Gå til innhold

BCAA


KoRnich

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er på kalorikutt for tiden (som 90% av alle andre her inne) har fått anbefalt BCAA på det lokale gymmet men er litt usikker på om det hjelper? noen som har erfaring med bruk av bcaa?

Hei

Jeg begynte med kcal underskudd rett etter nyttår, og merket ca etter 3 uker at kroppen ikke orket å trene. Tok en serie av en øvelse så var jeg ferdig. Så gikk jeg på nett og leste litt og kom over BCAA. Jeg tenkte at det skadet ikke å prøve og kjøpte star nutrition sin gjennom gymgrossisten. DET er noe av det lureste jeg har gjort! Har en vekt her gjemme som måler fettprosent i tillegg til vekt, og jeg så på den at før jeg begynte med BCAA så gikk vekten ned, men fettprosenten opp!! Kroppen tærte på musklene i stedet for fettlagrene når jeg trente. Etter jeg begynte med BCAA så snudde den trenden! De siste 4 ukene har jeg ikke vært på vekten, men har mistet 6 cm rundt livet. Jeg har overskudd når jeg trener og merket stooooor forskjell når jeg gikk fra ingen BCAA til BCAA når jeg trente. Anbefales på det sterkeste! Men det er fortsatt viktig å spise bra og få i seg mye protein, fett og fiber =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja leste den, men når det er skrevet av en akademisk flinkiss som spiller vollyball blir jeg litt skeptisk :) har mye mer tilltro til personer som har prøvd selv og som driver med styrke/fitness treing, så denne gang hører jeg på Stitluss og prøver BCAA. så får vi se om jeg er mest enig med Stitluss eller Vegard L om en måned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja leste den, men når det er skrevet av en akademisk flinkiss som spiller vollyball blir jeg litt skeptisk :) har mye mer tilltro til personer som har prøvd selv og som driver med styrke/fitness treing, så denne gang hører jeg på Stitluss og prøver BCAA. så får vi se om jeg er mest enig med Stitluss eller Vegard L om en måned

Haha, selvfølgelig gjør du som du vil. Har selv brukt BCAA og merket null endring. Jeg spiser de alle fleste proteinene mine gjennom vanlig mat. Og i store mengder (~2g/kg kroppsvekt).

Lykke til uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

takk takk prøver så ser vi - finner ut i løpet av en måned om det hadde vært lurere å bruke de hundrelappene på tunfisk og ris enn BCAA :) blir rask til at jeg prøver noe nytt i jakten på det som kan gi meg det lille ekstra. mulig at litt bedre selvdisiplin når det kommer til mat i helgene hadde vært det beste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja leste den, men når det er skrevet av en akademisk flinkiss som spiller vollyball blir jeg litt skeptisk :) har mye mer tilltro til personer som har prøvd selv og som driver med styrke/fitness treing, så denne gang hører jeg på Stitluss og prøver BCAA. så får vi se om jeg er mest enig med Stitluss eller Vegard L om en måned

Driver jeg ikke med styrke/fitness-trening? Kult. Heldigvis handler kosthold og trening mest om personlige meninger og ikke hva som faktisk skjer i kroppen, så det er best at alle bruker sine egne fakta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja leste den, men når det er skrevet av en akademisk flinkiss som spiller vollyball blir jeg litt skeptisk :) har mye mer tilltro til personer som har prøvd selv og som driver med styrke/fitness treing, så denne gang hører jeg på Stitluss og prøver BCAA. så får vi se om jeg er mest enig med Stitluss eller Vegard L om en måned

Dette kan du ikke mene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg begynte med kcal underskudd rett etter nyttår, og merket ca etter 3 uker at kroppen ikke orket å trene. Tok en serie av en øvelse så var jeg ferdig. Så gikk jeg på nett og leste litt og kom over BCAA. Jeg tenkte at det skadet ikke å prøve og kjøpte star nutrition sin gjennom gymgrossisten. DET er noe av det lureste jeg har gjort! Har en vekt her gjemme som måler fettprosent i tillegg til vekt, og jeg så på den at før jeg begynte med BCAA så gikk vekten ned, men fettprosenten opp!! Kroppen tærte på musklene i stedet for fettlagrene når jeg trente. Etter jeg begynte med BCAA så snudde den trenden! De siste 4 ukene har jeg ikke vært på vekten, men har mistet 6 cm rundt livet. Jeg har overskudd når jeg trener og merket stooooor forskjell når jeg gikk fra ingen BCAA til BCAA når jeg trente. Anbefales på det sterkeste! Men det er fortsatt viktig å spise bra og få i seg mye protein, fett og fiber =)

De vektene man kjøper / tester på treningssentre er vanvittig unøyaktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å se litt nærmere på det. I kroppen vår har vi noe som heter proteinturnover. Dette går ut på at nysyntese av protein er tilsvarende den mengden som blir nedbrutt. Vi har et "lager" av aminosyrer som refereres til som amino acid pool. Dette er frie aminosyrer som kan benyttes til syntese av proteiner som kroppen trenger samt benyttes i nitrogenholdige komponenter i kroppen.

