Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har jo vært veldig mye frem og tilbake med tanke på inntak ved vektnedgang...har vært både høyt og lavt,og nå har jeg etter råd her inne holdt meg til 1900 kcal daglig,ingen utskjeiielser i helgen.

Nå har jeg endelig etter mye frem og tilbake fått tatt skikkelig prøver hos legen og funnet ut at jeg har lavt stoffskifte. Begynt på medisin.

Samtidlig så snakket jeg med legen min ang vekta og problemene der.

Hun rådet meg til i en kort periode å spise max 1400 kcal,kunne også ifølge legen gå så langt ned som 800 kcal daglig.

Hun sier at dette ikke er noe farlig i en liten tid og i samråd med lege og det skjønner jeg også. Med tanke på at jeg veier for lite og er for lite overvektig til å få noe operasjon så sa hun at jeg kunne spise på samme måte som de som skal opereres.

Jeg har jo fått med meg her inne at man fråråder å spise under bmr og dette er jo veldig langt under min bmr...så jeg er jo skeptisk. Pluss at jeg ikke fatter hvordan jeg skal greie å spise så lite som 800 kcal på hviledager..:o

Legen har sett over kosthold,jeg har skrevet kostholdsdagbok i to uker,slik at hun sa at jeg skulle bare spise det jeg spiser fra før av men bare mindre...ja jeg skjønner jo dette jeg også...men jeg er faktisk livredd for å bli sulten og trøtt(ere) enn jeg allerede er...:o

Hvis noen her har noen gode råd så kom gjerne med dem,samme hva det skulle være. Gjerne åssen jeg skal overleve på 800 kcal:P

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22855-skal-jeg-stole-p%C3%A5-det-legen-sier/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må tilføye at jeg pleier å følge periodisk faste,noe som absolutt kan gjøre ting lettere for meg da,håper jeg,men jeg sliter fra tid til en annen med sultfølelsen før jeg skal spise og at dette poenget med å ikke skulle stresse med frokost og div forsvinner litt for det blir det eneste jeg tenker på enkelte dager..:o Mens andre dager kan jeg faktisk gå en evighet iuten mat:P

Du bør stole mer på legen enn på et internettforum. Dette er forøvrig noe som kanskje best kan løses i samråd med en ernæringsfysiolog sammen med legen? Spesielt om det er en allmennlege det er snakk om.

Kanskje Vegard L har noen tanker rundt dette?

Du bør stole mer på legen enn på et internettforum. Dette er forøvrig noe som kanskje best kan løses i samråd med en ernæringsfysiolog sammen med legen? Spesielt om det er en allmennlege det er snakk om.

Kanskje Vegard L har noen tanker rundt dette?

ja dette er allmennlege ja. Hun mente ,og dette var kanskje vesentlig viktig som jeg glemte å skrive,at jeg som har lavt stoffskifte må gå lavere på inntak for å oppnå vektnedgang...
ja dette er allmennlege ja. Hun mente ,og dette var kanskje vesentlig viktig som jeg glemte å skrive,at jeg som har lavt stoffskifte må gå lavere på inntak for å oppnå vektnedgang...

Jeg kan ikke noe om det, så det kan jeg ikke uttale meg om :) Men allmennleger har et veldig bredt spekter av kunnskap, det kan i noen tilfeller bety at de mangler kunnskap på bestemte ting og dermed bør henvise istedet for å gi råd. Å evaluere hvor flink en allmennlege er, er forøvrig vanskelig for oss "vanlige" folk, men de skal og bør kunne mer enn personer på et treningsforum så foreløpig ville jeg stolt på legen. Derfor tror jeg det er best om kun de med utdanning innen ernæring gir deg svar på dette.

Går du ned i vekt eller reduserer fettprosenten på 1900 kalorier?

