Pinglekringla Skrevet 11. april 2013 Forfatter Del Skrevet 11. april 2013 Det holder ofte å være innflytter eller ha en eller anne skavank de kan mobbe for. Ofte er det de sjenerte eller unnselige av natur som er de letteste ofrene. Iallefall i skolesituasjon tror jeg det er slik, Blandt oss voksne blir det kanskje mobbet pga misunnelse eller for å hevde seg, eller rett og slett av ondskap. Slik jeg lærte ut av årene jeg ble mobbet, så var det egentlig bare noen få som virkelig mente å mobbe, resten hang seg på av redsel for også å bli mobbet om de heller tok min side. Jeg ble mobbet for en talefeil, og når den rettet seg mer eller mindre, så mobbet de av vane siden de tydeligvis trenger ett offer og fordi når man først har blitt ett mobbeoffer så varer det gjerne ut skoletiden, du har blitt den naturlige hakkekyllingen deres som de pøser all frustrasjon utover spesielt når de har en ekstra jævlig dag selv. Jeg er så glad jeg ikke går skole lenger... Ja, jeg ser den.. Ganske glad for at jeg slipper skole selv! Jeg møtte faktisk en av mine tidligere mobbere for noen år siden via face, hun ville møte meg og unnskylde (hun gikk på politiskolen, så mulig man må gjøre opp for seg eller? xD) Men uansett, jeg visste aldri hvorfor jeg ble mobbet inntil den gange. Jeg hadde blomstrete bukser og fregner og det var derfor Men arbeidsplasser er faktisk ikke bedre de heller i grunn, noen er jo bra(jeg har vært litt uheldig) men unger er slemme og grusomme mot hverandre. Men voksne mennesker som mobber, det er langt verre, ondskap på et helt annet nivå som regel.. Så jeg kan kanskje til en viss grad forstå at det er litt "offense is the best defense" om noen er usikre osv. Samtidig som jeg ikke klarer å se det fra den siden allikevel.. Jeg hadde aldri hatt samvittighet (jeg har vel for mye av den) til å jekke andre ned fordi jeg følte meg ille. Jeg har nå alltid gjort omvendt Mange egne erfaringer her ser jeg, men veldig lite konkrete forslag til hva som kunne blitt gjort annet enn kraftigere sanksjoner mot mobbere (noe jeg definitivt er enig i). Og kanskje at folk som ser/hører faktisk tar motet til seg og gjør noe med det Sky 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19865-mobbing-b%C3%B8lle-eller-offer/page/2/#findComment-733699 Del på andre sider Flere delingsvalg…
DukeNukem Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Jeg var vel kanskje litt begge deler, jeg følte det var vanlig at de som var 2-3 år eldre mobba de yngre på skolen, så man gikk liksom sirkel hvor man gikk fra mobber til offer med jevne mellomrom. I tillegg er jeg gutt, hvor å være slemme med hverandre er en del av vennskapet. Problemet med dette kan være at man aldri helt vet hvor man ligger, fordi gutter skal alltid virke tøffe, så du skjønner kanskje ikke helt at man egentlig sårer noen, fordi de alltid aksepterer dette i stillhet. Tror også problemet til mange mobbeoffer er at de skiller seg ut. Husker en i klassen min på Ungdomsskolen som synes det var gøy og tulle om muhammedkarikaturen. Han tegna den på tavla i pausen, 10 min etter at muslimen i klassen hadde sagt han ikke synes noe om det. Mobbeofferet gjorde det for å være morsom, men ente opp med å få tyn for det. Dagen etter ble vi gutta tatt med ut til samtale fordi han følte seg mobba av responsen vår. FatUnicorn 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19865-mobbing-b%C3%B8lle-eller-offer/page/2/#findComment-733799 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GuJunPyo Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 En intersant mobbe-historie som viser at handlinger kan gjøre forskjell : Bullying -> Depression -> Suicide -> Jared's Story Når det gjelder handlinger mot mobbing, så kan det holdes kurs om dette på barneskolene? Sånn at mange foreldre ser realiteten i dette og stopper barna fra å gjøre slikt. Ofte er det foreldrene som er mest effektive for å stoppe slikt. Itelegg til det så tror jeg at som den historien over å hjelpe mobbe-offere kan gjøre stor forskjell Pinglekringla 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19865-mobbing-b%C3%B8lle-eller-offer/page/2/#findComment-733807 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinglekringla Skrevet 11. april 2013 Forfatter Del Skrevet 11. april 2013 En intersant mobbe-historie som viser at handlinger kan gjøre forskjell : Bullying -> Depression -> Suicide -> Jared's Story Når det gjelder handlinger mot mobbing, så kan det holdes kurs om dette på