Gå til innhold

"Slanketilbud" fra staten.


Anbefalte innlegg

For 2 år siden var jeg veldig langt nede, men jeg klarte å manne meg opp til å be om hjelp for å gå ned i vekt. Legen var ytterst nedlatende, spurte ikke noen spørsmål for å finne ut hvor problemet til overvekten lå, men sendte en henvisning videre til Senteret for sykelig overvekt (bare det navnet er nok til å frata noen motet. Først i mai iår fikk jeg en time på dette senteret, og nå har jeg altså etter 2 år mottatt et tilbud fra staten.

Mer info om tilbudet kan dere lese her http://www.helenedrage.com/?p=3793, men her er noen korte trekk.

  • “Behandlingstiden” er 32 uker, der de første 16 skal være intensive. Intensiv for staten er da 3 ganger i uken, 3 timer hver av de dagenen… De resterende 16 ukene så skal man møtes 1 gang i uken (3 timer da også.)
  • Fokuset er på livstilsendring med bedre helse (nei, helt sant?!) og økt livskvalitet. Her inngår fysisk aktivitet, ernæring og kosthold, motivasjon og mestring.
  • Behandlingsteamet består av idrettspedagoger, fysioterapauter, ernæringsfysiolog, psykologer og ansvarlig lege.
  • De tre timene man møtes er delt opp i tre bolker, en time med ernæring/kosthold, en halvtime pause der man skal spise medbrakt måltid og 1,5 time med trening. Den halvtimes matpausen er vistnok veldig viktig for den totale livsstilen og for at man skal klare å gjennomføre den fysiske aktiviteten på best mulig måte (jeg tuller ikke).
  • Den fysiske aktiviteten består av spinning/sykling, sirkeltrening, trening til musikk (eh…) og stavgang.
  • Kostnaden for “behandlingen” er 123 kr pr dag, med et tak på 2560 kr.

Nå har jeg jo heldigvis fått hjelp fra Silje Mariela siden mars iår, og har foreløpig gått ned 20 kg iløpet av 2011, så jeg kommer til å takke nei til tilbudet. men jeg synes det er et dårlig og utdatert tilbud man får etter 2 år i systemet.Nå kan nok dette opplegget hjelpe de som ikke har beveget seg på flere år, men for min del så føler jeg problemene ligger i en helt annen retning, noe legen ville ha vist om han hadde giddet å spørre. Så for MEG er ikke dette et godt tilbud.

Skal det virkelig være slik, at når man ber om hjelp for å endre livet sitt og få bedre helse så får man ikke noe bedre tilbud enn dette? Hva mener dere? Tror dere dette tilbudet er godt nok for å få folk ned i vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig å bedømme uten å ha vært med på det selv, men ja jeg tror nok det er bedre med personlig trener enn et sånn generelt tilbud. Men i bunn og grunn har de jo med to viktige ingredienser, nemlig kostholdsveiledning og trening. Hvis de personene som jobber med deg under behandlingstiden er flinke, så tror jeg det er mange som kan få noe ut av et sånt opplegg. Treningen blir kanskje litt tam i forhold til det vi fitnesspratere foretrekker, men det er jo som sagt vanskelig å si uten å vite nøyaktig hva denne "trening til musikk" går ut på. Er det snakk om styrketrening, eller er det det som det høres ut som- nemlig step/aerobic time?

og ja.. stavgang. haha :) Det er vel for å gi de som er veldig store en skånsom type kardio?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det der så altfor ille ut. Helt ærlig synes jeg det virker smålig å klage over opplegget...