Jeg skal ikke motsi legen din og jeg er enig med henne i at for en kortere periode så vil det ikke være farlig for en overvektig å ligge ned i 800 kalorier. En overvektig vil fint kunne dekke deler av BMR fra fettreservene og kroppen går derfor ikke automatisk i krisemodus selv om du går under BMR. Men generelt kan det være smartere å ha så lite underskudd som man kan slippe unna med for å oppnå ønsket vektnedgang. Spesielt om man trener i tillegg og gjerne vil bygge litt muskelmasse.

Annonse

Går du ned i vekt eller reduserer fettprosenten på 1900 kalorier?

Jeg skal ikke motsi legen din og jeg er enig med henne i at for en kortere periode så vil det ikke være farlig for en overvektig å ligge ned i 800 kalorier. En overvektig vil fint kunne dekke deler av BMR fra fettreservene og kroppen går derfor ikke automatisk i krisemodus selv om du går under BMR. Men generelt kan det være smartere å ha så lite underskudd som man kan slippe unna med for å oppnå ønsket vektnedgang. Spesielt om man trener i tillegg og gjerne vil bygge litt muskelmasse.

Ja jeg går veldig sakte men sikkert ned i fett på 1900 men ikke vekt,den går litt ned men så går den opp igjen..samme regla:(

Når du medisineres for lavt stoffskifte så skal dette gjøre at du ikke lenger trenger å gå lavere enn andre for å gå ned i vekt. Jeg ville i første omgang fortsatt som har gjort til nå og se hvordan ting utvikler seg når du nå få denne medisinen.

Ja jeg går veldig sakte men sikkert ned i fett på 1900 men ikke vekt,den går litt ned men så går den opp igjen..samme regla:(

Går du ned i fettprosent mens vekta svinger litt opp og ned rundt det samme så tyder det på at du bygger litt muskelmasse underveis. Det tar jo lang tid å bygge muskler så har du det "travelt" så kan det nok være lurt å kutte litt mer.

Har du et helsemessig behov for å gå videre ned i vekt? Hvis ikke så ville jeg bare tatt det pent og pyntelig og kanskje prøvd med 1700-1800 et par uker.

Det vil aldri være et gitt kaloriantall som vil være det rette for deg hele veien. Om du en gang fikk et råd om å prøve å ligge på 1900 kalorier så vil ikke det være et fasitsvar som gjelder for alltid. Du må justere litt underveis selv og har du presset kaloriene for langt ned uten å oppnå resultater må man ta en pause for å få kaloriene opp igjen.

Går du ned i fettprosent mens vekta svinger litt opp og ned rundt det samme så tyder det på at du bygger litt muskelmasse underveis. Det tar jo lang tid å bygge muskler så har du det "travelt" så kan det nok være lurt å kutte litt mer.

Har du et helsemessig behov for å gå videre ned i vekt? Hvis ikke så ville jeg bare tatt det pent og pyntelig og kanskje prøvd med 1700-1800 et par uker.

Det vil aldri være et gitt kaloriantall som vil være det rette for deg hele veien. Om du en gang fikk et råd om å prøve å ligge på 1900 kalorier så vil ikke det være et fasitsvar som gjelder for alltid. Du må justere litt underveis selv og har du presset kaloriene for langt ned uten å oppnå resultater må man ta en pause for å få kaloriene opp igjen.

Okei:) Ja det er i det minste godt å høre:) Ja altså,legen min tok jo prøver av alt som tydeligvis går an i samme sleng som stoffskiftet ble sjekket og hun sa at jeg var verdens friskeste overvektige hun har hatt:P Kjekt ,ingenting galt med andre ord og hun sa jo også at jeg så bra ut for min "størrelse" :p Men hun er likevel en slik type lege som henger seg veeeldig opp i vekt...så selvsagt på sikt er målet å gå ned til en normal vekt men med tanke på hvor frisk jeg er ,forutenom stoffskiftet ,så er det ikke noe helsemessig grunn nei.

