Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Mot slutten av april i år kjøpte jeg meg en laptop på Expert XL i Sandefjord, av typen HP Pavilion G7-2251. Denne fikk jeg til 3499, som var en eller annen form for kampanjepris. Var kjempefornøyd med PC-ens gode tastatur (er utvikler), dens klare, store skjerm, og ytelsen generelt.

Så var jeg uheldig og sølte et glass Fun Light saft i tastaturet. PC-en ble umiddelbart koblet fra all strøm og satt opp-ned til tørk noen dager. Da jeg skrudde den på fungerte alt som det skulle, med unntak av 4-5 taster på tastaturet som skrev noen tegn ekstra på eget initiativ.

Dette kunne jeg fikset selv. Har vært gold sertified partner (eller hva det heter) med Dell hos en tidligere arbeidsgiver, som vil si at jeg kunne gjøre reparasjoner innenfor garantien. Point being, det er en liten jobb, og i de fleste bærbare PC-er er det et solid skille mellom tastatur og øvrig elektronikk. PC-en fungerte forøvrig fint-fint med unntak av disse 4-5 tastene, noe jeg verifiserte med eksternt tastatur og skjermtastatur.

Så til "rundlurt"-biten. Jeg hørte ikke noe mer fra Expert XL, så jeg dro oppom der i går for å se hva ståa var. Da fikk jeg beskjed om at forsikringsselskapet hadde bedt reparatøren skrote PC-en da det visstnok var stor risiko for følgefeil ved fuktskade. Sånn rent bortsett fra at dette er tull reagerer jeg ganske sterkt på at de ikke gav meg valget å betale egenandelen og ta med PC-en, da uten videre garanti eller forsikringsdekkning. Jeg har aldri opplevd dette før, hverken med bærbare PC-er eller mobiler. De har rett og slett kastet noe som tilhører meg i søpla, uten å forhøre seg med meg!

Forsikringen dekker dog tilsvarende produkt, men i følge Expert kun opp til den orginale kjøpesummen. Det var kanskje dumt av meg å ikke sjekke det faktiske forsikringsbeløpet da jeg kjøpte datamaskinen, men det er også direkte uærlig av Expert å selge meg en forsikring med de betingelsene, vel vitende om at PC-en ikke repareres ved det skadetilfellet jeg eksplisitt spurte om da jeg tegnet forsikringen (fukt), og vel vitende om at det eneste de har i samme prisklasse er netbook-type PC-er.

Hva er da alternativene mine, bortsett fra å gjøre som Expert sier og late som om en 13-14" netbook-PC med mindre kraftig maskinvare enn mobilen min er et "tilsvarende produkt" som 17,3" mid-range laptoppen jeg faktisk kjøpte?

Forresten var de enige i at "tilsvarende produkt" helst betyr "samme eller bedre produkt", men HP Pavilion G7 har visst forsvunnet fra jordens overflate hva Expert angår, og de står på sitt når det gjelder begrensningen på orginal kjøpesum (selv om orginal kjøpesum var en god tilbudspris og ikke på noen måte er nok til å erstatte produktet jeg har kjøpt og forsikret).

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22754-forsikring-f%C3%B8ler-meg-rundlurt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du har kjøpt sånn "idiotforsikring" ved siden av så har du rett på tilsvarende produkt, ikke noe i tilsvarende prisklasse.. at du kjøpte den på tilbud skal ikke ha noe si. Jeg ville prøvd meg en gang til og snakket med sjefen :)

Trygghetsavtale - Elkjøp

Mener òg du skal ha tilsvarende produkt, ikke tilsvarende kost.

Om jeg kjøper en ny motorsykkel til kampanjepris som blir tilbakekalt pga. feil kan de jo ikke erstatte den med en moped.

Omtrent samme som jeg sa til fyren som jobbet i service-skranken i går. "Om du får god pris på en ny Mercedes, og bulker den, så hadde du antagelig reagert om du fikk en Prius i retur fordi forsikringsselskapet sa det var stor skade for rust på tidligere bulkede biler."

