Gå til innhold

Havregryn på treningsfri dag?


Daenerys

Anbefalte innlegg

Jeg har innført den vane at jeg lager meg en god porsjon havregrøt etter trening :) har som formål å gå bittelitt ned i fettprosent, men ikke i vekt.

Er det ok å spise havregrynsgrøt på en treningsfri dag uten at det gjør noe særlig "skade"? I den forstand at magerutene uteblir totalt etc?

Noe råd, evt erfaringer?

Er 20 år, 160cm høy, og vekt på 55 kg.

Håper på gode råd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du kan tenke kcal inn - kcal ut. Så når du trener er jo det totale energiforbruket litt lavere så om du vil kan du spise litt mindre på treningsfrie dager. Har hørt man skal ligge litt lavere på karbs de dagene man ikke trener, men det er ikke sååååå nøye og havregrøt er ikke det verste man spiser av karbs heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kan tenke kcal inn - kcal ut. Så når du trener er jo det totale energiforbruket litt lavere så om du vil kan du spise litt mindre på treningsfrie dager. Har hørt man skal ligge litt lavere på karbs de dagene man ikke trener, men det er ikke sååååå nøye og havregrøt er ikke det verste man spiser av karbs heller :)

For er bevisst på å ligge lavere på karbs på treningsfrie dager, men hvis totalen av antall karbs generellt er lavt den dagen der altså havregrøten utgjør mye av dagens karbs, tenker jeg at det ikke gjør såååå mye ...?:) Omtrentlig utgjør da havregrøten ca 30g karbs, som gjør at totalen den dagen kommer +-50g karbs ila hele dagen. Er ikke dette regnet som forholdsvis lavt også, selv på en treningsfri dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For er bevisst på å ligge lavere på karbs på treningsfrie dager, men hvis totalen av antall karbs generellt er lavt den dagen der altså havregrøten utgjør mye av dagens karbs, tenker jeg at det ikke gjør såååå mye ...?:) Omtrentlig utgjør da havregrøten ca 30g karbs, som gjør at totalen den dagen kommer +-50g karbs ila hele dagen. Er ikke dette regnet som forholdsvis lavt også, selv på en treningsfri dag?

Er usikker på hva som er lavt eller ikke. Jeg orker ikke tenke så avansert rundt maten min, tenker hovedsakelig kcal inn - kcal ut og prøver å få i meg nok protein. Er fornøyd med det. Havregryn tror jeg kan spises uansett, det er så og si supermat for meg. Men hold deg unna raske karbs på treningsfrie dager, tror ikke kroppen trenger noe særlig av det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan helt fint spise havregrøt på treningsfrie dager. Om du ender opp med synlige magemuskler etterhvert har lite eller ingen ting med om du spiser 30, 50 eller 100gram carbs på fridagene å gjøre. Tren magen din tungt regelmessig, og gi det litt tid. :)

Åå, så bra :) Er så veldig glad i havregrøt med kanel, hehe. Kjenner at jeg får et mer stabilt blodsukker, og søtsuget oppstår ikke i den grad. Så 100g karbs på en treningsfri dag er ikke "ille" det heller? Spiser så og si etter Biorytmedietten, som resulterer i at msesteparten av karbsene kommer på kvelden(etter kl 17/18).

Har to treningsfrie dager etter hverandre nå denne uken, for jeg kjørte nok kroppen min litt hardt ut forrige uke på treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er usikker på hva som er lavt eller ikke. Jeg orker ikke tenke så avansert rundt maten min, tenker hovedsakelig kcal inn - kcal ut og prøver å få i meg nok protein. Er fornøyd med det. Havregryn tror jeg kan spises uansett, det er så og si supermat for meg. Men hold deg unna raske karbs på treningsfrie dager, tror ikke kroppen trenger noe særlig av det da.

