Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Støre vil kalorimerke menyen på serveringssteder -itromso

Ja det er nok for min del, da stemmer jeg i år likevel. Blir perfekt for om jeg skal bulke, cutte og hele pakka.

Men jeg håper faktisk at det blir ordentlig tydelig om det blir - altså at man ikke må be for å få utlevert et hefte med næringsinfo etc - at alle får med seg at hey, om du vil ha denne decently sized pizzaen med cola og dressing så kan du bare drite i å spise i hele morra med mindre du vil legge på deg.

Ellers må jo dette være et tema som vil debatteres heftig her inne, så lets go,

Fortsetter under...

I mine øyne er det ikke forebygging av fedme, men dyrking av spiseforstyrrelser. Støre ser nok dessverre bare den ene veien, han ser de store fete menneskene som trenger hjelp. De med spiseforstyrrelser blir pakket bort og gjemt her. Om dette går igjennom, så vil ikke restaurantbesøk med flere av mine venninner være like hyggelig lenger, for da vil de få prakka på seg hvor mye kcal det er i ditt og fett i datt. Det vil i mine øyne få folk som er på vei ut av en spiseforstyrrelse, som ønsker å koble av fra segselv en liten stund til å bli konstant påminnet om sitt eget problem. Og se venninner falle ned den trappa igjen, det er jeg ikke intressert i.

Ut fra de erfaringene jeg har fra England, hvor mange steder har innført denne policien, så er det bare en marginal liten gruppe dette gagner. Nemlig de som vil kutte, men allerede har et ganske avklart forhold til hvordan de skal gjøre det på en "sunn" måte.

Synes iallefall selv det virket som en skikkelig mood-killer når man faktisk var ute, noe som for meg skjer sjeldent, og fikk et tall, som jo i seg selv er ganske intetsigende, slengt i trynet.

La jo også merke til at mange av de jentene som allerede dreiv og slanket seg, og fulgte alt av "broscience" de fant på fitspo/thinspo på tumblr, bare fikk et enda mer anstrengt forhold til kalorier.

Men på en annen side, jeg kan støtte tiltaket dersom man kan drive forskjellsbehandling og innføre dette hos fastfood-kjeder, sånn som McD og BK... men for min del, hold det unna ordentlig restauranter.

Jeg ønsker dette forslaget velkommen, det har irritert meg å måtte gjøre egen og tilkortkommen utregning av kalorier de gangene jeg spiser ute.

For øvrig har McD næringsinnhold ganske lett tilgjengelig. Cheeseburger = 250~ f.eks. :happy:

De hadde dette på flere restaurater da jeg var i england, og må si det er greit å vite iallefall sånn ca hva som er i det man pakker i seg.. På en annen side har de fleste fornuft nok til å forstå selv hva som er proppa med fett og kalorier og hva som er ''sunnere'' varianter. Lurer på sterkt på hva foss synes om dette!

Lena Ludvigsen - Det syke er jo at folk faktisk ikke forstår hva som er kaloririkt - De skjønner ikke engang at det er kalorier som gjør de feite! Min oppfatning er at folk deler mat inn i "slem" og "snill" mat, der sjokolade er slem mat og fisk er snill mat. Fisk er naturligvis bedre for kroppen vår, men de tror jo faktisk ofte at det er bedre å spise 400g laks enn å spise en 40g snickers-bar for slanke-effekt.

Raptorial - Det er selvsagt veldig nyttig for de av oss som teller kalorier, men det ville vært spesielt nyttig for å få folk til å våkne ift hva matvarer faktisk inneholder. Ang mood-killer, så er det jo ikke slik at servitøren sier "Her har du and med kinesiske pannekaker, 638kcal". Det står jo bare lett tilgjengelig i menyen. Jeg vil i hvertfall tro at det er slik det vil fungere i praksis.

Astrid Kristine - Aldri forstått hvorfor kalorier, eller det å vite hvor mye kalorier det er i maten man spiser, skal være synonymt med spiseforstyrrelser. Om en person har et usunt forhold til mat eller eget kroppsbilde er jo det et problem isolert vekk fra kalorier. Lever disse menneskene i frykt for å få med seg hva som står på næringsinnholdet på produktene de kjøper i butikken? Det har aldri vært, er ikke og vil aldri bli kaloriene, eller kaloritelling sin feil. Blir litt Jørgen Foss over resonnementet føler jeg.

Hvordan det er "dyrking av spiseforstyrrelser" forstår jeg ikke i det hele tatt.

Annonse

Det er for å sette det på spissen;) har flere venninner som har slitt og sliter når det kommer til mat. Å gå på butikken med noen av dem kan være et helvete. Men å gå ut på restaurant har stortsett vært problemfritt. Joda, de holder seg stortsett hjemme der de kan kontrolere alt, men de gangene man får de ut har jeg opplevd at jenta bak spiaeforatyrrelsen kommer frem, og ting kan være problemfritt i flere timer. De kan spise god mat og nyte den, selv om de ikke spiser opp. Hadde det stått kcalinnhold på rettene ville jeg ikke fått gleden av å le med jenta bak forstyrrelsen, for sa ville alt handlet om kcal. Derfor.