Hva er poenget, hvorfor tar jeg opp dette?

Det er riktig som du sier, at BCAA kan være fordelaktig i enkelte tilfeller. Men det er svært sjeldent. Når vi trener brytes muskulaturen ned. Muskulaturen bryter ned sine egne proteiner til blant annet valine, leucine og isoleucine ( BCAA ) som den selv benytter seg av som energikilde under aktivitet

Men shiiiit, blir man ikke sykt katabol da?

Jo akkurat der og da er kroppen i en katabol fase, men hva så? Dersom man spiser det man skal i løpet av dagen, spesielt proteiner i dette tilfellet vil musklene bygges opp igjen.

Poenget mitt er at dersom du spiser nok proteiner i løpet av en dag vil BCAA brytes ned og benyttes som energi i Krebs syklus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg begynte med kcal underskudd rett etter nyttår, og merket ca etter 3 uker at kroppen ikke orket å trene. Tok en serie av en øvelse så var jeg ferdig. Så gikk jeg på nett og leste litt og kom over BCAA. Jeg tenkte at det skadet ikke å prøve og kjøpte star nutrition sin gjennom gymgrossisten. DET er noe av det lureste jeg har gjort! Har en vekt her gjemme som måler fettprosent i tillegg til vekt, og jeg så på den at før jeg begynte med BCAA så gikk vekten ned, men fettprosenten opp!! Kroppen tærte på musklene i stedet for fettlagrene når jeg trente. Etter jeg begynte med BCAA så snudde den trenden! De siste 4 ukene har jeg ikke vært på vekten, men har mistet 6 cm rundt livet. Jeg har overskudd når jeg trener og merket stooooor forskjell når jeg gikk fra ingen BCAA til BCAA når jeg trente. Anbefales på det sterkeste! Men det er fortsatt viktig å spise bra og få i seg mye protein, fett og fiber =)

Unnskyld meg, men. lol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er at dersom du spiser nok proteiner i løpet av en dag vil BCAA brytes ned og benyttes som energi i Krebs syklus

Riktig. I gjennomsnitt bukes BCAA til å dekke opp til 6% av energiforbruket under aktivitet, men BCAA er ikke begrensende aminosyrer i noen proteinkilder. De forekommer tvert imot i ganske høye mengder i alle vanlige proteinkilder, også i vegetabilsk protein.

Høyere inntak av BCAA fører til høyere oksidasjon og høyere andel som blir metabolisert i fettvevet. Høye blodkonsentrasjoner av disse aminosyrene er noe kroppen helst vil unngå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver jeg ikke med styrke/fitness-trening? Kult. Heldigvis handler kosthold og trening mest om personlige meninger og ikke hva som faktisk skjer i kroppen, så det er best at alle bruker sine egne fakta :)

hei vegrad, så bare på profilen din at du studerer ernæring og spiller vollyball - ikke at det er no egalt med noen av de to :) av det du skrev om bcaa og annet jeg har lest så er jeg tvilende til om bcaa har noe for seg dersom du ikke går på kalori underskudd. det virker dog tilltalende å prøve bcaa når jeg er på underskudd for å se om det gir noen effekt da. det er lite aktuelt å ta bcaa i en periode hvor jeg har et godt kalorioverskudd. har som regel ikke noe problemer med å få i meg nok proteiner heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei vegrad, så bare på profilen din at du studerer ernæring og spiller vollyball - ikke at det er no egalt med noen av de to :) av det du skrev om bcaa og annet jeg har lest så er jeg tvilende til om bcaa har noe for seg dersom du ikke går på kalori underskudd. det virker dog tilltalende å prøve bcaa når jeg er på underskudd for å se om det gir noen effekt da. det er lite aktuelt å ta bcaa i en periode hvor jeg har et godt kalorioverskudd. har som regel ikke noe problemer med å få i meg nok proteiner heller

Nettopp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags trender? lurer av nysgjerrighet

Jeg veide meg en gang i uken og skrev ned vekt og fett% som vekten viste. Da så jeg at vekten gikk gjevnt nedover, mens fett% gikk gjevnt oppover. Pga kcal underskuddet så ble det vanskelig å få i seg nok proteiner uten å overskride dagsinntaket av kcal, og jeg tolket det, sammen med min subjektive følelse når jeg trente at kroppen brøyt ned muskelmasse i stedet for fettreserver. Etter jeg begynte med BCAA tilskudd (i pulverform), snudde denne trenden. Da gikk både vekten og fett% gjevnt nedover, og jeg følte jeg hadde mer overskudd og fikk bedre fremgang i treningen. Jeg er enig i at det er fullt mulig og få i seg nok aminosyrer gjennom vanlig kosthold, men når du skal ned i vekt er det vanskelig, og da hjalp det med BCAA tilskudd for min del:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...