Gå til innhold

"Slanketilbud" fra staten.


Anbefalte innlegg

Synes ikke det der så altfor ille ut. Helt ærlig synes jeg det virker smålig å klage over opplegget...

Det er da langt i fra smålig, å problematisere statens "plan" for å hjelpe overvektige, når det ut ifra det hun skriver, virker veldig dårlig mtp at det ville vært enklere, og gratis å finne seg en bedre plan på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

bedre

I bedre adj (komp av bra, god; jf *best; norr betri)

1

i høyere grad god; mer tilfredsstillende; mer verdifull handle mot b- vitende / er det b- slik? / det gikk ikke b- enn at ... / b- lykke neste gang / håpe på b- tider / b- sent enn aldri / en b- løsning / stort b- kan det ikke bli / et b- forslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da langt i fra smålig, å problematisere statens "plan" for å hjelpe overvektige, når det ut ifra det hun skriver, virker veldig dårlig mtp at det ville vært enklere, og gratis å finne seg en bedre plan på nettet.

Siden du har trangt for å forstå det... Syns du virkelig det er "bedre"??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil aldri komme en "one size fits all" når det kommer til slanking og vektnedgang. Men, det vil alltid finnes en løsning for hvert enkelt individ. Det finnes ingen som ikke kan gå ned i vekt, da handler det om at de ikke har funnet en metode de har klart å gjennomføre over tid.

For noen vil løsningen være en form for lavkarbokosthold, for andre vil en tradisjonell lavkaloridiett være løsningen, mens andre igjen vil få gode resultater bare ved å begynne å trene. Litt av problemet er at alle som driver innen slankeindustrien fremstiller det som om de har funnet den ene løsningen som faktisk fungerer, og ikke evner å se at ulike løsninger vil fungere for ulike mennesker. Det er også flere ting enn rent fysiologiske effekter som avgjør om slankingen blir vellykket. Det hjelper ikke om en måte å spise på får deg ned i vekt om du ikke klarer å opprettholde disse vanene i ettertid, så her må det tas hensyn til personlige preferanser og hva man trives med.

Du skriver i bloggen din at:

Er man overvektig så er det selvsagt greit nok å starte med 3 dager i uken, men jeg har veldig vanskelig for å se at 9 timer i uken virkelig skal hjelpe noen til å gå ned i vekt, det er jo ingen garanti for at personene vil trene mer enn det. At man lærer om kosthold er heller ingen garanti for at de faktisk vil holde dette kostholdet hjemme.

Slanking er en prosess man i stor grad må gjennomføre selv. Jeg syns det høres glimrende ut med 9 timer opplæring i uken. Man kan lære utrolig mye på denne tiden, og om man deretter velger å gi faen og ikke gjennomføre, så er det vel for pokker deres eget valg! Hva mener du senter for sykelig overvekt skal gjøre i stedet for? De kan ikke akkurat ha folk innlagt over lengre tid og overvåke at de holder seg til opplegget. Det ville forøvrig heller ikke gitt noen garanti for at folk fortsatte etter oppholdet. På samme måte har ikke legen noen garanti for at du tar medisinen han har skrevet ut.

Hvor mange timer i uken er du med Silje Mariela? Siden du ikke klarer å se for deg at 9 timer i uken vil hjelpe noen ned i vekt, så går jeg utifra at du har mer enn 9 timer i uken med henne. Lager hun maten for deg, eller må du gjøre dette selv, og er det noen bedre garanti for at folk følger hennes opplegg enn at de følger opplegget de får fra senter for sykelig overvekt?

Den kritikken du kommer med går mer på de enkelte personenes motivasjon enn på selve opplegget. Du har ikke vært der og opplevd dette opplegget selv, så du kan ikke si noe om kompetansen til de som jobber der og hvordan de kunne hjulpet deg. Om folk ikke følger opplegget og derfor ikke får resultater, så er det da ikke opplegget som er for dårlig?

Dette er for all del ikke personlig kritikk, men syns argumentene for hvorfor dette opplegget var så dårlig ble litt tynne. Det er selvfølgelig under enhver kritikk at det skal ta så lang tid, men opplegget er ikke nødvendigvis dårlig av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da langt i fra smålig, å problematisere statens "plan" for å hjelpe overvektige, når det ut ifra det hun skriver, virker veldig dårlig mtp at det ville vært enklere, og gratis å finne seg en bedre plan på nettet.

