Gå til innhold

Vekta går nedover.. Hjelp


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har tideligere slitt med spiseforestyrrelser, men den tankegangen jeg hadde da er så og si borte. Jeg ønsker å være frisk, glad og lykkelig. Det er jeg nå. Stoffskifte er normalisert, blodprøvene mine er endelig normale og jeg har det så bra! Sommeren er her og jeg har endelig begynt å løpe igjen etter flere måneder med null-kardio. Jeg ELSKER å løpe ute i skogen og svette gerilja-intervaller på mølla foran et eller annet dumt tv-program. Det er som terapi for meg, men jeg måtte slutte med det da jeg var syk. Siden jeg har mye fri for tiden og mer fritid lager jeg ikke de normale skole-matpakkene mine, men spiser heller det jeg har lyst på, når jeg har tid. Er mye ute med venner og glemmer rett og slett å få i meg all maten jeg skal.

Jeg veide meg i dag tidlig for å bekrefte det jeg er redd for at holder på å skje.. Vekta sa 53.6 kg, jeg er 167 cm høy. Det er for lite. Minimumsvekt for meg er 55, det har jeg lovet meg selv. Egentlig vet jeg ikke hvorfor jeg skriver her. Jeg vet at svaret er mer mat og mindre kardio.. Men det er vanskelig og det er så teit at jeg ikke kan løpe som jeg vil uten at det skal gå utover vekta. Jeg er så redd for å komme tilbake til der jeg hadde null energi og livsglede. Jeg må virkelig ta i et tak nå og få dette til..

Siden jeg synes det er vanskelig å alltid få i meg nok mat i hverdagen og synes det er gøy med kardio. Kunne det vært en idé å f.eks veie meg fredag morgen og om vekta står stille eller har gått nedover så kan jeg slå til med et skikkelig cheat-meal på lørdagskvelden? Har nemlig spist lite søtsaker og sånt i det siste. Har ikke hatt lyst på det p.g.a jeg har endelig spist nok mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik jeg ser det er det ikke kardioen som er problemet her. Du skriver at du er frisk og at du vil opp i vekt, men det jeg reagerer på er at du spør om du "kan slå til med et skikkelig cheat-meal på lørdagskvelden". I ditt tilfelle er det ingenting som burde kalles cheat-meal engang. Spis mer generelt! Om vekta står stille så burde det jo ringe en bjelle om at kcal-inntaket ditt er for lavt, og da burde matinntaket økes....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter FrkHoel her.

Jeg tror at om du hadde vært frisk så hadde du er frisk, glad og lykkelig, ikke at du ønsker å være det. Det er flere småting som ikke høres helt normalt ut, og derfor linker jeg til denne tråden og siterer

Den spiseforstyrrede vet ingenting om personene som svarer, og kan derfor ikke vurdere hvem som har kompetanse og hvem som bare synser. Kognitiv dissonans, altså trangen til å rettferdiggjøre egne handlinger, står ofte sterkt hos spiseforstyrrede, og det er lett for å plukke ut de svarene som samsvarer best med egne tanker og følelser.

De som prøver å hjelpe har heller ingen garanti for at svarene blir tolket slik som de er ment. Et velment og godt råd som blir tolket og oppfattet feil kan fort gjøre situasjonen verre, og så lenge du ikke har noen mulighet til å følge denne personen opp er det et sjansespill å prøve å hjelpe over internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :)

Ettersom jeg ser det stiller du disse spørsmålene:

1. Hvordan få i seg nok mat når man har økt aktivitetsmengden?/løper mye?

2. Slå til med cheat-meal på lørdag KUN om du har lav vekt?

Samtidig som du konkluderer med at det er bare å spise mer. Du MÅ ikke nødvndigvis redusere kardio, men du må spise mye mer. Hvor mye spiser du? Hvor mye løper du? Har du noe aktivitet i tillegg?

1. Det at du "glemmer" å spise er veldig dumt. Ta med deg en nøtteblanding overalt - supergodt og veldig bra næring - sunt! Eller kjøp en cottage cheese/kesam og fyll med korn. Fungerer som mellommåltid.

