Gå til innhold

Datanakke? Mistet følelsene i hele armen


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei. For ca to måneder siden trente jeg ganske lett og rett etter treningen mistet jeg plutselig følelsen i den ene armen, den andre armen var også påvirket men ikke i like stor grad. Har vært hos manuell terapeut og sjekket dette, men han ga meg rett og slett ikke noen gode svar men trodde det ville bli bra etter litt over en måned. Det har ikke blitt bedre, nesten verre. Hva kan dette være? Jeg sitter en del timer foran pc-en hver dag og da merker jeg det veldig i nakken/albuen og fingrene. Mister følelsen i fingrene hvis jeg skriver for mye. Kan det være at jeg er for stram et eller annet sted? Jeg trodde for et par uker siden at det var bakside skulder som var for stiv, så jeg rullet med lacrosseballen og fikk dette resultatet.(se bilde) Likevel har det ikke blitt noe bedre og jeg lurer på om det kan være nakken det sitter i. Først trodde jeg det satt i skuldra,så triceps,deretter underarmen og nå håper jeg at jeg endelig har funnet ut hvor det sitter og at det er datanakke.

Håper virkelig noen kan hjelpe meg, klarer jo ikke å holde i noe på gymmet. Mister grepet med engang og har prøvd sidehev et par ganger på høyre side og det går rett og slett ikke.

Hvordan skal jeg fikse dette? Kan det være datanakke? At det går fra nakken og ned i fingrene?

Nå klarer jeg ikke å skrive mer, for fingrene bare kramper til.

post-1227-14440939574454_thumb.jpg

post-1227-14440939576776_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fingrene jeg mister følelsen i er pekefinger og tommel,tror jeg. Har ikke tenkt over det, men jeg trodde det krampet i hele hånda, men det er vel de to det jeg får krampe i. Så dere synes jeg skal oppsøke en ny terapeut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kronisk senebetennelse i armene, og det høres ganske likt ut det du har. Fikk det da jeg var på sykehus over lengre tid og ikke fikk gjort spesielt mye annet enn data - så det kan være noe sånt hos deg og sikkert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant dette: Why You Have Shoulder Injuries, A Stiff Neck & Carpal Tunnel Syndrome (And How To Fix Them) – Modern Health Monk. Se fra 11.05 så stemmer alle symptomene på det jeg har.Why You Have Shoulder Injuries, A Stiff Neck & Carpal Tunnel Syndrome (And How To Fix Them) – Modern Health Monk

Kan se ut som det er upper crossed syndrome?

Må nevne at det er forskjell på skuldrene mine, den høyre har så lenge jeg kan huske vært mer fremoverrotert enn venstre og det er på høyre side det i dette tilfellet er verst. Ventre er ca 70% av smertene som er i høyre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mister du følelsen i lillefinger og ringfinger eller de 3 andre? Dette har betydning for diagnosen, eller snarere hvilken ryggvirvel det springer ut fra. :)

Siden jeg er i pirkehumør i dag så vil den inndelingen gi svar på hvilken perifere nerve som eventuelt er affisert, om vi skal se på hvilken segment det er på spinalt nivå vil det i hånda deles tre: tommel, peke- og langfinger og ring- og lillefinger ;)

Til Batistuta: Det er jo tydelig et en nerve er affisert, men akkurat hvor det sitter er vanskelig å si over nett. Det kan for så vidt være både nakke, skulderbue eller håndledd som er hovedproblemet. Ville anbefalt deg å ta kontakt med en ny terapeut som kan vurdere deg. Om du har de typiske funnene du nevner over i forbindelse med upper crossed syndrome er det bare bra å ta tak i det først som sist uansett. Jobb også med holdning/arbeidsstilling når du sitter på PC :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er i pirkehumør i dag så vil den inndelingen gi svar på hvilken perifere nerve som eventuelt er affisert, om vi skal se på hvilken segment det er på spinalt nivå vil det i hånda deles tre: tommel, peke- og langfinger og ring- og lillefinger ;)

Til Batistuta: Det er jo tydelig et en nerve er affisert, men akkurat hvor det sitter er vanskelig å si over nett. Det kan for så vidt være både nakke, skulderbue eller håndledd som er hovedproblemet. Ville anbefalt deg å ta kontakt med en ny terapeut som kan vurdere deg. Om du har de typiske funnene du nevner over i forbindelse med upper crossed syndrome er det bare bra å ta tak i det først som sist uansett. Jobb også med holdning/arbeidsstilling når du sitter på PC :)

Takk for feedback. I dag var jeg og trente og prøvde å være veldig oppmerksom på hvordan kroppen oppførte seg. Prøvde å kjøre chins og da er det faktisk sånn at den høyre skulderen(den vonde) var veldig nesten 20cm høyere enn den venstre. Kjørte også hantelpress på bakken og da var det sånn at det høyre skulderbladet ikke gikk ned i gulvet, måtte presse det ned i bakken for å få kontakt bak der. Det samme gjelder når jeg står inntil veggen, høyre skulderblad går rett og slett ikke inntil veggen uten at jeg trekker det skikkelig tilbake. Tror rett og slett at dette sitter i høyre skulder.

Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til lege!

Jeg er ikke noen lege, men det høres ut som noe typisk det jeg har - og da snakker vi kroniske senebetennelser, nerveskade og slimposebetennelse. Hvis du ikke får sjekket det risikerer du jo bare at det blir mer problemer eller kronisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva skal en lege gjøre? har aldri fått noe annet enn betennelsesdempende fra en lege, når det gjelder skader. Skader ikke å bestille en time, så skal gjøre det likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger å illustrere dette med et lite eksempel:

Se for deg at du våkner en dag, sola skinner og alt er flott. I det du skal gå ut døra ser du en mann. Denne mannen viser seg å være Gundersen™ på en monsterdose badesalt. Han fråder hvitt skum og har pupiller store som tallerkener. Han står i bar overkropp med buksa på knærne og på brystet har han risset inn en sinnrik kopi av hello kitty med kniv. I hånda holder han en rusten hekksaks. Han stabber rolig mot døra mens han roper manisk og desperat, om igjen og om igjen uten stopp, at du har drept ponnien hans og at han skal spise ansiktet ditt som hevn. Du har nå to valg; leke helt eller ringe politiet. En hver fornuftig mann ville ringt politiet.

På samme måte: Du har nå tydeligvis et skulderblad på en overdose med designerdop. Du kan velge å leke helt og satse på at det går bra, eller du kan søke hjelp hos noen som kan dette. Fysio, manuellterapeut, kiropraktor eler naprapat, alle disse kan trolig dette bedre enn deg, og sikker også legen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare fortelle at jeg skapte denne tråden for å få hjelp,ikke for å henge ut noen. Manuellterapeuten er absolutt en av de beste i Norge og det kan være at dette er såpass komplisert at det er vanskelig å finne en "diagnose". I hvertfall på daværende tidspunkt, vanvittig flott fyr som virkelig kan sakene sine. Legen gjorde også så godt han kunne, men rehabilitering føler jeg bør komme på et tidspunkt etter at man har funnet ut hvor problemet sitter.

Noen som har noen flere innspill? Bør jeg få tatt MR av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...