Setter også mest fokus på antall gram protein - prøver å ikke ligge under 150g. Men som nevnt i tidligere tråder, har jeg hatt et noe anstrengt forhold til karbs, der jeg forestilte meg at karbsene var det som utelukket flat og veltrent mage...

Ja, raske karbs styrer jeg unna for det meste - det samme med for mye hveteprodukter(bl.a. brød). Prøver å holde meg til hvit ris, havregryn, bønner og massevis av grønnsaker. Spiser sikker rundt 5-600g grønnsaker hver dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter også mest fokus på antall gram protein - prøver å ikke ligge under 150g. Men som nevnt i tidligere tråder, har jeg hatt et noe anstrengt forhold til karbs, der jeg forestilte meg at karbsene var det som utelukket flat og veltrent mage...

Ja, raske karbs styrer jeg unna for det meste - det samme med for mye hveteprodukter(bl.a. brød). Prøver å holde meg til hvit ris, havregryn, bønner og massevis av grønnsaker. Spiser sikker rundt 5-600g grønnsaker hver dag

Tror det er veldig individuelt fra person til person hva som gir deg flat mage. En normalvekt og hard trening er nok generelt viktig for alle som ønsker mageruter, men for meg f.eks funker det kjempebra å ligge høyt på karbs alle dager. Jeg blir faktisk mer oppblåst av mye melkeprodukter og har hatt synlige mageruter med masse karbs :) Må bare avslutte med litt havregryn-love; havregrøt med yoghurt naturell, rosiner, eplebiter, kanel og litt honning. Mmmmm :love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er veldig individuelt fra person til person hva som gir deg flat mage. En normalvekt og hard trening er nok generelt viktig for alle som ønsker mageruter, men for meg f.eks funker det kjempebra å ligge høyt på karbs alle dager. Jeg blir faktisk mer oppblåst av mye melkeprodukter og har hatt synlige mageruter med masse karbs :) Må bare avslutte med litt havregryn-love; havregrøt med yoghurt naturell, rosiner, eplebiter, kanel og litt honning. Mmmmm :love:

Så sant, du sier noe :). Nå spiser jeg itillegg endel melkeprodukter, som Cottage Cheese. Jeg bare elsker CC med Lerums sukkerfrie syltetøy og kanel... Du har ikke oversikt over ca antall g karber per dag du ligger på i ukedagene? Ååå, hørtes nydelig ut (y) Er dette noe du spiser selv på treningsfrie dager også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens litt malplassert post, men jeg følte det var på sin plass å påmnne om at man er ikke nødt til å kjøre 110% ubermarinejegerhardkjør på kropp og sjel all day errday for å få fremgang, det eneste som kreves er at man endrer livsstil til en som er marginalt bedre enn den man allerede har,så kommer det endringer.

Jeg synes det er .... mindre optimalt at så mange går inn for å kjøre så utrolig strengt opplegg med seg selv, når de i 99% av tilfellene ikke trenger det(unntaket her er vel folk som skal stå på scene eller konkurrerer i NM/EM/VM osv).

Tren tung styrke, spis nok god mat, kos deg innimellom,sov godt og smil. Så kommer resultatene av seg selv.

Å utelukkende sverge til stevia og sukkerfri fun light og... råkakao ,tarmrens , blodlating , homeopati og gudene vet hva i,hellig overbevisning om at det er det eneste som nytter for å få fremgang, når du kunne fått nøyaktig det samme med havregryn og freia melkesjokolade, da blir man sittende og undre.