barneskolene? Sånn at mange foreldre ser realiteten i dette og stopper barna fra å gjøre slikt. Ofte er det foreldrene som er mest effektive for å stoppe slikt. Itelegg til det så tror jeg at som den historien over å hjelpe mobbe-offere kan gjøre stor forskjell Flott historie! Jeg håper sånne historier vekker det gode i mange flere Enkeltpersoner kan ha stor innvirkning på andre Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19865-mobbing-b%C3%B8lle-eller-offer/page/2/#findComment-733841 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bambi Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Jeg kan mye om mobbing på grunn av studiene mine. Har hatt flere forelesninger med en av Norges fremste forskere på temaet, og syns mekanismene som ligger bak mobbing er interessante. Når det kommer til hvorfor noen mobber, syns jeg det er interessant at en utbredt holdning/oppfattelse er at mobberen gjør det fordi han er usikker på seg selv. Så klart kan det være tilfellet noen ganger, men oftere er mobbere selvsikre personer som er populære blant medelever og har gode skoleprestasjoner. Mobbing er en form for aggresjon, rettere sagt proaktiv aggressjon. Mobbere er kalde og beregnende, og nyter utbyttet de får av mobbingen. Utbyttet kan være gruppetilhøringhet ("felles fiende gjør vennskapet sterkere") eller tilfredsstillelsen og maktfølelsen av å se at noen får det vondt, blir redde e.l.Står greit oppsummert i denne artikkelen: Mobberne nyter å plage - Vitenskap-og-teknologi - NRK. - Den folkelige forklaringen er at mobberne må ha et lavt selvbilde for å gjøre slikt mot andre, og derfor ønsker å hevde seg. Sannheten er at mobberne har en sterk trang til å ha makt over og se frykt hos andre, sier Roland. Når det kommer til hvem som blir mobbet er det en myte at noen mobber på grunn av f.eks utseendet. Denne artikkelen her er interssant og oppsummerer hovedpunktene i hvem som gjerne blir mobbeofre: http://www.dagbladet.no/2012/08/20/tema/sta_sammen/mobbekampanje/mobbing/debatt/23035505/ . - Statistisk sett er det ingenting ved barns utseende som har betydning for at de blir plukket ut som mobbeofre. Derfor vil det være både tykke og tynne, rødhårete og mørkhårete, korte og lange barn som mobbes, sier han. Likevel er det noen felles kjennetegn hos en del av mobbeofrene. - Barn som lett blir redde, defensive og usikre har betydelig høyere risiko for å bli utsatt for mobbing, så brutalt er det, sier Roland. Jobber selv som lærer og tar mobbing svært alvorlig. Slarti, Pinglekringla, Lars Nyheim og 1 annen 4 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19865-mobbing-b%C3%B8lle-eller-offer/page/2/#findComment-733910 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ole Ravn Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Fikk alltid høre at jeg var liten, spinkel og ubetydelig på ungdomskolen, noe av grunnen til at jeg begynte å trene for et par måneder siden. Nå trener jeg for personlige mål og en sterkere og bedre kropp! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19865-mobbing-b%C3%B8lle-eller-offer/page/2/#findComment-733921 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GuJunPyo Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Jeg kan mye om mobbing på grunn av studiene mine. Har hatt flere forelesninger med en av Norges fremste forskere på temaet, og syns mekanismene som ligger bak mobbing er interessante. Når det kommer til hvorfor noen mobber, syns jeg det er interessant at en utbredt holdning/oppfattelse er at mobberen gjør det fordi han er usikker på seg selv. Så klart kan det være tilfellet noen ganger, men oftere er mobbere selvsikre personer som er populære blant medelever og har gode skoleprestasjoner. Mobbing er en form for aggresjon, rettere sagt proaktiv aggressjon. Mobbere er kalde og beregnende, og nyter utbyttet de får av mobbingen. Utbyttet kan være gruppetilhøringhet ("felles fiende gjør vennskapet sterkere") eller tilfredsstillelsen og maktfølelsen av å se at noen får det vondt, blir redde e.l.Står greit oppsummert i denne artikkelen: Mobberne nyter å plage - Vitenskap-og-teknologi - NRK. - Den folkelige forklaringen er at mobberne må ha et lavt selvbilde for å gjøre slikt mot andre, og derfor ønsker å hevde seg. Sannheten er at mobberne har en sterk trang til å ha makt over og se frykt hos andre, sier Roland. Når det kommer til hvem som blir mobbet er det en myte at noen mobber på grunn av f.eks utseendet. Denne artikkelen her er interssant og