MsMjau Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Tusen takk for at du deler erfaringer, det setter jeg stor pris på Hvilke frukt og grønnsaker unngår du? Jeg har gidd opp legene, må til spesialist. Venter på timer på koloskopi, det ser jeg frem til!! Pollenallergi har jeg ikke, så det er ikke der problemet ligger. Men stress er jeg veldig godt kjent med, og kjenner selv at det forverrer situasjonen. Du ser ikke frem til koloskopi men ikke ha for høye forhåpninger, de vil ikke nødvendigvis se noe som helst. Jeg må først og fremst unngå frukt som ikke er helt moden, grønne bananer gir f.eks. mye større plager enn modnere bananer. Noen har gitt meg tipset å prøve å ta frukten i microen før jeg spiser den, den forandrer seg under varmebehandling - jeg har ikke prøvd ennå men det er jo noe å tenke på. Ellers rå gulrøtter må jeg holde meg unna, mens kokte går fint. Det er forskjellig fra person til person, du må nesten prøve deg frem. Jeg har oppdaget underveis at ting jeg har spist lenge trenger jeg plutselig en pause fra, og så etter en stund går det fint å spise det igjen. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22476-hjelp-irritabel-tarmsyndrom-ibs/page/2/#findComment-809569 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MsMjau Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Diverse allergier mot pollen, gress og forskjellige trær kan ha kryssreaksjoner mot en del frukter og grønnsaker. Stort sett går det fint å spise varmebehandlede grønnsaker siden allergenene ødelegges i denne prosessen. Frossengrønnsaker er derfor ofte noe som går fint i en slik situasjon. Du må også være klar over at IBS ikke er en årsaksdiagnose, men en diagnose basert på symptomene du beskriver. Hvis du finner en årsak til symptomene så har du ikke IBS lenger. Det er en diagnose du får nettopp når man ikke finner en årsak. Det hjelper derfor ikke å være sint på legen som ikke kan hjelpe deg, for det er mer eller mindre umulig å gjøre noe med noe man ikke finner en årsak til. Derfor er behandlingen av irritabel tarm fokusert rundt prøving og feiling for å finne ut hva som fungerer for den enkelte pasient, og det er ulike løsninger for hver enkelt. Du skriver "Hvis du finner en årsak til symptomene så har du ikke IBS lenger.", det var jeg ikke klar over. (Og jeg har da ikke vært sint på legen...) Men som sagt, det varierer hva som skjer og hva som forårsaker det - hvis jeg vet hva som kan ha trigget en reaksjon i det hele tatt. Er vel en grunn til at de gir en såpass "ullen diagnose" i utgangspunktet. Legene har ikke alltid et svar eller en løsning, kanskje heller rådgivning på hvordan vi kan gjøre det beste ut av det. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22476-hjelp-irritabel-tarmsyndrom-ibs/page/2/#findComment-809572 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Du skriver "Hvis du finner en årsak til symptomene så har du ikke IBS lenger.", det var jeg ikke klar over. (Og jeg har da ikke vært sint på legen...) Men som sagt, det varierer hva som skjer og hva som forårsaker det - hvis jeg vet hva som kan ha trigget en reaksjon i det hele tatt. Er vel en grunn til at de gir en såpass "ullen diagnose" i utgangspunktet. Legene har ikke alltid et svar eller en løsning, kanskje heller rådgivning på hvordan vi kan gjøre det beste ut av det. Sint var feil ord av meg, beklager. Grunnen til at de gir den diagnosen er at alternativet er å si "du er helt frisk, hjem med deg". En fordel med IBS-diagnosen er at du da hvertfall får bekreftet at det ikke er noe farlig som forårsaker symptomene, selv om plagene er helt reelle likevel. Livskvaliteten ved IBS har vist seg å være dårligere enn ved ulike kroniske sykdommer, så problemet er i seg selv ganske stort, og mange med IBS har heller ikke gått til legen med det og fått diagnosen, så størrelsen på problemet er i tillegg underestimert. Det som har best evidens i behandlingen av IBS