Dette var ikke en post rettet mot noen i denne tråden,men jeg måtte bare lette på trykket. Sorry4derail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spis det du føler for uansett dag tenker jeg da,og skal du ligge i vedlikehold kcalmessig er det jo bare å bake det inn hva det nå skulle være,selvfølgelig best om det er næringsrik mat,hvorav havregrøt er ;) Ja man kan med fordel sise mindre karber på trneingsfri dager men altså..jeg har alltid tenkt at så nazi gidder jeg ikke å være:P Min vane er at jeg spiser for så vidt det jeg føler for uansett dager så lenge det passer inn i ukestotalen..er det havregrøt og poteter på treningsfri dager så ja da er det det...er det dette atdu ikke bruker så mye karbs de dagene kan du jo trøste deg med at du vil sannsynligvis prestere godt på trening dagen etter:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens litt malplassert post, men jeg følte det var på sin plass å påmnne om at man er ikke nødt til å kjøre 110% ubermarinejegerhardkjør på kropp og sjel all day errday for å få fremgang, det eneste som kreves er at man endrer livsstil til en som er marginalt bedre enn den man allerede har,så kommer det endringer.

Jeg synes det er .... mindre optimalt at så mange går inn for å kjøre så utrolig strengt opplegg med seg selv, når de i 99% av tilfellene ikke trenger det(unntaket her er vel folk som skal stå på scene eller konkurrerer i NM/EM/VM osv).

Tren tung styrke, spis nok god mat, kos deg innimellom,sov godt og smil. Så kommer resultatene av seg selv.

Å utelukkende sverge til stevia og sukkerfri fun light og... råkakao ,tarmrens , blodlating , homeopati og gudene vet hva i,hellig overbevisning om at det er det eneste som nytter for å få fremgang, når du kunne fått nøyaktig det samme med havregryn og freia melkesjokolade, da blir man sittende og undre.

Dette var ikke en post rettet mot noen i denne tråden,men jeg måtte bare lette på trykket. Sorry4derail.

Vil ikke si det var en malplassert post dette. Dessverre har jeg blitt litt bitt av basillen som går ut på å kjøre "110% ubermarinejegerhardkjør på kropp og sjel all day. Føler at sklir jeg litt ut av det såkalte kostholdsregimet, eller overstiger energibehovet mitt en dag - er jeg på veg vekk fra framgangen ift trening og kosthold.

Jeg skal ikke stå på en evt scene eller konkurrere i NM etc., men det hele handler vel enkelt om å oppnå resultater...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For er bevisst på å ligge lavere på karbs på treningsfrie dager, men hvis totalen av antall karbs generellt er lavt den dagen der altså havregrøten utgjør mye av dagens karbs, tenker jeg at det ikke gjør såååå mye ...?:) Omtrentlig utgjør da havregrøten ca 30g karbs, som gjør at totalen den dagen kommer +-50g karbs ila hele dagen. Er ikke dette regnet som forholdsvis lavt også, selv på en treningsfri dag?
Synes personlig dette regnes som avsindig lavt uansett dager og spesielt på treningsdager...300 g på treningsdager er bra,150-170 på treningsfri dager er bra:) synes jeg! Med mindre du går på lavkarbo og skal ned i vekt ,noe du ikke skal:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes personlig dette regnes som avsindig lavt uansett dager og spesielt på treningsdager...300 g på treningsdager er bra,150-170 på treningsfri dager er bra:) synes jeg! Med mindre du går på lavkarbo og skal ned i vekt ,noe du ikke skal:)

Som du kanskje husker, har jeg jo fortsatt bittelitt anstrengt forhold til karbs. Har et litt ambivalent forhold til det. Jeg vil litt ned i fettprosent, men ikke ned i vekt og heller ikke opp. Husker godt et innlegg du svarte meg på i en tidligere tråd forrige uke - og du skal vite jeg har tatt medf meg mye av det du sa:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant, du sier noe :). Nå spiser jeg itillegg endel melkeprodukter, som Cottage Cheese. Jeg bare elsker CC med Lerums sukkerfrie syltetøy og kanel... Du har ikke oversikt over ca antall g karber per dag du ligger på i ukedagene? Ååå, hørtes nydelig ut (y) Er dette noe du spiser selv på treningsfrie dager også?

