Gå til innhold

Hundetråd (voff voff)


wombat

Anbefalte innlegg

Min hjerteknuser :)

Bernerjenta mi på 1.5 år og 35kg. Kan takke henne for at jeg ble friluftsinteressert. I år var vi på Galdhøpiggen, neste sommer blir det Trekanten i Trollheimen :D Utenom turene trener vi litt lydighet. Planlegger å melde oss på konkurranse i klasse 1 til våren. Også er hun så spretten og energisk at jeg (vi?) har lyst til å prøve oss i agility etterhvert

post-12521-1444095964195_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er du nødt til å ta hunden? Og hvorfor blander du klikkertrening oppi denne suppa? Du kan risikere å få en totalt forvirra hund.

Du har rett i det med at hyling kan bli en trigger, men det finnes da et hav av muligheter mellom å ta pelsen og ignorere den, om ikke dette funker.(noe som jeg tror at det egentlig gjør, du har bare ikke gjort det riktig;))

Jeg synes nå det høres fryktelig tungvindt ut å må drive å ta bikkja(i en alder av et år, skal nå pelsen ha lært seg "skikk og bruk" da men.. Hvorfor skal du ha et "overtak", og hvor kommer godbitene inn som "overtaket"??:eek: Du skal ikke gå rundt som hverken en tidsinnstilt bombe(satt litt på spissen) som må ta hunden(plutselig en dag _kan du får svar på tiltale fra hunden sin side:rolleyes:) , like lite trenger du å gå rundt som ei degradert "foringsmaskin". Har du vært en god og rettferdig leder i fra dag en, med klare tydelige regler om hva som er lov/ikke lov burde den firbente ha lært seg "oppførsel" for leeenge siden;)

Tok med klikkertrening fordi jeg har inntrykk av at mange som bruker bare positiv forsterkning som metode ofte også bruker klikkertrening.. Skjønner ikke hvorfor hun skal bli totalt forvirret? Hun reagerer jo både på "flink jente" og på klikk og godbit, men en ny adferd går ofte fortere med klikkertreningen med henne. Føler nesten at jeg ikke burde gidde å svare deg i det hele tatt, for de fleste med hund opplever nok at hunden prøver seg på ting den ikke har lov til i ny og ne, ihvertfall frem til den er to år. Vet ikke hvilken type robot-hund du har, men du kan jo selv prøve å ha en malamute og se om den er suuper lydig med absolutt alt frem til den er ett år!? Hunden min får alt den trenger av både kjærlighet, mat og mosjon, og hun tåler virkelig å bli tatt en gang i ny og ne. Det er selvfølgelig godt mulig at noen andre hadde gjort en bedre jobb om det er det du vil frem til i innlegget ditt, men jeg er veldig fornøyd med måten hunden min er. Med en gang det oppstår en situasjon jeg er usikker på tar jeg kontakt med oppdretteren som har hatt malamuter i en manns alder, og jeg tror hun vet bedre enn deg hvordan man skal oppdra den rasen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok med klikkertrening fordi jeg har inntrykk av at mange som bruker bare positiv forsterkning som metode ofte også bruker klikkertrening.. Skjønner ikke hvorfor hun skal bli totalt forvirret? Hun reagerer jo både på "flink jente" og på klikk og godbit, men en ny adferd går ofte fortere med klikkertreningen med henne. Føler nesten at jeg ikke burde gidde å svare deg i det hele tatt, for de fleste med hund opplever nok at hunden prøver seg på ting den ikke har lov til i ny og ne, ihvertfall frem til den er to år. Vet ikke hvilken type robot-hund du har, men du kan jo selv prøve å ha en malamute og se om den er suuper lydig med absolutt alt frem til den er ett år!? Hunden min får alt den trenger av både kjærlighet, mat og mosjon, og hun tåler virkelig å bli tatt en gang i ny og ne. Det er selvfølgelig godt mulig at noen andre hadde gjort en bedre jobb om det er det du vil frem til i innlegget ditt, men jeg er veldig fornøyd med måten hunden min er. Med en gang det oppstår en situasjon jeg er usikker på tar jeg kontakt med oppdretteren som har hatt malamuter i en manns alder, og jeg tror hun vet bedre enn deg hvordan man skal oppdra den rasen...