er oppsummert i denne artikkelen fra British Dietetics Association: British Dietetic Association evidence-based guidelines for the dietary management of irritable bowel syndrome in adults - McKenzie - 2012 - Journal of Human Nutrition and Dietetics - Wiley Online Library Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22476-hjelp-irritabel-tarmsyndrom-ibs/page/2/#findComment-809726 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wolverinne Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Jeg har trukket vinnerloddet og har to kroniske tarmbetennelser, så skjønner hvordan det er for deg. Først og fremst vil jeg bare si at legene ikke vet hva de snakker om når det kommer til mat og et tarmsystem som ikke funker som det skal. Jeg har selv opplevd at allergi- og intoleransetester ikke slår ut, men om jeg får i meg enkelte matvarer blir jeg utrolig dårlig. Jeg har sliti med å finne ut hva jeg kan spise og ikke spise på egenhånd, fordi det legene har sagt har ikke stemt på meg... Det er også en ting med tarmproblemer: alle er ulike og må finne ut av hva kroppen vil ha og ikke ha... Det er til og med så spesifikk at det kan hende du tåler ulike ting på ulike tider av døgnet.. Ikke lett å bli klok på. Jeg holder meg helt unna melkeprodukter og det gjør de aller fleste med slike problemer. I tillegg ville jeg også vært forsiktig med gluten i dårlige perioder. Det finnes heldigvis mange gode erstatninger for disse tingene på butikken. Jeg har god erfaring med mest mulig naturlig og ubehandlet mat. forstår veldig godt hvor frustrerende det kan være når man sitter midt opp i det og ikke aner hva man kan spise og ting går utover form, humør og helse. Begynn i det små, spis enkelt og legg heller til fler og fler mattyper etterhvert som du er sikker på at du tåler dem.. Til slutt vil du lære kroppen din å kjenne totalt og vite hva det er du ikke tåler. Det tar bare litt tid, samt prøving og feiling for å komme dit. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22476-hjelp-irritabel-tarmsyndrom-ibs/page/2/#findComment-811392 Del på andre sider Flere delingsvalg…
RobbieLad Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Ikke for å avspore tråden, men bare ønsker å høre om noen kjenner til om det er sammenheng/likheter mellom irritabel tarm og lekk tarm? Vegard L, vet du noe om dette? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22476-hjelp-irritabel-tarmsyndrom-ibs/page/2/#findComment-811533 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Jeg har trukket vinnerloddet og har to kroniske tarmbetennelser, så skjønner hvordan det er for deg. Først og fremst vil jeg bare si at legene ikke vet hva de snakker om når det kommer til mat og et tarmsystem som ikke funker som det skal. Jeg har selv opplevd at allergi- og intoleransetester ikke slår ut, men om jeg får i meg enkelte matvarer blir jeg utrolig dårlig. Jeg har sliti med å finne ut hva jeg kan spise og ikke spise på egenhånd, fordi det legene har sagt har ikke stemt på meg... Det er også en ting med tarmproblemer: alle er ulike og må finne ut av hva kroppen vil ha og ikke ha... Det er til og med så spesifikk at det kan hende du tåler ulike ting på ulike tider av døgnet.. Ikke lett å bli klok på. Jeg holder meg helt unna melkeprodukter og det gjør de aller fleste med slike problemer. I tillegg ville jeg også vært forsiktig med gluten i dårlige perioder. Det finnes heldigvis mange gode erstatninger for disse tingene på butikken. Jeg har god erfaring med mest mulig naturlig og ubehandlet mat. forstår veldig godt hvor frustrerende det kan være når man sitter midt opp i det og ikke aner hva man kan spise og ting går utover form, humør og helse. Begynn i det små, spis enkelt og legg heller til fler og fler mattyper etterhvert som du er sikker på at du tåler dem.. Til slutt vil du lære kroppen din å kjenne totalt og vite hva det er du ikke tåler. Det tar bare litt tid, samt prøving