Som nevnt i innlegget så er nok dette et flott opplegg for veldig mange, men jeg føler ikke det passer til meg og de utfordringene jeg har hatt underveis, noe legen ikke har prøvd å finne ut av engang. For de det funker for er det kjempebra, men hva med de dette ikke funker for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å bedømme uten å ha vært med på det selv, men ja jeg tror nok det er bedre med personlig trener enn et sånn generelt tilbud. Men i bunn og grunn har de jo med to viktige ingredienser, nemlig kostholdsveiledning og trening. Hvis de personene som jobber med deg under behandlingstiden er flinke, så tror jeg det er mange som kan få noe ut av et sånt opplegg. Treningen blir kanskje litt tam i forhold til det vi fitnesspratere foretrekker, men det er jo som sagt vanskelig å si uten å vite nøyaktig hva denne "trening til musikk" går ut på. Er det snakk om styrketrening, eller er det det som det høres ut som- nemlig step/aerobic time?

og ja.. stavgang. haha :) Det er vel for å gi de som er veldig store en skånsom type kardio?

Er det en ting jeg har lært de siste månedene med Sile så er det nettopp det at det kostholdet som funker for en ikke nødvendigvis funker for andre. Det er ikke snakk om å legge opp kosthold utifra individer her, men generell sunn mat. Forsåvidt er det nok mange som trenger å lære litt om det i sin helhet. 3 dager i uken er sikkert topp, men hva skjer da etterpå? Tror du folk vil klare å fortsette løpet selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes dette opplegget virker flott jeg.

Pausen med medbrakt mat er nok for å få bevissgjøring når det kommer til matinntak, spisevaner og ikke minst det å forberede seg og det å kunne planlegge måltider.

Prisen er heller ikke noe å si på...?

Intensiv start, jeg synes 9 timer pr uke høres rimelig intesivt ut, akkurat slik som staten tydleigvis gjør.

Jeg tror defintivt dette tilbudet kan hjelpe mange med å gå ned i vekt.

Men den eneste som kan hjelpe er i bunn og grunn en selv.

Man må bare ville det sterkt nok!

Det eneste jeg ser du kan "klage på" er at det tok syyykt lang tid fra du ba om hjelp til du fikk tilbud om dette.

Jeg synes vel å merke at det er veldig fint at du har tatt saken i egne hender Helene, og synes du har hatt en flott framgang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo ikke engang vært der og sett hva det går ut på, hvilke ressurser som faktisk stilles til rådighet osv? Samtidig klager du over 123,-/dag og et tak på 2500,-. Hvor mye koster Silje Mariela deg?

Nei det har jeg ikke, men jeg kjenner meg selv såpass godt at jeg føler jeg ikke vil få så mye ut av det. Tilbudet er nok vel og bra for de som ikke har beveget seg på lenge, men det er ikke der mitt problem ligger, men det har ikke blitt tatt hensyn til overhode. Silje koster meg ikke på langt nær så mye og der kan jeg legge opp treningen når det passer meg å trene, uten å måtte være vekk fra jobben :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette opplegget virker flott jeg.

Pausen med medbrakt mat er nok for å få bevissgjøring når det kommer til matinntak, spisevaner og ikke minst det å forberede seg og det å kunne planlegge måltider.

Prisen er heller ikke noe å si på...?

Intensiv start, jeg synes 9 timer pr uke høres rimelig intesivt ut, akkurat slik som staten tydleigvis gjør.

Jeg tror defintivt dette tilbudet kan hjelpe mange med å gå ned i vekt.

Men den eneste som kan hjelpe er i bunn og grunn en selv.

Man må bare ville det sterkt nok!

Det eneste jeg ser du kan "klage på" er at det tok syyykt lang tid fra du ba om hjelp til du fikk tilbud om dette.

Jeg synes vel å merke at det er veldig fint at du har tatt saken i egne hender Helene, og synes du har hatt en flott framgang!

For en person som ikke har beveget seg på flere år så er nok dette et flott tilbud, spørsmålet er jo også om dette kan opprettholdes etter kursslutt. Jeg føler ikke dette er et tilbud for meg og mine utfordringer, noe jeg tror også legen ville forstått dersom han hadde tatt seg tid til å undersøke det litt, Å da få presentert et slik tilbud når problemet ligger i en helt annen retning føles rimelig kjipt, særlig når jeg har ventet så lenge på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest innlegget på bloggen din.

Jeg synes ikke du har noen grunn til å kalle dette ett "ræva tilbud....?".

Jeg er helt sikker på at dette kan fungere for mange.