Joda, for all del, kontakt oppdrettern din om du har problemer:)) Jeg vil bare nevne at jeg har hatt endel polare raser( i tillegg til en hel del andre raser) på kurs oppgjennom de femten årene jeg har holdt kurs-alt i fra valpekurs til lydighet o.l. og jeg er og utdannet innen atferd på hund.Totalt har jeg vel snart holdt på med hund en mannsalder selv såe..;) Får endel hunder på atferdstimer ila. et år, mange med STORE problem på hunden sin.

Så jeg tror nok jeg er kvalifisert til å uttale meg;))

Og til Tiwas-en vet. har som regel ikke atferdsutdanning og skal vel ikke uttale seg ang. hvorvidt man skal knøvle en terrier el. ikke. Ja, terriers kan være strie, men du spiller på lag med dem, ellers så kan man få seg en surprise:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til Tiwas-en vet. har som regel ikke atferdsutdanning og skal vel ikke uttale seg ang. hvorvidt man skal knøvle en terrier el. ikke. Ja, terriers kan være strie, men du spiller på lag med dem, ellers så kan man få seg en surprise:)

Det var vel kanskje derfor hun oppfordret til å ta kontakt med hun som jobbet med adferd, tror du ikke? Du kan sikkert mye, men å uttale deg så bastant som du gjør om alle hunder tror jeg ingen har noe godt av. Det er ingen vitenskap med bare rett eller bare feil, og du skal få ha dine meninger - men ikke få det til å høres ut som du eier den eneste sanne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, for all del, kontakt oppdrettern din om du har problemer:)) Jeg vil bare nevne at jeg har hatt endel polare raser( i tillegg til en hel del andre raser) på kurs oppgjennom de femten årene jeg har holdt kurs-alt i fra valpekurs til lydighet o.l. og jeg er og utdannet innen atferd på hund.Totalt har jeg vel snart holdt på med hund en mannsalder selv såe..;) Får endel hunder på atferdstimer ila. et år, mange med STORE problem på hunden sin.

Så jeg tror nok jeg er kvalifisert til å uttale meg;))

Og til Tiwas-en vet. har som regel ikke atferdsutdanning og skal vel ikke uttale seg ang. hvorvidt man skal knøvle en terrier el. ikke. Ja, terriers kan være strie, men du spiller på lag med dem, ellers så kan man få seg en surprise:)

For å si det sånn, jeg ville ALDRI ha valgt å gå til en som er så ensporet og ja som Tiwas her sier bastant som deg.. Du finnes ikke ydmyk, og hadde du snakket så nedlatende som du gjorde på det ene innlegget ville jeg mistet all tillit til deg. Syntes for øvrig også at det er merkelig at ikke en eneste av de mange hundene til oppdretteren er menneskevond (hun driver med hundekjøring)... Tenker sånn siden bare din metode er riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker litt sånn at det er snodig alle hundene jeg har hatt har vært så rolige og fine som de har vært. Hunden jeg har nå lå rolig og fredelig og tygde pinne oppå ene foten min da jeg tok ham med på skytebane da han var 9 måneder gammel - og han hadde aldri hørt et våpen før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da leser du helt feil ut fra det jeg sier. Jeg sa det ikke skulle være aggressivt. Det er snakk om å få hunden på ryggen og roe seg ned, og etter 40 år med hunder har vi ikke hatt en eneste som har vært utrygg. Om man er aggressiv ovenfor en valp er det du sier helt korrekt.

Det med å hyle når de piper har jeg også brukt med stort hell, sist på hunden jeg har nå, men slik jeg forsto det på de som stilte spørsmålet hjalp ikke slike ting. Da må man avbryte leken, og det å havne på ryggen er ikke noe utrygt for hunden - men en posisjon der de naturlig avslutter aktivitet.