- Rett etter løpetur: ta et lite måltid (eks 2 brødskiver - det er faktisk ikke mye kcal. Ta på syltetøy eller noe annet du liker. Eller kornblanding, cottage cheese med diverse oppi, 50 g nøtter + frukt, en yt, en kartong sjokolademelk, energibar/proteinbar, banan og knekkebrød/nøtter, eller noe annet på ca 300 kcal.) Dette måltidet i tillegg til alle du vanligvis spiser.

- Hvis du skal få i deg mer mat kan det være lurt å spise mer fett. Avokado, nøtter, tran, ulike oljer, smør, pesto, fetaost, vanlig ost ++ tusen andre ting. Bruk oljer til steking, og oljer og nøtter i salater. Gratiner mat.

- Ikke vær redd for å spise for mye

- Spis selv om du ikke er sulten, du har antagelig (ut fra info om at du glemmer å spise) dårlig sultfølelse.

- Spis mer, til hvert måltid, i tillegg til et mer måltid (minst) om dagen.

- Mindre grønnsaker, mer fett.

- Godteri på fredag/lørdag er lov (spiser det selv)

- Velg kaloritette middager

2. Etter hva jeg mener kan du uansett spise hva du vil, så lenge du får i deg nok.

Om du har for lav vekt eller ikke, spis et "cheat-meal" på lørdager.

PS. Drit litt i vekta. Ikke vei deg for ofte, 1 gang i uka er greit nok. Vekta kan variere veldig mye fra dag til dag, ut fra hva du har spist og drukket.

EDIT: Ser FrkHoel og PhoenixCircle var før meg der gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrkHoel og PhoenixCircle: Det stemmer at jeg ikke er helt frisk i hodet enda, men jeg er på god vei og MYE MYE bedre enn da jeg var ordentlig syk. Jeg jobber virkelig hardt for å få dette til og ønsker mer enn noe annet å komme meg helt vekk fra det helvete jeg lagde for meg selv.

Blondina x): Jeg er egentlig fullstendig klar over alt du sier og hadde egentlig ikke noe poeng med å lage denne tråden, annet enn å få bekymringene mine ut. Da jeg trente styrke fire dager i uka og ellers lite kardio gikk vekta sakte oppover og stoppet på normalvekt der jeg var fornøyd. Så kom sommeren og lysten til å løpe ute (nei, ikke for å få "sommerkroppen", men fordi jeg elsker å løpe ute i det fri). Da gikk jeg over til å trene fullkropp tre dager i uka og trene noe lystbetont 1-2 dager i uka. Det har gått i gerilja-intervaller, 20-30 min rolig joggetur ute i det fri og Zumba på de lystbetonte dagene. Som sagt har jeg hatt mye fri i det siste og derfor spist litt mer variert og ikke helt korrekt det ernæringsfysiologen min satt opp. Dette har resultert i at vekta har gått nedover.. Jeg har det kjempebra nå (ihvertfall MYE bedre enn før), men jeg er redd for at energien etterhvert vil dabbe av om jeg fortsetter slik. Iløpet av en dag spiser jeg rundt 1900-2100 kcal. Spiser litt mer i helgene. Jeg spiser mye grovbrød, makrell-i-tomat, melk, brødskiver, skinke, egg, det som serveres til middag, nøtter, havregryn, cottage cheese, skyr, yoghurt, eple, banan o.s.v.

Jeg er ikke "anorektiker" lenger på den måten at jeg er ikke redd for å spise mat, store mengder mat. Men jeg er litt redd for å spise såkalt "nei-mat". D.v.s; is, sjokolade, godteri, potetgull o.s.v. Jeg spiser det av og til, men sjeldent. Men jeg elsker jo egentlig denne "nei-maten", selvom lysten etter godteri o.l. ikke er så stor lenger. Derfor tror jeg det kanskje kan være en løsning for meg å generelt prøve å spise mer bra mat i hverdagene, men å også ikke være så redd for å spise nei-mat i helgene. Når aktivitetsnivået mitt er så høyt kan jeg jo spise nesten hva som helst, egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du selv oppsummerer det veldig greit i den siste setningen din der;

"Når aktivitetsnivået mitt er så høyt kan jeg jo spise nesten hva som helst, egentlig.."

