Gå til innhold

Hundetråd (voff voff)


wombat

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle minne dere alle på å bruke så mye tid dere kan med deres firbente venner mens dere har muligheten.

Min Tiesto fikk plutselig total nyresvikt i forrige uke, og etter tre dager med rask forverring var det på tide å la ham slippe mer. Han hadde vært min beste venn siden jeg traff ham første gang da han var 2 uker gammel (født 15.06.03) til han sovnet inn på armen min (ja, jeg krevde full narkose først) uten smerter på formiddagen 14.11.13. Nå venter jeg på at han skal komme hjem igjen. Urne og vitrinehylle er bestilt.

[ATTACH=full]123950[/ATTACH]

Kondolerer :(

Jeg ble nødt å avlive min egen hund for et år siden. Hun fikk kreft som spredte seg uhorvelig fort, og dagen jeg ringte veterinærkontoret lå hun bare i en krok og så på meg, akkurat som hun visste hva jeg holdt på med. Hun sovnet også i armene mine, og ligger nå i Hagen nede elva. <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kondolerer :(

Jeg ble nødt å avlive min egen hund for et år siden. Hun fikk kreft som spredte seg uhorvelig fort, og dagen jeg ringte veterinærkontoret lå hun bare i en krok og så på meg, akkurat som hun visste hva jeg holdt på med. Hun sovnet også i armene mine, og ligger nå i Hagen nede elva. <3

Leit å høre, men jeg tror de setter pris på å få slippe når ting blir vondt og hardt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, kondolerer så mye Tiwas, har enda min 11 år gamle hund som jeg skal passe i morgen, langhelg med dyret :love: Nyter den tiden jeg har igjen med henne, vet jo aldri. Har aldri vært syk og er fortsatt 1 år i hodet og kroppen så håper det varer.

Ta vare på den tiden! Det verste for min del var jo at "min" kun ble 10. Nå har han vært mye syk, operert to ganger for urinstein osv osv, men jeg hadde jo håpet å ha ham en stund til. Var et hardt slag når han plutselig ble veldig syk, men glad for at han ikke hadde det vondt over tid. Og at han sukket så behagelig når han sovnet inntil meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta vare på den tiden! Det verste for min del var jo at "min" kun ble 10. Nå har han vært mye syk, operert to ganger for urinstein osv osv, men jeg hadde jo håpet å ha ham en stund til. Var et hardt slag når han plutselig ble veldig syk, men glad for at han ikke hadde det vondt over tid. Og at han sukket så behagelig når han sovnet inntil meg...

Huff, får vondt bare av å lese det du skriver, håper det er lenge til min går bort... Lille skjønne vovva mi <3 Nei, bra det gikk fort så han ikke led unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før fikk han 3g/daglig, men vi har gått ned i to. Han spiste -aldri- på det midtmåltidet, selv ikke når han fikk oppbløtt og vom.

Nå får han mat mellom 6 og 7 og ca kl. 17. Får han litt varmt vann i maten / vom i, så er han veldig intr., og spiser som regel opp raskt. Får han tørt er det ikke sikkert han enser at han får mat, går vekk og later som ingenting. Men har det gått oen dager spiser han hele tørrfôr-rasjonen sin med stor iver.

Jeg er på jobb på dagtid, så har ikke anledning til å gi han mat midt på dagen… Så spiser han ikke kl 6 prøves det på nytt kl 17. Han er sjekket hos veterinær, har normal vekt og er frisk med gode tenner.

Nå har jeg ikke lest alt som er skrevet, men svarer likevel :)

Noen hunder er bare småspiste.

Er han egentlig småspist om han er normalvektig, eller er det det at han spiser mindre enn du tror han bør gjøre?

Du kan jo også kun gi mat en gang om dagen?

Jeg har tre hunder av samme rase, og de må fores veldig forskjellig fordi de nyttegjør seg næringen veldig forskjellig. Matvraket mitt er selvfølgelig den som trenger minst. Hun får halvparten av hva den ene får, og likevel er hun tykk. Hun er sjekket hos vetten for alt mulig i tilfelle det skulle være noe, men hun er sunn og frisk og det er ikke noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkte jeg skulle minne dere alle på å bruke så mye tid dere kan med deres firbente venner mens dere har muligheten.

Min Tiesto fikk plutselig total nyresvikt i forrige uke, og etter tre dager med rask forverring var det på tide å la ham slippe mer. Han hadde vært min beste venn siden jeg traff ham første gang da han var 2 uker gammel (født 15.06.03) til han sovnet inn på armen min (ja, jeg krevde full narkose først) uten smerter på formiddagen 14.11.13. Nå venter jeg på at han skal komme hjem igjen. Urne og vitrinehylle er bestilt.

Kondolerer..

Kjempe vondt å miste dyra sine, som blir en viktig del av famiie, og kanskje spesielt når det kommer så brått på.

Det virker som du har mange gode minner å tenke tilbake på iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare forsøke igjen jeg, angående mitt spm om dressurkurs :) skal få min nye Yorkshire terrier i morgen og vurderer dressurkurs. Er dette noe som anbefales alle,uansett? I så fall, hva lengde vil en anbefale og er det noen som har noen tips om kurs i oslo? :)

Hei,

Folk vil nok anbefale forskjellig utifra metoder og teknikker som de selv bruker. Hvordan ønsker du å føre oppdragelsen på din hund? Det finnes i hovedsak to alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare forsøke igjen jeg, angående mitt spm om dressurkurs :) skal få min nye Yorkshire terrier i morgen og vurderer dressurkurs. Er dette noe som anbefales alle,uansett? I så fall, hva lengde vil en anbefale og er det noen som har noen tips om kurs i oslo? :)

Jeg vil absolutt anbefale et valpekurs fremfor et dressurkurs. Valpekurset vil hjelpe deg å sosialisere hunden, samt du får opplæring i grunnleggende treningsmetoder, slik som sitt, innkalling, bli, ligg, gå fint etc...