og feiling for å komme dit. At legene ikke kan gi deg en fasit betyr ikke at de ikke vet hva de snakker om. Om du ikke slår ut på intoleranse- eller allergitester så er det en mulighet for at du ikke har noen av disse. Det kan være andre faktorer som gjør at du reagerer, eller testene kan være for lite sensitive. Dey t virker som om du har selvdiagnostisert deg på tross av disse prøvene, noe som ikke nødvendigvis er den beste måten å gjøre det på, ettersom dette veldig ofte fører til overdiagnostisering. Uansett, generelle anbefalinger om å kutte melk og gluten skal man være forsikyig med å slenge rundt seg uten forbehold, da dette inkluderer store matvaregrupper og byr på en rekke utfordringer om det skal gjøres fullstendig. Som du siers er prøving og feiling veien å gå ved slike lidelser, og dette vet de fleste legene også. Jeg har full forståelse for at det er frustrerende å være i en situasjon der man ikke vet hva symptomene kommer av, men dette er litt av greien med irritabel tarm - årsaken til problemet er ukjent. Ikke for å avspore tråden, men bare ønsker å høre om noen kjenner til om det er sammenheng/likheter mellom irritabel tarm og lekk tarm? Vegard L, vet du noe om dette? Vi vet i det hele tatt lite om dette med lekk tarm. Det er en hyppig diagnose i det alternative miljøet, men kunnskapen om det er som sagt dårlig. At det er en sammenheng med IBS skal ikke utelukkes, hvertfall i en del tilfeller, men noe mer enn det kan jeg ikle si Ole-Mats Moskvil 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22476-hjelp-irritabel-tarmsyndrom-ibs/page/2/#findComment-811545 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wolverinne Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Jeg At legene ikke kan gi deg en fasit betyr ikke at de ikke vet hva de snakker om. Om du ikke slår ut på intoleranse- eller allergitester så er det en mulighet for at du ikke har noen av disse. Det kan være andre faktorer som gjør at du reagerer, eller testene kan være for lite sensitive. Dey t virker som om du har selvdiagnostisert deg på tross av disse prøvene, noe som ikke nødvendigvis er den beste måten å gjøre det på, ettersom dette veldig ofte fører til overdiagnostisering. Uansett, generelle anbefalinger om å kutte melk og gluten skal man være forsikyig med å slenge rundt seg uten forbehold, da dette inkluderer store matvaregrupper og byr på en rekke utfordringer om det skal gjøres fullstendig. Som du siers er prøving og feiling veien å gå ved slike lidelser, og dette vet de fleste legene også. Jeg har full forståelse for at det er frustrerende å være i en situasjon der man ikke vet hva symptomene kommer av, men dette er litt av greien med irritabel tarm - årsaken til problemet er ukjent. Vi vet i det hele tatt lite om dette med lekk tarm. Det er en hyppig diagnose i det alternative miljøet, men kunnskapen om det er som sagt dårlig. At det er en sammenheng med IBS skal ikke utelukkes, hvertfall i en del tilfeller, men noe mer enn det kan jeg ikle si Jeg har absolutt ikke selvdiagnosert meg selv. Jeg har fått påvist mine sykdommer gjennom å være ut og inn av sykehuset i mange år. Legene kan gi deg en pekepinn, men de sier ofte også at den og den maten kan du spise, men så slår det ut på tarmen uten noen forklareing. De er også veldig glad i å medisinere symptomene med preparater som ødelegger kroppen din enda mer som f.eks prednisolon, remicade, imurell osv. Legevitenskapen i dag er dessverre ikke kommet dit enda at de innser at det meste kan løses ved riktig mat, og det er der folk med tarmproblemer har en jobb å gjøre selv. Jeg fikk mye god hjelp via ernæringsfysiologer som jeg i samarbeid satt meg ned med å snakket om hva jeg kunne spise og ikke spise, slik at jeg skulle få i meg nok næringsstoffer ettersom det var mye som ikke kunne tåles. Og på et år med riktig kost så ble jeg frisk, i stede for de 4 årene hvor jeg var prøvekanin på medisiner