Gå til innhold

Om karbohydratinnak - "Dagbladet torsdag" i dag.


Bikini

Anbefalte innlegg

I Dagbladet torsdagsmagasin i dag, leser jeg at en trenende kvinne på ca 65 kilo skal innta 290 - 325 gram karbohydrat pr dag. Kan dette være riktig? Det høres veldig mye ut. Når jeg nå sjekker på nettet hvor mange gram karbohydratdet det er feks i en banan (10-20) eller i 100 gram brød (41-42 gram) så ser det da ut til at jeg skal flerdoble karbohydratinntaket mitt - det høres merkelig ut. Jeg tror faktisk ikke jeg klarer å spise så mye karbohydrat. (Ikke at jeg har tenkt å gjøre det heller da men...) Er det skrivefeil, eller er dette utifra statens anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm.. nå la jeg blekka fra meg, men jeg mener det ikke sto noe om kalorier og at fokuset var på karbo.

det er vel ikke så vanskelig det? 100 g hgryn: 60, 3 skiver brød : 60, 100 g ris: 80, 3frukt: 70...

trener man veldig mye kpndisjon er sikkert ikke dette dumt, men er jo veldig mye for en "vanlig" person

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er vel ikke så vanskelig det? 100 g hgryn: 60, 3 skiver brød : 60, 100 g ris: 80, 3frukt: 70...

trener man veldig mye kpndisjon er sikkert ikke dette dumt, men er jo veldig mye for en "vanlig" person

100g havregryn og 100g ris er ganske svære porsjoner!

For å få 70g karbohydrat fra 3 frukt må det være snakk om 3 store bananer. 3 epler vil gi 30-40g karbohydrat f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett artikkelen, men det er isåfall etter statens ernæringsanbefalninger. 60% karbohydrat, 10-15% protein og 25-30%fett, mao helt på tryne.

Faktisk, therese, så er det 10-20 % Protein, 25-35 % fett og 50-60 % karbs:whistling: :p

Men ja, enig, følger ikke anbefalingene selv, for å si det slik ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingen problemer med å få det ned, og hadde i allefall ikke hatt det dersom jeg hadde trent mye kardio! :D

Jeg hadde fått det ned, problemet er at da hadde det ikke blitt plass til noe annet, som kjøtt og grønnsaker. Hvis jeg er veldig sulten etter kardio feks og høgger innpå med karbs, ser jeg at jeg ikke får spist opp det andre hvis jeg ikke stopper rimelig fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fått det ned, problemet er at da hadde det ikke blitt plass til noe annet, som kjøtt og grønnsaker. Hvis jeg er veldig sulten etter kardio feks og høgger innpå med karbs, ser jeg at jeg ikke får spist opp det andre hvis jeg ikke stopper rimelig fort.

Jeg tror kanskje jeg har en genfeil som gjør at det aldri blir sendt ut noen signaler som forteller hjernen min at jeg er mett. Men jeg kan forstå at andre folk blir det :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Er dette riktig om karbohydrater:

'' Karbohydratene lagres i muskelfibrene.

300-500 gram (blir brukt opp etter ca 60 min hardt arbeid) og leveren kan lagre ca 90 gram.''

Er det sant at vi bruker 300-500g på en intensiv treningsøkt på 1 time? (Skjønner at det kommer ann på intensiteten, personen, typen trening osv, men likevel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette riktig om karbohydrater:

'' Karbohydratene lagres i muskelfibrene.

300-500 gram (blir brukt opp etter ca 60 min hardt arbeid) og leveren kan lagre ca 90 gram.''

Er det sant at vi bruker 300-500g på en intensiv treningsøkt på 1 time? (Skjønner at det kommer ann på intensiteten, personen, typen trening osv, men likevel)

Nei det synes jeg var å ta litt hardt i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...