For ikke å glemme at i virkeligheten er det svært vanskelig å vite nøyaktig mye kalorier maten man lager består av, det er ikke praktisk gjennomførbart å måle hver smørbit i potetmosen, eller hvor mange gram saus det er på tallerkenen. mine to cent.

For ikke å glemme at i virkeligheten er det svært vanskelig å vite nøyaktig mye kalorier maten man lager består av, det er ikke praktisk gjennomførbart å måle hver smørbit i potetmosen, eller hvor mange gram saus det er på tallerkenen. mine to cent.

Nemmelig! Skal man som kokk veie nøyaktig mengde med olje og smør når man steiker biff? Skal man veie nøyaktig hvor mye gulrot man legger på talerkenen? Og hvor mye ramaskrik vil det ikke bli om noen finner ut at den 200g biffen bare var på 195g? Ingenting vil kunne stemme når det kommer til et ekte kjøkken. Bk og macern, kanskje det er mulig, ala cartekjøkken eller kafeer som lager maten fra bunn vil ikke kunne greie å oppfylle det kravet om det skulle bøi realistisk:)

Da jeg var i NY for noen år siden hadde de kaloriopplysning på noen av rettene ..ikke alle. de var også sortert bakerst i menyen. slik at de hysteriske kalloritellerne kan diskret bla seg helt frem og velge mellom x antall retter. passet perfekt for både den som ikke vil telle og den som vil. førnyd hele familien.

Annonse

Liten effekt på fattige New Yorkere: http://mba.yale.edu/faculty/pdf/brescollv_calorie_labeling.pdf

Liten effekt på New Yorkere generelt (med unntak av visse restauranter): Changes in energy content of lunchtime purchases from fast food restaurants after introduction of calorie labelling: cross sectional customer surveys | BMJ

Liten effekt på barn og unge: http://www.medicine.mcgill.ca/epidemiology/hanley/tmp/Applications/CaloriesNYandNJ.pdf

Informasjon som oppfattes som mer relevant i dagliglivet er mer effektivt (informasjon om hvor mye fysisk aktivitet som kreves for å forbrenne kaloriene): ScienceDirect.com - Appetite - Potential effect of physical activity based menu labels on the calorie content of selected fast food meals

kallorimerking vil ikke forebygge fattigdom.. Man forebygger generelt ikke fedme av å spise på fastfood sjapper eller restauranter uansett..

kallorimerking vil ikke forebygge fattigdom.. Man forebygger generelt ikke fedme av å spise på fastfood sjapper eller restauranter uansett..

Hæ? Poenget er at kaloriinntaket ikke går ned som resultat av kalorimerking. Det er jo det som er poenget med forslaget, men mye tyder på at det ikke vil fungere.

Studier på new-yorkere trenger ikke nødvendigvis være veldig relevant for oss nordmenn.

Ang at det ikke er gjennomførbart å måle/telle opp alt er jo riktig, men jeg mener det er bedre med anslag der det er svingninger på 200-300 kcal enn å ikke vite i det hele tatt. Er vel få som spiser så ofte på slike typer restauranter/kafeer at de ødelegger dietten sin på å bomme med 200-300 kcal.

Hæ? Poenget er at kaloriinntaket ikke går ned som resultat av kalorimerking. Det er jo det som er poenget med forslaget, men mye tyder på at det ikke vil fungere.

Jeg ønsker å vite hva rettene inneholder omtrentlig, kcal- og makronæringsstoffmessig. At det ikke har noen innvirkning på folkehelsen får så være. Vite > ikke vite.

Studier på new-yorkere trenger ikke nødvendigvis være veldig relevant for oss nordmenn.

True dat, og det var også derfor jeg nevnte de studerte populasjonene i posten over. Det gir allikevel en ganske grei pekepinn, og en indikasjon på at man bør utforske andre alternativer når målet er å forebygge fedme.

Jeg ønsker å vite hva rettene inneholder omtrentlig, kcal- og makronæringsstoffmessig. At det ikke har noen innvirkning på folkehelsen får så være. Vite > ikke vite.

Ja, men målet til Jonas er jo å bedre folkehelsen. Da kan det jo være greit å være klar over at det sannsynlivis ikke vil ha den effekten han ønsker :)

Ja, men målet til Jonas er jo å bedre folkehelsen. Da kan det jo være greit å være klar over at det sannsynlivis ikke vil ha den effekten han ønsker :)

Ja! Jeg ønsker politikere som faktisk tar hensyn til forskning og ikke populisme. Det er det svært få av i Norge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...