Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er det vits å trene markløft med god teknikk, når man kan bruke belte?

Å trene mobilitet er noe alle burde gjøre for å holde seg skadefri!

Å satse på at utstyr skal gjøre jobben for en,blir bare en falsk trygghet.

• 2 uker senere...
Er det vits å trene markløft med god teknikk, når man kan bruke belte?

Å trene mobilitet er noe alle burde gjøre for å holde seg skadefri!

Å satse på at utstyr skal gjøre jobben for en,blir bare en falsk trygghet.

Sitert for sannhet.

Hvis du ikke klarer knebøy til parallell uten vektløftersko har du ikke god nok mobilitet punktum. Vektløftersko er kun nødvendig når du skal gå veldig dypt og i overstøt for å fordele kraften mer utover foten. Ikke lur deg selv til å tro noe annet, og det er ikke umulig; Du har bare ikke jobbet nok for det.

Kan anbefale mobilitywod+ankle for noen enkle/grusomme måter å få bedre ankelmobilitet på.

Annonse

sg8: Husk at vektløftersko er mer stabile enn joggesko, eller hvis man står barbeint. Det er slik jeg ser det ikke kun manglende mobilitet som gjør at slike sko brukes, men også for å få en mer stabil plattform. Det gjør det lettere å sette seg med trykk på mellomfot/hæl, og medfører i mange tilfeller en mer hensiktsmessig teknikk.

Lurer også på dette. Fikk studiosko av fattern i bursdagsgave siden jeg hadde begynt å trene mer på studio. Jeg klarer 3-4 lårpress (maskin) på 150 kilo men sliter når jeg skal ta veldig dype knebøy med mye lavere vekt (alt over 80). Det er akkurat som balansen svikter, så er overbevist om at jeg er veldig mye svakere i all muskulaturen/mobiliteten fra kneet og ned.

Hadde et ankelbrudd 30 desember som jeg tok ut "skinnen" fra for 2 uker siden ca, og lå derfor omtrent sengeliggende hele januar, og begynte å ta knebøy fra 5 februar uten at jeg gikk særlig dypt, fikk tilbakemelding på dette fra PT at jeg ikke gikk dypt nok og har nå "restarta" progresjonen i knebøy.

Har begynt å ta tåhev med lave vekter. Det jeg gjør da er at jeg tar en vanlig knebøy, bare at jeg står på tærne under hele løftet og går så lavt jeg klarer (litt under parallell). Bruker ikke tunge vekter siden jeg sliter enda mer med balansen når jeg står på tærne.

Kanskje jeg bare burde droppe "vanlig" knebøy og heller dele det opp i lårpress på maskin og tåbøy? Fordi akkurat nå føler jeg at jeg enten har for mye vekt når jeg går mot parallellen, og for lite i første del av bøyen.

Virker som jeg ihvertfall burde droppe skoene. Synd egentlig, de er jo fine haha. Men bruker jo ingen andre typer utstyr som fks hansker, straps o.l.

Har begynt å ta tåhev med lave vekter. Det jeg gjør da er at jeg tar en vanlig knebøy, bare at jeg står på tærne under hele løftet og går så lavt jeg klarer (litt under parallell). Bruker ikke tunge vekter siden jeg sliter enda mer med balansen når jeg står på tærne.

Ikke gjør dette som en styrkeøvelse. Om du skal/kan bruke den som rehabilitering med svært lave vekter kan jeg ikke svare på, men om ikke dette er en rehabøvelse du har fått av fysio eller slikt så dropp den. Knebøy skal ha vekta på hælene og ikke på tærne. Å kombinere tåhev og knebøy er ikke bra.

Vanlig stående tåhev tar du i smithmaskin med en stepkasse under føttene eller i en v-squat/hacksquat maskin (evt en stående tåhev maskin, men få sentre har dette). Da skal du ikke bøye knærne.

Kanskje jeg bare burde droppe "vanlig" knebøy og heller dele det opp i lårpress på maskin og tåbøy? Fordi akkurat nå føler jeg at jeg enten har for mye vekt når jeg går mot parallellen, og for lite i første del av bøyen.

Kan du gjøre knebøy uten problemer så gjør det selv om du må ned i vekt. Da trener du det svakest leddet og det er der du trenger bli sterkere. Å kun trene i beinpressmaskin vil kun gjøre denne skjevheten større.

Virker som jeg ihvertfall burde droppe skoene. Synd egentlig, de er jo fine haha. Men bruker jo ingen andre typer utstyr som fks hansker, straps o.l.

Studiosko er ikke det samme som knebøy/vektløftersko. Hvis studioskoene er med helt hard såle kan du bruke de, men de fleste jeg har sett er for myke og da er det bedre å ta knebøy i sokkelesten.

Tar tåheven med veldig lave vekter (20 kg x 10 var det 'verste' settet i forigårs og holder meg i de lave posisjonene. Fortsatt utenkelig å på samme dag som knebøy?

Hvorfor gjør du det? Funnet på øvelsen selv eller er det noen med god autoritet som har sagt du bør gjøre øvelsen?

Lurer også på dette. Fikk studiosko av fattern i bursdagsgave siden jeg hadde begynt å trene mer på studio. Jeg klarer 3-4 lårpress (maskin) på 150 kilo men sliter når jeg skal ta veldig dype knebøy med mye lavere vekt (alt over 80). Det er akkurat som balansen svikter, så er overbevist om at jeg er veldig mye svakere i all muskulaturen/mobiliteten fra kneet og ned.

Hadde et ankelbrudd 30 desember som jeg tok ut "skinnen" fra for 2 uker siden ca, og lå derfor omtrent sengeliggende hele januar, og begynte å ta knebøy fra 5 februar uten at jeg gikk særlig dypt, fikk tilbakemelding på dette fra PT at jeg ikke gikk dypt nok og har nå "restarta" progresjonen i knebøy.

Vel, du BØR ikke droppe knebøy, men det kommer jo ann på målene dine. For en bodybuilder vil det være en effektiv måte å få bygd de involverte musklene på, men ikke et MUST. Er du styrkeløfet er det naturligvis et must, hehe.

Faktum er at mer eller mindre enhver person kan ta knebøy til dybde, uansett. Jeg har verdens dårligste anatomi for alle løft utenom mark, jeg begynte med knebøy med mobilitet som et badekar - men det tok meg ikke mer enn 5-6 forsøk før jeg kunne fullføre knebøy til dybde. Teknisk sett er jeg fortsatt svak, men jeg kan fullføre knebøy til dybde. Det gjøres lettere med vektløfter-sko, og jeg bruker slike selv - men det er slettes ikke nødvendig. Uansett burde du ha mobilitet til å kunne gjennomføre knebøy til dybde i converse-sko (o.l). Det krever ikke mye.

Denne videoen hjalp meg en del, og jeg bruker noen av disse øvelsene før hver økt med knebøy. Anbefaler forøvrig box-squats. Det er nesten alltid et spørsmål om usikkerhet / frykt for å falle når man ikke klarer knebøy til dybde.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...