Kikket nøyere på forsikringsvilkårene (som jeg ikke fikk utlevert skriftlig før jeg kjøpte PC-en, stupid me), og det står at:

"SOLID forbeholder seg retten til å vurdere om en vare skal repareres eller erstattes med ny vare. Ved erstatningsbart tap eller utskifting erstattes skaden med et produkt med tilsvarende ytelse, men ikke med høyere pris enn opprinnelig vare."

Vil ikke det si at Expert med vilje og viten har svindlet meg? Forsikringen pluss egenandelen kommer på 900kr, og for det får jeg dekket et "tilsvarende produkt" som ikke koster mer enn tilbudsprisen jeg kjøpte PC-en for. Dette vet jo Expert på salgstidspunktet at vil resultere i en umulig situasjon dersom skade oppstår..:facepalm:

Om du har kjøpt sånn "idiotforsikring" ved siden av så har du rett på tilsvarende produkt, ikke noe i tilsvarende prisklasse.. at du kjøpte den på tilbud skal ikke ha noe si. Jeg ville prøvd meg en gang til og snakket med sjefen :)

Trygghetsavtale - Elkjøp

Takk. Nå var det Expert jeg handlet hos da, og selv om forsikringen heter "Expert trygghetsforsikring" gjelder visst vilkårene jeg siterte over.:facepalm:

"SOLID forbeholder seg retten til å vurdere om en vare skal repareres eller erstattes med ny vare. Ved erstatningsbart tap eller utskifting erstattes skaden med et produkt med tilsvarende ytelse, men ikke med høyere pris enn opprinnelig vare."

Annonse

"SOLID forbeholder seg retten til å vurdere om en vare skal repareres eller erstattes med ny vare. Ved erstatningsbart tap eller utskifting erstattes skaden med et produkt med tilsvarende ytelse, men ikke med høyere pris enn opprinnelig vare."

Vil ikke det si at Expert med vilje og viten har svindlet meg? Forsikringen pluss egenandelen kommer på 900kr, og for det får jeg dekket et "tilsvarende produkt" som ikke koster mer enn tilbudsprisen jeg kjøpte PC-en for. Dette vet jo Expert på salgstidspunktet at vil resultere i en umulig situasjon dersom skade oppstår..:facepalm:

Så...med andre ord er alle som kjøper tilbudsvarer fucked når det kommer til bruk av forsikringen de selv selger?

Vil vel tro at Expert da må være ansvarlig for å finne et tilsvarende produkt til den prisen.

Jeg ville også tro det. Ingen skal komme her og fortelle meg at daglig leder eller skiftansvarlig hos Expert ikke kan ta en telefon til HP Norge og bestille inn en Pavilion G7, selv om produktet er utgått fra Experts sortiment.

I det tilfellet der det ikke lar seg gjøre er det ingen verdens ting i veien for at samme person sier "Se her, denne PC-en har samme spesifikasjoner som den du kjøpte og forsikret. Den koster 1500kr mer, men akkurat i dag er den på tilbud for akkurat deg, til 3499kr. Håper å se deg igjen neste gang du skal ha noen dyre lekesaker!"

Så...med andre ord er alle som kjøper tilbudsvarer fucked når det kommer til bruk av forsikringen de selv selger?

Det kan virke sånn. De selger en forsikring som dekker et tilsvarende produkt opp til kjøpesum, på et produkt med en kjøpesum der det er umulig å finne et tilsvarende produkt i butikkens normale vareutvalg.

Liten update! Snakket nettopp med Forbrukerrådet på telefon, og etter en liten ventepause der personen jeg snakket med rådførte seg med 4 jurister fikk jeg beskjed om at begrepet "pris" i forsikringsvilkårene referere til produktets opprinnelige pris/verdi, ikke tilbudsprisen jeg fikk produktet for.

Akkurat det jeg mente, ellers hadde jo hele forsikringen vært meningsløs.

Åja.. vet ikke hvorfor jeg leste elkjøp :p har jobbet på lefdal før og der tror jeg vi hadde funnet et tilsvarende produkt til deg selv om det er dyrere.. spesielt om du fikk snakket med for eksempel varhussjef. De er jo mer interessert i å beholde deg som kunde enn å stå på krava, og jeg tror uansett ikke pris hadde noe å si for hverken garanti eller forsikring, det må være tilsvarende kvalitet.