Naturlig avslutter aktivitet?

Om en hund føler seg truet av en annen hund har hunden følgende reaksjonsmønstre:

1. Prøve å komme bort fra problemet/hunden/mennesket whatever

2. Dempende signaler

3. Underkastelse

4. Knurre

5. Angrep

Underkastelse vil si at hunden legger seg på rygg for den andre hunden for å vise at den er underdanig og ikke vil ha bråk. Om du fysisk legger hunden din på rygg, tvinger du den til å underkaste seg, noe som er veldig "sårt" for en hund (typ kle seg naken for en man ikke føler seg komfortabel med f.eks. (garantert et dårlig eksempel).

Jeg skal ikke peke noen fingre her, jeg har selv dessverre vært utsatt for CM-fans som fikk meg til å tro at det var eneste løsning på sokke-biting og har gjort det en gang. Det føltes heldigvis så feil at jeg aldri gjorde det igjen og bestemte meg for å oppsøke mer informasjon om temaet.

For å oppgi en evt. kilde så har jeg lært dette på flere ulike kurs og det står bl.a i kurskompendier man får på valpekurs hos de fleste hundeskoler.

PS: Bør kanskje få med at for de fleste hunder skaper ikke dette noen form for mentale traumer, men det er likevel ikke noe jeg ville oppfordret til da det finnes andre løsninger som kan være mer hensiktsmessige for både hund og eier som er verdt å prøve først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier bare at det han gjør funker tydeligvis og det er veldig mange som er fornøyd med det arbeidet han gjør.

Viktig å få frem her at hundene CM driver med IKKE er på noen som helst normale hunder (ihvertfall i programmet). Han advarer mot å bruke metodene hjemme (fordi ja, de fungerer, men det skal gjøres uhyre varsomt og kun i særskilte tilfeller - de aller fleste hunder blir det for voldsomt å bruke på). Ofte er de hundene han behandler hunder som har CM som siste utvei før avlivning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lærte jeg også på valpe kurset, men etter å ha hatt lange samtaler med oppdretter så er jeg ikke enig i det du sier. Jeg tar min alaskan malamute på 1 år og hun er ikke det mintse redd noen ting som helst (bortsett fra sauer etter at hun stakk snuten i et strømgjerde). Jeg tar henne ikke så hardt at det blir mishandling eller at hun får vondt, men hardt nok til at hun skjønner at jeg ikke leker med henne. Du kan jo prøve selv å ignorere en polarhund med sylskarpe tenner!? Når det gjelder den hylingen så er det en super trigger for henne, og hun leker bare mer. Min hund er en veldig uredd hund som virkelig tåler å bli satt på plass.

Jeg bruker klikkertrening med godbiter når jeg skal lære henne nye ting eller bare mentalt stimulere henne, men det å gå med godbiter i lommen hele tiden er tungvindt, og ufattelig kjedelig om du skulle gå tom, så har du plutselig ikke noe "overtak" lenger. dette fungerer sikkert for mange, men blir litt dumt å si at man skaper en utrygg hund ved å ikke 100% følge denne moderne oppdragelsesmåten.

Liker vanligvis ikke å generalisere, men hvorfor er det sånn at ALLE jeg har møtt som har en polarhund har en hund som "må" taes (og tåler det)? De aller fleste som uttaler dette har en tendens til å også poengtere at "alle med polarhunder blir angrepet! sånn er det å ha polarhund". Jeg passet en av disse polarhundene i 16 dager og på den tiden var jeg faktisk 100% pølsetante (gitt meg med det nå altså), men det gikk så fint at. Enda jeg hadde fått beskjed om at fysisk straff var nødvendig til både det ene og det andre......... I got 99 problems but a polardog aint one (humoristisk ment altså)

PS: Jeg er ikke motstander av hva du driver med altså, for det har jeg ikke sett, men jeg undrer meg bare på generell basis over hvorfor "alle" med polarhunder mener akkurat dette... Hvorfor er det bare polarhunder dette gjelder for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturlig avslutter aktivitet?

