Gå til innhold

Kanel - fjernet artikkel


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I korte trekk har kanel visst seg å kunne senke HbA1c, forbedre insulinfølsomhet og redusere mengden triglyserider i blodet.

Kjøp hindu sin kanel, den inneholder minst kumarin, smaker best og er sunnest. De fleste kaneltypene du finner i butikken inneholder alt for mye kumarin noe som kan være uheldig om du bruker kanel jevnlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp hindu sin kanel, den inneholder minst kumarin, smaker best og er sunnest. De fleste kaneltypene du finner i butikken inneholder alt for mye kumarin noe som kan være uheldig om du bruker kanel jevnlig.

Det gjelder kun for de hele kanelstengene til Hindu som er ekte ceylonkanel. Pulverkanelen er cassiakanel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen for ta på seg oppdraget å finne det ut. Noen frivillige? :)

Dette svaret er fra november 2011

vi bruker ceylon canel til "hel kanel poser".

cassia til all malt. den kommer fra Indonesia eller Vietnam.

det er antagelig bare Hindu som har "ekte canehl"

Fåes i Meny, Spar, Kivi og Joker.

mvh

olaf ellingsen

Vet ikke når den økologiske kom på markedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I korte trekk har kanel visst seg å kunne senke HbA1c, forbedre insulinfølsomhet og redusere mengden triglyserider i blodet.

Kjøp hindu sin kanel, den inneholder minst kumarin, smaker best og er sunnest. De fleste kaneltypene du finner i butikken inneholder alt for mye kumarin noe som kan være uheldig om du bruker kanel jevnlig.

Hvorfor er det uheldig om man bruker kanel jevnlig? Er bare nysgjerrig da jeg ikke veit hvorfor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det uheldig om man bruker kanel jevnlig? Er bare nysgjerrig da jeg ikke veit hvorfor :)

Storforbrukere bør begrense inntaket av kanel |Diverse retter, produkter og ingredienser |Matvaregrupper |matportalen.no - Informasjon om mat og helse fra offentlige myndigheter

Risikovurdering av inntaket av kumarin i den norske befolkningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder kun for de hele kanelstengene til Hindu som er ekte ceylonkanel. Pulverkanelen er cassiakanel.

Er dette grunnen til at artikkelen ble fjernet? Jeg har kjørt på med Hindu malt kanel på havregrynet i månedsvis i den tro at det var ceylon og ikke cassia. Leverskader er ikke akkurat det første jeg vil ha så da tror jeg at jeg skal kutte ut den biten av kostholdet mitt igjen.

Jeg har tatt Fitnessbloggen for å være en seriøs informasjonskanal hva artiklene som blir publisert angår, men etter dette skal det litt til for at jeg tar ting for god fisk tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, den er dessverre fjernet, etter ønske fra skribenten. :)

Dersom det stemmer at denne artikkelen inneholdt uriktigte opplysninger vedrørende hvilken type kanel Hindu benytter i sin malte utgave; burde ikke denne saken vært dementert på forsiden av FB da slik at vi som bruker Hindu "ceylon" kanel i mengder daglig etter å ha lest artikkelen ble opplyst om det? Som det stod i artikkelen er cassia helseskadelig i store mengder. Etter det jeg kan se av svaret til Olav Ellingsen AS er Hindu malt kanel cassia, og dermed helseskadelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At artikkelen ble fjernet hadde ingen ting med innholdet å gjøre. Vi har ikke blitt gjort obs på noe feil i den. Uansett, vi skal sjekke opp dette, og evt publisere en ny sak om det viser seg at den forrige inneholdt feil. :)

iHerb.com - Customer Reviews -Frontier Natural Products, Organic Ceylon Cinnamon, Ground, 1.76 oz (50 g)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På min Hindu økologiske kanel står det "kanel er innerbarken på kaneltreet som dyrkes I Kina, Indonesia, Vietnam og Ceylon".

"Ingrendienser: Kanel"

...o_O

Så på min egen pakke i går og der stod det ikke Ceylon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det stemmer at denne artikkelen inneholdt uriktigte opplysninger vedrørende hvilken type kanel Hindu benytter i sin malte utgave; burde ikke denne saken vært dementert på forsiden av FB da slik at vi som bruker Hindu "ceylon" kanel i mengder daglig etter å ha lest artikkelen ble opplyst om det? Som det stod i artikkelen er cassia helseskadelig i store mengder. Etter det jeg kan se av svaret til Olav Ellingsen AS er Hindu malt kanel cassia, og dermed helseskadelig?

Som Espen allerede har sagt vil det komme ny artikkel/ om saken når vi har mer informasjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Espen allerede har sagt vil det komme ny artikkel/ om saken når vi har mer informasjon. :)

Det er bra. Det virker etter å ha googlet litt som om at det er en gjengs oppfatning at Hindu er Ceylon, og det blir ofte referert til denne artikkelen som ikke eksisterer lenger. Hadde uansett vært fint å få konstatert om Hindu er Ceylon eller Cassia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra. Det virker etter å ha googlet litt som om at det er en gjengs oppfatning at Hindu er Ceylon, og det blir ofte referert til denne artikkelen som ikke eksisterer lenger. Hadde uansett vært fint å få konstatert om Hindu er Ceylon eller Cassia.

Som sitatet fra mailen fra eieren av varemerket Hindu viser så er det konstatert at vanlig malt kanel fra Hindu er Cassia. Om det har kommet nye produkter etter dette som er Ceylon kan en imidlertid ikke være sikker på og det skal vi prøve å få et svar på.

Ceylon kanel er et mye dyrere råstoff enn cassia kanel, så i utgangspunktet er det rart om ikke produsenten velger å skrive på boksen dersom det dreier seg om ekte kanel. Og man må nok regne med at de fleste gjør dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Den er ikke ceylon kanel siden den kommer fra indonesia. For at det skal være ekte ceylon kanel må det være fra Sri Lanka. Om faktisk disse trærne dyrkes andre plasser også er jeg usikker på, men skal du være sikker bør du kjøpe noe som er merket ceylon fra Sri Lanka. Denne er fin og smaker veldig godt:

Frontier Natural Products, Organic Ceylon Cinnamon, Ground, 1.76 oz (50 g) - iHerb.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...