Gå til innhold

Havregryn på treningsfri dag?


Daenerys

Anbefalte innlegg

Det tar tid å forandre på dårlige vaner og ikke minst når de er blitt en Obsession ,det vet jeg alt om,så ikke kjør deg så hardt verken ene eller andre veien du,ta det sakte..venn deg til nye vaner sakte..øk litt og litt på karbs også da vetu,..du trenger ikke å starte med å spise 300 g daglig hvis dette gjør deg ukonfortabel:) Det er d samme som med vekt også det..bare ta et lite kritt av gangen ,så kommer du i mål til slutt:) hvis det betyr at du skal spise 50 g på treningsfri dager og 150 på treningsdager så greit,men øk litt,typ,20 gram hver uke for eksempel..blir lite om gangen,lettere å takle:) Men poenget her er jo at du til syvende og sist skal kunne a et mindre anstrengt forhold til både mat og kalorier og trening sant..det skal komme litt av seg selv og du skal ikke føle noe vonde tanker,tvangstanker,eller dårlig samvittighet eller noe når duer kommet dit du skal være:)

Du sier så mye rett, og jeg vet at det er riktig også... :) For et par års tid siden, hadde jeg ikke tanker som var i nærheten av dette ift mat og trening, og jeg vet ikke hva dette har kommet av ... Merkelig igrunn at jeg kjører et slikt hardkjør, mtp jeg har alltid hatt en sunn og sterk kropp, normal vekt, tross for en tiden siden jeg spiste sundt men unnet masse godt itillegg.

Savner vel egentlig litt at jeg kunne slappe mer av, kjøpe meg en bolle hvis jeg har lyst, lage meg vaffler med syltetøy hvis jeg får lyst på det..UTEN at fiberhusk, mandelmel, sukrin MÅ være hoveddelen i oppskriften

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med Klokov, dette spørsmålet blir litt absurd for min del, og det er synd at du tenker at mengde havregryn på treningsfrie dager kan være det som er avgjørende for utviklingen.

Har du lyst på havregryn så spiser du havregryn. Det er tipp topp, og vil gi deg mye energi til å fungere bra både på trening og i hverdagen ellers.

Når det kommer til mengde, så kommer det jo litt an på hvordan energiforbruket ditt er totalt i løpet av en uke. Desto høyere energiforbruk, jo mer fornuftig er det å ligge høyere på karbohydrater, ellers så er det det totale forbruket over tid som er viktig, og jeg ser ikke helt poenget med å nødvendigvis ligge noe lavere på treningsfrie dager. For min del så er det vel så viktig å bygge opp energilagrene dagene før tunge treningsdager.

Når det er sagt, så liker jeg at du tenker at vektnedgang ikke nødvendigvis er det som skal til for å gå ned i fettprosent. Jeg har et inntrykk av at det er mange, spesielt jenter, som ikke greier å tenke slik :)

Ellers så er det jo strengt talt så enkelt som noen andre sier også; mengde energi inn kontra energi ut = vekt opp eller ned.

konklusjon: bygg muskler, og spis havregryn, og ikke overkompliser ting, så blir dette bra! :)

Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du kanskje husker, har jeg jo fortsatt bittelitt anstrengt forhold til karbs. Har et litt ambivalent forhold til det. Jeg vil litt ned i fettprosent, men ikke ned i vekt og heller ikke opp. Husker godt et innlegg du svarte meg på i en tidligere tråd forrige uke - og du skal vite jeg har tatt medf meg mye av det du sa:).

Du skriver at du følger biorytmedietten. Da kan det være greit å vite at mannen bak biorytme dietten, Børge Fagerli svært sjeldent anbefaler noe under 120-150 gram karbs selv på hviledager.

I intervjuet med Børge Fagerli så gav han et eksempel på diett for en jente på 60 kg som skulle redusere fettprosenten. Du kan jo kikke litt på det for å se forslag til fornuftige karbmengder.