Si fra hvor du finner gratis veiledning fra fagpersonell innen fysioterapi, ernæring osv. Veldig interessert i å få vite hvem som gir bort tiden sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukvalifisert synsing på nettet, fremfor kvalifisert ekspertise i regi a et sykehus, med spesialister som følger opp pasienten på alle felt? Det er masse flotte artikler og tips bare på fitnessbloggen, men ingen av dem er skrevet med tanke på meg og min helse, mine problemer, fordi folk er forskjellige. Jeg kan plukke opp tips her og der, finne noe som passer meg, så kan jeg jo vise til det når jeg kommer til obesitasklinikken, til legen som har sett på blodprøvene og kortisolprøven, psykologen som skal blir kjennt med meg osv. DET er et bra tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slanking er en prosess man i stor grad må gjennomføre selv. Jeg syns det høres glimrende ut med 9 timer opplæring i uken. Man kan lære utrolig mye på denne tiden, og om man deretter velger å gi faen og ikke gjennomføre, så er det vel for pokker deres eget valg! Hva mener du senter for sykelig overvekt skal gjøre i stedet for? De kan ikke akkurat ha folk innlagt over lengre tid og overvåke at de holder seg til opplegget. Det ville forøvrig heller ikke gitt noen garanti for at folk fortsatte etter oppholdet. På samme måte har ikke legen noen garanti for at du tar medisinen han har skrevet ut.

Jeg tenker med en gang på programmer som slankekrigen etc. Der har de personlige trenere som skriker til dem i timesvis daglig, tilrettelagt kosthold, oppfølging medisinsk og et TV-team med seg hele tiden, også går de gjerne ned 100 kg +. Likevel blir de akkurat like feite som før de kom på ranchen etter et år eller to, fordi de fortsatt setter seg ned med sjokoladen når de blir stresset, og hopper tilbake til de gamle unnskyldningene for å droppe treningen fortere enn du kan si tredemølle.

Du vil stort sett aldri klare å tvinge folk til å gjøre ting de absolutt ikke vil gjøre, og det handler ikke om at de ikke vet hva de skal gjøre (det gjør de aller fleste) men at de ikke gidder, at de ikke har viljestyrke (gjerne demotivert av en 40-50 mislykkede forsøk tidligere), de tror oppriktig på sine egne unnskyldninger og/eller synes det er mer behagelig å være lat. Disse folkene kommer til å bli feite igjen, med mindre noen løper etter dem med pisken hele livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukvalifisert synsing på nettet, fremfor kvalifisert ekspertise i regi a et sykehus, med spesialister som følger opp pasienten på alle felt? Det er masse flotte artikler og tips bare på fitnessbloggen, men ingen av dem er skrevet med tanke på meg og min helse, mine problemer, fordi folk er forskjellige. Jeg kan plukke opp tips her og der, finne noe som passer meg, så kan jeg jo vise til det når jeg kommer til obesitasklinikken, til legen som har sett på blodprøvene og kortisolprøven, psykologen som skal blir kjennt med meg osv. DET er et bra tilbud.

La oss si det slik.

Hva tror du at du på lang sikt vil få best resultater med:

Å bli pisket rundt av en halv kvalifisert statlig annsatt (Pinglo) (Vi har sett nok beviser på at staten ikke kan kosthold)

Eller at du invisterer litt tid på å lære deg om kroppen/kosthold/trening, for så å kunne sette opp ditt eget opplegg, som du faktisk trives med. Nr 2 vil jeg si at er absolutt mest effektivt på lang sikt. (Vi har jo en som skal ned 140 kg her på forumet et sted, det er slik jeg selv ville gjort det + en hel haug av egen studier)

Ikke er det bare lettere å lære ved å lese selv, men da har man også kun seg selv å takke, og man kan dermed ikke skylde på en dårlig trener osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si det slik.

Hva tror du at du på lang sikt vil få best resultater med:

Å bli pisket rundt av en halv kvalifisert statlig annsatt (Pinglo) (Vi har sett nok beviser på at staten ikke kan kosthold)

Eller at du invisterer litt tid på å lære deg om kroppen/kosthold/trening, for så å kunne sette opp ditt eget opplegg, som du faktisk trives med. Nr 2 vil jeg si at er absolutt mest effektivt på lang sikt. (Vi har jo en som skal ned 140 kg her på forumet et sted, det er slik jeg selv ville gjort det + en hel haug av egen studier)

Ikke er det bare lettere å lære ved å lese selv, men da har man også kun seg selv å takke, og man kan dermed ikke skylde på en dårlig trener osv.

Hvordan å hvordan kan du klare å mene at det er bedre?

Halvkvalifisert statlig ansatt?? Det er ikke noe du finner på norske sykehus, i slike opplegg, for no vrøvl.