Høres ut som at du får medhold hos forbrukerrådet da.. synes at expert burde gi seg på dette før de driter seg enda mer ut.

Åja.. vet ikke hvorfor jeg leste elkjøp :p har jobbet på lefdal før og der tror jeg vi hadde funnet et tilsvarende produkt til deg selv om det er dyrere.. spesielt om du fikk snakket med for eksempel varhussjef. De er jo mer interessert i å beholde deg som kunde enn å stå på krava, og jeg tror uansett ikke pris hadde noe å si for hverken garanti eller forsikring, det må være tilsvarende kvalitet.

Høres ut som at du får medhold hos forbrukerrådet da.. synes at expert burde gi seg på dette før de driter seg enda mer ut.

Jupp, har en kollega som tidligere jobbet på Spaceworld, og han var også enig i at denne saken virket frykelig merkelig.

Forøvrig er saken nå løst, eneste som gjenstår er å få Expert til å rydde opp etter seg. Jeg så i forsikringsbetingelsene at kjøper (altså jeg) er forsikringsholder, forsikringen har ingenting med Expert å gjøre. Dermed ringte jeg SOLID (forsikringsselskapet) for å sjekke hva de mente.

Det viser seg at Expert har oppgitt tilbudspris som forsikrinssum, fremfor ordinærpris. Når et produkt selges skal ordinærpris oppgis, nettopp slik at forbruker kan få skade erstattet med et tilsvarende eller bedre produkt. Saksbehandleren jeg snakket med hos SOLID sa derfor at jeg skulle be Expert ringe dem og oppgi navnet hennes slik at beløpet kan justeres opp til ordinærpris. For å sitere henne: "Det er virkelig ikke sånn forbruker skal ha det."

Så gjenstår det bare å se om Expert faktisk har et tilsvarende produkt de kan tilby meg, eller om jeg må krangle enda mer for å kunne kjøpe et tilsvarende produkt hos en konkurrent (Komplett.no har en flott Samsung-laptop veldig lik den jeg kjøpte, til omtrent samme ordinærpris og med litt bedre spesifikasjoner). Jeg er tross alt forsikringsholder, og bør kunne benytte erstattningen hos andre forhandlere så fort Expert har oppjustert beløpet.

img_EHk0cl.jpg

Update. Forbannede Expert har bare tilbudsprisen i sine databaser. Med andre ord er tilbudsprisen hos Expert "ordinærpris", altså 3499kr. Trodde det var fordi de kun solgte den i en kortere periode som et kampanjeprodukt eller lignende, men akk nei.

Man skal være forsiktig med å kalle folk løgnere, men...

Bærbar PC - HP G7-2251 LAPTOP - expert

I følge WaybackMachine var PC-en jeg kjøpte annonsert til 3916kr i slutten av februar, og dette var "Nettpris" som alltid er en del billigere enn butikkpris. Med andre ord finner jeg det høyst suspekt at Expert ikke klarer å finne noen annen pris i databasen sin enn tilbudsprisen, da ordinærpris åpenbart er et stykke over 4000kr (som stemmer godt over ens med prisen på tilsvarende maskinvare hos f.eks. komplett.no).

Update. Forbannede Expert har bare tilbudsprisen i sine databaser. Med andre ord er tilbudsprisen hos Expert "ordinærpris", altså 3499kr. Trodde det var fordi de kun solgte den i en kortere periode som et kampanjeprodukt eller lignende, men akk nei.

Trodde ikke det var lov å kalle det for tilbud om det ikke fantes en ordinær eller veiledende pris.

Annonse

Det som får meg til å trigge mest her er at de har kastet maskinen uten å varsle deg...

Normal praksis er å sjekke med kunde før noe slik skjer, spesielt på alt som har lagringsmedier i seg.

I ditt tilfelle, så har du jo kunne ha fått maskinen i retur, for så å kjøpt et tastatur selv, og muligens fått dette dekt på innboforsikring.

Personlig så kjøper jeg aldri med forsikring om jeg først kjøper på slike kjeder. En god innboforsikring dekker som regel like mye, om ikke mer.

