Gå til innhold

Kreatin spørsmål


stephaan

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en 19 år gammel gutt på 70kg og 188cm og har et par spørmål angående bruk av kreatin.

Har brukt proteinpulver i snart 1 år nå og vurderer å ta i bruk kreatin også men har hørt så mye snakk om kreatin at det gjør meg itvil. Har lest om forskjellige bivirkninger noen har fått som f.eks. krymping av penis og at de mister fortere hår osv.

Jeg er også usikker på om jeg burde ta i bruk kreatin, har lyst til å bli større og mer markert og har hørt at man legger på seg av kreatin.

Men siden jeg trener slik som dette så skal jeg tro at jeg ikke skal legge på meg mer fett: Har fullkropps 3 ganger i uken og 2 gerilja kardio også 1 langtur.

Tror dere jeg hadde blitt mer og fortere markert dersom jeg tar i bruk kreatin og trener som jeg gjør?

Takker for svar! :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du naturlig har lave-moderate CP (creatine phosphate) lagre i kroppen, vil tilskudd av kreatin monohydrate kunne gi en dramatisk økning i både styrke samt hardhet i muskulatur, ved at de "sparer" glykogenlagrene dine lokalt i muskelen ved de første sekundene av eksplosiv aktivitet, samt trekker mer vann inn til musklene. Økt intramuskulært trykk = økt styrke og muskeldefinisjon, sistnevnte med forbehold om at man har en rimelig grei fettprosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå vet jeg ikke om dette er en seriøs tråd, men den fortjener hvertfall et noenlunde seriøst svar:

"Man kan ikke få mindre penis av å bruke kreatin."

Utseende og velvære: Kreatin og penis - Lommelegen.no

Beste svaret ever:

Du spør så et spørsmål: "Er det noe man kan gjøre hvis man har brukt det over lengre tid?"

Jeg er ikke sikker på om jeg skjønner det spørsmålet, og hva du egentlig spør om her.

Hvis man har brukt kreatin over lengre tid, så kan man enten fortsette med det, eller man kan slutte med det, noe mer enn det klarer jeg ikke å svare på akkurat det spørsmålet.

Men til trådstarter så viser forskning at kreatin er trygt å bruke og er det mest dokumenterte kosttilskuddet får å øke styrken: 11 grunner til å bruke kreatin - Fitnessbloggen

Anbefaler deg å bruke Kreatin Monohydrat og gjerne av Creapure kvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen! :)

Fatter ikke hvorfor noen sier de har fått mindre penis av kreatin mens legen sier det ikke er mulig o_Oo_O

Har et øye til dette:

Kreatin 500g Proteinfabrikken - Proteinfabrikken NO

Hva synes dere om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, vurderer sterkt å teste det ut!

Går det greit å blande kreatinet som dette:

1. Frokost (Blander proteinpulver med vann og kreatin), 2. Før trening (Blander proteinpulver med vann og kreatin), 3. Etter trening (Blander proteinpulver med vann og kreatin) og 4. Før leggetid (Blander proteinpulver med vann og kreatin)

Har ingen anelse om hvor mye kreatin jeg burde få i meg på en dag :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lese artiklene folk linker deg da mann, hvis man ikke gidder det, så kan du ikke forvente at folk hjelper deg på en saklig måte.. 11 grunner til å bruke kreatin - Fitnessbloggen <-

Dosering

Det finnes mange måter å dosere på, og måten du velger å dosere vil kunne ha noe å si for hvor raskt du merker effekt.

I flere studier benyttes det en såkalt oppladningsfase på 0,2 gram per kg kroppsvekt (20 gram for en person på 100 kilo). Dette brukes i rundt en uke før man går ned til 5-10 gram om dagen tatt i en eller to doseringer, f.eks før og etter trening. Dette er den mest effektive måten å ta kreatin på, om du vil ha hurtig effekt.

Andre velger å gjøre det enkelt og tar bare 5-10 gram om dagen fra første dag. Om du ikke skal toppe formen til noe spesielt, kan dette være en helt grei måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okay, hvor lenge er det normalt å bruke kreatin egentlig? :)

5g -altså en scoop- hver dag. Så lenge du gidder. Det er verdens best dokumenterte kosttilskudd både med tanke på trygghet og effektivitet, og det er ingen grunn til å ikke ta 5g om dagen resten av livet om du føler for det.

Liten edit: Hvordan i heiteste skulle noe man spiser kunne gjøre penis mindre noe mer enn det kan gjøre armen din kortere? Merkelig myte.. vevet som har vokst til der kan da vel ikke spontant bli borte? Måtte vært lokalisert celledød i penis da, og da tror jeg man har større problemer å tenke på enn treningsgains. o.O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5g -altså en scoop- hver dag. Så lenge du gidder. Det er verdens best dokumenterte kosttilskudd både med tanke på trygghet og effektivitet, og det er ingen grunn til å ikke ta 5g om dagen resten av livet om du føler for det.

Liten edit: Hvordan i heiteste skulle noe man spiser kunne gjøre penis mindre noe mer enn det kan gjøre armen din kortere? Merkelig myte.. vevet som har vokst til der kan da vel ikke spontant bli borte? Måtte vært lokalisert celledød i penis da, og da tror jeg man har større problemer å tenke på enn treningsgains. o_O

Jeg er usikker på om jeg skal ta i bruk kreatin nå, dersom jeg bruker det i si 3 måneder og stopper med det da bare for å få en ''boost'' i styrken, hva vil skje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...