Gå til innhold

BCAA


KoRnich

Anbefalte innlegg

jeg har nå gått fra 86 til 75 kg -fra ca 78 kg så har jeg merket en betydelig nedgang i styrke. dette har nok også mye med det lave kaloriinntaket de siste tre ukene. tidligere i dietten så har jeg bare brukt protein pulver som tilskudd, vanskelig å få i seg nok proteiner uten at kaloriinntaket blir høyt dersom man ikke tar pulver synes jeg. tunfisk er ikke så spennende når man må spise 800 gram om dagen :) kjøpte meg BCAA i forrige uke for å ha det som ekstra tilskudd i innspurten av dietten. skal nå ha en uke opphold i dietten før jeg avslutter med en siste 4 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

KoRnich : Kan jeg spørre hvor mye du veier/høyde? Opplever du at det er vanskelig å få i seg nok proteiner i forhold til behovet eller at du har en stressende hverdag som gjør inntak av næring vanskelig?

I utgangspunktet er det relativ lett å å få i seg nok kostproteiner uten at det skal eskalere kaloriinntaket, selv ved en vektredusksjon. Så behovet for å "ta" pulver slik du nevner kan bli ekskludert. Harde styrketrening øker behovet for mineraler, noen vitaminer og muligens antioksidanter. Det endogene antioksidant-forsvaret blir stimulert/oppregulert ifra styrketrening, men ved en vektreduksjon så kan det med fordel fokuseres på alle disse fargerike fytokjemikalene i mat, da under en vektreduksjonsfase og lengre/harde styrketrening kan dette gi økt stress for kroppen. Proteintilskudd kan potensielt gå ut over "kaloribudsjettet", disse bidrar ikke med de såkalte "gratispassasjerene" som kostproteiner bidrar med. De fleste velger å kompensere med multivitaminer, antioksidant-tilskudd etc. Sistnevnte har ingen holdepunkter for å anbefales og det har blitt observert negative effekter/forverret treningskvalitet ved inntak av antioksidant-tilskudd (Nedregulering av det endogene forsvaret).

Ved en vektreduksjon er det uten tvil hensiktsmessig å øke inntaket fra proteiner grunnet økt metthet, lavere ATP-nyttegjøring/høyere TEF og kanskje ligge opp mot 2,0g protein per kg for enkelte individer. Men personlig synes jeg mange undervurderer karbohydratbehovet ved diett. Mange ser ut til å tenke at karbohydrater --> insulin --> fettlagring men i forhold til å ha godt nok trenings-kvalitet tenker man jo tradisjonelt at man burde prøve å opprettholde høyest mulig glykogenlager da insulin også har en anabol effekt. Men dette er selvsagt bare en måte å gjøre dette på. : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det går an å kjøpe proteinpulver som inneholder BCAA, funker det likesågreit å bare bruke dette, istede for å kjøpe proteinpulver og BCAA piller eller pulver ved siden av? Et eksempel jeg har funnet er Micellar Casein fra proteinfabrikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det går an å kjøpe proteinpulver som inneholder BCAA, funker det likesågreit å bare bruke dette, istede for å kjøpe proteinpulver og BCAA piller eller pulver ved siden av? Et eksempel jeg har funnet er Micellar Casein fra proteinfabrikken.

Alle proteinpulvere inneholder mye BCAA. Det samme gjelder det meste av protein du spiser fra mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt talt behøver du ikke proteintilskudd da mat vil dekke dette. Har du problemet med å innta nok proteiner så ligger årsaken hos mange at inntaket av mat er for lite i forhold til behovet. Dette kan relativt lett løses ved å fokusere på et høyere matvareinntak. Behovet for protein under vekst og spesielt styrkevekst er uten tvil forhøyet, men det forhøyede behovet er lite i forhold til matinntaket den norske befolkningen generelt sett har.

Ved elendig apetitt og lignende situasjoner så kan derimot tilskudd være aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

KoRnich : Kan jeg spørre hvor mye du veier/høyde? Opplever du at det er vanskelig å få i seg nok proteiner i forhold til behovet eller at du har en stressende hverdag som gjør inntak av næring vanskelig?