Skal du opp i vekt, som du skal fra 53-og noe kilo, MÅ du ligge i overskudd. Det bør i grunn ikke FINNES noe nei-mat om du skal opp i vekt, så om noe av dette overskuddet kommer fra is og kaloritett, god mat så gjør ikke det noe som helst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal virkelig jobbe hardt for å klare dette. Det er vanskelig å høre på kroppen sin etter å ha nektet å lytte til den i et år. Jeg skal faen meg spise når jeg er sulten, selv om det er midt på natta og alle har lagt seg. Jeg skal faen meg ikke dra på trening om jeg ikke orker. Jeg skal klare dette! Jeg er så drittlei av at folk snakker til meg som en spiseforstyrret. Som en som leser fitness-bloggen som bibel og tolker alle svar i verste mening. Jeg vil ikke mer. Jeg vil vise dere alle sammen at jeg skal fullføre den tunge kampen jeg allerede har kjempet lenge. Det har vært tøft. Dere kan si hva dere vil, men jeg er så stolt av meg selv og ingenting skal få meg til å gi opp nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan tas feil, men here it goes (i beste mening). Titt på de siste trådene/innleggene dine om mat og kosthold. Du trenger ikke mager kesam, lettis, brownie med røde bønner og cheat meals (med BLÅBÆR og kesam), du trenger seterrømme, ben&jerrys, dobbel dose Toro-brownie og et jevnt inntak av næringsrik mat. Små endringer vil kunne øke energinivået i maten uten at du nødvendigvis må spise deg stappet, og du kan løpe (nesten) så mye som du vil. Problem solved :) "Fitness"varer og -oppskrifter er ikke for sånne som deg (og meg), så spis normal mat og ikke tenk så mye. My two cents :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig blandt anorektikere, også blandt de på bedringens vei, at man dropper å lage matpakke og heller skal spise det man har lyst på, når man har lyst på det. Det er dessverre en av mange måter for spisesforstyrrelsen din å fortrenge maten og det faktum at den må spises på, og det er et tegn på dominering av spiseforstyrrelsen over deg, ikke et tegn på kontroll fra deg over spisingen din. Jeg vil råde deg til å begynne med matpakke igjen, slik du skal, fordi det i de aller fleste tilfeller er nødvendig. Det er inngått en slags psykisk avtale i det at man lager matpakken - den skal spises. Man har laget den, brukt penger på den, og den ligger i veska og venter stadig på å bli spist. Det er en konstant påminnelse de aller, aller fleste spiseforstyrrede trenger i en overgangsfase. Det kan føles dumt og tullete og unødvendig, men spiseforstyrrelser er dumt og tullete og unødnvedig også, så du er nesten nødt til å spille på dens nivå for å vinne. Jeg sier ikke at du ikke er på bedringens vei, for det tror jeg absolutt du er, men det er en lang kamp, og det vil være mange småkamper på veien. Det kan være et slit å følge ernæringsfysiologen sitt opplegg, fordi det overfører makten over maten fra spiseforstyrrelsen til ernæringsfysiologen og deg, men det er noe som må til. Hodet ditt kan komme med mange gode årsaker til, eller unnskyldninger for, at du gjør andre valg enn spiseplanen din, men knip deg i alle sammen og fortell deg selv at frem til du vet at spiseforstyrrelsen er borte, så får ikke hodet ditt lov til å gjøre slike valg, for som oftest er det en døende spiseforstyrrelse som desperat prøver å finne nye måter å få deg til å handle destruktivt på. For tro meg, den dør ikke uten at alle midler til overlevelse er forsøkt, og det er derfor det ofte kan bli tyngre jo friskere man blir.

