Gå til innhold

Økonomi over min fatteevne...


Aldara

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet

Enhver person som har tatt 3 års utdannelse de senere årene starter vel på 350k i året 2stk= 700k .. Og dette er "minst".

Hvis du har tatt en bachelor i økonomi, ingeniør eller noe annet ettertraktet. Er det ikke uvanlig med 400k++ meget raskt. En elektriker nå tjener fort 420++ etter fagbrev+1-2år :)

Så alt handler om prioriteringer deretter! Tjener du 250k i året, så sier det seg neste seg selv, at enkelte steder er det trangt ja :)

Er vel ikke hvem som helst som har XC90, "Kåk" til 3mil+(som egentlig ikke er så mye). samt reiser ofte.

Men å kjøpe hus+dyr bil+reise til syden 1x i året.. Er ikke så vanskelig om du har normal lønn og gjerne har hatt hus/bil fra før. Med tanke på lån osv.. Hverdagen for folk flest er gjeld opp til ørene, men dette viser man selvfølgelig ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tviler sterkt på at en familie med 3 barn og 500K totalt i inntekt har hus til 4 mill og bil til 500K.

Men 500 000 i inntekt totalt er veldig lite da og de fleste husstander som er etablert slik har vel mer i lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige er jo å ta det på 30 år. Da blir det 14500 kr i måneden for renter og avdrag med lån i DNB. Av rentene trekkes 28% av på skatten.

Ja klart, og da blir det enda mer igjen i måneden. Og har man i tillegg avdragsfrihet så blir det ikke mye å betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å kjøpe hus+dyr bil+reise til syden 1x i året.. Er ikke så vanskelig om du har normal lønn og gjerne har hatt hus/bil fra før. Med tanke på lån osv.. Hverdagen for folk flest er gjeld opp til ørene, men dette viser man selvfølgelig ikke :)

Min mistanke... men det må jo være en grense for hvor mye gjeld en kan klare å betjene på et fornuftig vis med dagens rentenivå (Selv om en får refundert 28% av staten) En kan ikke være spesielt redd for rente økninger, Om en har et boliglån på 3- 3,5 mill over 30 år så vil jo en lønnsøkning ikke klare å spise opp en eventuell rente normalisering.

Tviler sterkt på at en familie med 3 barn og 500K totalt i inntekt har hus til 4 mill og bil til 500K.

Men 500 000 i inntekt totalt er veldig lite da og de fleste husstander som er etablert slik har vel mer i lønn.

Vet ikke hva som kan regnes som normal lønn om dagen... Har inntrykk av at mange jeg kjenner så er mannen 100% som feks mekaniker, sjåfør o.l. mens kvinnen er 6-70% i en barnehage, sykehjem. Da ville en vell ikke komme så høyt som 600k?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Min mistanke... men det må jo være en grense for hvor mye gjeld en kan klare å betjene på et fornuftig vis med dagens rentenivå (Selv om en får refundert 28% av staten) En kan ikke være spesielt redd for rente økninger, Om en har et boliglån på 3- 3,5 mill over 30 år så vil jo en lønnsøkning ikke klare å spise opp en eventuell rente normalisering.

Vet ikke hva som kan regnes som normal lønn om dagen... Har inntrykk av at mange jeg kjenner så er mannen 100% som feks mekaniker, sjåfør o.l. mens kvinnen er 6-70% i en barnehage, sykehjem. Da ville en vell ikke komme så høyt som 600k?

Må du også huske at en sjåfør tjener langt ifra(ofte) fra normalen i samfunnet. Nå er det normalt med 3-5års utdannelse og da er start lønn ofte tett oppunder 400k i året! Og de fleste er 2 som jobber 100%.

Med mindre familien generelt er rik/egen bedrift/jobber sinnsykt mye overtid o.l :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg er dum og tjukk i hue.... men hvordan i all verden klarer en 3 barns familie å kjøpe kåk til 3 mill+ og gjerne dra på med en xc90 til 500k + dra til syden hvert år og fremdeles få det til å gå rundt..

Anyone?

Har lurt på den samme selv. Svaret jeg har kommet frem til, er at det går på en måte så lenge rentene er så kunstig lave som de er nå. Det kommer til å bli et skikkelig magaplask den dagen (hvis det i hele tatt skjer) resten av Europa kommer på fote økonomisk igjen, for da kommer renta til å bli langt høyere.

3 millioner i lån med 8 prosent rente = ouch.

