Gå til innhold

Hvordan ser din intervalløkt ut?


Sara

Anbefalte innlegg

Det har omtrent bare gått i styrke i det siste for min del, og tenkte da å legge inn en intervalløkt (på tredemølle) i uken. Men er usikker på hvordan jeg skal legge det opp, da det finnes så mange muligheter. Så da blir spørsmålet:

Hvordan ser dine økter ut?

(Hvor lenge varer øktene dine? hvor lang tid bruker du på oppvarmingen og nedtrapping? Hvor lenge løper du og hvor fort løper du? hvor lange pauser har du i mellom "slagene"? løper du i motbakke? osv.)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6-10 x 1000 meter

10-12x2 minutter

4x4

Øktene mine varer fra 30 minutter til 1 time(med oppvarming og nedtrapping)

Kjører ganske korte pauser, rundt 2 minutter mellom 1000 metrene, og 1-1,5 minutt da jeg kjører 4x4 :)

I går løp jeg 7x1000 meter, og da endte jeg opp med 9,6 km på rundt 50 minutter(husker ikke nøyaktig tid)

Målet er forresten vektnedgang og løpe halvmaraton til sommeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løper spurtintervaller 1-2 ganger i uka med 6 drag, etter det tar jeg 5 min pause for så å løpe rolig (10,5 km/t) i 10-12 minutter, ellers blir det 4x4, 20x10 (20sek/10sek pause x 10 x 3) go motbakkeintervaller :)

Liker godt å variere det litt så det ikke føles så slitsomt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg varier litt: av og til klassisk 4 x 4 intervaller. Av og til kjører jeg en variant der jeg øker intensiteten gradvis oppover med 0.5 km/t om gangen. Løper da 2 min på hvert nivå før jeg går til neste. Hvor høyt jeg presser meg opp i hastighet avhenger av hvor mye jeg orker akkurat den dagen. Jeg legger vanligvis inn 2 slike drag i en økt på 30 min, 3 drag hvis jeg løper 45 min. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6-10 x 1000 meter

10-12x2 minutter

4x4

Øktene mine varer fra 30 minutter til 1 time(med oppvarming og nedtrapping)

Kjører ganske korte pauser, rundt 2 minutter mellom 1000 metrene, og 1-1,5 minutt da jeg kjører 4x4 :)

I går løp jeg 7x1000 meter, og da endte jeg opp med 9,6 km på rundt 50 minutter(husker ikke nøyaktig tid)

Målet er forresten vektnedgang og løpe halvmaraton til sommeren :)

Hvilken tid går hver 1000m på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal ta med skikkelig ut, så sprinter jeg 15 sekunder og har aktiv pause (går/jogger rolig) i 45 sekunder. Det gjentar jeg 10-15 ganger. Det er slitsomt, med veldig deilig etterpå! :D

Jeg syns dette er veldig fornuftig. Klarer du gjennomføre dette uten å gå helt i kjellern får du mye igjen for det istedet for å pushe deg helt i bånn. Poenget med intervaller er å flytte terskelen og derfor skal man helst ikke gå så mye over den å få masse syre. Mange overdriver, starter rett på 4x4, og feiler stort. Men får du over 30 sekunder etterhvert vil dette gi deg større effekt.

På sykkel kjører jeg somregel drag på mellom 4 og 6 minutter. mellom 3 og 6 ganger. Aktive pausen er da somregel 2 minutter.

Løper jeg blir det bakkesprint med drag på 30-40 sekunder. Aktive pausen da er somregel tiden det tar å småjogge tilbake igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pleid å sprinte 30-60 sekunder, litt avhengig av dagsformen, for deretter å gå raskt i 60-90 sekunder. Kjørt så mange ganger jeg føler for der og da, stort sett 4-5 runder tenker jeg. Store planer om å begynne med litt mer planlagte intervaller nå over nyttår, for å booste endringen i kroppssammensetning :) Per nå har intervallene som sagt vært bygd etter dagsformen, ene og alene fordi min største psykiske sperre rundt trening er på kondisjonsbiten; jeg suger i å presse meg der, så vil prøve å gi meg selv en så positiv opplevelse som mulig, og øke intensiteten etterhvert:wub: (det vil si; sykling, innebandy, fotball osv går helt fint, morsommere å løpe når fokuset ligger på noe annet:whistling:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde en økt i går, og da var det alt for lenge siden sist. 7 min oppvarming opp mot hastighet 8, 3 min på hastighet 9 og "pause" på 2 min med hastighet 8. x4. Dette tok 27 min så hadde jeg 3 min nedtrapping. Var litt usikker på hvordan formen var, så tok ikke så hardt i, men siste "sprint" tok jeg på 9,5 i hastighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken tid går hver 1000m på?

Ser at du ikke spurte meg, men svarer likevel :p

Mine 1000 metere går på overkant av fire minutter. Mellom hvert drag har jeg en gåpause på 200 meter (underkant av 2 min). Har aldri hatt så bra fremgang på kondisjonsbiten som etter at jeg begynte med 1000 meter-intervaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du ikke spurte meg, men svarer likevel :p

Mine 1000 metere går på overkant av fire minutter. Mellom hvert drag har jeg en gåpause på 200 meter (underkant av 2 min). Har aldri hatt så bra fremgang på kondisjonsbiten som etter at jeg begynte med 1000 meter-intervaller.

Høres kjempebra ut! Hvor mange pleier du å ha? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres kjempebra ut! Hvor mange pleier du å ha? :)

Varierer litt ut i fra hvilken løype jeg løper, men ca 5-6 stk. Syns også det er litt mer motiverende å løpe en viss distanse fremfor tid. Dersom en skal løpe en viss distanse, lønner det seg å løpe fort slik at man kommer raskere i mål :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...