som kun gjorde ting verre og mat legene sa jeg ikke hadde noe allergi/intolleranse på. Og som vi begge er enig i her, så er problemet ukjent, men det er faktorer som er meget utløsende, som enkelte mattyper, stress, ubalanse i kroppen osv. derfor må hun lytte til sin kropp og lære den å kjenne slik at hun kan eliminere eller minske utløserne Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22476-hjelp-irritabel-tarmsyndrom-ibs/page/2/#findComment-811611 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Eriksen Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Hjelp!! Jeg har oppdaget at jeg har irritabel tarm - IBS. Dette har utviklet seg og blir bare verre og verre. Det holder på å ødelegge livsgleden min og drar ut all energi og det positive gnisten som jeg egentlig har. Det er vondt, slitsomt og jeg har ikke energi til å trene og gjøre enkle dagligdagse gjøremål. Jeg må legge om kostholdet for å finne den veien som fungerer som meg. Jeg som er avhengig av melk, cottage cheese, kesam og massemasse grønnsaker og frukt. Det viser seg at jeg må ta avstand fra noen av disse Er det noen der ute som sliter med det sammen, men som har funnet en livsstil som fungerer for de? Jeg har ikke peiling på hva jeg skal erstatte disse matvarenen med, da jeg er svært opptatt av gode proteiner, vitaminer og mineraler. What to do?? Hei Shake90 Jeg har selv hatt IBS i 10 år og dette kan du fint leve med over tid. Jeg er ingen lege, men jeg skal prøve å gi deg noen råd. Du skriver at du har oppdaget at du har IBS. Regner med at du har vært hos lege og at du har fått dette utredet og at du har fått denne diagnosen av en kyndig lege. Hvis ikke så skal du selvsagt få dette ordentlig utredet av lege og deretter foreta nødvendige undersøkelse. Slik jeg har opplevd IBS så er den ikke lett å forstå seg på. Alt ok ene dagen, helvete neste dag. Selv om du har spist AKKURAT DET SAMME :-( . Det er 3 tilskudd/medisiner som har hjulpet meg iallefall. 1. Magnesium ( roer tarmene ) 2. Egazil (på resept) Egazil er et antikolinergikum som virker ved å hemme acetylkolin som overfører impulser i visse nerver bl.a. i mage/tarmkanalen. Dette medfører blant annet en hemming av saltsyreproduksjonen i magen samtidig som at motorikken i mage/tarmkanalen hemmes. 3. Kjøp "snille" magebakterier (tabletter helsekost) For meg er det slik at når jeg fikk dette var det mye vondt, oppblåst, treg/løs mage etc etc. Over tid har jeg bare av meg selv blitt bedre, mye bedre. I dag er dette kun et minimalt "problem". Så vær positiv, det er gode sjanser for at det blir mye bedre over tid. Ting som fungerer for meg - Oppblåst = beveg deg mye, pust masse med magen - Treg mage = spis fiber og drikk masse vann. Et annet aspekt av dette er STRESS og BEKYMRINGER. Hvis du er stresset eller mye bekymret vil dette "sette" seg i mage/tarmsystemet. Har du noen flere spørsmål så er det bare å spørre, enten her eller på melding :-) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22476-hjelp-irritabel-tarmsyndrom-ibs/page/2/#findComment-811677 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Eriksen Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Det finnes også en spesiell blodprøve du kan ta som du sender over til USA. Der gjør de en meget grundig analyse og du vil få noen A4 sider i retur på masse matvarer du tåler eller ikke tåler. Jeg har selv ikke tatt denne, men en på jobben som slet mye har gjort dette og har kuttet ut ALT som sto på listen for mat han reagerte på. I dag er han mye, mye bedre. Kan finne ut mer om dette hvis du vil. Det er en ganske dyr test, tror han betale nesten kr. 5.000,- Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22476-hjelp-irritabel-tarmsyndrom-ibs/page/2/#findComment-811682 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Legevitenskapen i dag er dessverre ikke kommet dit enda at de innser at det meste kan løses ved riktig mat, og det er der folk