar :) Spis mat! nomnom(bare tuller, ditt valg selvfølgelig, just had to)!

Aaand here it goes:

Du sier ALLTID her:

Og ja jeg vet... Dette er fortid men ettersom du allerede får profesjonell hjelp ang ditt anstrengte forhold til mat. Kanskje det er her du bør oppsøke hjelp for "denne tiden" av mnd? hvis det er det som er grunnen da, at det bare ikke er ditt anstrengte forhold som tar overhånd :)

Quote fra den stengte tråden din:

Jeg får profesjonell hjelp til mitt forhold til mat - derfor jeg skrev at dette ikke var en post for å få hjelp til det.

Jeg vil uansett spise sunn og god mat, det om jeg veier 100 eller 40 kg. Jeg har en sunn vekt nå, er klar over det, men jeg vil ned i fettprosent for å føle meg bedre. Dette handler ikke om å sulte meg, så forstår ikke helt problemet. Jeg vil rett og slett spise sunt og NOK, isteden for å hoppe over maten fordi jeg ikke vet hva jeg skal spise. Forstår poenget ditt godt likevel, takk for omtanken. Jeg jobber med saken.

PS: Det er på ingen måte meningen å "ripe" opp i fortiden, men må nesten ta hensyn til dette også :)

Ta kontakt med "hjelpen" din og hør hva den personen sier. Den personen har nok mer forståelse/kompetanse enn de fleste forum deltakerene har(inkludert meg) :)

Mitt hete tips er egentlig: Spis det du vil, når du vil det. Spesielt i denne "tiden" av mnd :) Og tren og slapp av :) Misunner dere kvinner ikke :) all ære til dere ;)

Uansett, vær positiv, alt fikser seg :)

Forstår ikke hvordan et tidligere anstrengt forhold til mat (hvor det anstrengte forholdet til mat ikke hadde så mye med vekt å gjøre som det hadde med redsel for å bli syk og dårlig av mat) har noe med at jeg føler meg uggen i denne tiden av måneden, og det derfor er vanskelig å spise? :p Følte meg veldig missforstått i den tråden, da jeg ikke fikk svar på det jeg spurte om og alt folk valgte å påpeke var der jeg skrev at jeg får hjelp for mitt anstrengte forhold til mat. Jeg skrev da, og skriver nå, at jeg ikke har, eller har hatt, spiseforstyrrelser, det er rett og slett at jeg er REDD for mat - noe jeg ikke følte var nødvendig å skrive i den tråden (eller denne, forsåvidt) fordi det er personlig. Og nå føler jeg igjen at jeg blir missforstått, og det at et ikke er meningen å "ripe opp i fortiden min" - vel, det er vel akkurat det som skjer her? :-)

Poenget mitt, Nitram, er at jeg er kvalm, oppblåst, vondt(!!!!!!) i magen, ryggen og bena og spør om noen (kanskje da spesielt jenter) har tips på hva som er lett og enkelt å lage mens man har mensen. Det å påpeke en gammel tråd der jeg snakker om noe annet, er akkurat det du sier det ikke er - å ripe opp i gamle ting, og unødvendig. Jeg skulle gjerne spist hva jeg vil og når jeg ville på denne tiden av måneden, men igjen så har jeg ikke lyst på så veldig mye! DET er poenget, og det var DET jeg søkte hjelp om. :) (I fare for å virke skarp, føler bare jeg må forklare meg med tskje nå).

Og ja - jeg får hjelp ang. mat på det nivået at jeg tør å spise, derfor trenger jeg ikke hjelp med det her, som jeg har sagt før. :)

Det med redsel ang. vekt var rett og slett fordi jeg ikke skjønte hvorfor jeg la på meg "så mye". Jeg veide som sagt 45kg før, og veier nå 58, og det går HELT fint det. :)

Gjest Slettet

Jeg forstår helt fint hva du trengte "hjelp med". Men man må alikevel ta hensyn det faktum at du faktisk er redd mat....

På denne ENE uken. Så har ihvertfall ikke damen min noe spesielt "problem" med å få i seg næring. Det er heller motsatt, og ja det er ikke alltid sånn og ikke sånn for alle.

Men det er derfor jeg påpeker ditt "anstrengte" forhold til sunn mat etc. Hvorfor ikke skeie ut litt nå denne uken? Istedenfor at alt skal være sunnifisert og kjedelig?

Hvis du ikke klarer å få i deg mat pga du ikke har lyst på mat. Ja det er det ingen annen vei: Du må tvinge det i deg, forandre tankegangen totalt! Mat er desverre for enkelte ikke ALLTID godt og fristende. Noen ganger spiser man for det enkle faktum: Kroppen trenger næring, no matter what!

Jeg synes ikke sunn mat er kjedelig, dette er sånn jeg trives og det er sånn jeg vil spise, uansett uke.

Misunner kjæresten din som klarer å spise når hun er på denne ene uken, men det klarer som sagt ikke jeg.

Jeg tvinger i meg mat, spørsmålet mitt var om noen hadde tips til hva å spise - ingenting annet. Men takk for innspillet :)

Annonse

Gjest Slettet
Jeg synes ikke sunn mat er kjedelig, dette er sånn jeg trives og det er sånn jeg vil spise, uansett uke.

Misunner kjæresten din som klarer å spise når hun er på denne ene uken, men det klarer som sagt ikke jeg.

Jeg tvinger i meg mat, spørsmålet mitt var om noen hadde tips til hva å spise - ingenting annet. Men takk for innspillet :)

Eneste rådet jeg kan kommer på: Spis det du vil(Nærmeste lysten)! Eller: Tving i deg mat, og dette kan være lettere via ting som melk/sjokolademelk og væskeprodukter. Samt vanilje kesam, yoghurt, skyr etc....

Beklager, men når du er redd for mat så har du et underliggende problem som sannsynligvis ikke har noe som helst med maten i seg selv å gjøre, og du kan ikke fikse det ved å spise potetgull og nøtter, drikke kalorier eller tvinge i deg mat. Dette er utelukkende kompensasjoner og symptombehandling, og det håper jeg at flere her i tråden ser, selv om dere mener det godt.

For noen måneder siden hadde du en tråd hvor du selv sa du hadde et anstrengt forhold til mat, og det er i aller høyeste grad relevant i lys av denne tråden. Det faktum at du på en vanlig dag utelukkende spiser en banan, en gresk yoghurt og en kvart porsjon middag er hårreisende, og det er du nødt til å se selv.

Å være redd for mat er en spiseforstyrrelse, og jeg er nødt til å stenge denne tråden i henhold til det som står her: Spiseforstyrrelser på forumet - informasjon | Fitnessbloggen Forum

Dette er IKKE noe du bør oppsøke hjelp til på internett.

-mod

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...