Det som får meg til å trigge mest her er at de har kastet maskinen uten å varsle deg...

Normal praksis er å sjekke med kunde før noe slik skjer, spesielt på alt som har lagringsmedier i seg.

I ditt tilfelle, så har du jo kunne ha fått maskinen i retur, for så å kjøpt et tastatur selv, og muligens fått dette dekt på innboforsikring.

Personlig så kjøper jeg aldri med forsikring om jeg først kjøper på slike kjeder. En god innboforsikring dekker som regel like mye, om ikke mer.

Ja, dette reagerte jeg også sterkt på. De har faktisk destruert noe som tilhører meg uten å kontakte meg først. Om jeg sender inn en defekt mobil til reparasjon hos Spaceworld og de finner ut at garantien/forsikringen ikke dekker reparasjon, så blir jeg spurt om jeg vil betale for undersøkelsen og ta med meg den defekte varen hjem, eller betale for reparasjon av egen lomme.

"Beklager, Mercedesen din var bulket, som medfører stor risiko for fremtidige rustskader. Vi har derfor vraket bilen din. Du er hjertlig velkommen til å velge en erstattning blant bilene vi selger! Siden du kjøpte Mercedesen din på kampanjetilbud.. tja, vi har mye fint i lettsykkel-avdelingen!"

Forøvrig sa Experts sentralbord at det fortsatt ble solgt G7-2251 her og der, men kun utstillingsvarer og de nærmeste utsalgsstedene var Skien og Jessheim, og det er litt drøyt om jeg skal måtte kjøre 5 mil for å få erstattet min PC med et tilsvarende produkt (av lavere verdi, da utstillingsvare gjerne selges billig, om det selges i det heletatt).

Jeg forstår virkelig ikke hva du klager over Plastbox? Mener du at du skal ha garanti etter en høyere pris enn du betalte for produktet? Det virker helt bak mål for min del, om jeg har forstått deg rett-

Du vil altså ha mer verdi (penger) tilbake, enn du gav?

Jeg forstår virkelig ikke hva du klager over Plastbox? Mener du at du skal ha garanti etter en høyere pris enn du betalte for produktet? Det virker helt bak mål for min del, om jeg har forstått deg rett-

Du vil altså ha mer verdi (penger) tilbake, enn du gav?

Jeg vil, som seg hør og bør, ha et tilsvarende produkt tilbake. Jeg driter i prisen. Expert har gjort en feil og rapportert tilbudspris til forsikringsselskapet, fremfor å rapportere ordinærpris som er standard prosedyre og en nødvendighet for at garanti/forsikring skal være nyttig (bekreftet av Forbrukerrådet, Expert sentralt, og forsikringsselskapet Expert bruker).

Jeg foreslo faktisk for Expert i går at jeg kunne kjøre til Skien (5 mil hver vei) for egen regning og hente en laptop av samme type som jeg orginalt kjøpte, da Expert Skien er et av få steder som faktisk har en igjen. Denne har vært utstillingsmodell, så den har antagelig mindre verdi for butikken enn tilbudsprisen min PC orginalt ble forsikret for. Kronebeløpet bryr meg null og nada, men jeg skal ha et tilsvarende produkt tilbake, ikke en liten netbook med en skjerm som er for liten til å jobbe på, et tastatur det er umulig å programmere med, og hardware som quite literally er mindre kraftig enn mobilen min.

Eh han vil vel ha samme pcen som han fikk vraket.. og den finnes ikke.. ?

Stemmer. Nesten. PC-en er å oppdrive. Som nevnt over tilbød jeg meg å ta et par time bak rattet for å plukke opp en utstillingsvare fra en butikk i samme kjede for å få saken ut av verden, men fyren hos Expert Sandefjord er fast bestemt på å gjøre ting vanskelig.

Det finnes også andre PC-er med tilsvarende spesifikasjoner til rundt 4200kr, som etter det jeg kan se og har klart å dokumentere var cirkaverdien på PC-en min på kjøpstidspunktet og dermed beløpet den skulle vært forsikret for. Det finnes derimot ikke noe tilsvarende produkt til 3499.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...