oppsummerer hovedpunktene i hvem som gjerne blir mobbeofre: http://www.dagbladet.no/2012/08/20/tema/sta_sammen/mobbekampanje/mobbing/debatt/23035505/ . - Statistisk sett er det ingenting ved barns utseende som har betydning for at de blir plukket ut som mobbeofre. Derfor vil det være både tykke og tynne, rødhårete og mørkhårete, korte og lange barn som mobbes, sier han. Likevel er det noen felles kjennetegn hos en del av mobbeofrene. - Barn som lett blir redde, defensive og usikre har betydelig høyere risiko for å bli utsatt for mobbing, så brutalt er det, sier Roland. Jobber selv som lærer og tar mobbing svært alvorlig.Interesante studier og de gjelder sikkert i de fleste saker. Men i min erfaring som et mobbeoffet har jeg mer eller mindre blitt mobbet av mer av de "usikre" personene, jeg tror aldri at jeg har blitt mobbet av en populær person faktisk. Det er alltid de som har slitt med lav selvtelitt eller hatt mentale problemer eller slikt som har mobbet meg! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19865-mobbing-b%C3%B8lle-eller-offer/page/2/#findComment-733955 Del på andre sider Flere delingsvalg…
torres Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Bambi: Når det kommer til hvorfor noen mobber, syns jeg det er interessant at en utbredt holdning/oppfattelse er at mobberen gjør det fordi han er usikker på seg selv. Så klart kan det være tilfellet noen ganger, men oftere er mobbere selvsikre personer som er populære blant medelever og har gode skoleprestasjoner. Mobbing er en form for aggresjon, rettere sagt proaktiv aggressjon. Mobbere er kalde og beregnende, og nyter utbyttet de får av mobbingen. Utbyttet kan være gruppetilhøringhet ("felles fiende gjør vennskapet sterkere") eller tilfredsstillelsen og maktfølelsen av å se at noen får det vondt, blir redde e.l Om man mobber for et utbytte sosialt vil jo det grunne i en usikkerhet i seg selv. Om du er uenig i det, og man tar med at de gjør det for å føle makt begynner det å høres ut som sosiopater, ikke "normale" mennesker. Det er en mer komplekst tema når man er barn, men som voksen vil jeg si at det mer eller mindre alltid grunner i en følelse av at man selv ikke strekker til - evt lav sosial intelligens, alt etter som. Her regner jeg da ikke med mobbing som ikke oppfattes som mobbing i det hele tatt fra mobberens side. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19865-mobbing-b%C3%B8lle-eller-offer/page/2/#findComment-734064 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ole-Mats Moskvil Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 http://www.youtube.com/watch?v=mEqniEvNcnk sunnkropp, Optimist88 og TMHL 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19865-mobbing-b%C3%B8lle-eller-offer/page/2/#findComment-734397 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hanne_ Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Jeg hadde rødt hår og fregner, var høyeste jenta i klassen og fikk alltid best resultater på alle oppgaver. Den klassiske nerden o-o Selvølgelig fikk jeg kjørt meg Jeg ser barn i dag og kan virkelig ikke fatte hvordan noe som ser så uskyldig ut kan være så ondt.. Hun ene jeg vokste opp med var regelrett psykopat allerede fra 1. klasse. De voksne skulle bare visst. MEN, peaker du som 14-åring, kan det bare gå en vei. Reunion bekreftet alle klisjeene om at dronningbiene på ungdomsskolen ender opp med skikkelig trasige liv. De tviholder på "the glory days" og har stort sett ikke utviklet seg noe som helst de siste 10 årene. De drar som oftest på den samme påsketuren og sydenturen med de samme folka som de de hang med på ungdomsskolen. Du ser de på "We love the 90s" Ofte blir de booende innefor en kort radius av der de vokste opp, får ofte unge tidlig og ser mye eldre ut enn det de egentlig er . De som ikke ble godtatt da, har vokst opp til å bli sterke personligheter som har gått sine egne veier, sett verden og gjort spennende ting. Karma er en bitch og universet har en stygg tendens til å gå i balanse Slarti og Optimist88 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19865-mobbing-b%C3%B8lle-eller-offer/page/2/#findComment-734921 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Slarti Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Jeg hadde rødt hår og fregner, var høyeste jenta i klassen og fikk alltid best resultater på alle oppgaver. Den klassiske nerden o-o Selvølgelig fikk jeg kjørt meg Jeg ser barn i dag og kan virkelig ikke fatte hvordan noe som ser så uskyldig ut kan være så ondt.. Hun ene jeg vokste opp med var regelrett psykopat allerede fra 1. klasse. De voksne skulle bare visst. De voksne vet. Men de er feige, svake og late. Blir jo stadig færre som oppdrar sine barn. Det er jo skolens oppgave, er det ikke det? De betaler jo skatt! Mye mer behagelig og trendy å være podens beste venn og kompis. Og lett å kjøpe seg dette med gaver som nyeste iPhone og Canada Goose. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19865-mobbing-b%C3%B8lle-eller-offer/page/2/#findComment-734928 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bambi Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Bambi: Om man mobber for et utbytte sosialt vil jo det grunne i en usikkerhet i seg selv. Om du er uenig i det, og man tar med at de gjør det for å føle makt begynner det å høres ut som sosiopater, ikke "normale" mennesker. Det er en mer komplekst tema når man er barn, men som voksen vil jeg si at det mer eller mindre alltid grunner i en følelse av at man selv ikke strekker til - evt lav sosial intelligens, alt etter som. Her regner jeg da ikke med mobbing som ikke oppfattes som mobbing i det hele tatt fra mobberens side. Det er komplekst, og jeg prøver ikke å komme med fasiten på hvorfor folk mobber. Poenget mitt var bare at hovedårsaken til at noen mobber er maktutbyttet eller tilhørighetsutbyttet, fremfor at de er nødvendigvis er usikre på seg selv. Men; som du sier, årsaken til at de har dette behovet/ønsket om makt eller økt tilhørighet kan jo hos mange bunne i usikkerhet eller at de ikke har det godt med seg selv. Jeg tenker likevel at det er viktig å ikke automatisk forklare mobbing med at "mobberen er usikker på seg selv". Man løser ikke nødvendigvis mobbesaker ved å styrke selvtilliten til mobberen... Det er ikke synd på mobbere. Flere mobbere er ledertyper som opptrer selvsikkert og har mange tilhengere. Uten tilhengere er ikke mobbing særlig "gøy". Og ang. det med sosiopater: "Normale" mennesker føler ikke tilfredstillelse av å se andre lide. Ponegt mitt er ikke å si at mobbere er sånn og sånn, fordi mobbere er forskjellige som alle andre mennesker. Derimot tenker jeg det er viktig å vite at mobbing er mer komplekst og alvorlig enn "Per er så usikker på seg selv at han mobber andre". De fleste barn/elever som er usikre på seg selv føler ikke behovet for å bevisst påføre andre lidelse. Hvorfor noen har den form for aggresjon i seg er en annen sak. Krembolle, Slarti og Aaandreaaa 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19865-mobbing-b%C3%B8lle-eller-offer/page/2/#findComment-735005 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk Larsen Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Jeg var det opplagte mobbeofferet da jeg var liten (1-5klasse). Jeg var større og høyere enn alle guttene og jentene på mitt trinn, var likblek, hadde fregner, Kurt Nilsen-tenner, var supernerd og kom i puberteten først. Men jeg ble ikke mobbet. Jeg har ingen idé om hvorfor jeg var så heldig å slippe unna, men jeg er selvfølgelig sjeleglad for det. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19865-mobbing-b%C3%B8lle-eller-offer/page/2/#findComment-735025 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hanne_ Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 De voksne vet. Men de er feige, svake og late. Blir jo stadig færre som oppdrar sine barn. Det er jo skolens oppgave, er det ikke det? De betaler jo skatt! Mye mer behagelig og trendy å være podens beste venn og kompis. Og lett å kjøpe seg dette med gaver som nyeste iPhone og Canada Goose. Njæ, de kan fange opp enkelte ting, men mobbing skjer aldri foran de voksne. Så de aner jo ikke alvorlighetsgraden. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19865-mobbing-b%C3%B8lle-eller-offer/page/2/#findComment-735065 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeanMachine Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Jeg var 'ukul', kom i feil gjeng da jeg begynte på skolen og det har igrunn forfulgt meg hele veien. Jeg hadde teite klær, teit frisyre, teit alt og jeg var ikke bra nok. Hang med de feil folka hele veien også da. Skolelys og gjorde som mamma sa, for jeg visste jo ikke bedre, hadde ikke noen å se opp til siden jeg er den eldste. Så vet hva mobbing er, og det er ikke kult. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19865-mobbing-b%C3%B8lle-eller-offer/page/2/#findComment-735078 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.