Intervju – Børge Fagerli om Biorytmedietten - Fitnessbloggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki, må bare si at jeg forstår deg !! Havregryn er mye skrytt av. selv legger jeg det mest inn på en ren spisedag. (Med helmelk og rosiner) Ellers kan jeg lage meg porsjon av havrekli med ca 20 gram kruskakli som jeg blander inn. Bodybuilders trenger fiber. Både havrekli og kruskakli har større andel protein og lavere karbs. Syns jeg gir bort ett gull tips her og burde fått betalt!!! HAHAHA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at du følger biorytmedietten. Da kan det være greit å vite at mannen bak biorytme dietten, Børge Fagerli svært sjeldent anbefaler noe under 120-150 gram karbs selv på hviledager.

I intervjuet med Børge Fagerli så gav han et eksempel på diett for en jente på 60 kg som skulle redusere fettprosenten. Du kan jo kikke litt på det for å se forslag til fornuftige karbmengder.

Intervju – Børge Fagerli om Biorytmedietten - Fitnessbloggen

Har innsett nå at jeg har vært helt på bærtur når det gjelder karb mengde - alt for redd for at dette skulle hindre målsetningene mine ift resultater på trening. Absolutt, jeg har jo en vekt litt under eksempelet til Fagerli - men jeg kan jeg ta et forholdsvis likt utg.pkt som han oppgir?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har innsett nå at jeg har vært helt på bærtur når det gjelder karb mengde - alt for redd for at dette skulle hindre målsetningene mine ift resultater på trening. Absolutt, jeg har jo en vekt litt under eksempelet til Fagerli - men jeg kan jeg ta et forholdsvis likt utg.pkt som han oppgir?:)

Ikke at jeg er noen ekspert, men ut i fra det du har fortalt om deg selv, så kan jeg ikke skjønne annet enn at et ganske likt utgangspunkt som i eksemplet må fungere bra. Anybody else?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke spurt om karb. mengder her inne før?

Uansett, NYT havregryn når du VIL HA havregryn - og ellers drit i havregryn.

Don't overthink it :)

Haha, jo - men med en litt annen vinkling mtp at jeg følger biorytme(Fagerli);) Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har innsett nå at jeg har vært helt på bærtur når det gjelder karb mengde - alt for redd for at dette skulle hindre målsetningene mine ift resultater på trening. Absolutt, jeg har jo en vekt litt under eksempelet til Fagerli - men jeg kan jeg ta et forholdsvis likt utg.pkt som han oppgir?:)

Ja, du kan bruke eksempelet som det står så bare gjør du små justeringer (100-200 kcal om gangen) etter et par uker om du ser at det blir for mye eller for lite mat. Siden du vil holde vekten stabil så øker du matmengden om du går ned i vekt og reduserer litt om du går opp i vekt. Men har du spist litt for lite fra før så bør du tolerere et par kg vektoppgang som skyldes økt væskenivå, glykogenlagre, tarminnhold og slikt de første par ukene uten at du gjør noen endringer pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan bruke eksempelet som det står så bare gjør du små justeringer (100-200 kcal om gangen) etter et par uker om du ser at det blir for mye eller for lite mat. Siden du vil holde vekten stabil så øker du matmengden om du går ned i vekt og reduserer litt om du går opp i vekt. Men har du spist litt for lite fra før så bør du tolerere et par kg vektoppgang som skyldes økt væskenivå, glykogenlagre, tarminnhold og slikt de første par ukene uten at du gjør noen endringer pga dette.

Ok, dette vil jeg teste ut! Takker for god respons:) Har en treingsmengde på ca annen hver dag, men med to dager treningsfri innimellom hvis jeg føler kroppen trenger restituere seg mer. Så ila en treningsøkt forbrenner jeg +-500kcal på møllen, samt 30-40 min styrke etterfulgt av gåing fram og tilbake til trening - som vil si at jeg har vel et kcal behov på en treningsdag på litt over 2000 for å unngå vekttap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, dette vil jeg teste ut! Takker for god respons:) Har en treingsmengde på ca annen hver dag, men med to dager treningsfri innimellom hvis jeg føler kroppen trenger restituere seg mer. Så ila en treningsøkt forbrenner jeg +-500kcal på møllen, samt 30-40 min styrke etterfulgt av gåing fram og tilbake til trening - som vil si at jeg har vel et kcal behov på en treningsdag på litt over 2000 for å unngå vekttap?

Man klarer aldri å beregne kaloribehovet 100% nøyaktig så du må bare justere litt underveis. Litt over 2000 kalorier høres ut som et fornuftig utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...