Tenk hva overvekt koster staten hvert år! Både hva behandling og sykefravær angår.

Når jeg ser på det tilbudet du har fått som koster en slikk og ingenting(hva blir prisen pr time, 40 kr?), mulighet for sykemelding i kurstiden osv, synes jeg din misnøye i fohold til dette er uberettiget!

Det kan hende det er noe som ikke kommer fram i det du har skrevet. Du sier at "problemet ligger i en helt annnen retning".

Jeg trodde overvekt og livvstil kanskje var problemet ditt jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg også skrev i kommentarfeltet på bloggen, jeg synes ikke et opplegg til 80 kroner per uke er dyrt, gitt at man gjennomfører hele greien (her vil jeg tro avhoppere kryssubsidierer stayerne, litt som med treningssentrene generelt). Jeg synes også at det ser ut som et greit sammensatt opplegg. Det er jo ikke slik at det ikke også finnes mennesker med et relativt høyt aktivitetsnivå som også sliter med overvekt, men jeg tror nok av at alle de som kvalifiserer til behandlingstilbudet du skisserer er det kanskje en knapp prosent som trener mer enn 2-3 ganger i uken.

Alle vektnedgangsprosjekter har selvsagt en del innlagte feller når det gjelder langsiktighet. Men her følges pasientene opp over godt over et halvt år. Nå vet jeg ikke hva som er "normalt" men jeg trodde at typiske slankekurs, kuropphold +++ bare var snakk om i beste fall et par måneder. Jeg tolker 1-gang-i-uken-perioden som en periode der pasienten skal klare seg mer på egenhånd, men likevel med et visst element av kontroll og støtte underveis.

Jeg forstår for å være helt ærlig ikke helt hva problemet er (altså din problemstilling, som ikke fanges opp her). Sånn som jeg ser det er det medisinske (leger), mentale (psykologer), ernæringsmessige (ernæringsfysiologer) og treningsmessige (fysio) dekket. Da ville i hvertfall jeg tro at de aller fleste fikk dekket "sin" problemstilling knyttet til overvekten, hvis man skal vurdere opplegget rent objektivt sett.

Men da er vel kanskje det naturlige oppfølgingsspørsmålet: Hvis du hadde fått et skreddersydd opplegg, hva ville du hatt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "ser" problemet og frusterasjonen din, men jeg forstår ikke hvorfor du er nærmest utelukkende negativ til opplegget - du har jo ikke prøvd det. Når man arrangerer et slik opplegg, er det mange mennesker som søker seg inn. Det er derfor umulig å fortelle om individuelle forskjeller, da det er så mange ulike individer med ulike behov. Derfor må de skrive kort og veldig generelt når de skal fortelle om opplegget. Så jeg må innrømme at jeg syntes det er litt smålig å "uffe" sånn over punktene i "tilbudslisten". Hadde du tatt imot tilbudet og fortalt dem hva ditt "problem" var, er jeg ganske sikker på at legen (medisinsk problem), psykologen (psykisk problem) eller ernæringsfysiologen ("problemer" med feil mat) kunne hjulpet deg og satt opp et mer individuelt tilbud.

Jeg ser noen mener at noen av aktivitetene er "teite", men dette er tross alt snakk om SYKE mennesker. Prøv å tren når du er syk, så tror jeg de fleste ikke hadde orket å stå på et treningsstudio og løftet vekter eller jogget rundt i nabolaget. Å gå over til dette etterhvert tror jeg er fornuftig, men disse menneskene er i så og si alle tilfellene i så dårlig stand at det ikke er aktuellt. I tillegg kommer det psykiske aspektet. Er du x-antall kilo overvektig, så er det ikke gøy å menge seg med en rekke friske og spreke mennesker eller jogge rundt så alle ser det. Stavgang beveger flere muskler enn vanlig gåing, og trening til musikk er ofte lettere/bedre enn uten (det syntes i hvert fall jeg).