Angående "nei-mat" må du bare introdusere gradvis tilvenning. Begynn med 86% sjokolade, som er kjempesunn og med svært lite sukker. Når det går greit, gå ned til 75%. Så 70%. Så 60%, osv. Det kan kanskje også hjelpe deg å stadig fortelle deg selv at f. eks sjokolade, bare er melk, sukker, kakao og kakaosmør. Hver for seg er det ingenting galt med disse ingrediensene, ikke en gang sukker i små mengder, så hvorfor skal det være noe galt når de er samlet sammen til noe som smaker digg? Samme med is. Det er nedfrosset melk, gjerne litt jordbær i, og med litt sukker. Forteller du deg noe lenge nok, så blir det nesten en sannhet. Du må bare fortelle deg selv gang på gang at ting ikke er farlig. Begynn gjerne med en matvare av gangen, slik at det ikke blir for mye. Sjokolade og is vil være naturlige valg her, og over tid kan du gå over til mer komplisert "nei-mat", f.eks kaker. Du kan også forsøke å introdusere en ny matvare i uka, for eksempel peanøttsmør, avokado, oliven osv. Matvarer som er kaloririke og derfor har vært litt skumle, men som likevel er kjernesunne. Over tid vil du overvinne anoreksitanken om at kaloririk = skummelt, og da vil det kanskje være lettere for deg å begynne introdusering av sjokolade og is.

Stå på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver her "Jeg er egentlig fullstendig klar over alt du sier og hadde egentlig ikke noe poeng med å lage denne tråden, annet enn å få bekymringene mine ut" + alle de andre innleggene dine som jeg synes går litt i det samme. Det virker som det eneste problemet er de som er i hode, å ikke maten. Å det er det ingen her inne som kan hjelpe deg med:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Felicie :)

Nå har du fått "luftet tankene" dine litt, og du har fått gode svar. Jeg har ikke veldig mye å tilføye, men 1 ting har jeg lyst til å kommentere ift løpingen din:

Hva med å GÅ istedet for å LØPE? Du skriver at du liker å løpe i skogen, og da tenker jeg at det kanskje er den gode følelsen av å være i en deilig duftende sommerskog som er like viktig som det å få høy puls? Dette er i alle fall sånn jeg gjør det; jeg skal også opp i vekt, og elsker kveldsrundene mine i skog og mark. Er så deilig å være ute i det fri, med god musikk på øret, og trekke inn hele naturen. Men siden jeg skal opp i vekt tillater jeg meg ikke å løpe, da det er relativt mye mer energikrevende enn å gå. Man trenger jo ikke å avstå fra turene i skog og mark. Bare å redusere på tempoet:)

Når det gjelder maten må du ta bevisste valg hele tiden. Det kommer ingen og banker på døra di og tar med seg spiseforstyrrelsen. Du må kvitte deg med den selv. Når du er med venner; vær ærlig å si at du trenger innlagte matpauser. Når de kjøper en is / sjokolade, og du ikke klarer å gjøre det samme, kjøp deg da en banan og en pose nøtter. Da får du både følelsen av å delta / høre til, samtidig som du også får i deg næring i stedet for å vente på neste mulighet til å spise fitnessmat". Bestem deg for å ikke bli handlingslammet eller "miste grepet" selv om rutinene er endret nå på sommeren.

Fortsett den gode jobbinga - masse lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra hva jeg har lest i denne posten og tidligere poster så spiser du nesten utelukkende lett/mager produkter og har ett kjempe sunt kosthold. Problemet ligger nok at hvis du skal spise all denne sunne maten så må du ha i deg mye større mengder. Jeg skjønner at det er en psykisk greie og spise sunt hele tiden, og hvis det derfor ikke er en mulighet å bytte den magre kesamen med seterømme så må man finne andre løsninger.

Flytende kalorier er en av disse løsningene. Juice, melk, brus er lite mettende og kan bidra til et mye høyere kalori inntak. Hvis du vil ha ett mer helse orientert aspekt så lag dine egne smoothies(du kan bruke egg og olje i smoothien uten at det gjør noe med smaken).

Bruk mer smør(ikke margarin) når du lager mat. Ikke bare smaker maten bedre, det får en bedre stekeskorpe og du får opp kaloriene.

Ha saus og dressing på alt som kan ha saus og dressing. Dette kan utgjøre en stor del uten at det er forferdelig mettende.

Hvis du ikke klarer å lage disse "usunne" alternativene selv(grunnet noen psykiske barrierer) finn noen som kan lage mat for/med deg. Dette fjerner mye av det psykiske presset ved å alltid spise super sunt og det er en fantastisk måte og bli bedre venner på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...