Jada, finne et opplegg som er komfortabelt for en selv.. Ser jo hvordan det funker for amerikanere på 300+ kilo..

Begynner å lure på om du bare er her inne på forumet for å trolle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La oss si det slik:

Hva tror du at du på lang sikt vil få best resultater med:

Å bli pisket rundt av en halv kvalifisert statlig annsatt (Pinglo) (Vi har sett nok beviser på at staten ikke kan kosthold)

Eller at du invisterer litt tid på å lære deg om kroppen/kosthold/trening, for så å kunne sette opp ditt eget opplegg, som du faktisk trives med. Nr 2 vil jeg si at er absolutt mest effektivt på lang sikt. (Vi har jo en som skal ned 140 kg her på forumet et sted, det er slik jeg selv ville gjort det + en hel haug av egen studier

Ikke er det bare lettere å lære ved å lese selv, men da har man også kun seg selv å takke, og man kan dermed ikke skylde på en dårlig trener osv.

Hei hei, greit nok at jeg er statlig ansatt men jeg skal love deg at jeg er mer enn 100% kvalifisert for det jeg gjør (langt unna helsevesenet) ;)

Men la oss si at en eller annen overvektig person skal finne løsningen på sitt overvektproblem (gitt at de ikke vet hva de skal gjøre), etter en runde på internett har de trolig konkludert med følgende:

1) Det er veldig komplisert å spise sunt

2) Jeg skal spise lavkarb/høykarb/lavfett/høyfett, og trenger 37 ulike kosttilskudd

3) Hei, vent den forrige artikkelen motsier den jeg leser nå? Nei dette kommer sikkert ikke til å funke. Tilbake til McDonalds!

Prognosen for å holde vekten etter en slankekur er relativt dårlig uansett hva folk gjør. Men om de ikke skjønt hvorfor de ble feite i utgangspunktet, uansett hvordan de gikk ned i vekt, så kommer de til å bli feite igjen. Man våkner ikke opp en morgen og veier 140 kg, om man ellers "trener og spiser egentlig ikke så veldig usunt". Det vil nok være individuelt hvorvidt det er enklest for folk å skjønne dette på egenhånd eller ved hjelp av for eksempel en psykolog som har sett en 100-200 av de samme problemstillingene tidligere, men jeg synes det er litt fascinerende hvordan folk som ikke har bakgrunn i helsevesenet, ikke har erfaring med behandlig av overvektige, eller for den saks skyld nødvendigvis kan noe særlig om verken kosthold eller trening kategorisk avviser at eksperter kan jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si det slik.

Hva tror du at du på lang sikt vil få best resultater med:

Å bli pisket rundt av en halv kvalifisert statlig annsatt (Pinglo) (Vi har sett nok beviser på at staten ikke kan kosthold)

Eller at du invisterer litt tid på å lære deg om kroppen/kosthold/trening, for så å kunne sette opp ditt eget opplegg, som du faktisk trives med. Nr 2 vil jeg si at er absolutt mest effektivt på lang sikt. (Vi har jo en som skal ned 140 kg her på forumet et sted, det er slik jeg selv ville gjort det + en hel haug av egen studier)

Ikke er det bare lettere å lære ved å lese selv, men da har man også kun seg selv å takke, og man kan dermed ikke skylde på en dårlig trener osv.

At de ikke klarer det selv har jo de bevist? Og når de søker hjelp er det fordi de mener de trenger det.

Nå må du slutte å leke smart og tenke at ikke alle er like.

Her inne er de fleste oppegående hva det gjelder trening og kosthold, men ikke alle er det.

Har en venninne som ville ned i vekt, så da trodde hun at visst hun spiste slankebarer mellom måltidene ville hun gå ned i vekt. Eg fikk sjokk, men noen vet faktisk ingenting om trening og kosthold. De vet INGENTING!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fortsatt i prosessen med å finne utav alt jeg trenger for å virkelig lykkes, for jeg har prøvd og feila, mer enn nok, men det kan ligge så mangt å luske i enhver krok, fysisk og psykisk. Jeg har helsemssige problemer som setter grenser for enkelte lekmannsopplegg, derfor må man finne utav og eventuellt fikse det, før man gå videre, tilpasse eller prøve på noe annet.

Veldig mange tilfeller av overkvekt, stort sett alle, bunner i en problematikk som har med psyken å gjøre. Trøstespising f.eks. Trodde nå de fleste voksne menneske skjønnte det... Selvfølgelig må det da en spesialist til! Hvorfor ble du overvektig, hvorfor går du ikke ned i vekt, hvorfor mestrer du ikke diettene osv. Det er jo det psykologene, legene osv skal finne utav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...