Når det er sagt, så mener jeg ikke at opplegget er ideelt. Det er sikker mange feil og mangler også her. Men som jeg presisterte i stad, så handler dette om mennesker som er så overvektige at det går utover helsen. De tiltakene som tilbys her, vil i de aller fleste tilfeller være et godt steg i ritkig retning. Og så er det nå sånn at når man går litt ned i vekt, og føler på mestringen ved å ha kontroll på vekten, så vil det ofte motivere til videre vektnedgang. Men jeg ville absolutt hatt lengre oppfølging, for å forhindre at ting gikk tilbake til gamle dårlige vaner.

Helt tilsutt vil jeg si at det er en ting jeg misliker ved denne typen behandling. Jeg vet at det er flere mennesker som har søkt for å få en såkalt "gastric bypass", men så har de fått avslag fordi de ikke er overvektige nok. Mao, man må bli sykere for å få hjelp. Men sånn er det desverre, og det gjelder ikke bare i behandlingen av overvektige. Mange ganger får man ikke hjelp før man er syk nok, og det forlenger sykdomsforløpet ytterligere. Det er veldig synd...

Er det "senteret for sykelig overvekt" på sykehuset Vestfold i Tønsberg du fikk tilbud fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må si meg ganske uenig med deg. Synes dette opplegget virker som en veldig god start for mange. Som flere har kommentert er 9 timer i uken med fokus på trening og kosthold mest sannsynlig en stor overgang for mange som er sykelig overvektige. Det at man stiller til rådighet både lege, ernæringsfysiolog, fysioterapeut og psykolog er positivt - da overvekt for mange ikke bare handler om x antall kg for mye på kroppen. Så da må jeg spørre, hva hadde du egentlig forventet?

Krise at det tok så lang tid å få plass - da må det være mange søkere. Får håpe de er mer takknemlige for tilbudet de får..

Og når det gjelder spm ditt om tilbudet er bra nok for å få folk ned i vekt - så er det veldig vanskelig å si uten å ha vært der og sett mer hva det går ut på. Men det virker i alle fall som alt er lagt til rette for at man skal ha mulighet til det - så da kommer det nok rett og slett an på instillingen og motivasjonen til de som deltar. Problemet er nok at mange tror det kommer av seg selv når de får tilbud om et slikt opplegg, men det ligger beinhard jobbing bak resultater uansett hvordan de oppnås. ;)

Lykke til videre med vektnedgangen - bra du har funnet noe som passer for deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Som nevnt i innlegget så er nok dette et flott opplegg for veldig mange, men jeg føler ikke det passer til meg og de utfordringene jeg har hatt underveis, noe legen ikke har prøvd å finne ut av engang. For de det funker for er det kjempebra, men hva med de dette ikke funker for?

Hvordan kan du si at det ikke funker når du takket nei..? Opplegget er nok laget for å passe de fleste, fordi staten høyst sannsynlig ikke har råa til å følge opp og tilpasse opplegget 100% for hver enkelt pasient, og det er jo derfor dere samles i grupper, på kurs. For mange hjelper det nok å være i gruppe med mer elle mindre likesinnede, noen av dem trenger kanskje den sosiale omgangen, eller det å føle seg som en av gruppa, og ikke være den såre tommelen som de er ellers i hverdagen, med problemene sine.

Etter knekk i fjor vår, hvor jeg var faretruende nær spiseforstyrrelse(ikke overspising nei), fikk jeg midlertidig slankeforbud og henvisning til obesitasklinikken, og fikk innkallelse til kurs, noe ala det du snakker om, men noe kortere varighet. Jeg tenkte jo "herregud, skal jeg gå på kurs for å lære meg å spise mindre og bevege meg mer, når jeg spiser for lite og trener masse?!" Men jeg vil jo gå uansett. Jeg har fått tilbudet, jeg vet aldri hva jeg kan få utav det, og jeg kan jo etterpå si at jeg har gjort mitt. Jeg har fått tilbudet, og jeg må være takknemlig nok til å ta imot det, for det er jo slettes ikke alle overvektige som har fått tilbudet..