med tarmproblemer har en jobb å gjøre selv. Kosthold kan forebygge mye, og være veldig viktig som et ledd i behandlingen og bedre prognosen. Men for de aller fleste sykdommer kan kosthold absolutt ikke løse problemene i seg selv, så det er direkte feil at alt kan løses med riktig kost. Det finnes også en spesiell blodprøve du kan ta som du sender over til USA. Der gjør de en meget grundig analyse og du vil få noen A4 sider i retur på masse matvarer du tåler eller ikke tåler. Jeg har selv ikke tatt denne, men en på jobben som slet mye har gjort dette og har kuttet ut ALT som sto på listen for mat han reagerte på. I dag er han mye, mye bedre. Kan finne ut mer om dette hvis du vil. Det er en ganske dyr test, tror han betale nesten kr. 5.000,- Dette er en test som ikke finnes sensitiv for fem flate øre og er regnet som totalt ubrukelig i klinisk sammenheng. Du får så mange falske positive at det ikke ligner på noe fornuftig. Det er blant annet forsket på dette i forbindelse med restriktive dietter ved autisme, og resultatene tilsier at det ikke er verdt spesielt mye. Ole-Mats Moskvil og Flakkis 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22476-hjelp-irritabel-tarmsyndrom-ibs/page/2/#findComment-811686 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Eriksen Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Kosthold kan forebygge mye, og være veldig viktig som et ledd i behandlingen og bedre prognosen. Men for de aller fleste sykdommer kan kosthold absolutt ikke løse problemene i seg selv, så det er direkte feil at alt kan løses med riktig kost. Dette er en test som ikke finnes sensitiv for fem flate øre og er regnet som totalt ubrukelig i klinisk sammenheng. Du får så mange falske positive at det ikke ligner på noe fornuftig. Det er blant annet forsket på dette i forbindelse med restriktive dietter ved autisme, og resultatene tilsier at det ikke er verdt spesielt mye. Har du tatt denne testen selv? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22476-hjelp-irritabel-tarmsyndrom-ibs/page/2/#findComment-811742 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Hvordan er det relevant? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22476-hjelp-irritabel-tarmsyndrom-ibs/page/2/#findComment-811860 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Eriksen Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Ettersom du sier at blodprøven ikke finnes sensitiv for fem flate øre. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22476-hjelp-irritabel-tarmsyndrom-ibs/page/2/#findComment-811937 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shake90 Skrevet 5. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2013 Hei Shake90 Jeg har selv hatt IBS i 10 år og dette kan du fint leve med over tid. Jeg er ingen lege, men jeg skal prøve å gi deg noen råd. Du skriver at du har oppdaget at du har IBS. Regner med at du har vært hos lege og at du har fått dette utredet og at du har fått denne diagnosen av en kyndig lege. Hvis ikke så skal du selvsagt få dette ordentlig utredet av lege og deretter foreta nødvendige undersøkelse. Slik jeg har opplevd IBS så er den ikke lett å forstå seg på. Alt ok ene dagen, helvete neste dag. Selv om du har spist AKKURAT DET SAMME :-( . Det er 3 tilskudd/medisiner som har hjulpet meg iallefall. 1. Magnesium ( roer tarmene ) 2. Egazil (på resept) Egazil er et antikolinergikum som virker ved å hemme acetylkolin som overfører impulser i visse nerver bl.a. i mage/tarmkanalen. Dette medfører blant annet en hemming av saltsyreproduksjonen i magen samtidig som at motorikken i mage/tarmkanalen hemmes. 