Ja, om du noen sinne har sett en hund sette valp pent på plass, så vet du at det er helt naturlig - for en valp. For en voksen hund, derimot, er det ikke like normalt og naturlig å måtte legge seg på rygg for noen - men om man legger en beroligende hånd på brystet på den og ikke gjør andre aggressive signaler, så er det så naturlig og beroligende det kan bli. Du burde prøve det, og enda en gang - ikke sett meg i båsen sammen med noen som digger spanske hundehviskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om du noen sinne har sett en hund sette valp pent på plass, så vet du at det er helt naturlig - for en valp. For en voksen hund, derimot, er det ikke like normalt og naturlig å måtte legge seg på rygg for noen - men om man legger en beroligende hånd på brystet på den og ikke gjør andre aggressive signaler, så er det så naturlig og beroligende det kan bli. Du burde prøve det, og enda en gang - ikke sett meg i båsen sammen med noen som digger spanske hundehviskere.

Er du en hund da? Som setter valpen på plass tenker du? Eller?

(Har ikke satt deg i noen som helst bås, jeg sa heller ikke noe negativt om å legge hunden på rygg annet enn at jeg ikke gjør det - jeg bare reagerte på at du sa det var en naturlig måte å avslutte aktivitet på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du en hund da? Som setter valpen på plass tenker du? Eller?

(Har ikke satt deg i noen som helst bås, jeg sa heller ikke noe negativt om å legge hunden på rygg annet enn at jeg ikke gjør det - jeg bare reagerte på at du sa det var en naturlig måte å avslutte aktivitet på)

Jeg synes det er en naturlig måte å avslutte en aktivitet på når valpen ikke selv ønsker det, ja. I motsetning til unger er det vanskelig å snakke med dem for å forklare dem ;)

Siden det uansett høres ut som alle som driver med "ren positiv forsterkning" ikke klarer å lese det jeg sier slik det står kommer jeg ikke til å gidde å ta diskusjonen lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Viktig å få frem her at hundene CM driver med IKKE er på noen som helst normale hunder (ihvertfall i programmet). Han advarer mot å bruke metodene hjemme (fordi ja, de fungerer, men det skal gjøres uhyre varsomt og kun i særskilte tilfeller - de aller fleste hunder blir det for voldsomt å bruke på). Ofte er de hundene han behandler hunder som har CM som siste utvei før avlivning.

Ja, det er jo ekstreme tilfeller og han vet hva han driver med tydeligvis, men jeg hadde nok ikke tatt i bruk noen av metodene hans uten han selv nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, jeg ville ALDRI ha valgt å gå til en som er så ensporet og ja som Tiwas her sier bastant som deg.. Du finnes ikke ydmyk, og hadde du snakket så nedlatende som du gjorde på det ene innlegget ville jeg mistet all tillit til deg. Syntes for øvrig også at det er merkelig at ikke en eneste av de mange hundene til oppdretteren er menneskevond (hun driver med hundekjøring)... Tenker sånn siden bare din metode er riktig?

Det er nå ditt problem:) Jeg har ikke sagt at "min"( verden er kommet videre, også innen hundetrening-det gjelder å holde seg oppdatert;)) metode er den eneste riktige, men jeg reagerer på at folk er nødt til å "ta" hunden sin for å få den til. Mange folk trener hundene sine ved å korrigere og knøvle dem, og de får det stort sett til, det er bare det at å gi råd om å knøvle andres hunder pr.internett-uten å ha sett den, kan være farlig!

Og å blande to vidt forskjellige metoder som "knøvling"(el. trad.trening) og klikkertrening-det blir å forvirre hunden. Jeg snakker ikke om å bruke klikkern, det er ikke noe magiskt med den-du kan like godt da bruke stemmen-men har dere egentlig lest dere opp på filosofien bak klikkertrening? Hvordan man _egentlig_ klikkertrener?