Klart du kan. vekt: 75,6, gikk nettopp av vekta, høyde: 179 cm. i helgene så går det greit å få iseg protein gjennom vanlig kost, men får det ikke til å gå opp med antall måltider i hverdagen. trening: Styrke: mandag kveld, tirsdag morgen, torsdag morgen, fredag morgen. Kardio tirsdag ettermiddag og torsdag kveld. Kjernemusklatur og lett kardio på onsdag morgen. flink å fullføre fire styrkeøkter, dropper kardioen dersom det ikke skulle passe. så 4 til 7 økter i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan. vekt: 75,6, gikk nettopp av vekta, høyde: 179 cm. i helgene så går det greit å få iseg protein gjennom vanlig kost, men får det ikke til å gå opp med antall måltider i hverdagen. trening: Styrke: mandag kveld, tirsdag morgen, torsdag morgen, fredag morgen. Kardio tirsdag ettermiddag og torsdag kveld. Kjernemusklatur og lett kardio på onsdag morgen. flink å fullføre fire styrkeøkter, dropper kardioen dersom det ikke skulle passe. så 4 til 7 økter i uken.

Hvor mye spiser du i løpet av en vanlig dag da? (kcal og protein)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt talt behøver du ikke proteintilskudd da mat vil dekke dette. Har du problemet med å innta nok proteiner så ligger årsaken hos mange at inntaket av mat er for lite i forhold til behovet. Dette kan relativt lett løses ved å fokusere på et høyere matvareinntak. Behovet for protein under vekst og spesielt styrkevekst er uten tvil forhøyet, men det forhøyede behovet er lite i forhold til matinntaket den norske befolkningen generelt sett har.

Ved elendig apetitt og lignende situasjoner så kan derimot tilskudd være aktuelt.

thnx! Jeg har en relativt liten kropp men prøver å bygge muskler. Har problemer med nok mat inntak hvis jeg bare skal spise sunt, så jeg pleier å supplementere med proteinshakes. Både fordi det hjelper mot sjokkisbehov og gir proteiner. Da trenger jeg ikke bruke en formue på BCAA da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther

Har lest flere steder at det er anbefalt med en dose BCAA før trening for de som spiser etter et PF-mønster - noen her inne som har erfaring med det? Har tenkt til å prøve meg på PF, og hadde vært greit om det ikke gikk ut over musklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du får i deg 200 g protein hver dag så trenger du hvertfall ikke å bekymre deg for at det blir for lite!

nei, gjør vel ikke det. jeg har vel muligens mistolket BCAA i all min uvitenhet :) trudde vel egentlig at det ville være med på å forhindre muskeltap under diett. men der som det ikke stemmer så er vel alt bra uten bcaa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nei, gjør vel ikke det. jeg har vel muligens mistolket BCAA i all min uvitenhet :) trudde vel egentlig at det ville være med på å forhindre muskeltap under diett. men der som det ikke stemmer så er vel alt bra uten bcaa :)

(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv i kcal overskudd og får i meg nok proteiner sannsynligvis med 2 proteinshakes om dagen (ligger vel på 150g++/dag). Har også brukt BCAA iforbindelse med styrketrening de siste ukene og synes det gir ekstra krefter. Jeg drikker det som regel ikke før jeg er i gang med treningen og opplever at det gir effekt etter kort tid.

Nå har jeg lest det som står i denne tråden og synes det er interessant at BCAA egentlig ikke skal gi meg noen effekt da jeg får aminosyrene gjennom proteininntaket mitt. Det kan altså godt tenkes jeg opplever enn placebo effekt, men effekten er der selv om jeg har lest at det ikke skal gi effekt.. Konklusjonen for min del må vel bli at jeg fortsetter å bruke det da jeg opplever en effekt av det, innbilt eller ei ;).

Det lureste er nok å gjøre seg opp sin egen mening om hva som fungerer for seg selv. Generelle råd er ikke alltid tilpasset individuelle forskjeller og hva som er sannhet, forandrer seg ettersom vitenskapen oppdager noe nytt eller kan måle mer nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...