Gå til innhold

PSMF


Anbefalte innlegg

Hei.

jeg har nettopp begynt på et 6 ukers psmf-diett program. Ikke for å gå ned i vekt, men for å minske fettprosenten samtidig som jeg trener styrke 3 ganger i uken (et oppsatt program som tar for seg ulike muskelgruppe hver gang).

Jeg har ingen ambisjoner om konkurranse innen fitness eller noe sånt...bare ei alminnelig frøken som tar vare på kroppen sin. Har levd lenge etter lavkarbo, så har alltid vært veldig bevisst og interrissert i ernæring og hva jeg putter i munnen.

Hvertfall...nå har jeg nettopp begtnt på diettprogrammet..bare gått på det i ei uke ca. Går egentlig veldig greit :). Nå fikk vi vite at vi skal på tur med jobben om 2 uker (fredag til søndag). Er det noen her inne som har erfaring med hva som "skjer" med kroppen og diettenm man har levd etter i 3 uker OM man skeier litt ut på denne turen? Man burde nok heilt klart fulght den 100% og tatt med seg cottage cheese til frokost og lunsj osv osv (vi skal til utlandet). Men så er jeg ikke helt DER heller. Hadde jeg skulle vært med i konkurranse eller noe er saken noe HELT annet. Føler liksom for å kunne skeie litt ut...MEN, så lurer jeg som sagt på om noen vet hva konsekvensene kan bli? Kan jeg risikere å bli kvalm,oppblåst osv osv?? usikker.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Slettet
Hei.

jeg har nettopp begynt på et 6 ukers psmf-diett program. Ikke for å gå ned i vekt, men for å minske fettprosenten samtidig som jeg trener styrke 3 ganger i uken (et oppsatt program som tar for seg ulike muskelgruppe hver gang).

Jeg har ingen ambisjoner om konkurranse innen fitness eller noe sånt...bare ei alminnelig frøken som tar vare på kroppen sin. Har levd lenge etter lavkarbo, så har alltid vært veldig bevisst og interrissert i ernæring og hva jeg putter i munnen.

Hvertfall...nå har jeg nettopp begtnt på diettprogrammet..bare gått på det i ei uke ca. Går egentlig veldig greit :). Nå fikk vi vite at vi skal på tur med jobben om 2 uker (fredag til søndag). Er det noen her inne som har erfaring med hva som "skjer" med kroppen og diettenm man har levd etter i 3 uker OM man skeier litt ut på denne turen? Man burde nok heilt klart fulght den 100% og tatt med seg cottage cheese til frokost og lunsj osv osv (vi skal til utlandet). Men så er jeg ikke helt DER heller. Hadde jeg skulle vært med i konkurranse eller noe er saken noe HELT annet. Føler liksom for å kunne skeie litt ut...MEN, så lurer jeg som sagt på om noen vet hva konsekvensene kan bli? Kan jeg risikere å bli kvalm,oppblåst osv osv?? usikker.no

Kommer helt ann på hvordan du spiser/drikker.

1. Du legger IKKE på deg fett, dette er vann(pga karbohydrater)

2. du vil bli mye mer "sensitiv" ovenfor alkohol(siden så lite inntak av mat tidligere)

3. Spiser du "mye" karbs. Kan du bli litt "Ustabil" i magen dagen derpå!

4. Skei ut og kos deg!

Må bare spørre for sikkerhetens skyld: hva veier du/høyde/alder? Har du vært på diett før for å få vektnedgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er mange her som nok kan gi deg gode råd ang. PSMF.

Går det greit om jeg spør hvilket program du trener etter, og hvordan splitten din ser ut? :)

Ettersom du skriver det er et oppsatt program som tar for seg ulike muskelgrupper hver gang, og samtidig trener 3 ganger i uken, vil det si at du trener hver muskelgruppe kun én gang i uken?

Om en trener 3 ganger i uken vil de aller fleste ha mer igjen for et godt fullkroppsprogram, der en trener tilnærmet hele kroppen hver økt :)

Edit: Når jeg ser på post-historikken din ville jeg frarådet enhver med 57 kg på 166 cm å kaste seg på PSMF. Dette er en ekstrem-diett i rette forstand. Om målet ditt er å stramme opp burde du absolutt heller ha fokus på ordentlig og strukturert styrketrening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 uker på PSMF med din høyde og vekt er ikke tilrådelig og kan være direkte skadelig for deg. Dette er en diett som er beregnet for hurtig vektnedgang for folk som lider av overvekt.

Vil du redusere fettprosenten uten å gå ned i vekt så må du spise rundt vedlikehold og trene styrketrening. Det er dette som vil gi resultater på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg være helt ærlig å si at jeg syns det var litt merkelig at jeg skulle settes på så eksrem diett (når jeg ser på vekt og høyde). Det jeg fikk vite er at man fint kan gå på en sånn diett i 6 uker ???!!! For så å karbe seg opp etter det.

For meg er det ikke viktig å gå på diett, jeg vil bare at styrketreningen jeg gjør skal komme best mulig til nytte. Vil også kombinere det med karidotrening (ikke samme dag vel og merke).