Jeg skulle uansett gå ned til lavere inntak over tid mente legen,ikke gå rett ned til for eksempel 1400 ,så jeg kan jo prøve på 1700-1800 ja:)

Når du medisineres for lavt stoffskifte så skal dette gjøre at du ikke lenger trenger å gå lavere enn andre for å gå ned i vekt. Jeg ville i første omgang fortsatt som har gjort til nå og se hvordan ting utvikler seg når du nå få denne medisinen.
Ja ,merkelig at legen sa dette da,hvis medisinen skal normalisere stoffskifte...hun nevnte noe om at ikke alle reagerte like bra på stoffskiftemedisin...hva nå det betyr:P Men uansett,skal nok ikke rase ned i kcal sånn på dagen uansett:)
Du veier 95kg på 160(?)cm, og mener det ikke er noen helsemessig grunn for deg til å gå ned i vekt? Are you kidding me?

Det ER fullt mulig å være overvektig og fortsatt være helsemessig ganske alright - du vet det?

F.eks. Higher Levels of Obesity Associated With Increased Risk of Death; Being Overweight Associated With Lower Risk of Death | Digital News Release

Annonse

Det ER fullt mulig å være overvektig og fortsatt være helsemessig ganske alright - du vet det?

F.eks. Higher Levels of Obesity Associated With Increased Risk of Death; Being Overweight Associated With Lower Risk of Death | Digital News Release

1: Hva definerer du som overvekt?

2: Handler livet om kun om å leve/dø, så er det ganske mye man ikke bør gjøre, som å gå på butikken osv.

Metal_Barbie sin BMI er 37.

"grades 2 and 3 obesity (BMI of ≥35)"

"a 29 percent increased risk of death for grades 2 and 3 obesity.".

1: Hva definerer du som overvekt?

2: Handler livet om kun om å leve/dø, så er det ganske mye man ikke bør gjøre, som å gå på butikken osv.

Jeg sier bare at det ikke er så enkelt som "Overvektig = Farlig".

Hvis legen som har undersøkt henne mener hun er ganske så frisk og sunn (samtidig som hun er opphengt av antall kg), så tror jeg legen har et bedre grunnlag enn oss som kun har høyde(?), vekt og en BMI som ikke trenger å si så mye i det hele tatt.

Verdt å nevne at det er fortsatt er en del kontrovers rundt sykdomsbildet knyttet til overvekt:

Peter Attia: Is the obesity crisis hiding a bigger problem? | Video on TED.com

Jeg ville valgt en mellomvei. lytt på legen men ikke legg deg så lavt som 800kcal.:-) min lege sa også at jeg kunne ligge så lavt når jeg vat 95-100kg. Prøvde d men jeg merket at jeg ikke fungerte på jobb og trente dårligere. så for meg fungerte d ikke. prøv deg frem.

Du veier 95kg på 160(?)cm, og mener det ikke er noen helsemessig grunn for deg til å gå ned i vekt? Are you kidding me?
90 kg på 167,men ja ,legen mente også at jeg ikke måtte stresse med å gå ned,for det var inge helsemessig årsak til at jeg må forte meg med det;) Er det vanskelig for deg å tro på eller skal jeg be legen min sende deg en erklæring?o_O
Det finnes svært mye som ikke kan avdekkes på en standard allmennundersøkelse, og da spesielt sykdom som utvikles over tid.
Kan forsikkre deg om at dette ikke var en "standard" allmennundersøkelse.

Og hvordan kan du være så påståelig? Hva slags utdanning har du og hvilke grunnlag har du til å komme med de tingene du gjør? Er du lege?Eller rettere sagt..er du legen min?For det virker som at du vet bdre enn de som har tatt alle prøvene av meg og alt slik du holder på altså..hva ville du gjort i mitt sted da om jeg tør spørre,for det var egentlig litt av spm i denne tråden også,og du har ikke akkurat svart på deg jeg spør om her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...