Pleier ikke sjekke hvor mye karbs jeg spiser og driter egentlig i det, men logget en vanlig dag og spiser sånn cirka 200 g karbs. Utgjør omtrent 50% av kostholdet mitt. Noen ganger mer, andre ganger mindre. Men om du blir oppblåst av melkeprodukter eller ikke, det vet jeg ikke. Kan være individuelt for meg. Jeg spiser havregrøt alle ukedager fordi jeg elsker det. Prøver å ha litt mindre havregryn og heller litt mer protein (cc, melk, yoghurt) på treningsfrie dager, men tar det ikke så nøye :) Kroppen skal jo restituere seg på treningsfrie dager og da må den jo også ha skikkelig mat! Og som det sies over her... vi fitness-folk MÅ jobbe med å få et bedre og mer avslappet forhold til mat :love: Sliter med det selv. Lykke til, søta! Gjerne send en PM om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du kanskje husker, har jeg jo fortsatt bittelitt anstrengt forhold til karbs. Har et litt ambivalent forhold til det. Jeg vil litt ned i fettprosent, men ikke ned i vekt og heller ikke opp. Husker godt et innlegg du svarte meg på i en tidligere tråd forrige uke - og du skal vite jeg har tatt medf meg mye av det du sa:).
Det tar tid å forandre på dårlige vaner og ikke minst når de er blitt en Obsession ,det vet jeg alt om,så ikke kjør deg så hardt verken ene eller andre veien du,ta det sakte..venn deg til nye vaner sakte..øk litt og litt på karbs også da vetu,..du trenger ikke å starte med å spise 300 g daglig hvis dette gjør deg ukonfortabel:) Det er d samme som med vekt også det..bare ta et lite kritt av gangen ,så kommer du i mål til slutt:) hvis det betyr at du skal spise 50 g på treningsfri dager og 150 på treningsdager så greit,men øk litt,typ,20 gram hver uke for eksempel..blir lite om gangen,lettere å takle:) Men poenget her er jo at du til syvende og sist skal kunne a et mindre anstrengt forhold til både mat og kalorier og trening sant..det skal komme litt av seg selv og du skal ikke føle noe vonde tanker,tvangstanker,eller dårlig samvittighet eller noe når duer kommet dit du skal være:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier ikke sjekke hvor mye karbs jeg spiser og driter egentlig i det, men logget en vanlig dag og spiser sånn cirka 200 g karbs. Utgjør omtrent 50% av kostholdet mitt. Noen ganger mer, andre ganger mindre. Men om du blir oppblåst av melkeprodukter eller ikke, det vet jeg ikke. Kan være individuelt for meg. Jeg spiser havregrøt alle ukedager fordi jeg elsker det. Prøver å ha litt mindre havregryn og heller litt mer protein (cc, melk, yoghurt) på treningsfrie dager, men tar det ikke så nøye :) Kroppen skal jo restituere seg på treningsfrie dager og da må den jo også ha skikkelig mat! Og som det sies over her... vi fitness-folk MÅ jobbe med å få et bedre og mer avslappet forhold til mat :love: Sliter med det selv. Lykke til, søta! Gjerne send en PM om du vil.

Ahhh, høres bra ut!:) Vil drite litt i det jeg også, hehe...Akkurat, kroppen må jo restituere seg, så det blir litt feil når vi som trener mye per uke, skal på treningsfrie dager tilføre minimalt energi iform av karbs! Hvor skal vi tilslutt hente energien fra, når gårsdagens kcal omtrentlig bare kom fra protein :eek:

Helt enig, vi MÅ få et mer avslappet forhold til dette - vil velger jo denne livsstilen for vi vil kroppen våres godt, og det blir mot sn hensikt dersom vi fortsetter slik vil jeg påstå.

Massemasse lykke til du også, søta :). Du må også gjerne sende en PM :). Forresten, har du noen gode intervall/cardio økter som du trener ukentlig? Føler jeg kjører mye av det samme opplegget ofte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...