Har dog inntrykk av at mange prioriterer hus og bil, og lever omtrent på sparebluss hva mat angår. Type pølse med brød eller posesuppe til middag. Vår familie er motsatt. Vi har lite huslån og betalte det gamle rukkelet av ei bil kontant, mens matbudsjettet er skyyyhøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lurt på den samme selv. Svaret jeg har kommet frem til, er at det går på en måte så lenge rentene er så kunstig lave som de er nå. Det kommer til å bli et skikkelig magaplask den dagen (hvis det i hele tatt skjer) resten av Europa kommer på fote økonomisk igjen, for da kommer renta til å bli langt høyere.

3 millioner i lån med 8 prosent rente = ouch.

Har dog inntrykk av at mange prioriterer hus og bil, og lever omtrent på sparebluss hva mat angår. Type pølse med brød eller posesuppe til middag. Vår familie er motsatt. Vi har lite huslån og betalte det gamle rukkelet av ei bil kontant, mens matbudsjettet er skyyyhøyt.

Tenker at så lite som 5-6% kan få konsekvenser for mange husstander. Men hvis det stemmer som det blir sagt her at en får ta huslånet over 30 år med de første 5 avdragsfritt så går vell regnestykket sånn noenlunde opp.

Men hvor føkt er det ikke at en prioriterer å kjøre bøs bil men må kjipe seg til på maten for å få det til å gå rundt? Det er jo oppskriften på en mulig katastrofe om det er vanlig praksis.

Er det forresten noen som har en formening om hva en gjennomsnittlig brutto års inntekt for en 3 barns familie er om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor føkt er det ikke at en prioriterer å kjøre bøs bil men må kjipe seg til på maten for å få det til å gå rundt?

Kanskje ikke akkurat for bøs bil.. Men jeg ville mye heller hatt en fin leilighet og mat fra Rema 1000 fremfor sliten leilighet og mat fra Meny. Prioriteringer vet du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hus til 3+ millioner har som regel en utleieenhet eller to. Det er galskap å kjøpe seg hus uten utleieenheter ettersom slike hus stort sett betaler seg selv.

3 millioner er standarden for ett hus i Nordnorge nå. Det er ikke vanskelig å klare på to inntekter. Det gir ett sted mellom 12 og 18tusen i avdrag pr mnd. Har man to inntekter og har utbetalt mellom 20 og 25 tusen pr pers er dette 40-50 tusen i netto inntekt i mnd. Da har man godt over 20tusen igjen i netto inntekt. La oss si at det medfører en utleieenhet på tja...kanskje 7000 kroner. Da sitter man igjen med nesten 30 i netto. Av dette kan vi si at ca 10 tusen vil gå bort i "faste utgifter"; strøm, forsikring, evt brøyting, nrk, internett og tv. Da sitter du igjen med rundt 20. Så du har ett matbudsjett på kanskje 10 tusen som er standard for familier (helt ufattelig). Du sitter da igjen med ca 10, som gir deg rom for ekstra lån, ferie, bil, aktiviteter etc etc.

Med to inntekter går livet strålende bra. Med mindre det er to minstelønninger og deltidslønninger :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hus til 3+ millioner har som regel en utleieenhet eller to. Det er galskap å kjøpe seg hus uten utleieenheter ettersom slike hus stort sett betaler seg selv.

Tja "hus", som i enebolig. Får man enebolig i de 10 største byene i Norge for skarve 3 mill pr. dags dato? Ihvertfall ikke med utleiedel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke akkurat for bøs bil.. Men jeg ville mye heller hatt en fin leilighet og mat fra Rema 1000 fremfor sliten leilighet og mat fra Meny. Prioriteringer vet du :)

Same shit goes around både hos rema og meny... Og må jeg velge mellom materiell luksus, sunn kost og en trygg økonomi så er det antageligvis enkelt å skjønne hva jeg går for :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du lurer veldig på det, så kan du jo faktisk spørre, hvis det er noen konkrete personer du kjenner; er så imponert over at dere får det til å gå rundt med nytt hus/bil OG 3 unger. Hvordan klarer dere det? enten så kan de svare at "Det går bra det" eller så kan det jo være at du får et mer utfyllende svar, som gir svar på noen av variablene i likningen.... kan jo være de har skyhøy inntekt som gjør at de har råd til alt dette uten problemer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om to voksne personar idag har 5-600k samla bruttoinntekt er det på tide å sjå seg om etter nytt arbeid. Ein skal ikkje ha jobba alt for mange år og ha så altfor bra jobbar før en nærmer seg 8-900k for en husstand på to som jobber fulltid. Dei fleste jobber som krever bachelor idag (spesielt av dei populære som ingeniør, økonomi, sjukepleier osv.) har vel startlønn på 350-400k.

Absolutt ikkje umulig å få seg dei tinga du skisserer med to vanlige lønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...