3. Kjøp "snille" magebakterier (tabletter helsekost) For meg er det slik at når jeg fikk dette var det mye vondt, oppblåst, treg/løs mage etc etc. Over tid har jeg bare av meg selv blitt bedre, mye bedre. I dag er dette kun et minimalt "problem". Så vær positiv, det er gode sjanser for at det blir mye bedre over tid. Ting som fungerer for meg - Oppblåst = beveg deg mye, pust masse med magen - Treg mage = spis fiber og drikk masse vann. Et annet aspekt av dette er STRESS og BEKYMRINGER. Hvis du er stresset eller mye bekymret vil dette "sette" seg i mage/tarmsystemet. Har du noen flere spørsmål så er det bare å spørre, enten her eller på melding Tusen takk for svar og dine erfaringer! Magnesium skal kjøpes inn i morgen, ikke noe å vente med Har ikke helsekost akkurat her jeg bor, men skal se hva jeg finner når jeg leter litt på nettet! Men det er ingen matvarer/diett du unngår/holder deg til? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22476-hjelp-irritabel-tarmsyndrom-ibs/page/2/#findComment-811970 Del på andre sider Flere delingsvalg…
psychgeek Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Jeg har også fått denne "diagnosen" av legen min. Selv mener jeg det er en "vi vet ikke hva som feiler deg"-diagnose, men det er en annen sak. Jeg hadde store smerter i lang tid uten at jeg klarte å finne ut hva jeg burde kutte ut for å bli bedre, og legene var lite hjelp etter at alt av tester var unnagjort. Jeg fikk kontroll over problemet først da jeg gikk til en ernæringsfysiolog som ba meg om å kutte ut brød og være forsiktig med rå grønnsaker (som jeg reagerer veldig negativt på). Og selvsagt sukker. Etter at jeg kuttet ut glutenprodukter en tid, tålte magen min plutselig mye mer. Nå er det mye bedre enn det var. Det er noe mat som er fullstendig no-no fortsatt, men jeg har et mindre anstrengt forhold til mat. Min anbefaling er å bestille en time hos en ernæringsfysiolog, de tar det litt lengre enn pilletrilling og kamera opp i rumpa Danisan 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22476-hjelp-irritabel-tarmsyndrom-ibs/page/2/#findComment-812021 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Eriksen Skrevet 6. juli 2013 Del Skrevet 6. juli 2013 Tusen takk for svar og dine erfaringer! Magnesium skal kjøpes inn i morgen, ikke noe å vente med Har ikke helsekost akkurat her jeg bor, men skal se hva jeg finner når jeg leter litt på nettet! Men det er ingen matvarer/diett du unngår/holder deg til? Husk å test ut noe snille magebakterie tabletter også. De fungerer på mange. Når det gjelder matvarer som jeg holder meg unna prøver jeg å tenke litt logisk, problemet er at dette er meget individuelt. Vet ikke om du føler deg veldig oppblåst til tider, men dette skjer fordi det er en gjæringsprosess i tarmene. Når den blir for stor føler du deg oppblåst. Denne artikkelen forteller litt om dette - Luft i magen: - Unngå maten som gjør at du promper mer - Magetrobbel og er skrevet av Ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky. Morsom tittel på den artikkelen. Jeg har kuttet ut poteter fullstendig, det ha hjulpet endel. Jeg spiser ikke noe med sorbitol i (tyggegummi etc), alt som inneholder aspartam. Jeg spiser meg aldri stappmett heller. Jeg føler at min IBS gjør at systemet er mer sensitivt og derfor prøver jeg ikke å utfordre for mye :-) Rå chilli pleier heller ikke å være noe suksess. Det som gjør dette så vanskelig er at jeg aldri helt har funnet ut hva som gjør at jeg reagerer. Som sagt tidligere kan noe jeg spiser mandag være en katastrofe på onsdag :-) Jeg har også fått denne "diagnosen" av legen min. Selv mener jeg det er en "vi vet ikke hva som feiler deg"-diagnose, men det er en annen sak. Jeg hadde store smerter i lang tid uten at jeg klarte å finne ut hva jeg burde kutte ut for å bli bedre, og legene var lite hjelp etter at alt av tester var unnagjort. Jeg fikk kontroll over problemet først da jeg gikk til en ernæringsfysiolog som ba meg om å kutte ut brød og være forsiktig med rå grønnsaker (som jeg reagerer veldig negativt på). Og selvsagt sukker. Etter at jeg kuttet ut glutenprodukter en tid, tålte magen min plutselig mye mer. Nå er det mye bedre enn det var. Det er noe mat som er fullstendig no-no fortsatt, men jeg har et mindre anstrengt forhold til mat. Min anbefaling er å bestille en time hos en ernæringsfysiolog, de tar det litt lengre enn pilletrilling og kamera opp i rumpa Dette er et godt tips, ernæringsfysiologer vet mye om dette. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22476-hjelp-irritabel-tarmsyndrom-ibs/page/2/#findComment-812161 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 6. juli 2013 Del Skrevet 6. juli 2013 Ettersom du sier at blodprøven ikke finnes sensitiv for fem flate øre. Det kan jeg si uten å ta den selv. Det er som sagt forsket en god del på disse, og de er ansett som ganske ubrukelige. De brukes likevel en del av alternative utøvere. Men, når man får en liste over tusen ting man ikke tåler, og kutter ut alt det, så er det en god sjanse for at man også kutter ut de kanskje to tingene man trengte å kutte ut, så mange blir kvitt symptomene ved å følge dette. Men de kutter utelukkende ut alt for mye fra kostholdet, og derav ikke sensitiv (veldig mange falsk positiv). Målet i en slik situasjon vil alltid være å kutte ut minst mulig. Forøvrig kan disse være til hjelp: Irritabel tarm - hvordan behandles det? | Frisk og Funksjonell (behandlingsopplegget som brukes ved IBS på Haukeland) Irritabel tarm | Frisk og Funksjonell (FODMAPredusert diett, som kan anbefales å prøves) Diaré, forstoppelse og gass - hva kan du gjøre? | Frisk og Funksjonell (kostråd ved diaré, forstoppelse eller gass) Lykke til! Aaandreaaa 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22476-hjelp-irritabel-tarmsyndrom-ibs/page/2/#findComment-812185 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Eriksen Skrevet 6. juli 2013 Del Skrevet 6. juli 2013 Det kan jeg si uten å ta den selv. Det er som sagt forsket en god del på disse, og de er ansett som ganske ubrukelige. De brukes likevel en del av alternative utøvere. Men, når man får en liste over tusen ting man ikke tåler, og kutter ut alt det, så er det en god sjanse for at man også kutter ut de kanskje to tingene man trengte å kutte ut, så mange blir kvitt symptomene ved å følge dette. Men de kutter utelukkende ut alt for mye fra kostholdet, og derav ikke sensitiv (veldig mange falsk positiv). Målet i en slik situasjon vil alltid være å kutte ut minst mulig. Forøvrig kan disse være til hjelp: Irritabel tarm - hvordan behandles det? | Frisk og Funksjonell (behandlingsopplegget som brukes ved IBS på Haukeland) Irritabel tarm | Frisk og Funksjonell (FODMAPredusert diett, som kan anbefales å prøves) Diaré, forstoppelse og gass - hva kan du gjøre? | Frisk og Funksjonell (kostråd ved diaré, forstoppelse eller gass) Lykke til! Jeg forstår at du aldri har sett en slik test. Jeg har som tidligere sagt en kollega som slet i mange år. Han prøvde alt, undersøkelser, ernæring etc uten de helt store resultater. Når han fikk svar på sine blodprøver var det 4-5 ting som han fikk store utslag på. Husker ikke alt, men en av de var reker. Det var vel 100 matvarer og andre ting på den listen så noe stort mattap har han ikke hatt :-) . IBS er en ullen diagnose. Egentlig så er vel IBS en fellesbetegnelse på "vi vet ikke helt hvorfor mage/tarm reagerer som det gjør" Da må man selv prøve å finne ut av dette. Ernæringsfysiologer vet antakeligvis mer om dette en legene som gir diagnosen. Den som vet aller mest om dette er den som har IBS. Derfor må man prøve ut litt over tid. Som jeg skrev er en slik blodprøve dyr (kr. 5.000) så det er kanskje en siste alternativ løsning. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22476-hjelp-irritabel-tarmsyndrom-ibs/page/2/#findComment-812195 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Jeg forstår at du aldri har sett en slik test. Jeg har som tidligere sagt en kollega som slet i mange år. Han prøvde alt, undersøkelser, ernæring etc uten de helt store resultater. Når han fikk svar på sine blodprøver var det 4-5 ting som han fikk store utslag på. Husker ikke alt, men en av de var reker. Det var vel 100 matvarer og andre ting på den listen så noe stort mattap har han ikke hatt . IBS er en ullen diagnose. Egentlig så er vel IBS en fellesbetegnelse på "vi vet ikke helt hvorfor mage/tarm reagerer som det gjør" Da må man selv prøve å finne ut av dette. Ernæringsfysiologer vet antakeligvis mer om dette en legene som gir diagnosen. Den som vet aller mest om dette er den som har IBS. Derfor må man prøve ut litt over tid. Som jeg skrev er en slik blodprøve dyr (kr. 5.000) så det er kanskje en siste alternativ løsning. Det er en anekdote, og beviser ingenting. IgG-testing er som sagt ansett som rimelig ubrukelig grunnet veldig lav sensitivitet. IBS er en eksklusjonsdiagnose, og stilles på bakgrunn av symptomer uten noen kjent årsak. Jeg er enig i at vi ernæringsfysiologer jevn over nok vet mer om dette enn legene, men det er igjen litt avhengig av hvilken lege det er snakk om. Det er primært en lege som har hatt undervisningen angående IBS for vår del, og som nå også setter i gang en ny studie på dette. Men, den jevne lege vet lite om behandlingen av IBS. At den som selv har IBS har mest kompetanse er ikke helt riktig. Den vil etterhvert ha mest kompetanse på hva som fungerer for seg selv og sin situasjon, men det er ikke det samme som ha mest kunnskap om IBS generelt. Aaandreaaa og psychgeek 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22476-hjelp-irritabel-tarmsyndrom-ibs/page/2/#findComment-812670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labamba Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Hei, Jeg har også IBS og har vel hatt det i minst 15 år nå (er over 30), så jeg vet hvordan dette er, og føler med deg trådstarter! Det har blitt sagt mye i tråden her, så jeg skal ikke gjenta så mye. Men IBS er som tidligere sagt bare en sekkebetegnelse for magetrøbbel uten en diagnose, så det finnes utallige variasjoner. For min del har jeg alltid følt at jeg rett og slett ikke tåler mat, jeg blir dårlig uansett hva og når jeg spiser. Noe tåler jeg selvsagt bedre enn annet, men det bli uansett ubehag. I tillegg har jeg slitt hvis jeg spiser for lite av gangen, eller spiser for mye av gangen. Jeg tåler speilegg med bacon, men omelett kan jeg bare drite(!) i. Så det kan være svært vanskelig å få oversikt over tilstanden. Men NÅ kommer jeg til det jeg egentlig ville si! I det siste har jeg blitt mer opptatt av trening og kosthold, og har nå i flere uker forsøkt meg på periodisk faste. Jeg trener mye, så det ble mye stress med matlaging og ville derfor prøve denne dietten. Jeg tenkte at å gå så lenge uten mat for så å stappe i seg mye mat på kort tid ville være døden for meg med magen min, men det helt motsatte har skjedd! Jeg har nå gått ca tre uker på periodisk faste, og kuttet en del i karbohydrater (dette hjelper nok også), og ALDRI har jeg vært så bra som disse ukene! Det var jo ikke pga dette jeg prøvde meg på dette spisemønsteret, men denne "side-effekten" var en veldig hyggelig overraskelse. Har holdt på med dietten ca tre uker, så jeg er jo ikke 100% sikker på at det vil funke i lengden, men som sagt har disse ukene vært sykt mye bedre enn før. Forrige helg hadde jeg noen dager med det vanlige spisemønsteret mitt, og da var det rett tilbake til samme helvete igjen. Så jeg har faktisk stor tro på at dette hjelper, også i lengden. Som sagt så er det jo så mange former for IBS, så det er ikke sikkert dette hjelper for deg, men jeg vil absolutt anbefale deg å forsøke! Og jeg var en sånn typisk som måtte ha mat hele tiden (hver 3. time), men det går likevel veldig fint! Pleier sjeldent å bidra så mye på forum, men jeg er så fornøyd med effekten dette har hatt for meg, så jeg vil så gjerne tipse andre IBS-ere! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22476-hjelp-irritabel-tarmsyndrom-ibs/page/2/#findComment-812728 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.