På disse kursene er det jo tilgang på helsepersonell som gir deg kvalifiserte råd. Selvfølgelig blir en fulgt opp, dels av teamet rundt opplegget, men ikke minst fra fastlege, i etterkant......

Det mest uvurderlige med dette opplegget, er at du faktisk blir fulgt opp av psykolog i tilleg til alle de andre, og de samarbeider jo om deg, alle! De må konferere hverandre og kommunisere for å sikre deg som pasient på best mulig måte. Der har du jo den som skal se under fasaden og kanskje finne ut hvorfor problemene har oppstått, noe du klager på at har blitt ignorert tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Vassli

Synes det blir tåpelig å sitte her å "klage" på noe du ikke har prøvd.

Og i det hele tatt at staten tilbyr å hjelpe burde vell vært ett stort pluss, spesielt med tanke på at vi har eldre folk som ligger og råtner i sengene sine, og unge som sitter på skoler med så dårlig innemiljø at de blir syke.

Mens du skal klage over at staten faktisk bruker tid/penger på at du skal komme deg ned i vekt?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er rævva er at de brukte 2 år på det... 2 år fra man søker hjelp til man faktisk får det er etter min mening altfor lenge.

Det er norsk helsevesen i ett nøtteskall. 2 år på å få hjelp. 32 uker for kreftdiagnostiserte pasienter for å komme inn til behandling. 100 uker for pasienter som har rett til tummytuck. 24 uker for pasienter som har navlebrokk, 20 uker for å komme inn til spesialist for å få en rekvisisjon på skosåler man etter loven har rett til å få ett par i året av, etc, etc.

Med mindre man SELV står på og "presser" seg selv lengre fram i køen så havner man alltid bakerst. Og det er alltid mulig å få behandling lenge før man er blitt beregnet å få hjelp.

Akkurat dette opplegget hadde nok ikke vært helt i min stil heller. Mest fordi jeg selv sitter inne med en del kunnskaper og en god del kunnskaper om mat som antakelig er litt på kanten med hva ekspertene i dette tilfelle ville lære meg og fordi jeg sannsynligvis ville vært grunnleggende uenig i metodene.

Men er du overvektig og ikke vet hvordan du skal gjøre dette så er opplegget helt sikkert en bra start.

Her i byen har vi det som heter "grønn resept". I utgangspunktet skal denne gis bare til pasienter med høyt blodtrykk og pasienter som står i fare for diabetes 2. Den markedsføres her imidlertidig som ett gratis alternativ til overvektige pasienter. Da får man x antall gratis måneder trening og oppfølging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er norsk helsevesen i ett nøtteskall. 2 år på å få hjelp. 32 uker for kreftdiagnostiserte pasienter for å komme inn til behandling. 100 uker for pasienter som har rett til tummytuck. 24 uker for pasienter som har navlebrokk, 20 uker for å komme inn til spesialist for å få en rekvisisjon på skosåler man etter loven har rett til å få ett par i året av, etc, etc.

Med mindre man SELV står på og "presser" seg selv lengre fram i køen så havner man alltid bakerst. Og det er alltid mulig å få behandling lenge før man er blitt beregnet å få hjelp.

Akkurat dette opplegget hadde nok ikke vært helt i min stil heller. Mest fordi jeg selv sitter inne med en del kunnskaper og en god del kunnskaper om mat som antakelig er litt på kanten med hva ekspertene i dette tilfelle ville lære meg og fordi jeg sannsynligvis ville vært grunnleggende uenig i metodene.

Men er du overvektig og ikke vet hvordan du skal gjøre dette så er opplegget helt sikkert en bra start.

Her i byen har vi det som heter "grønn resept". I utgangspunktet skal denne gis bare til pasienter med høyt blodtrykk og pasienter som står i fare for diabetes 2. Den markedsføres her imidlertidig som ett gratis alternativ til overvektige pasienter. Da får man x antall gratis måneder trening og oppfølging.

Faktisk så "forsvinner" en del søknader også. Så hvis ikke man passer på, så kan det hende at man aldri blir kalt inn til den undersøkelsen/behandlingen man har søkt etter eller har krav på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...