Huff,kjenner jeg blir så forvirra.

Treningsopplegget mitt ser sånn ut:

dag1:

Knebøy (4x8), Militærpress (3x12), Markløft (4x8), Benkpress (3x12), Magecrunch (3x max), planke (3xmax).Etterfulgt av 10-20 min rolig gange

Dag2:

Bulgarsk utfall (3x12), skulderpress med hantler (4x8), sidehev (3x10),roing i maskin (3x12), skrå brystpress (4x8), skrå situps (3xmax), Beinhev (3xmax). Etterfulgt av 10-20 min rolig gange

Dag3:

Nedtrekk (4x8), Frontbøy (4x8), Arnoldpress (3x12), Brystpress m hantler (4x8), Flyes (3x12), V-ups (3xmax),reverse crunches (3xmax) Etterfulgt av 10-20 min rolig gange

En dags pause med styrketrening i mellom. Kardiotrening legges til dager hvor jeg ikke trener styrke.

Så hva anbefaler dere med tanke på mat for å minske fettprosenten (bli fastere)? Nå spiser jeg jo myyye proteiner. Før dietten spiste jeg mer karbo og fett i tillegg (det er vel det psmf dietten går ut på, å kutte fett og karbs).

Tror dere at ved å følge dette programmet, pluss kardiotrening inn i mellom ellers, MEN spise rundt vedlikehold er ok? Vil jeg da etterhvertf strammes opp uten psmf?

som sagt så vil jeg egentlig bare holde meg i form, spise sundt og strammes opp. Fikk litt sjokk over hvor "nazi" psmf egentlig var....er det verdt det liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hva anbefaler dere med tanke på mat for å minske fettprosenten (bli fastere)? Nå spiser jeg jo myyye proteiner. Før dietten spiste jeg mer karbo og fett i tillegg (det er vel det psmf dietten går ut på, å kutte fett og karbs).

Tror dere at ved å følge dette programmet, pluss kardiotrening inn i mellom ellers, MEN spise rundt vedlikehold er ok? Vil jeg da etterhvertf strammes opp uten psmf?

Spis 1,5 - 2 gram proteiner pr kg kroppsvekt og fyll resten av energibehovet med karbohydrater og fett.

Å bygge muskelmasse tar tid, men følger du det treningsprogrammet og spiser bra burde du ganske kjapt kunne begynne å se resultater.

For meg er det ikke viktig å gå på diett, jeg vil bare at styrketreningen jeg gjør skal komme best mulig til nytte

Styrketreningen kommer best mulig til nytte når du spiser nok til at du kan få resultater. Helst bør du spise i et lite overskudd. Da har kroppen energi nok til både restitusjon og bygge seg opp.

som sagt så vil jeg egentlig bare holde meg i form, spise sundt og strammes opp. Fikk litt sjokk over hvor "nazi" psmf egentlig var....er det verdt det liksom?

Det er ikke verdt det i det hele tatt. PSMF vil kun gjøre deg til en enda tynnere versjon av deg selv, ikke fastere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Tusen takk for svar folkens :) Dere er jammen gode å ha(y) . Da dropper jeg psmf og går tilbake til min "vanlige" sunne kost og trener programmet som vanlig.:happy:

Hva er det "vanlige" sunne kosten da?:) Bare spør! Du trener jo veldig mye!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre om hvordan kardioen din er lagt opp? Er det løping, sykling, svømming, roing? :)

Prøver selv å kombinere så godt jeg kan, men har måttet innse at dagen etter en ordentlig økt med knebøy, markløft, eller begge, så er det jammen ikke mye igjen i beina til å løpe særlig, og det kjennes rett og slett bortkasta.

Om du ikke skal delta i noen konkurranse der kondisjonen er viktig den neste tiden ville jeg anbefalt deg å kutte i kardioen, og heller fokusere på styrkedelen, og ikke minst trene tungt nok. Tror ikke det er meningen med gode kardioøkter dagen etter knebøy/markløft ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før trente jeg en des sykling og løping. Siste tiden har det blitt mer Corebar HIT og den slags (er jo egentlig kombitime av kardio og styrke). Mulig dere har rett i at jeg ikke burde trene det, men vil liksom holde kondisjonen oppe også...ikke bare styrken?

Når jeg snakker om min "sunne" kost (hehe), så består den av egg,rent kjøtt, grønsaker, korn/nøtter, Cottage chees, kesam, lavkarbo pasta (fra gymgrossisten), proteinshake (de dager jeg har fått i meg lite proteiner og trener styrke), frukt..

Ja, som dere ser mye mer karbo og fett/kalorier enn psmf ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke det er meningen med gode kardioøkter dagen etter knebøy/markløft ;)

DER har du et poeng. Føler meg rimelig tom,støl,øm og tung i beina etter en hard styrketime...så klarer ikke yte max på kardio dagen etter nei,det er helt sikkert!!! Men føler liksom det hjelper LITT på kondisen da :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...