Ja, kall meg gjerne bastant, jeg tåler det;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel kanskje derfor hun oppfordret til å ta kontakt med hun som jobbet med adferd, tror du ikke? Du kan sikkert mye, men å uttale deg så bastant som du gjør om alle hunder tror jeg ingen har noe godt av. Det er ingen vitenskap med bare rett eller bare feil, og du skal få ha dine meninger - men ikke få det til å høres ut som du eier den eneste sanne...

Nei, jeg eier ikke det eneste sanne, dette handler om å holde seg oppdatert-også innen hund, dette er forsket på opp og ned, og vi som trener ANDRE folks hunder er nødt til å ha litt mer i baklomma enn egen erfaring med egne hunder og hva som har funket for oss.

Ingen blir noen gang ferdig utlært, tror man det, er man ikke utlært-bare ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om du noen sinne har sett en hund sette valp pent på plass, så vet du at det er helt naturlig - for en valp. For en voksen hund, derimot, er det ikke like normalt og naturlig å måtte legge seg på rygg for noen - men om man legger en beroligende hånd på brystet på den og ikke gjør andre aggressive signaler, så er det så naturlig og beroligende det kan bli. Du burde prøve det, og enda en gang - ikke sett meg i båsen sammen med noen som digger spanske hundehviskere.

Ja, det er naturlig-hunder i mellom. Vi er ikke hunder, vi klarer aldri å korrigere valp/voksen hund på lik linje med en annen hund.

En korreksjon skal komme så konsekvent, presist og med en "styrke"- og uten sinne som gjør at den atferden vi vil korrigere ALDRI gjentar seg. Det er det dessverre svært få som klarer.

Når det er sagt, jeg er enig med deg i den måten å berolige en valp/voksen hund om ikke det funker å snakke til den. Stryking i bryst/munnviker er meget beroligende. Men dessverre tror mange at det å legge hunden på rygg, er ensbetydende med å slenge pelsen på rygg i vilt sinne og holde den nede til den er rolig(resignerer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dessverre tror mange at det å legge hunden på rygg, er ensbetydende med å slenge pelsen på rygg i vilt sinne og holde den nede til den er rolig(resignerer).

Ja, og det er helt feil. Man skal aldri håndtere en hund i sinne - da er det langt bedre å snu ryggen til. Dessverre ser det ut til at den holdningen med å slenge hunden over er så innsyret at mange av "dine meningsfeller" ikke klarer å lese at jeg sier at man skal gjøre det rolig. Når jeg legger en hund over på ryggen er det hverken for å dominere eller for å være aggressiv - det er en siste utvei for å få hunden til å roe ned og slappe av. Jeg har gjort det med stort hell på 12 uker gamle valper og 65kg tunge rottweilere som var manisk opptatt av å sloss. Gjøres det riktig er det et utrolig verktøy. Gjøres det feil kan det gjøre ubotelig skade - som de fleste andre teknikker. Men...så ser man jo at folk ikke engang klarer å klikke riktig, så da er det ikke rart at de ikke får til å gjøre "mer komplekse" bevegelser i riktig tid heller ;)

Selv ser jeg ingen problem i å korrigere hunden slik en annen hund ville gjort - så lenge man *gjør* det slik en annen hund ville gjort og ikke som et menneske som forsøker å etterligne hvordan man tror en hund ville gjort det. Stor forskjell og går mye på hvor kontant det er og ikke minst at det skal gjøres uten aggresjon, sinne eller vold.

Nå kommer helt sikkert noen til å lese noe helt annet ut av det enn det jeg skriver ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror han skriver det, 40 års erfaring med hund.

Uansett; før man eventuelt gjør som Tiwas sier må man se an hunden litt. Jeg gidder ikke å lese alt over her, så sier ikke at noen har sagt noe galt. _Men_ hadde jeg lagt Frost ned i bakken på ryggen mens jeg holdt han i underkjeven, hadde han blitt liggende der etterpå. Utrolig myk hund, helt tydelig at han føler seg svært utilpass bare jeg får litt grovere mål. Så se an hunden først.

Erfaring, det sier meg absolutt ingenting. Det finnes gode og dårlige erfaringer. Utdannelse er et viktig begrep her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...