Etter dette anbefaler jeg et grunnkurs i lydighet, innen hunden er 14 måneder.. Er viktig at du leser litt om innlæring, da en valp har sin beste innlæringsperiode fra 4-8 måneders alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da en valp har sin beste innlæringsperiode fra 4-8 måneders alderen.

Jeg ville kanskje sagt 2-6 måneder for grunnleggende ferdigheter og 6-12 for lydighet og innkalling, men...flisespikkeri og varierer vel litt fra hund til hund og rase til rase.

En ting er vel de fleste enige om - start treningen i det øyeblikket den hentes hos oppdretter. Ikke vent i 6 måneder fordi "jammen, den er jo så søøøøøøt..." :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje sagt 2-6 måneder for grunnleggende ferdigheter og 6-12 for lydighet og innkalling, men...flisespikkeri og varierer vel litt fra hund til hund og rase til rase.

En ting er vel de fleste enige om - start treningen i det øyeblikket den hentes hos oppdretter. Ikke vent i 6 måneder fordi "jammen, den er jo så søøøøøøt..." :p

Er enig i det, men som førstegangseier kan man ikke forvente at hverken hund eller eier har noen forutsetning til å lære sitt, bli, ligg, innkalling etc før man i det minste har gått på et valpekurs. Og slik jeg har vært borti, kan man ikke melde på valpekurs før iallefall 3-4mnd alder på hunden pga vaksiner etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkte bare forsøke igjen jeg, angående mitt spm om dressurkurs :) skal få min nye Yorkshire terrier i morgen og vurderer dressurkurs. Er dette noe som anbefales alle,uansett? I så fall, hva lengde vil en anbefale og er det noen som har noen tips om kurs i oslo? :)

Når det er snakk om kurs, vil jeg anbefale Oslo Hundeskole. De har masse flinke instruktører :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i det, men som førstegangseier kan man ikke forvente at hverken hund eller eier har noen forutsetning til å lære sitt, bli, ligg, innkalling etc før man i det minste har gått på et valpekurs. Og slik jeg har vært borti, kan man ikke melde på valpekurs før iallefall 3-4mnd alder på hunden pga vaksiner etc..

Her er du inne på noe jeg synes er viktig. Valpekurs har to funksjoner:

1. Kursbiten er for mennesket, ikke for hunden.

2. Sosialisering er for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er du inne på noe jeg synes er viktig. Valpekurs har to funksjoner:

1. Kursbiten er for mennesket, ikke for hunden.

2. Sosialisering er for hunden.

Her er vi 100% enige.. Mange som tar valpekurs som en liten "nå skal jeg få litt fri og la hunden løpe litt fritt" og ikke jobber med noe av det man bør gjøre hjemme.. åsså står de i flere år etterpå og klager på at hunden aldri hører, kan ingenting, gjør ingenting av det man ber de om etc.... frustrerende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest alt som er skrevet, men svarer likevel :)

Noen hunder er bare småspiste.

Er han egentlig småspist om han er normalvektig, eller er det det at han spiser mindre enn du tror han bør gjøre?

Du kan jo også kun gi mat en gang om dagen?

Jeg har tre hunder av samme rase, og de må fores veldig forskjellig fordi de nyttegjør seg næringen veldig forskjellig. Matvraket mitt er selvfølgelig den som trenger minst. Hun får halvparten av hva den ene får, og likevel er hun tykk. Hun er sjekket hos vetten for alt mulig i tilfelle det skulle være noe, men hun er sunn og frisk og det er ikke noe galt.

Han er litt skrinn, men dyrlegen sier han er innenfor normalen, men han bør ikke bli noe tynnere. Veterinær mente vi ikke bør gi han mat færre enn 2g/daglig, siden dette er en liten rase som ikke bør få mye mat av gangen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips! Har nå meldt meg på valpekurs på oslo hundeskole! Oppstart er allerede 2.desember, så her gleder både hund (håper jeg :p ) og eier seg! Den er bare 11 uker nå, men håper det ikke er for tidlig. Jeg ønsker virkelig å gjøre "alt rett" fra begynnelsen av og kjenner meg usikker på veldig mye. Har lest veldig mye, både råd i forum, fagsteder, erfaringsutvekslinger mellom eiere av samme merke osv, men føler likevel at mangel på erfaring gjør det hele litt nervepirrende! Men forsøker som best jeg kan og skal i alle fall virkelig gjøre nytte av valpekurset :)

Enig med det dere peker på om at lett å vente for lenge med oppdragelsen :p den er jo så skjønn og liten at det føles vanskelig å skulle være streng og konsekvent! Bare lyst å plukke den opp og bære den rundt hele tiden! Men skal ikke gå i den "lille-hund" fella! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er litt skrinn, men dyrlegen sier han er innenfor normalen, men han bør ikke bli noe tynnere. Veterinær mente vi ikke bør gi han mat færre enn 2g/daglig, siden dette er en liten rase som ikke bør få mye mat av gangen..

Hvilken rase har du og hvor har veterinæren fått det for seg at man ikke kan fore hunden mindre enn 2 g/dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...